Goto page Previous 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14 Next
J.F.
Guest
Thu Aug 10, 2006 11:07 pm
On Thu, 10 Aug 2006 20:22:32 +0200, Krzysztof Rudnik wrote:
Quote:
Tylko powstaje pytanie po co w ogole ogniwa i silnik elektryczny. Zarowno
wodor jak i metanol mozna po prostu zuzywac w normalnych (moze troche
przerobionych) silnikach spalinowych.
Ale sprawnosc znacznie mniejsza.
No i halas, zuzywa sie, rozgrzewa,
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Aug 11, 2006 12:03 am
Hello J,
Friday, August 11, 2006, 1:07:52 AM, you wrote:
Quote:
Nie takie absurdalne jesli pomyslec o czasach gdy pradu bedzie duzo
a ropy malo. Odzyskiwac CO2 z powietrza lub skal, redukowac do wegla
[a jak ?]
Biologicznie.
Tylko jak ? Plonow w Polsce nie starczy.
Jesteś pewien?
Na 95%.
Myszę wierzyć na słowo - Ty masz zacięcie do statystyki i zapewne
jakimiś danymi się podpierasz. Ale skoro jest tak ciężko, to tym
bardziej nie wierze w to, ze elektrownie podołałyby takiemu
zapotrzebowaniu na energię. Już tego lata cieńko piszczały a
klimatyzatory nadal tanieją...
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
[...]
Quote:
Hm, ale nad technologia pracuja inne firmy.
A patenty rzadko obowiazuja wszedzie.
Tu sie toczy gra o wielkie pieniądze...
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
AlexY
Guest
Fri Aug 11, 2006 3:45 am
Użytkownik Leszek napisał:
Quote:
osobiscie nie sprawdzilem, same magnesy sa bardzo drogie, przegladajac
rozmaite strony poswiecone napedom elektrycznym napotkalem info o
x-krotnie wyzszej cenie silnika BLDC 3f na neodymach od analogicznego 3f
klatkowego.
Bzdura - 1,5 kW możesz mieć już za 1200-1500zł
a klatkowy 5kW za 500
Quote:
A przy większych zamówieniach ta cena jeszcze pójdzie w dół
nie planuje uruchomienia linii produkcyjnej samochodow elektrycznych :)
Quote:
Ja takie zastosowałem w swoim napędzie i działają rewelacyjnie
gdzie kupione?
Quote:
tu masz parę fotek (uwaga zdjęcia po 600kb)
[..]
widzialem, widzialem... zarejestrowany? jak przeskoczyc ograniczenie
napiecia instalacji elektrycznej?
--
AlexY
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/netykieta/
AlexY
Guest
Fri Aug 11, 2006 5:11 am
Użytkownik Leszek napisał:
Quote:
tak
ale
cena powala
A jaka jest cena?
osobiscie nie sprawdzilem, same magnesy sa bardzo drogie, przegladajac
rozmaite strony poswiecone napedom elektrycznym napotkalem info o
x-krotnie wyzszej cenie silnika BLDC 3f na neodymach od analogicznego 3f
klatkowego. Gdzies w linkach z
http://www.pg.gda.pl/~jarguz/e-pojazdy.htm
--
AlexY
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/netykieta/
J.F.
Guest
Fri Aug 11, 2006 7:03 am
On Fri, 11 Aug 2006 02:03:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello J,
Biologicznie.
Tylko jak ? Plonow w Polsce nie starczy.
Jesteś pewien?
Na 95%.
Myszę wierzyć na słowo - Ty masz zacięcie do statystyki i zapewne
jakimiś danymi się podpierasz.
Kiedys nawet podliczylem i faktycznie kiepsko wyszlo.
No ale sa kraje o mniejszym zaludnieniu ... i znow beda wojny o ziemie
:-)
Quote:
Ale skoro jest tak ciężko, to tym
bardziej nie wierze w to, ze elektrownie podołałyby takiemu
zapotrzebowaniu na energię.
Musialyby byc nowe. Ale to nie problem zbudowac.
Gdzies czytalem ze wegla mamy na 300 lat, co mnie zastanawia
przy tych miliardach wydobywanych ton .. gdzie sie to miesci.
Quote:
Już tego lata cieńko piszczały a klimatyzatory nadal tanieją...
O nie,
http://www.pse-operator.pl/
Latem ledwo siegamy 19GW, zima wydolily 24GW, a cos mi chodzi po
glowie ze moc zainstalowana przez komune byla jakies 35GW.
I ciagle jestesmy znaczacym eksporterem.
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
[...]
Hm, ale nad technologia pracuja inne firmy.
A patenty rzadko obowiazuja wszedzie.
Tu sie toczy gra o wielkie pieniądze...
[...]
A ja tam wierze ze natura stawia opor i sprawa jest trudna.
Wlasnie sie doczywalem kolejnego problemu - ogniwa wodorowe,
produkt woda ... no to w zimie beda klopoty :-)
J.
Guest
Fri Aug 11, 2006 7:13 am
AW napisał(a):
Quote:
Krzysztof Rudnik napisał(a):
Ja to wogole zamiast silnika tlokowego dalbym turbine,
np taki APU z samolotu.

)
Amerykanie kiedyś z tym kombinowali i mieli nawet pewne sukcesy.
Parametry napędów były całkiem niezłe, a paliwo można byłoby lać prawie
dowolne. Problemem były gorące spaliny które w sposób "bezpieczny" jakoś
trzeba było odprowadzić do atmosfery. Niestety Regan obciął
dofinansowanie i spadkobiercą tych badań jest napęd turbowałowy o mocy
1100kW w czołgach M1 Abrams.
Który ślicznie wygląda na zdjęciach robionych w podczerwieni :)
--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html /zdechło/
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
Leszek
Guest
Fri Aug 11, 2006 7:21 am
Quote:
osobiscie nie sprawdzilem, same magnesy sa bardzo drogie, przegladajac
rozmaite strony poswiecone napedom elektrycznym napotkalem info o
x-krotnie wyzszej cenie silnika BLDC 3f na neodymach od analogicznego 3f
klatkowego.
Bzdura - 1,5 kW możesz mieć już za 1200-1500zł
A przy większych zamówieniach ta cena jeszcze pójdzie w dół
Ja takie zastosowałem w swoim napędzie i działają rewelacyjnie
tu masz parę fotek (uwaga zdjęcia po 600kb)
http://www.omega-e.pl/wozek/zboku.jpg
http://www.omega-e.pl/wozek/zprzodu.jpg
http://www.omega-e.pl/wozek/ztylu.jpg
http://www.omega-e.pl/wozek/falownik.jpg
tu jest test na hamowni:
http://www.omega-e.pl/wozek/hamownia.jpg
i moc wyświetlana na watomierzu:
http://www.omega-e.pl/wozek/watomierz.jpg
Leszek
AW
Guest
Fri Aug 11, 2006 7:26 am
RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Ogniwa paliwowe są za drogie,
Wszystko co nowe jest drogie
wodór jest kłopotliwy w przechowywaniu
Widocznie nie jest z tym tak źle skoro ogniwa prototypów pojazdów są
zasilane wodorem. Podobne głosy były przy wprowadzaniu LPG, że
niebezpieczny, wybuchowy itp
Quote:
marnowanie energii elektrycznej na wytwarzanie wodoru tylko po to,
żeby go za chwilę spalić w ogniwie paliwowym w celu uzyskania energii
elektrycznej - absurdalne energetycznie.
Jakoś nie wyobrażam sobie samochodów zasilanych przez kabel, chociaż w
trolejbusach to się sprawdza
Wytwarzanie wodoru jest formą magazynowania energii, a każde
magazynowanie energii pociąga za sobą straty czasami nawet bardziej
absurdalne niż w tym przypadku
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca, ale może jakieś
inne węglowodory?
Pozdrawiam
AW
J.F.
Guest
Fri Aug 11, 2006 7:57 am
On Fri, 11 Aug 2006 09:26:54 +0200, AW wrote:
Quote:
RoMan Mandziejewicz napisał:
Ogniwa paliwowe są za drogie,
Wszystko co nowe jest drogie
Wodorowe nie sa juz takie nowe .. i wydaje mi sie ze niezbyt drogie.
Quote:
wodór jest kłopotliwy w przechowywaniu
Widocznie nie jest z tym tak źle skoro ogniwa prototypów pojazdów są
zasilane wodorem. Podobne głosy były przy wprowadzaniu LPG, że
niebezpieczny, wybuchowy itp
Widocznie jest skoro to ciagle prototypy.
Skala problemow kilka razy wieksza niz przy LPG,
wieksza niz przy metanie.
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca, ale może jakieś
inne węglowodory?
Etanol ? :-)
Przeciez nie zamierzamy tego pic tylko spalac :-)
J.
AW
Guest
Fri Aug 11, 2006 9:33 am
J.F. napisał:
Quote:
Wszystko co nowe jest drogie
Wodorowe nie sa juz takie nowe .. i wydaje mi sie ze niezbyt drogie.
Fakt, powinienem raczej użyć określenia "mało rozpowszechnione"
Quote:
wodór jest kłopotliwy w przechowywaniu
Widocznie nie jest z tym tak źle skoro ogniwa prototypów pojazdów są
zasilane wodorem. Podobne głosy były przy wprowadzaniu LPG, że
niebezpieczny, wybuchowy itp
Widocznie jest skoro to ciagle prototypy.
Ale to raczej nie jest wynikiem strachu przed wodorem, tylko barierą są
inne elementy układu napędowego. Akumulatory mają niską żywotność i są
ciężkie, a superkondensatory mają wciąż zbyt małą pojemność.
A gdyby tak do odzyskiwania energii (a właściwie magazynowania)
zastosować technologię taką jak w latadłach nasowskich napędzanych
ogniwami słonecznymi? W tych wynalazkach za dnia silniki było zasilane z
baterii słonecznych, a nadwyżka energii służyła do rozczepiania
cząsteczek wody. Nocą samolot zasilany był z ogniw paliwowych. Tylko jak
szybko przebiega proces hydrolizy (czy jak to się tam nazywa)?
Quote:
Skala problemow kilka razy wieksza niz przy LPG,
wieksza niz przy metanie.
Podobno kiedyś do spawania gazowego używano wodoru, więc chyba nie jest
to aż tak niebezpieczne.
Quote:
...może jakieś inne węglowodory?
Etanol ?
Koncepcaj warta rozważenia ;-P
Może też być gaz ziemny, jakieś oleje...
Quote:
Przeciez nie zamierzamy tego pic tylko spalac
Są pewnie i tacy, którzy nie będą zamierzali tylko spalać...
("Pijmy szybciej, bo się ściemnia")
AW
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Aug 11, 2006 9:42 am
Hello J,
Friday, August 11, 2006, 9:03:02 AM, you wrote:
[...]
Quote:
Już tego lata cieńko piszczały a klimatyzatory nadal tanieją...
O nie,
http://www.pse-operator.pl/
Latem ledwo siegamy 19GW, zima wydolily 24GW, a cos mi chodzi po
glowie ze moc zainstalowana przez komune byla jakies 35GW.
I ciagle jestesmy znaczacym eksporterem.
Jarku, na jakim świecie żyjesz? Prasy nie czytasz, TV nie oglądasz i
tylko w góglach dłubiesz? W ostatnich dniach upałów Polska musiała
wstrzymać eksport, bo brakowało energii - głośna afera była.
Owszem - mamy solidną moc zainstalowaną ale lato to okres remontów w
elektrowniach. I autentycznie w tym roku było juz zagrożenie, że samo
zablokowanie eksportu nie wystarczy i trzeba będzie wyłączać
odbiorców. Jeśli w przyszłym roku znów będa takie upały, to będzie
jeszcze gorzej. A elektrowni w rok nie zbudujesz.
[...]
Quote:
Wlasnie sie doczywalem kolejnego problemu - ogniwa wodorowe,
produkt woda ... no to w zimie beda klopoty
Jednym z produktów spalania węglowodorów też jest woda - słyszałeś
kiedyś, żeby komuś z tego powodu zamarzł układ wydechowy? Ogniwa
paliwowe też się grzeją.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Aug 11, 2006 9:47 am
Hello AW,
Friday, August 11, 2006, 9:26:54 AM, you wrote:
Quote:
Ogniwa paliwowe są za drogie,
Wszystko co nowe jest drogie
Platyna zawsze jest droga.
Quote:
wodór jest kłopotliwy w przechowywaniu
Widocznie nie jest z tym tak źle skoro ogniwa prototypów pojazdów są
zasilane wodorem. Podobne głosy były przy wprowadzaniu LPG, że
niebezpieczny, wybuchowy itp
LPG daje się skraplać przy sensownych ciśnieniach i nie wyłazi sam ze
zbiorników.
Quote:
marnowanie energii elektrycznej na wytwarzanie wodoru tylko po to,
żeby go za chwilę spalić w ogniwie paliwowym w celu uzyskania energii
elektrycznej - absurdalne energetycznie.
Jakoś nie wyobrażam sobie samochodów zasilanych przez kabel, chociaż w
trolejbusach to się sprawdza
A czy ja coś takiego postuluję?
Quote:
Wytwarzanie wodoru jest formą magazynowania energii, a każde
magazynowanie energii pociąga za sobą straty czasami nawet bardziej
absurdalne niż w tym przypadku
Akumulatory są sprawniejsze.
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca,
Silnie trująca jak się jej napijesz. Zapewniam, że jak się napijesz
benzyny czy oleju napędowego, to też zdrowy nie będziesz.
Quote:
ale może jakieś inne węglowodory?
Metanol nie jest węglowodorem.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
AW
Guest
Fri Aug 11, 2006 10:29 am
RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Platyna zawsze jest droga.
Platyna chyba nie do wszystkich typów ogniw jest używana?
Quote:
LPG daje się skraplać przy sensownych ciśnieniach i nie wyłazi sam ze
zbiorników.
Jakoś to wyłażenie chyba już opanowali, skoro wodór od wielu lat ma
zastosowanie w technice i nie widnieje tylko na tablicy Mendelejewa.
Quote:
Jakoś nie wyobrażam sobie samochodów zasilanych przez kabel, chociaż w
trolejbusach to się sprawdza ;-)
A czy ja coś takiego postuluję?
Nie. A czy ja to sugerowałem? ;-)
Quote:
Akumulatory są sprawniejsze.
Ale są dość ciężkie i mało trwałe. Nie uśmiecha mi się wymieniać pakietu
akumulatorów w najlepszym przypadku co kilka lat (a może miesięcy?)
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca,
Silnie trująca jak się jej napijesz. Zapewniam, że jak się napijesz
benzyny czy oleju napędowego, to też zdrowy nie będziesz.
Jednak coś jest nie tak z tym metanolem skoro nie jest on powszechnie
dostępny. Może dlatego, że można go pomylić z etanolem?
Nikt nie może zagwarantować, że pijaczki nie będą żądni nowych wrażeń.
Quote:
ale może jakieś inne węglowodory?
Metanol nie jest węglowodorem.
Racja - mój błąd
AW
J.F.
Guest
Fri Aug 11, 2006 12:25 pm
On Fri, 11 Aug 2006 12:29:52 +0200, AW wrote:
Quote:
LPG daje się skraplać przy sensownych ciśnieniach i nie wyłazi sam ze
zbiorników.
Jakoś to wyłażenie chyba już opanowali, skoro wodór od wielu lat ma
zastosowanie w technice i nie widnieje tylko na tablicy Mendelejewa.
To zastosowanie nie jest takie szerokie.
Ale dzieki niemu wiemy o wielu klopotach ..
Quote:
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca,
Silnie trująca jak się jej napijesz. Zapewniam, że jak się napijesz
benzyny czy oleju napędowego, to też zdrowy nie będziesz.
Nafte ludzie pija.
Quote:
Jednak coś jest nie tak z tym metanolem skoro nie jest on powszechnie
dostępny. Może dlatego, że można go pomylić z etanolem?
Nikt nie może zagwarantować, że pijaczki nie będą żądni nowych wrażeń.
Mowi sie trudno, nie czas zalowac paru pijaczkow, bedzie mniejsze
bezrobocie.
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Aug 11, 2006 12:59 pm
Hello AW,
Friday, August 11, 2006, 12:29:52 PM, you wrote:
Quote:
Platyna zawsze jest droga.
Platyna chyba nie do wszystkich typów ogniw jest używana?
Do wodorotlenowych - jest używana.
Quote:
LPG daje się skraplać przy sensownych ciśnieniach i nie wyłazi sam ze
zbiorników.
Jakoś to wyłażenie chyba już opanowali, skoro wodór od wielu lat ma
zastosowanie w technice i nie widnieje tylko na tablicy Mendelejewa.
Czym innym jest zastosowanie wodoru w przemyśle, gdzie wielkość i waga
zbiorników nie ma wiekszego znaczenia a czym innym w samochodzie.
Wodór jest bardzo lekki i potrzebuje lepszego magazynowania niż
sprężenie, żeby nadawał się do użycia w samochodzie. Technologie
magazynowania wodoru w fulerenach są piekielnie drogie. A pozostaje
problem zbiorników - wodór przepełza nawet przez metale.
Technologii na produkcję _tanich_, lekkich, szczelnych zbiorników,
mogących przyjąć kilkadziesiąt kg wodoru nie ma. Klasyczne butle z
wodorem pod ciśnieniem 150-200 atmosfer odpadają w użytkowym pojeździe
- nikt nie będzie chciał jechać na bombie. To nie LPG z kilkoma
atmosferami.
[...]
Quote:
Akumulatory są sprawniejsze.
Ale są dość ciężkie i mało trwałe. Nie uśmiecha mi się wymieniać pakietu
akumulatorów w najlepszym przypadku co kilka lat (a może miesięcy?)
Akumulatory są coraz lzejsze i coraz trwalsze. Problemem pozostaje
tylko koszt. Ale nadal jest to koszt niższy niż koszt zbiornika z
fulerenami i ogniw paliwowych.
Quote:
Jeśli już, to ogniwa paliwowe na metanol.
Niekoniecznie metanol, bo to substancja silnie trująca,
Silnie trująca jak się jej napijesz. Zapewniam, że jak się napijesz
benzyny czy oleju napędowego, to też zdrowy nie będziesz.
Jednak coś jest nie tak z tym metanolem skoro nie jest on powszechnie
dostępny.
Nie jest dostępny powszechnie, ponieważ nie ma powszechnego
zastosowania.
Quote:
Może dlatego, że można go pomylić z etanolem?
Wódkę tankujesz z dystrybutora na stacji paliwowej?
Quote:
Nikt nie może zagwarantować, że pijaczki nie będą żądni nowych
wrażeń.
Nawet największe menele wiedzą, że zaprawić się metylakiem nie za
bardzo można a śmierć jest niemal pewna.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Goto page Previous 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 12, 13, 14 Next