RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak wybrać stabilizator low drop 4,2V, 1A z minimalnym Vdrop i wysokim Vin?

Stabilizator low drop

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wybrać stabilizator low drop 4,2V, 1A z minimalnym Vdrop i wysokim Vin?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

niebieski
Guest

Mon Jan 25, 2016 2:56 pm   



On 25.01.2016 14:47, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
niebieski wrote:

56W rowerowej prądnicy??? Smile
Chciałbym Smile))

No to po co Ci ten jeden amper?

Pozdrawiam, Piotr


Jaki amper? Mowa była o watach Smile


Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 2:59 pm   



niebieski wrote:

Quote:
Jaki amper? Mowa była o watach Smile

A czytasz czasami to, co sam piszesz? "I - min. 1A"

Pozdrawiam, Piotr

Dariusz Dorochowicz
Guest

Mon Jan 25, 2016 3:03 pm   



W dniu 2016-01-25 o 13:18, AlexY pisze:
Quote:
Piotr Wyderski pisze:
AlexY wrote:

Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.

Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?

Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.

Bo transil jak już pada, to ma mieć zwarcie. Po to jest. Ale jak nie
pada, to działa jak zenerka (w przybliżeniu).

Pozdrawiam

DD

AlexY
Guest

Mon Jan 25, 2016 3:46 pm   



Piotr Wyderski pisze:
Quote:
AlexY wrote:

Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.

A mnie się dioda Schottky'ego przed miesiącem zamieniła
w "prostownik dwukierunkowy". I co z tego ma wynikać?

Zależy od okoliczności, u mnie transil po prostu zadziałał jak miał
zadziałać, dostał 24V zamiast 12V to zwarł.


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

AlexY
Guest

Mon Jan 25, 2016 3:52 pm   



Dariusz Dorochowicz pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-25 o 13:18, AlexY pisze:
Piotr Wyderski pisze:
AlexY wrote:

Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.

Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?

Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.

Bo transil jak już pada, to ma mieć zwarcie. Po to jest. Ale jak nie
pada, to działa jak zenerka (w przybliżeniu).

Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
przeprowadzałem i nie zamierzam. I w tym kontekście napisałem to na
samej górze.


--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

niebieski
Guest

Mon Jan 25, 2016 3:57 pm   



On 25.01.2016 14:59, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
niebieski wrote:

Jaki amper? Mowa była o watach :)

A czytasz czasami to, co sam piszesz? "I - min. 1A"

Pozdrawiam, Piotr


Bo chcę mieć zapas i nie obawiać się, że nagrzany przez słońce układ

przy 600mA prądu się przegrzeje. Podałem warunki na wyrost i
przybliżone, bo nie będę tego projektował tak jak w Chinach, gdzie każdy
grosz się liczy.Kto bogatemu zabroni ;)

--
niebieski

Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:13 pm   



AlexY wrote:

Quote:
Zależy od okoliczności, u mnie transil po prostu zadziałał jak miał
zadziałać, dostał 24V zamiast 12V to zwarł.

Ciągnę temat właśnie dlatego, że transil nie ma niczego zwierać,
tylko obcinać do napięcia nominalnego. Jak mu dałeś 24V, to obciął
do, powiedzmy, 13 i tak trzymał, dopóki się nie stopił, robiąc
trwałe zwarcie. Są elementy, które zachowują się tak, jak opisujesz
(tyrystory TVS), ale to nie są transile.

Ściśle rzecz biorąc nie jest to też dioda Zenera, bo mechanizm
przebicia jest inny (lawinowy), ale w pierwszym przyblizeniu działa
jak zenerka.

Pozdrawiam, Piotr

Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:16 pm   



AlexY wrote:

Quote:
Teoretycznie jest to odmiana diody zenera, ze względu na marną zdolność
rozpraszania mocy robi się z niego zwarcie. I zapewne tak by się
skończyła próba stabilizacji napięcia dynama aczkolwiek testów nie
przeprowadzałem i nie zamierzam.

Mam odmienne doświadczenia. Ja sobie transilem dwukierunkowym
5kW zabezpieczam uzwojenie wtórne transformatora 500W. Od lat
ma się świetnie.

Pozdrawiam, Piotr

Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:26 pm   



niebieski wrote:

Quote:
Bo chcę mieć zapas i nie obawiać się, że nagrzany przez słońce układ
przy 600mA prądu się przegrzeje. Podałem warunki na wyrost i
przybliżone

Podchodzisz do tego od strony zadu, bo założyłeś, że tam ma być
LDO i teraz desperacko próbujesz znaleźć dziwoląga spełniającego
te wymagania. Propozycja rozwiązania alternatywnego: zrób stabilizator
*równoległy* na TL431 oraz tranzystorze PNP i zasilaj go przez szeregowo
podłączony MOSFET *zubożany* z bramką zwartą ze źródłem. Ponieważ
prąd zasadniczo ma być "jakiś", to dobierz sobie taki o wyglądającym
sensownie prądzie nasycenia, np. 500mA. W TME są dostępne na setki
woltów, więc Twoje 60 nie zrobi na nich wrażenia. W ten sposób prąd
ogranicza Ci MOSFET, a napięcie TL431. Proste i skuteczne.

Quote:
bo nie będę tego projektował tak jak w Chinach, gdzie każdy
grosz się liczy.Kto bogatemu zabroni Wink

Przykro mi, ale żadna liczba uśmieszków nie zmieni tego,
że niespecjalnie wiesz, co robisz.

Pozdrawiam, Piotr

Desoft
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:28 pm   



Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> napisał w wiadomości
news:56a5524e$0$22840$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
W dniu 2016-01-24 o 21:23, PeJot pisze:
le źródło do czego ? Pamiętaj, że te parę watów pobrane z prądnicy, z
uwzględnieniem jej sprawności jest istotne w całym bilansie
energetycznym jazdy na rowerze.

Dobre dynamo w zależności od prędkości dodaje nieobciążone 1-4W, obciążone
4-8W przy mocy oddawanej do 6,5W.
Moc rowerzysty przy rekreacyjnej jeździe ~20 km/h po płaskim to ok. 50W,
przy 30 km/h to już 130W.
Używanie dynama ciągle w czasie jazdy powoduje spadek prędkości o ok.
1km/h. Myślę, że nie jest to wysoka cena.

Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka cena,
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.

--
Desoft

Desoft
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:40 pm   



Użytkownik "Piotr Wyderski" <peter.pan@neverland.mil> napisał w wiadomości
news:n85051$7fg$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
John Smith wrote:

LDO ma do 10V Vin,max, powyżej którego się uszkadza. Nie pamiętam,
aby któryś miał więcej

Są na wyższe, choćby podane przeze mnie Micrele. Zawsze też
można wystrugać samemu, jak się komuś nudzi i tam spadki oraz
V_in_max będą wyznaczane przez absolute maximum ratings użytego
MOSFETa. Tylko wtedy stopień komplikacji zbliży się do
rozwiązania impulsowego, a przecież zaletą LDO jest prostota.

Może tranzystor MOS o napięciu powyżej 100V szeregowo z LDO (przed nim)
Po wyłączeniu ładowania odłącza LDO od dynama.
Tylko, że prądnica w piaście nie powinna się kręcić bez obciążenia.

--
Desoft

niebieski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:49 pm   



On 25.01.2016 16:26, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
niebieski wrote:

Bo chcę mieć zapas i nie obawiać się, że nagrzany przez słońce układ
przy 600mA prądu się przegrzeje. Podałem warunki na wyrost i
przybliżone

Podchodzisz do tego od strony zadu, bo założyłeś, że tam ma być
LDO i teraz desperacko próbujesz znaleźć dziwoląga spełniającego
te wymagania.

To rozwiązanie przyszło mi na samym początku do głowy i zostało
skrytykowane.

Propozycja rozwiązania alternatywnego: zrób stabilizator
Quote:
*równoległy* na TL431 oraz tranzystorze PNP

Ja nie chcę robić sobie dodatkowego grzejnika, tylko maksymalnie
wykorzystac energię wytwarzaną przez prądnicę. W dzień - OK, lampa
wyłaczona - ładujemy akumulator. W nocy lampa włączona - prądnica zasila
lampke, a przy szybszej jeździe ew. doładowywuje akumulator.
Jeśli zachodzi potrzeba - lampa pobiera prad jednoczesnie z pradnicy i
akumulatora.


i zasilaj go przez szeregowo
Quote:
podłączony MOSFET *zubożany* z bramką zwartą ze źródłem. Ponieważ
prąd zasadniczo ma być "jakiś", to dobierz sobie taki o wyglądającym
sensownie prądzie nasycenia, np. 500mA. W TME są dostępne na setki
woltów, więc Twoje 60 nie zrobi na nich wrażenia. W ten sposób prąd
ogranicza Ci MOSFET,

A po co ma mi coś ograniczać prąd ze źródła prądowego o max prądzie
600mA? Przecież i tak nie przekroczę dopuszczalnego pradu ładowania
ogniwa, tym bardziej, że ładowanie ogniwa w przypadku instalacji
oświetlenia rowerowego jest procesem ubocznym.

a napięcie TL431. Proste i skuteczne.
Quote:

bo nie będę tego projektował tak jak w Chinach, gdzie każdy
grosz się liczy.Kto bogatemu zabroni ;)

Przykro mi, ale żadna liczba uśmieszków nie zmieni tego,
że niespecjalnie wiesz, co robisz.

Szukam w miarę prostego rozwiązania i tyle.
Wiem co chcę zrobić.


Quote:
Pozdrawiam, Piotr




Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:50 pm   



Desoft wrote:

Quote:
Może tranzystor MOS o napięciu powyżej 100V szeregowo z LDO (przed nim)

Tylko jak sobie policzysz części, to wyjdzie tyle, co w przetwornicy
step-down przy wszystkich zaletach tejże przetwornicy. A on chce prosto.

Quote:
Po wyłączeniu ładowania odłącza LDO od dynama.

Jak zdąży. :-)

Pozdrawiam, Piotr

niebieski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:55 pm   



On 25.01.2016 16:28, Desoft wrote:
Quote:

Użytkownik "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl> napisał w
wiadomości news:56a5524e$0$22840$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 2016-01-24 o 21:23, PeJot pisze:
le źródło do czego ? Pamiętaj, że te parę watów pobrane z prądnicy, z
uwzględnieniem jej sprawności jest istotne w całym bilansie
energetycznym jazdy na rowerze.

Dobre dynamo w zależności od prędkości dodaje nieobciążone 1-4W,
obciążone 4-8W przy mocy oddawanej do 6,5W.
Moc rowerzysty przy rekreacyjnej jeździe ~20 km/h po płaskim to ok.
50W, przy 30 km/h to już 130W.
Używanie dynama ciągle w czasie jazdy powoduje spadek prędkości o ok.
1km/h. Myślę, że nie jest to wysoka cena.

Jeżeli masz na myśli jazdę miejską - to masz rację: nie jest to wysoka
cena,
Przy długich trasach (z sakwami), to już dużo.

Ja jeżdżę głównie z domu do pracy i z powrotem - 3km, ale w sezonie

zdarza mi się robić trasy 70km. Wiem, że prądnica w piaście ma swoje
wady, ale to jest kompromis. Chcę mieć spokój z oświetleniem i możliwość
np. awaryjnego doładowania komórki gdy padnie gdzieś w polu i nie wiem
gdzie jestem. Piasta właśnie dzisiaj do mnie dotarła, bądzie wmonowana w
koło i mam nadzieję, że do wiosny uda mi się jako tako sklecić całość
istalacji.

--
niebieski

Piotr Wyderski
Guest

Mon Jan 25, 2016 4:58 pm   



niebieski wrote:

Quote:
Ja nie chcę robić sobie dodatkowego grzejnika, tylko maksymalnie
wykorzystac energię wytwarzaną przez prądnicę.

No jak chcesz, skoro się zastanawiasz nad rozwiązaniem liniowym.
Nawet przy 8V z prądnicy będziesz miał sprawność zaledwie 50%
i potem już tylko gorzej. Do akumulatora trafi Ci max. 30%
wypedałowanego prądu... Chcesz mieć sprawność 70+%, to zrób
impulsowy step-down.

Quote:
A po co ma mi coś ograniczać prąd ze źródła prądowego o max prądzie
600mA?

Żeby nie ugotować stabilizatora.

Quote:
Przecież i tak nie przekroczę dopuszczalnego pradu ładowania ogniwa

A skąd wiesz?

Pozdrawiam, Piotr

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wybrać stabilizator low drop 4,2V, 1A z minimalnym Vdrop i wysokim Vin?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map