RTV forum PL | NewsGroups PL

Zastosowanie napędu spalinowego z prądnicą w samochodach elektrycznych rzecz o efektywności?

Samochód elektryczny

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie napędu spalinowego z prądnicą w samochodach elektrycznych rzecz o efektywności?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14  Next

Franciszek Sosnowski
Guest

Thu Aug 10, 2006 1:05 am   



Dnia Thu, 10 Aug 2006 02:47:11 +0200, J.F. tak nawijal:

Quote:
Moze tak, a moze nie. Konstrukcja byla jednak nowa, sporo nowych
fachowcow musieli zatrudnic - jestem sklonny uwierzyc ze lepiej im
bylo zrobic silnik szybkoobrotowy, a jak juz musiala byc przekladnia,
to im wyszlo ze taniej jeden silnik niz dwa .

Ja slowo wtrace - ani 'za', ani 'przeciw' - ze od baaaaardzo
wielu tysiacleci buduje sie rozne jednostki plywajace z baaardzo
roznymi napedami: zarowno zwykle dizle na sztywno sprzegniete ze
sruba robiace 50rpm, jak i dizle wysokoobrotowe z przekladnia,
czy tez kotly parowe napedzajace turbine (nie o atomowe, tylko
takie zwykle kotly na mazutek mi chodzi). Sa tez dizle, ktore
napedzaja pradnice, a pradnica kreci silniczkiem elektrycznym.
Z racji postepu elektroniki to ten ostatni model dopiero wchodzi
jako wreszcie w miare ekonomiczny, ale takie rozwiazania byly
w uzyciu juz po wojnie. Z reszta przed wojna tez - w ubootach :)

Tak wiec chyba nie o teorie chodzi, co o wlasciwe i dokladne
wykonanie tak, by straty byly jak najmniejsze.

--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

AlexY
Guest

Thu Aug 10, 2006 5:09 am   



Użytkownik Leszek napisał:

Quote:
IMHO jedynym slusznym rozwiazaniem jest wlasnie 3f ze wzgledu na
bezobslugowosc (brak zuzywajacych sie szczotek)

Jedynym słusznym rozwiązaniem jest silnik bezszczotkowy
prądu stałego z magnesami neodymowymi na wirniku

tak
ale
cena powala
do tego koniecznosc kontroli temperatury magnesow bo N50 przy 80'C
przestaja byc magnesami

--
AlexY
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/netykieta/

AlexY
Guest

Thu Aug 10, 2006 5:12 am   



Użytkownik Tomek napisał:

Quote:
Tak sobie gdybam. Nie jestem w stanie stwierdzić jakie jest zużycie prądu
"na 100" :)

Ja za to sprawdziłem ile pf126 potrzebuje mocy zeby jechać. I wychodzi że albo
będzie jechał za wolno albo pobór mocy jest zbyt wysoki na możliwości
wspólczenych, możliwych do kupienia akumulatorów. Tomek

podziel sie wiedza
bardzo chetnie przyjme kazde doswiadczenie zanim wspawam pierwsza obejme
do silnika

--
AlexY
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/netykieta/

J.F.
Guest

Thu Aug 10, 2006 6:05 am   



On Wed, 9 Aug 2006 23:09:41 +0200, Franciszek Sosnowski wrote:
Quote:
Dnia Wed, 09 Aug 2006 23:00:30 +0200, J.F. tak nawijal:
Ups, rzeczywiscie o rzad wielkosci sie dupnalem.

Ale nie ma takich stromych drog :-)

OK, ale budujemy terenowke, czy suvo-zabawke?

A potrzebujesz terenowko-zabawke czy UV ?

Bo jak chodzi o to zeby gdzies dojechac, to zapewne tam droga
prowadzi, i ma gora 15%. Zreszta problemem nie jest lato, tylko
zima i bloto, gdy przyczepnosc spada i wieksza sila przeszkadza :-)

A jak terenowke do zabawy w podjezdzaniu pod strome zbocza to masz
racje :-)

Quote:
No to trzeba jezdzic szybciej Smile
Kwestia ilosci zwojow.

Zwojow czy sekcji?
Rozumiem, ze chcesz jakiegos micro-stepper'a zrobic.
Oj, cholernie niewydajne to bedzie do jezdzenia.

Nie, zwoje chce przelaczac. Przy malej predkosci szeregowo,
a przy wyzszych rownolegle :-)

Quote:
Nie zapominajmy, ze te 4kNm policzylem 'statycznie'.
A jak kolo 'spada' z jakiegos draga to dostaje wiele
wiecej. Taki motorek musialby dostac naprawde mocne
waty, zeby utrzymac kolo w pozycji.

Skoro naped na 4 kola to moze wystarczy zwykly moment.
W koncu czasem jezdzisz pojazdem bez zblokowanych dyfrow.

J.

AW
Guest

Thu Aug 10, 2006 6:52 am   



Krzysztof Rudnik napisał(a):

Quote:
Ja to wogole zamiast silnika tlokowego dalbym turbine,
np taki APU z samolotu. Smile)


Amerykanie kiedyś z tym kombinowali i mieli nawet pewne sukcesy.
Parametry napędów były całkiem niezłe, a paliwo można byłoby lać prawie
dowolne. Problemem były gorące spaliny które w sposób "bezpieczny" jakoś
trzeba było odprowadzić do atmosfery. Niestety Regan obciął
dofinansowanie i spadkobiercą tych badań jest napęd turbowałowy o mocy
1100kW w czołgach M1 Abrams.

AW

marekjan
Guest

Thu Aug 10, 2006 7:01 am   



Użytkownik "Krzysztof Rudnik" <rudnik@kki.net.pl> napisał w wiadomości
news:44da24e2$0$22593$f69f905@mamut2.aster.pl...

Quote:
Czegos nie rozumiem - z podstaw chemii wynika ze kazda spalona
kropla benzyny zamienia sie w scisle okreslona ilosc spalin.
Jak wiec mozna ograniczyc emisje spalin bez ograniczenia
zuzycia paliwa?

Chyba ze chodzi ci o sklad spalin a nie ich ilosc.

Przykład:
W silniku beznynowym zawsze powstaje pewna ilość tlenków
azotu. Są bardzo toksyczne. Aby je unieszkodliwoć należy
je zredukować do azotu. Czym?
Ano tlenkiem węgla z niezupełnie spalonego
paliwa. Wzrasta emisja CO2, jednak maleje ilość toksycznych
tlenków azotu. Niestety koszt to przyrost zużycia paliwa.
W redukcji NOx pomóc może niższa temp. spalania. W dieslach
stosuje się recyrkulację spalin dla redukcji NOx. Niestety
niższa temperatura wyzwala generację większej ilości cząstek
stałych. Potrzebny katalizator do ich wyłapania i utlenienia.
Też i strata energii, sadza to niespalone paliwo.

A twierdzenie że
ze kazda spalona
Quote:
kropla benzyny zamienia sie w scisle okreslona ilosc spalin.

to prawda w teorii i liczbach globalnych.

Pożywienie dla człowieka też jest bardzo ważne ale też istotne
jest to co się ma do spożycia.


Quote:
Mam takie wrazenie, ze jesli za konstrukcje samochodow elektrycznych
beda sie brali ludzie znajacy sie na klasycznych samochodach to
nic z tego nie wyjdzie.

Nie byłbym tego tak pewien.

Quote:
Samochod elektryczny moze miec
konstrukcje bardziej rozproszona, nie musi miec systemu mechaniki
obejmujacego caly pojazd.

Zgoda. Samochód elektryczny TAK, ale zasilany z ogniw paliwowych
a nie z silnika spalinowego poprzez przekładnię elektryczną.


Pozdr.
Tomek.

Greg(G.Kasprowicz)
Guest

Thu Aug 10, 2006 7:50 am   



Quote:
Niestety elektrownie atomowe są jednym z najdroższych źródeł energii w
to dlaczego we Francji energia elektryczna jest ok 2x tansza niz w PL, mimo

ze ludzie zarabiaja kilka x wiecej, a co za tym zbudowanie i utrzymanie
takiej elektrowni jest drozsze..
Francja ma chyba 17 atomowek..
na rachunku elektrycznym mam wyszczegolnione ile % energii pochodzi z jakich
zrodel, i atomowki stanowia chyba ponad 85%, reszta to w zasadzie wodne.Z
weglowych maja chyba 2 %.


Quote:
obecnych czasach i najbardziej zanieczyszczają środowisko mimo, że mówi
się właśnie odwrotnie w celu napędzania lobby wydobywczego uranu. Mam tu
głównie na myśli odpady radioaktywne, które trzeba zatrumnować na setki
tysięcy lat, chyba że niedługo technologia pozwoli wykorzystać
promieniowanie do cna.

istnieja technologie pozwlajace to paliwo zredukowac do nieszkodliwych i
uzytecznych izotopow, wykorzsytuje sie zuzyte paliwo do napedu reaktora
energetycznego
Japoncy i Amerykanie pracuja nad tym, mozliwe ze za kilka ..kilkanascie lat
takie zuzyte paliwo bedzie na wage zlota:)
chodzi mi o technologie K.Rubii, opracowana zreszta w CERN, za m.in. to
dostal Nobla.
Chodzi pobudzanie zuzytego paliwa do dalszego rozpadu wiazka neutronow z
alceleratora. Wszystko wskazuje na to, ze po udoskonaleniu technologii
bedzie ekonomiczny sens budowania takich elektrowni. Na wyjsciu reaktora
masz olow oraz izotopy o krotkim czasie rozpadu, ktore uzywa sie m.in. w
medycynie

J.F.
Guest

Thu Aug 10, 2006 9:41 am   



On Thu, 10 Aug 2006 09:50:09 +0200, Greg(G.Kasprowicz) wrote:
Quote:
Niestety elektrownie atomowe są jednym z najdroższych źródeł energii w
to dlaczego we Francji energia elektryczna jest ok 2x tansza niz w PL, mimo
ze ludzie zarabiaja kilka x wiecej, a co za tym zbudowanie i utrzymanie
takiej elektrowni jest drozsze..

Francja ma chyba 17 atomowek..
na rachunku elektrycznym mam wyszczegolnione ile % energii pochodzi z jakich
zrodel, i atomowki stanowia chyba ponad 85%, reszta to w zasadzie wodne.

Inne statystyki podaja 80% pradu z atomowek.
Bardziej monotematyczna jest tylko Norwegia - 99% z wody :-)

J.

Krzysztof
Guest

Thu Aug 10, 2006 10:58 am   



Quote:
Ktoś sugerował silnik o mocy 60kW...
Maksymalna moc może być wykorzystywana tylko podczas startu, potem już
niekoniecznie.
Zakładając 15 minut pełnego obciążenia i 100% sprawności wychodzi 15kWh -
czyli 20 aku 12V 65Ah. Waga około 500kg.
Cena za naładowanie 15kWh*0,35=5,5zł.

Na jakiejs grupie padl juz link do jakiejs strony, gdzie bylo to
zmierzone (?), jakie jest zapotrzebowanie na moc w typowym samochodzie
(Golf ?).
Liczby wskazywaly na to, iz dla predkosci 90 km/h, jadac po rownej
drodze zuzycie energii jest na poziomie 13 kW. Przy predkosci chyba 60
km/h juz jest na poziomie 6 kW.
Zatem do transportu miejsciego, uzywane moce nie sa skrajnie wysokie.
Jasna sprawa, ze do przyspieszen wymagane sa duze moce, ale nie trwa to
dlugo...

Pzdr.
K.

Franciszek Sosnowski
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:30 am   



Dnia Thu, 10 Aug 2006 11:41:05 +0200, J.F. tak nawijal:

Quote:
Bardziej monotematyczna jest tylko Norwegia - 99% z wody Smile

99%? Jak oni to robia?
BTW: a tresowane, by machaly ogonami, fiordy? :)

--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

Franciszek Sosnowski
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:33 am   



Dnia Thu, 10 Aug 2006 12:58:55 +0200, Krzysztof tak nawijal:

Quote:
Liczby wskazywaly na to, iz dla predkosci 90 km/h, jadac po rownej
drodze zuzycie energii jest na poziomie 13 kW. Przy predkosci chyba 60
km/h juz jest na poziomie 6 kW.

Oj, wystarczy obejrzec sobie dawke paliwa podawana przez dowolny
sterownik wtryskow, by przekonac sie, ze nie sa to kosmiczne
wartosci. Poza tym 6kW brzmi rozsadnie - w koncu reki jeszcze
wiatr nie urywa, a czolo auta to tez nie jest ogromny zagiel.

--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:41 am   



Hello AlexY,

Thursday, August 10, 2006, 7:12:33 AM, you wrote:

Quote:
Tak sobie gdybam. Nie jestem w stanie stwierdzić jakie jest zużycie prądu
"na 100" Smile
Ja za to sprawdziłem ile pf126 potrzebuje mocy zeby jechać. I wychodzi że albo
będzie jechał za wolno albo pobór mocy jest zbyt wysoki na możliwości
wspólczenych, możliwych do kupienia akumulatorów. Tomek
podziel sie wiedza bardzo chetnie przyjme kazde doswiadczenie zanim
wspawam pierwsza obejme do silnika

Ja tylko przypomnę MonsterGarage, gdzie zbudowano pojazd elektryczny
do... ścigania się na 1/4 mili. Uzyskał całkiem przyzwoity czas ok. 11
sekund.

Zasilanie: bodaj 320 akumulatorów LiIon 28.8V do wkrętarek (mieli
sponsora).

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Franciszek Sosnowski
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:43 am   



Dnia Thu, 10 Aug 2006 08:05:24 +0200, J.F. tak nawijal:

Quote:
Zwojow czy sekcji?
Rozumiem, ze chcesz jakiegos micro-stepper'a zrobic.
Oj, cholernie niewydajne to bedzie do jezdzenia.

Nie, zwoje chce przelaczac. Przy malej predkosci szeregowo,
a przy wyzszych rownolegle Smile

Jazda szeregowa, jazda rownolegla... Razz) Hihi, EU07?
O, wiem! Jak bedzie juz technologia na autopiloty, to
autka beda ustawialy sie w rzedzie (zeby zmniejszyc
opory powietrza), komunikacja bedzie via jakies IR
lub radyjo, to pojawi sie rowniez jazda ukrotniona Smile
EU07 jak zywe!

Quote:
Nie zapominajmy, ze te 4kNm policzylem 'statycznie'.
A jak kolo 'spada' z jakiegos draga to dostaje wiele
wiecej. Taki motorek musialby dostac naprawde mocne
waty, zeby utrzymac kolo w pozycji.

Skoro naped na 4 kola to moze wystarczy zwykly moment.
W koncu czasem jezdzisz pojazdem bez zblokowanych dyfrow.

W terenie dla terenowki nie - wlasnie po to reduktor,
zeby wytrzymalo nawet ogromne momenty.
Oczywiscie, nie twierdze, ze wszystko musi byc na maksimum
naj-naj, bo rzeczywiscie nie zawsze potrzeba nam tego,
ale twierdze, ze poki co, porzadnej terenowki, ktora
ma mozliwosci defendera konstruktorzy czysto 'elektryczni'
nie sa w stanie wyprodukowac.

Ale na asfalt to moze byc nawet lepsze - ABS, ASR, ESP,
oraz 50-procentowa wiskoszpera w jednym magnesie Razz)

--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:44 am   



Hello AW,

Thursday, August 10, 2006, 8:52:09 AM, you wrote:

Quote:
Ja to wogole zamiast silnika tlokowego dalbym turbine,
np taki APU z samolotu. Smile)
Amerykanie kiedyś z tym kombinowali i mieli nawet pewne sukcesy.
Parametry napędów były całkiem niezłe, a paliwo można byłoby lać prawie
dowolne. Problemem były gorące spaliny które w sposób "bezpieczny" jakoś
trzeba było odprowadzić do atmosfery. Niestety Regan obciął
dofinansowanie i spadkobiercą tych badań jest napęd turbowałowy o mocy
1100kW w czołgach M1 Abrams.

Volvo wyprodukowało samochód osobowy z napędem hybrydowym opartym o
turbinę gazową. Swego czasu na pl.misc.samochody była dyskusja o
wadach tego rozwiązania - podstawowa: za mały zakres zmian mocy przy
sensownej efektywności i za długi rozruch.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Thu Aug 10, 2006 11:45 am   



Hello marekjan,

Thursday, August 10, 2006, 9:01:39 AM, you wrote:

[...]

Quote:
W silniku beznynowym zawsze powstaje pewna ilość tlenków
azotu. Są bardzo toksyczne. Aby je unieszkodliwoć należy
je zredukować do azotu. Czym?
Ano tlenkiem węgla z niezupełnie spalonego
paliwa. Wzrasta emisja CO2, jednak maleje ilość toksycznych
tlenków azotu. Niestety koszt to przyrost zużycia paliwa.
W redukcji NOx pomóc może niższa temp. spalania. W dieslach
stosuje się recyrkulację spalin dla redukcji NOx.

W silnikach benzynowych również stosuje się EGR.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie napędu spalinowego z prądnicą w samochodach elektrycznych rzecz o efektywności?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map