Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next
Robbo
Guest
Sun Feb 14, 2010 4:47 pm
Witam,
Zastanawiałem się ostatnio nad energooszczędnością
samochodów z napędem elektrycznym. Taki pojazd
jest zapewne dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców
miast, gdyż nie smrodzi im pod nosem. Mnie jednak
interesowało czy w skali naszego globu popularyzacja
samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie
zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
Sprawność silnika spalinowego = 35%
Sprawność silnika elektrycznego = 90%
Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
Straty podczas przesyłania prądu = 5%
Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
(a raczej cały układ począwszy od pozyskania
energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
miał sprawność ponad 2 razy większą niż
samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
dodatkowe punkty.
Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?
Robbo
Jacek Maciejewski
Guest
Sun Feb 14, 2010 5:25 pm
Dnia Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo napisał(a):
Quote:
Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Za wikipedią - Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 60%.
Zysk polega na tym że coraz większą część mocy oddają elektrownie jądrowe.
A w przyszłości może termojądrowe oraz różne formy tzw. ekologicznej
energi, przede wszystkim słonecznej. Wszystkie mają również niewysoka
sprawność lecz nie emitują CO2, z czym jest pewien kłopot. Nie zużywają też
paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego
innego.
--
Jacek
Waldemar Krzok
Guest
Sun Feb 14, 2010 5:39 pm
Robbo wrote:
Quote:
Witam,
Zastanawiałem się ostatnio nad energooszczędnością
samochodów z napędem elektrycznym. Taki pojazd
jest zapewne dobrym rozwiązaniem dla mieszkańców
miast, gdyż nie smrodzi im pod nosem. Mnie jednak
interesowało czy w skali naszego globu popularyzacja
samochodów elektrycznych wpłynie na zmniejszenie
zużycia energii i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Chciałem to jakoś policzyć. Przyjąłem następujące
założenia (nie wiem do końca, czy poprawne):
Sprawność silnika spalinowego = 35%
Sprawność silnika elektrycznego = 90%
Sprawność turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
Straty podczas przesyłania prądu = 5%
Wychodzi na to, że sprawność takiego układu to = 76,95%
Z tych moich wyliczeń wychodzi, że samochód
(a raczej cały układ począwszy od pozyskania
energii z węgla) z napędem elektrycznym będzie
miał sprawność ponad 2 razy większą niż
samochód z silnikiem spalinowym. W obliczeniach
nie uwzględniłem strat podczas produkcji i transportu
paliwa do silnika spalinowego -- gdyby to uwzględnić,
to okazałoby się, że napęd elektryczny zyskałby
dodatkowe punkty.
Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Oczywiscie
Quote:
Czy uzyskany wynik ma się choć trochę do rzeczywistości?
nic
Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.
Waldek
R.M.
Guest
Sun Feb 14, 2010 5:46 pm
ja sie dolaczam do pytania, ale troche z innej strony ...
jakie akumulatory stosuje sie w samochodach elektrycznych? obecnie
najlepsze wytrzymuja okolo 10-12lat, wiec chyba nie jest tak zupelnie
tanio - prawdopodobnie wymiana akumulatorow na nowe to spory wydatek i
nie bedzie to tak super oszczednie i ekologicznie jak niektorzy mowia ...
Jan Górski
Guest
Sun Feb 14, 2010 6:41 pm
Możnaby się jeszcze zastanowić ile energii traci się na hamowanie i
bezensowne rozpędzanie auta w mieście, jaką część można odzyskać
silnikiem elektrycznym. Albo ile można stracić prowadząc dynamicznie.
Ja od dawna postuluję, że gdyby wszystkie autka były lżejsze... Bo jak
tylko część, to łatwo się zabić.
Robbo
Guest
Sun Feb 14, 2010 6:42 pm
Quote:
Oprocz tego przesadzasz ze sprawnoscia turbin.
Informację o sprawności turbin wziąłem stąd:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1101888.html
"Może wtrącę do dyskusji swoje 3 grosze. Pracuje w jednej z elektrociepłowni
w Warszawie. Turbiny parowe mają tym wyższą sprawność im większa moc na wale
(no i konstrukcja samego ułopatkowania). Turbiny z lat 50 rozwijają moc 35
MW przy sprawności 65-70 % (Para 9,5 MPa i 500 C). Nowoczesna (z roku 2005)
o mocy 97 MW ma 90%. Małe turbinki napędowe o mocy koło 60 kW rozwijają
sprawność najwyżej 50 % (i więcej się nie da bo praw fizyki nie
przeskoczymy). Turbinka o mocy pojedynczych kilowatów o której tu mowa
raczej rewelacyjnej sprawności nie będzie mieć."
Robbo
Guest
Sun Feb 14, 2010 6:53 pm
Quote:
Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.
Jeśli przyjąć, że sprawność turbiny jest niższa niż to co udało
mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.
Wtedy mamy 30,78%.
W obliczeniach wziąłem jedynie sprawność samego silnika
spalinowego, bez uwzględnienia strat związanych z produkcją
i dystrybujcą paliwa. Niemniej może i tak okazać się, że sprawność
układu bazującego na prądzie elektrycznym będzie niższa niż
układu bazującego na silniku spalinowym.
Waldemar Krzok
Guest
Sun Feb 14, 2010 6:59 pm
Robbo wrote:
Quote:
Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.
Jeśli przyjąć, że sprawność turbiny jest niższa niż to co udało
mi się znaleźć (czyli 90%), to będzie jeszcze mniej niż 46,17%.
Załóżmy, że sprawność turbiny (elektrowni cieplnej) to 60%.
Wtedy mamy 30,78%.
60% to juz baaardzo duzo. Nowoczesne turbiny osiagaja 50%, 60% chca
osiagnac. Te 90% to sprawnosc kompletnego systemu z wykorzystaniem energii
cieplnej wychodzacej z turbiny, jeszcze przed chlodzeniem.
Obecnie stosowane akumulatory maja szacowana zywotnosc rzedu 3 lat. Cena
tych akumulatorow to ok. 60-70% ceny pojazdu.
Jak na razie samochod elektryczny przegrywa, ale moze bedzie lepiej
Waldek
Robbo
Guest
Sun Feb 14, 2010 7:21 pm
Tak na marginesie, to w TV Trwam oglądałem wykład,
w którym mówiono, że emisja szkodliwych substancji
przez samochody jest niczym w porównaniu do emisji
powodowanej przez zasilane mazutem duże statki.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sun Feb 14, 2010 7:21 pm
Hello Jacek,
Sunday, February 14, 2010, 5:25:34 PM, you wrote:
Quote:
Pytanie do Was, czy może w tych obliczeniach
nie pominąłem jakichś ważnych danych?
Za wikipedią - Sprawność elektrowni cieplnych nie przekracza 60%.
Zysk polega na tym że coraz większą część mocy oddają elektrownie jądrowe.
A w przyszłości może termojądrowe oraz różne formy tzw. ekologicznej
energi, przede wszystkim słonecznej. Wszystkie mają również niewysoka
sprawność lecz nie emitują CO2, z czym jest pewien kłopot. Nie zużywają też
paliw kopalnych o ograniczonej ilości oraz przydatnych bardziej do czego
innego.
Ale kogo tak naprawdę obchodzi emisja CO2? Handlarzy pakietami
dozwolonej emiskji chyba już jedynie...
CO2 NIE JEST szkodliwy dla środowiska. Jego istnienie w atmosferze
jest _konieczne_ dla normalnego funkcjonowania całej biosfery. Jego
udział jako gazu cieplarnianego jest znikomy - o wiele większe
znaczenie ma metan i gazowy podtlenek wodoru ;P
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Stolat
Guest
Sun Feb 14, 2010 7:28 pm
Użytkownik "Robbo" <nie.mam@yle.com> napisał w wiadomości
news:hl9fkc$2rb$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
Tak na marginesie, to w TV Trwam oglądałem wykład,
w którym mówiono, że emisja szkodliwych substancji
przez samochody jest niczym w porównaniu do emisji
powodowanej przez zasilane mazutem duże statki.
No tak ale temat można rozwinąc dalje tzn ile zanieczyszczeniw powstaje
podczas rektyfikacji ropy nafotwej w kolumnie destylacyjnej aby otrzymać
paliwo do silników diesla?
Albo ile jest tych okrętów (sumarcyznie) a ile jest samochodów.
Takie rzucanie slaganami bez przedstawienia wszytkich aspektów to można se
wsadzić.
Teraz mamy takie czasy że "rzućcie hasłem a my znajdziemy dla niego
uzasadnienie".
Pozdrawiam
Michał
Jarosław Sokołowski
Guest
Sun Feb 14, 2010 8:49 pm
Pan Michał napisał:
Quote:
Tak na marginesie, to w TV Trwam oglądałem wykład,
w którym mówiono, że emisja szkodliwych substancji
przez samochody jest niczym w porównaniu do emisji
powodowanej przez zasilane mazutem duże statki.
No tak ale temat można rozwinąc dalje tzn ile zanieczyszczeniw
powstaje podczas rektyfikacji ropy nafotwej w kolumnie
destylacyjnej aby otrzymać paliwo do silników diesla?
A szczególnie dokładnie dopytać się o to, co z tymi zanieczyszczeniami
później się w rafinerii dzieje. Bo nie są one wypuszczane wprost do
atmosfery.
Quote:
Albo ile jest tych okrętów (sumarcyznie) a ile jest samochodów.
No faktycznie, samochodów jest dużo więcej. Ale jeśli chodzi
o spalane paliwo, to są to ilości porównywalne. I tu trzeba wrócić
do poprzedniego pytania o rektyfikację.
Quote:
Takie rzucanie slaganami bez przedstawienia wszytkich aspektów
to można se wsadzić.
Ale kto pyta, nie błądzi.
--
Jarek
shg
Guest
Sun Feb 14, 2010 8:53 pm
On 14 Lut, 18:53, "Robbo" <nie....@yle.com> wrote:
Quote:
Taki drobiazg do pomyslunku: jak na razie masz trolejbus.
Rozumiem. Nie uwzględniłem akumulatora.
Na Wikipedii napisano, że sprawność akumulatora to 60%,
zatem zamiast wyliczonych 76,95% będzie 46,17%.
Sprawność akumulatorów litowych przekracza 90%.
Jaroslaw Berezowski
Guest
Sun Feb 14, 2010 9:30 pm
Dnia Sun, 14 Feb 2010 18:59:56 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):
Quote:
Obecnie stosowane akumulatory maja szacowana zywotnosc rzedu 3 lat. Cena
tych akumulatorow to ok. 60-70% ceny pojazdu.
Jesteś nie na czasie. Obecnie akumulatory pozwalają na 10000 cykli, co
wystarczy na cala zywotnosc samochodu. Co do kosztow niestety wiele sie
nie zmienilo.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Jaroslaw Berezowski
Guest
Sun Feb 14, 2010 9:35 pm
Dnia Sun, 14 Feb 2010 16:47:01 +0100, Robbo napisał(a):
Quote:
Sprawno silnika spalinowego = 35%
To w optymalnych warunkach, powiedzmy na autostradzie przy stalej
predkosci. Tam gdzie EVki sie pchaja najbardziej, czyli w miastach,
sprawnosc silnika ZI to jakies 7-10%, ZS wyraznie wiecej.
Quote:
Sprawno silnika elektrycznego = 90%
Razem z falownikiem jakies 85-88%, same silniki 92-94% (PMSM).
Quote:
Sprawno turbiny (model z 2005 roku, 97MW) = 90%
Jezu gdzie takie mozna kupic?
Sparwnosc energetyczna aku li-ion to jakies 90% w cyklu. Sprawnosc
izolowanej ladowarki - ok 85-90%.
Do tego w miescie mozna odzyskac ok 10-15% energii z hamowania
odzyskowego (w trasie pomijalne).
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next