Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next
niebieski
Guest
Mon Jan 25, 2016 10:54 am
On 24.01.2016 20:54, janusz_k wrote:
Quote:
W dniu 2016-01-24 o 17:41, niebieski pisze:
W dniu 24.01.2016 16:16, John Smith pisze:
On 24-01-2016 14:55, niebieski wrote:
W dniu 24.01.2016 12:42, Dominik Morawiec pisze:
Do czego Ci taki stabilizator? Jeśli jak najwyższe VIN to po co
najniższe vout?
Chodziło mi o maksymalne dopuszczalne napięcie wejściowe.
Kombinuję jak by ładować akumulator 18650 z prądnicy rowerowej.
Aktualnie jednak rezygnuję z wcześniejszego pomysłu z wykorzystaniem
stabilizatora. Są akumulatory z wbudowanym układem zabezpieczającym
przed przeładowaniem i to mi bardzo uprości konstrukcję.
Raczej nie uprości, to system który odłącza ogniwo LiIon od nadmiernego
napięcia
O to chyba chodzi? Akumulator ładuje się i przy osiągnięciu
odpowiedniego napięcia odłączy się.
I pomyśl co się stanie dalej.
Przestaje się ładować, napięcie zasilajace rośnie i gdy przekroczy
poziom, dodatkowy układ zabezpieczający obciąża prądnicę.
W sumie nie wiem, czy prądnica nie ma juz takiego układu wbudowanego.
OK. To już historia - wiem, że trzeba samemu zadbać o kontrolę
ładowania. Układ w budowany w ogniwo tylko ma je zabezpieczać.
Quote:
Czy jest w takim przypadku sens
tworzenia dodatkowego układu kontrolującego stopień naładowania?
Z prądem ładowania nie ma problemu - przekraczany nie będzie.
A napięcie?
Na ogniwie? No właśnie o to mi chodzi.Myślałem, że jak ustawię na
sztywno 4,2V, to będzie wystarczajace zabezpieczenie przed
przeładowaniem, ale mówią, że się mylę i mam się douczyć.
Quote:
a nie wytraca za duże napięcie.
LDO ma do 10V Vin,max, powyżej którego się uszkadza. Nie pamiętam,
aby któryś miał więcej, gdyż nie do takiej pracy jest konstruowane.
Raczej nie przewiduję prostego układu ładowania dla prądnicy rowerowej,
Wyższe napięcie pojawiało by się tylko przy braku obciążenia. W sumie
nie jest to wielki kłopot. Zawsze można dać np. diodę zenera na wejściu.
Taaak? sądzisz że to takie proste? zyczę powodzenia.
A trudne? Dwie diody zenera albo jedna i trazystor.
Quote:
--
niebieski
J.F.
Guest
Mon Jan 25, 2016 10:57 am
Użytkownik "niebieski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:n84pbg$n3b$1@usenet.news.interia.pl...
Quote:
Błąd w rozumowaniu.
Dynamo to źródło prądowe o wydajności ok. 0,5A, policz jaka moc się
wydzieli przy napięciu 0.8V (dwie schottky) i prądzie 0,5A.
No dobrze, ale co się dzieje wtedy z prądnicą? Przy zwarciu bedzie z
pewnością bardziej hamowała koło niż bez obciązenia. Może to nie jest
duża siła, ale po co mi to?
No wlasnie nie bardzo - ograniczenie pradu wynika z duzej impedancji,
a konkretnie duzej indukcyjnosci.
A indukcyjnosc (idealna) jak wiadomo nie traci energii.
Gdzies nawet widzialem testy roznych dynam i zdaje sie kilka lepiej
bylo zewrzec.
Zobacz chocby tu
http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
przy duzej predkosci takie Shimano Inter-L stawia wiekszy opor z
wylaczonym swiatlem niz z wlaczonym !
A przeciez swiatlo traci energie, zwarcie natomiast nie (za to
rezystancja drutu cewki jak najbardziej tak).
www.bikequarterly.com/VBQgenerator.pdf
Calkiem inazej wspominam induktor telefoniczny - tam po zwarciu mozna
bylo reke zlamac :-)
Quote:
Przy odłączaniu musisz pamiętać, że nieobciążone dynamo daje
kilkadziesiąt V, już się wtedy z schottkami nie pobawisz.
Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą
zenera, który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.
Na chwile ok, na dluzej - sam bedziesz ta diode grzal.
J.
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 11:42 am
Dominik Morawiec pisze:
Quote:
W dniu niedziela, 24 stycznia 2016 23:27:20 UTC+1 użytkownik AlexY napisał:
Dominik Morawiec pisze:
Szczegóły? Lepsze to niż stabilizator liniowy.
Lepsze w jakim sensie? może trochę większa sprawność ale poziom
komplikacji nieadekwatny, ciągłe zmiany napięcia i częstotliwości prądu
z dynama, to dość wymagające warunki pracy dla przetwornicy.
[..]
Zakładając, że dynamo to źródło prądowe o maksymalnej mocy 6W, przetwornica pozwoli mu na wykorzystanie całej energii (zwiększy wydajność prądową przy niższym napięciu, czego stabilizator liniowy nie potrafi) - 12V, 500mA na wejściu, i 4V i 1.5A na wyjściu.
Nie rób założeń bo to ma niewiele wspólnego z rzeczywistością, straty
mocy mocy jak już w wątku jest zaznaczane są nikłe, dynamo pracuje stale
i ładuje nawet wtedy kiedy oświetlenie nie jest używane, zwyczajnie nie
warto babrać się w dopasowanie cewki bo może się okazać że przetwornica
zamiast 80% sprawności będzie miała 10% a stabilizator liniowy bez
żadnej kombinatoryki 50% jeśli nie lepiej w tym przypadku.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 11:59 am
niebieski wrote:
Quote:
Vout - 4,2V
Vin - jak najwyższe
Vdrop - jak najniższe
I - min. 1A
Seria MIC29150 najprawdopodobniej spełnia Twoje precyzyjne wymagania.
W zależności od wersji układu możesz dojechać do 7,5A (ma wtedy ~420mV),
a 26V chyba wystarczy? Sam używam do ładowania akumulatora ołowiowego.
Dostępne w Farnellu.
Pozdrawiam Piotr
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 12:05 pm
niebieski wrote:
Quote:
Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą zenera,
który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.
Raczej transil.
Pozdrawiam, Piotr
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 12:15 pm
John Smith wrote:
Quote:
LDO ma do 10V Vin,max, powyżej którego się uszkadza. Nie pamiętam,
aby któryś miał więcej
Są na wyższe, choćby podane przeze mnie Micrele. Zawsze też
można wystrugać samemu, jak się komuś nudzi i tam spadki oraz
V_in_max będą wyznaczane przez absolute maximum ratings użytego
MOSFETa. Tylko wtedy stopień komplikacji zbliży się do
rozwiązania impulsowego, a przecież zaletą LDO jest prostota.
Pozdrawiam, Piotr
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 12:20 pm
Piotr Wyderski wrote:
Quote:
Dostępne w Farnellu.
Albo tutaj, w bardzo atrakcyjnej cenie:
http://allegro.pl/mic29752-adj-do-7-5a-i5942708205.html
(Nie moja aukcja, choć sam u tego człowieka kupiłem 4 sztuki.)
Pozdrawiam, Piotr
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 1:05 pm
Piotr Wyderski pisze:
Quote:
niebieski wrote:
Dlatego myślałem o zabezpieczeniu np. w postaci układu z diodą zenera,
który obciąży prądnicę po przekroczeniu określonego napięcia.
Raczej transil.
Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 1:11 pm
AlexY wrote:
Quote:
Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.
Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?
Pozdrawiam, Piotr
AlexY
Guest
Mon Jan 25, 2016 1:18 pm
Piotr Wyderski pisze:
Quote:
AlexY wrote:
Transil zrobiłby zwarcie, raczej nie o to chodziło a o stabilizator
napięcia równoległy.
Ale transil *jest* równoległym stabilizatorem napięcia, do tego
o gigantycznej przeciążalności chwilowej. Taka sama dioda lawinowa
jak "zenerka", więc skąd miałoby być to zwarcie?
Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 1:20 pm
AlexY wrote:
Quote:
Kilka miesięcy temu transil na dysku twardym zrobił mi zwarcie na linii
12V, zdecydowanie nie był to efekt stabilizacji napięcia.
A mnie się dioda Schottky'ego przed miesiącem zamieniła
w "prostownik dwukierunkowy". I co z tego ma wynikać?
Pozdrawiam, Piotr
Andrzej W.
Guest
Mon Jan 25, 2016 2:20 pm
W dniu 2016-01-25 o 11:59, Piotr Wyderski pisze:
Quote:
W zależności od wersji układu możesz dojechać do 7,5A (ma wtedy ~420mV),
a 26V chyba wystarczy?
Amplituda ok. 26V w szczycie przy braku obciążenia to jest przy jakiś 15
km/h.
Całkiem realne, na co dzień, to są amplitudy rzędu 60V, wystarczy kilka
metrów zjazdu złapać z jakiegoś wiaduktu.
--
AWa.
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 2:26 pm
Andrzej W. wrote:
Quote:
Amplituda ok. 26V w szczycie przy braku obciążenia to jest przy jakiś 15
km/h.
Całkiem realne, na co dzień, to są amplitudy rzędu 60V, wystarczy kilka
metrów zjazdu złapać z jakiegoś wiaduktu.
No to trzeba sobie będzie ten regulator zrobić metodą rzeźby
ludowej. Wszystko jedno, impulsowy czy liniowy. Gotowca typu
"układ + 2 oporniki" raczej nie znajdzie. Przy 60V i prądzie 1A
w liniowym będzie miał drobne 56W do rozproszenia.
Pozdrawiam, Piotr
niebieski
Guest
Mon Jan 25, 2016 2:33 pm
On 25.01.2016 14:26, Piotr Wyderski wrote:
Quote:
No to trzeba sobie będzie ten regulator zrobić metodą rzeźby
ludowej. Wszystko jedno, impulsowy czy liniowy. Gotowca typu
"układ + 2 oporniki" raczej nie znajdzie. Przy 60V i prądzie 1A
w liniowym będzie miał drobne 56W do rozproszenia.
56W rowerowej prądnicy???
Chciałbym

))
--
niebieski
Piotr Wyderski
Guest
Mon Jan 25, 2016 2:47 pm
niebieski wrote:
Quote:
56W rowerowej prądnicy???
Chciałbym

))
No to po co Ci ten jeden amper?
Pozdrawiam, Piotr
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 Next