Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next
niebieski
Guest
Mon Jan 25, 2016 5:29 pm
On 25.01.2016 16:58, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
niebieski wrote:
Ja nie chcę robić sobie dodatkowego grzejnika, tylko maksymalnie
wykorzystac energię wytwarzaną przez prądnicę.
No jak chcesz, skoro się zastanawiasz nad rozwiązaniem liniowym.
Zastanawiałem się, ale przestałem. Musżę najpierw rozwiązać kwestię
zakończenia ładowania.
Quote:
Nawet przy 8V z prądnicy będziesz miał sprawność zaledwie 50%
i potem już tylko gorzej. Do akumulatora trafi Ci max. 30%
wypedałowanego prądu...
Zakładasz, że taka różnica napięć się utrzyma. Prądnica to nie jest
źródło napięciowe i napięcie wejściowe stabilizatora z chwilą poboru
prądu spadnie, przy stałym napięciu wyjsciowym.
Tutaj ktoś zrobił pomiary podobnej prądnicy:
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Chcesz mieć sprawność 70+%, to zrób
Quote:
impulsowy step-down.
Quote:
A po co ma mi coś ograniczać prąd ze źródła prądowego o max prądzie
600mA?
Żeby nie ugotować stabilizatora.
Przecież i tak nie przekroczę dopuszczalnego pradu ładowania ogniwa
A skąd wiesz?
Bo prądnica to w przybliżeniu żródło prądowe o prądzie max 500 - 600mA.
Choćby ktoś jechał z prędkością 100km/h, tego nie przekroczy.
Quote:
Pozdrawiam, Piotr
--
niebieski
Dariusz Dorochowicz
Guest
Mon Jan 25, 2016 5:47 pm
W dniu 2016-01-25 o 15:52, AlexY pisze:
Quote:
Dariusz Dorochowicz pisze:
W dniu 2016-01-25 o 13:18, AlexY pisze:
Piotr Wyderski pisze:
AlexY wrote:
Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.
Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?
Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.
Bo transil jak już pada, to ma mieć zwarcie. Po to jest. Ale jak nie
pada, to działa jak zenerka (w przybliżeniu).
Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
przeprowadzałem i nie zamierzam. I w tym kontekście napisałem to na
samej górze.
Że co? A gdzie tam masz marne odprowadzanie ciepła? I jak się ma "marne
odprowadzenie ciepła" do gwarancji, że nie dostanie przerwy tylko
zwarcie? Poza tym jest jeszcze parę innych różnic, najważniejsza to
krótki czas reakcji.
Transil spokojnie się do tego nadaje, tylko kwestia dobrania
odpowiedniego elementu albo też ich ilości, żeby moc miała się gdzie
wydzielać (jak z zenerkami). Tym bardziej, jeżeli zasilanie jest ze
źródła prądowego.
Inna sprawa, że nikt do ich stosowania nie zmusza.
Pozdrawiam
DD
janusz_k
Guest
Mon Jan 25, 2016 6:14 pm
W dniu 2016-01-25 o 10:54, niebieski pisze:
Quote:
On 24.01.2016 20:54, janusz_k wrote:
W dniu 2016-01-24 o 17:41, niebieski pisze:
W dniu 24.01.2016 16:16, John Smith pisze:
On 24-01-2016 14:55, niebieski wrote:
W dniu 24.01.2016 12:42, Dominik Morawiec pisze:
Do czego Ci taki stabilizator? Jeśli jak najwyższe VIN to po co
najniższe vout?
Chodziło mi o maksymalne dopuszczalne napięcie wejściowe.
Kombinuję jak by ładować akumulator 18650 z prądnicy rowerowej.
Aktualnie jednak rezygnuję z wcześniejszego pomysłu z wykorzystaniem
stabilizatora. Są akumulatory z wbudowanym układem zabezpieczającym
przed przeładowaniem i to mi bardzo uprości konstrukcję.
Raczej nie uprości, to system który odłącza ogniwo LiIon od nadmiernego
napięcia
O to chyba chodzi? Akumulator ładuje się i przy osiągnięciu
odpowiedniego napięcia odłączy się.
I pomyśl co się stanie dalej.
Przestaje się ładować, napięcie zasilajace rośnie i gdy przekroczy
poziom, dodatkowy układ zabezpieczający obciąża prądnicę.
Jak zdąży, a wcześniej szpila uwali tranzystor w ogniwie i pójdzie na
nie cały prąd bez kontroli.
Quote:
A trudne? Dwie diody zenera albo jedna i trazystor.
Które mają ograniczony czas zadziałania.
--
Pozdr
Janusz_K
niebieski
Guest
Mon Jan 25, 2016 7:05 pm
On 25.01.2016 18:14, janusz_k wrote:
Quote:
W dniu 2016-01-25 o 10:54, niebieski pisze:
On 24.01.2016 20:54, janusz_k wrote:
W dniu 2016-01-24 o 17:41, niebieski pisze:
W dniu 24.01.2016 16:16, John Smith pisze:
On 24-01-2016 14:55, niebieski wrote:
W dniu 24.01.2016 12:42, Dominik Morawiec pisze:
Do czego Ci taki stabilizator? Jeśli jak najwyższe VIN to po co
najniższe vout?
Chodziło mi o maksymalne dopuszczalne napięcie wejściowe.
Kombinuję jak by ładować akumulator 18650 z prądnicy rowerowej.
Aktualnie jednak rezygnuję z wcześniejszego pomysłu z wykorzystaniem
stabilizatora. Są akumulatory z wbudowanym układem zabezpieczającym
przed przeładowaniem i to mi bardzo uprości konstrukcję.
Raczej nie uprości, to system który odłącza ogniwo LiIon od
nadmiernego
napięcia
O to chyba chodzi? Akumulator ładuje się i przy osiągnięciu
odpowiedniego napięcia odłączy się.
I pomyśl co się stanie dalej.
Przestaje się ładować, napięcie zasilajace rośnie i gdy przekroczy
poziom, dodatkowy układ zabezpieczający obciąża prądnicę.
Jak zdąży, a wcześniej szpila uwali tranzystor w ogniwie i pójdzie na
nie cały prąd bez kontroli.
A trudne? Dwie diody zenera albo jedna i trazystor.
Które mają ograniczony czas zadziałania.
Przecież już to wyjaśniłem w poprzednim wpisie. Nie biorę już pod uwagę
wykorzystania wewnętrznego układu zabezpieczającego.
--
niebieski
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 7:09 pm
Dariusz Dorochowicz pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-25 o 15:52, AlexY pisze:
[..]
Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
przeprowadzałem i nie zamierzam. I w tym kontekście napisałem to na
samej górze.
Że co? A gdzie tam masz marne odprowadzanie ciepła? I jak się ma "marne
odprowadzenie ciepła" do gwarancji, że nie dostanie przerwy tylko
zwarcie? Poza tym jest jeszcze parę innych różnic, najważniejsza to
krótki czas reakcji.
Normalny "cywilny" transil a nie taki 5kW pewnie z radiatorem w formie
ściany co to go Piotr ma trzeba rozpatrywać jak napisałem.
Quote:
Transil spokojnie się do tego nadaje, tylko kwestia dobrania
odpowiedniego elementu albo też ich ilości, żeby moc miała się gdzie
wydzielać (jak z zenerkami). Tym bardziej, jeżeli zasilanie jest ze
źródła prądowego.
Nie neguję, może być, podpowiedz koledze jaki element ma kupić i wszyscy
będą szczęśliwi.
[..]
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 7:15 pm
Piotr Wyderski pisze:
Quote:
niebieski wrote:
Bo chcę mieć zapas i nie obawiać się, że nagrzany przez słońce układ
przy 600mA prądu się przegrzeje. Podałem warunki na wyrost i
przybliżone
Podchodzisz do tego od strony zadu, bo założyłeś, że tam ma być
LDO i teraz desperacko próbujesz znaleźć dziwoląga spełniającego
te wymagania. Propozycja rozwiązania alternatywnego: zrób stabilizator
*równoległy* na TL431 oraz tranzystorze PNP i zasilaj go przez szeregowo
podłączony MOSFET *zubożany* z bramką zwartą ze źródłem. Ponieważ
prąd zasadniczo ma być "jakiś", to dobierz sobie taki o wyglądającym
sensownie prądzie nasycenia, np. 500mA. W TME są dostępne na setki
woltów, więc Twoje 60 nie zrobi na nich wrażenia. W ten sposób prąd
ogranicza Ci MOSFET, a napięcie TL431. Proste i skuteczne.
Generalnie prądem nie trzeba się przejmować jeśli napięcie wyjściowe
będzie poniżej napięcia maksymalnego ogniwa. 18650 to ponad 2Ah, 0.5A to
1/4 prądu znamionowego ładowania, a pilnując napięcia poniżej Umax
unikamy fazy CC procesu ładowania.
Quote:
bo nie będę tego projektował tak jak w Chinach, gdzie każdy
grosz się liczy.Kto bogatemu zabroni ;)
Przykro mi, ale żadna liczba uśmieszków nie zmieni tego,
że niespecjalnie wiesz, co robisz.
Ale idzie w dobrym kierunku, nikt nie jest nieomylny a chłopak
przynajmniej czyta co się do niego pisze.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 7:25 pm
AlexY pisze:
[..]
Quote:
Generalnie prądem nie trzeba się przejmować jeśli napięcie wyjściowe
będzie poniżej napięcia maksymalnego ogniwa. 18650 to ponad 2Ah, 0.5A to
1/4 prądu znamionowego ładowania, a pilnując napięcia poniżej Umax
unikamy fazy CC procesu ładowania.
Wróć, nie CC tylko CV, aczkolwiek stabilizator załatwia tą fazę.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Dariusz Dorochowicz
Guest
Mon Jan 25, 2016 8:50 pm
W dniu 2016-01-25 o 19:09, AlexY pisze:
Quote:
Dariusz Dorochowicz pisze:
W dniu 2016-01-25 o 15:52, AlexY pisze:
[..]
Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
przeprowadzałem i nie zamierzam. I w tym kontekście napisałem to na
samej górze.
Że co? A gdzie tam masz marne odprowadzanie ciepła? I jak się ma "marne
odprowadzenie ciepła" do gwarancji, że nie dostanie przerwy tylko
zwarcie? Poza tym jest jeszcze parę innych różnic, najważniejsza to
krótki czas reakcji.
Normalny "cywilny" transil a nie taki 5kW pewnie z radiatorem w formie
ściany co to go Piotr ma trzeba rozpatrywać jak napisałem.
A widziałeś Ty kiedyś 5kW transil? Wiesz, co to jest te 5kW? Pewnie
widzialeś, tylko nie wiesz.
Quote:
Transil spokojnie się do tego nadaje, tylko kwestia dobrania
odpowiedniego elementu albo też ich ilości, żeby moc miała się gdzie
wydzielać (jak z zenerkami). Tym bardziej, jeżeli zasilanie jest ze
źródła prądowego.
Nie neguję, może być, podpowiedz koledze jaki element ma kupić i wszyscy
będą szczęśliwi.
Kolega wie na tyle dużo, że jak będzie chciał, to sam poszuka.
Pozdrawiam
DD
JDX
Guest
Mon Jan 25, 2016 9:32 pm
On 2016-01-25 16:13, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
Ściśle rzecz biorąc nie jest to też dioda Zenera, bo mechanizm
przebicia jest inny (lawinowy), ale w pierwszym przyblizeniu działa
jak zenerka.
Ściśle rzecz biorąc to zenerki na napięcia powyżej 6,8 V nie są
zenerkami bo tam zjawisko przebicia lawinowego a nie zjawisko Zenera ma
miejsce.

Prawdziwe zenerki to są tylko te na napięcia poniżej tych
umownych 6,8 V.
PeJot
Guest
Mon Jan 25, 2016 9:34 pm
W dniu 2016-01-25 o 16:28, Desoft pisze:
Quote:
Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka
cena,
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.
A jakie plusy ? Półdarmowy prąd do naładowania komórki ? MZ szkoda zabawy.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
JDX
Guest
Mon Jan 25, 2016 9:51 pm
On 2016-01-25 21:34, PeJot wrote:
Quote:
W dniu 2016-01-25 o 16:28, Desoft pisze:
Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka
cena,
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.
A jakie plusy ? Półdarmowy prąd do naładowania komórki ? MZ szkoda zabawy.
Power bank czy bateria słoneczna mają swoją wagę czyli ich wożenie (np.
w sakwach) również kosztuje.
BTW. Niecałe 200 euro:
http://www.bumm.de/produkte/dynamo-scheinwerfer/lumotec-iq2-luxos.html
Guest
Tue Jan 26, 2016 12:10 am
użytkownik PeJot napisał:
Quote:
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.
A jakie plusy ? Półdarmowy prąd do naładowania komórki ? MZ szkoda zabawy.
Zaoszczędzony prąd za 10gr przy produkcji którego
spali się ileś tam kalorii których to uzupełnienie
do organizmu będzie kosztować 1zł :)
Mnie by się nie chciało dodatkowo wysilać aby
pedałowaniem świecić żarówka, chyba że dla sportu.
Wolałbym w domu ładować latarkę. Byle tylko kupić
oryginalne ogniwa a nie jakieś AA/AAA wsadzone
w obud. 18650
W temacie zaś widzę przetwornicę step down na 4V.
Teraz pełno tego, pracują nawet z Vin 60V.
Piotr Wyderski
Guest
Tue Jan 26, 2016 12:17 am
AlexY wrote:
Quote:
Normalny "cywilny" transil a nie taki 5kW pewnie z radiatorem w formie
ściany co to go Piotr ma trzeba rozpatrywać jak napisałem.
http://www.tme.eu/pl/details/5kp14ca-dio/diody-transil-tht-dwukierunkowe/diotec-semiconductor/5kp14ca/?brutto=pl¤cy=PLN&gclid=CPHkhuSLxsoCFer2cgodxjIIJA
Nie ma żadnego radiatora -- transil jest 5V nad napięciem
szczytowym transformatora i bierze na siebie tylko przepięcia.
Pozdrawiam, Piotr
Andrzej W.
Guest
Tue Jan 26, 2016 3:27 pm
W dniu 2016-01-25 o 16:28, Desoft pisze:
Quote:
1km/h. Myślę, że nie jest to wysoka cena.
Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka
cena,
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.
Zdarzało mi się jeździć po kilkanaście dni z namiotem i gwarantuje Ci,
że ten 1km/h mniej, to żadna cena w stosunku do możliwości posiadania,
telefonu, GPSa, jazdy w nocy z przyzwoitym oświetleniem bez konieczności
kombinowania gdzie się zatrzymać by to podładować, kupić baterie, itp.
Powerbank to można zabrać na jednodniową wycieczkę.
--
AWa.
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next