Goto page Previous 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21 Next
Paweł Pawłowicz
Guest
Wed Oct 29, 2025 5:18 pm
W dniu 29.10.2025 o 16:07, J.F pisze:
Quote:
On Wed, 29 Oct 2025 15:28:01 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 14:46, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 13:02:28 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
https://www.colorlitelens.com/images/Ishihara/Ishihara_01.jpg
Nadir pisał, że widzi 6-7 róznych kolorów kropek.
Ja widzę 5 róznych kolorów "czerwonych", i 5 róznych "zielonych".
Powiększyłem obrazek w Windowsowym Paincie i pobrałem próbki kolorów,
które widzę - umieściłem je w kratkach. Naliczyłem tego 9 różnych
kolorów, ale tylko w wersji cyfrowej, po powiększeniu mogę to rozróżnić.
Nie wiem tylko czy samo powiększenie powoduje, że lepiej widzę różne
kolory czy Paint jakoś "wyostrza" te barwy, bo w wersji papierowej widzę
mniej tych kolorów, właśnie 6-7.
Tu pojawia się problem kalibracji monitora. Jeśli monitor nie jest
skalibrowany, to wszelkie rozważania nie mają sensu.
Monitor w kalibracji robi jakies konwersje między składowymi RGB, że
np czerowy zamieni na pomarańczowy (doda zielonego), czy tylko
wzmocnienia w każdym kanale dobiera?
Działa to tak: program do kalibracji wyświetla jakiś kolor, spektroskop
przytknięty do ekranu odczytuje, co monitor wyświetlił i na podstawie
różnicy między generowanym a wyświetlanym kolorem generowana jest
tablica LUT która następnie jest wpisywana do pamięci monitora. Tak,
monitor robi konwersje.
Nie pomogłeś
Bo te LUT mogą być na każdy kolor (R, G, B) z osobna, albo jakieś
skrośne, między kanałami.
Nie ma tabel na poszczególne kanały.
Quote:
Chodzi mi o to, że np karta generuje czysty zielony kolor,
ale luminor monitora jest leciutko zaniebieszczony.
Więc dodaje się żółtego.
Quote:
I tu by wypadało zamienic to np (0, 200, 0) na (0, 200, -15).
Nie.
Quote:
No tak, ale odjąć się nie da, więc to chyba akademicka dyskusja
Nie, to jest powszechnie stosowane.
Quote:
ja jak np cyan (0, 200, 200) wychodzi zbyt zielony, to raczej skutek
tego, ze w monitorze kanał G za mocny, albo B za słaby.
I to się da skorygować na każdym z kanałów z osobna
Pod warunkiem, że kanały są liniowe. Nie są.
Poczytaj o zarządzaniu kolorem.
P.P.
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 5:41 pm
On Wed, 29 Oct 2025 16:18:03 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
Quote:
W dniu 29.10.2025 o 16:07, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 15:28:01 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 14:46, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 13:02:28 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
https://www.colorlitelens.com/images/Ishihara/Ishihara_01.jpg
Nadir pisał, że widzi 6-7 róznych kolorów kropek.
Ja widzę 5 róznych kolorów "czerwonych", i 5 róznych "zielonych".
Powiększyłem obrazek w Windowsowym Paincie i pobrałem próbki kolorów,
które widzę - umieściłem je w kratkach. Naliczyłem tego 9 różnych
kolorów, ale tylko w wersji cyfrowej, po powiększeniu mogę to rozróżnić.
Nie wiem tylko czy samo powiększenie powoduje, że lepiej widzę różne
kolory czy Paint jakoś "wyostrza" te barwy, bo w wersji papierowej widzę
mniej tych kolorów, właśnie 6-7.
Tu pojawia się problem kalibracji monitora. Jeśli monitor nie jest
skalibrowany, to wszelkie rozważania nie mają sensu.
Monitor w kalibracji robi jakies konwersje między składowymi RGB, że
np czerowy zamieni na pomarańczowy (doda zielonego), czy tylko
wzmocnienia w każdym kanale dobiera?
Działa to tak: program do kalibracji wyświetla jakiś kolor, spektroskop
przytknięty do ekranu odczytuje, co monitor wyświetlił i na podstawie
różnicy między generowanym a wyświetlanym kolorem generowana jest
tablica LUT która następnie jest wpisywana do pamięci monitora. Tak,
monitor robi konwersje.
Nie pomogłeś
Bo te LUT mogą być na każdy kolor (R, G, B) z osobna, albo jakieś
skrośne, między kanałami.
Nie ma tabel na poszczególne kanały.
Chodzi mi o to, że np karta generuje czysty zielony kolor,
ale luminor monitora jest leciutko zaniebieszczony.
Więc dodaje się żółtego.
Hm ale z tego nie wyjdzie czysty zielony, tylko biało-zielony.
W innych kanałach zwany błekitnym lub różowym - zielony w naturze
widać nie ma takich problemów :-)
Quote:
I tu by wypadało zamienic to np (0, 200, 0) na (0, 200, -15).
Nie.
No tak, ale odjąć się nie da, więc to chyba akademicka dyskusja
Nie, to jest powszechnie stosowane.
Ale zrobi z tego czystego koloru, jakies dodatki na innych kanałach?
Tam, gdzie komputer podaje 0 ?
Quote:
ja jak np cyan (0, 200, 200) wychodzi zbyt zielony, to raczej skutek
tego, ze w monitorze kanał G za mocny, albo B za słaby.
I to się da skorygować na każdym z kanałów z osobna :-)
Pod warunkiem, że kanały są liniowe. Nie są.
Poczytaj o zarządzaniu kolorem.
LUT są nieliniowe, ale w całości to może być bardziej skomplikowane
....
J.
alojzy nieborak
Guest
Wed Oct 29, 2025 6:16 pm
W dniu 2025-10-29 o 04:05, Marcin Debowski pisze:
Quote:
TG-4 i 6, i Nikona W300
Z matrycą 1/2.3 - 1/2.4 cala (typowa budżetówka) wiele nie powalczysz.
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed Oct 29, 2025 6:22 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
Nie bardzo rozumiem opis
Ja te nie do koca. Ale chwyciem drug tablic gimpem, potem
Filtry >> Balans kolorów. Pierwszy suwak na -70, drugi -100 --
i ju widz 45.
Tak to jako wyjasniaj - e jak ma sie jakis niedobór to wida.
Albo lepiej jak ja to tumacz. Najpierw ukadamy cyferki z kropek
*delikatnie* rónicych si *niekontrowersyjnymi* parametrami,
czyli jasnoci, nasyceniem, skadnikiem niebieskim. Nastpnie
nakadamy na to silne *zakócenia barwne* na osi czerwony-zielony
w postaci jakiego wzoru. Tych osoba dwubarna nie zauway, za to
trójbarwnym zamaskuje to waciwy przekaz. Gdyby mi si chciao
tak jak mi si nie chce, to bym napisa generator takich plików
SVG.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed Oct 29, 2025 6:25 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
jak np cyan (0, 200, 200) wychodzi zbyt zielony, to raczej
skutek tego, ze w monitorze kana G za mocny, albo B za saby.
I to si da skorygowa na kadym z kanaów z osobna
Kiedy poprawiaem po kim driver sterujcy diodami RGB. Rónice
jasnoci diod byy takie, e nie dao si na pa ustawi ótego
#FFFF00, bo by dalej zielony, prawie jak #00FF00. Pasowao co
bliej #FF0F00.
--
Jarek
Paweł Pawłowicz
Guest
Wed Oct 29, 2025 7:44 pm
W dniu 29.10.2025 o 16:41, J.F pisze:
Quote:
On Wed, 29 Oct 2025 16:18:03 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 16:07, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 15:28:01 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 14:46, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 13:02:28 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
https://www.colorlitelens.com/images/Ishihara/Ishihara_01.jpg
Nadir pisał, że widzi 6-7 róznych kolorów kropek.
Ja widzę 5 róznych kolorów "czerwonych", i 5 róznych "zielonych".
Powiększyłem obrazek w Windowsowym Paincie i pobrałem próbki kolorów,
które widzę - umieściłem je w kratkach. Naliczyłem tego 9 różnych
kolorów, ale tylko w wersji cyfrowej, po powiększeniu mogę to rozróżnić.
Nie wiem tylko czy samo powiększenie powoduje, że lepiej widzę różne
kolory czy Paint jakoś "wyostrza" te barwy, bo w wersji papierowej widzę
mniej tych kolorów, właśnie 6-7.
Tu pojawia się problem kalibracji monitora. Jeśli monitor nie jest
skalibrowany, to wszelkie rozważania nie mają sensu.
Monitor w kalibracji robi jakies konwersje między składowymi RGB, że
np czerowy zamieni na pomarańczowy (doda zielonego), czy tylko
wzmocnienia w każdym kanale dobiera?
Działa to tak: program do kalibracji wyświetla jakiś kolor, spektroskop
przytknięty do ekranu odczytuje, co monitor wyświetlił i na podstawie
różnicy między generowanym a wyświetlanym kolorem generowana jest
tablica LUT która następnie jest wpisywana do pamięci monitora. Tak,
monitor robi konwersje.
Nie pomogłeś
Bo te LUT mogą być na każdy kolor (R, G, B) z osobna, albo jakieś
skrośne, między kanałami.
Nie ma tabel na poszczególne kanały.
Chodzi mi o to, że np karta generuje czysty zielony kolor,
ale luminor monitora jest leciutko zaniebieszczony.
Więc dodaje się żółtego.
Hm ale z tego nie wyjdzie czysty zielony, tylko biało-zielony.
W innych kanałach zwany błekitnym lub różowym - zielony w naturze
widać nie ma takich problemów
To obniży luminancję.
Quote:
I tu by wypadało zamienic to np (0, 200, 0) na (0, 200, -15).
Nie.
No tak, ale odjąć się nie da, więc to chyba akademicka dyskusja
Nie, to jest powszechnie stosowane.
Ale zrobi z tego czystego koloru, jakies dodatki na innych kanałach?
Tam, gdzie komputer podaje 0 ?
Tak, dopasuje wyświetlanie tak, aby wyświetlany kolor był taki, jak
deklarowany.
P.P.
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 7:52 pm
On Wed, 29 Oct 2025 17:22:10 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Quote:
Pan J.F napisał:
Nie bardzo rozumiem opis
Ja też nie do końca. Ale chwyciłem drugą tablicę gimpem, potem
Filtry >> Balans kolorów. Pierwszy suwak na -70, drugi -100 --
i już widzę 45.
Tak to jakoś wyjasniają - że jak ma sie jakis niedobór to widać.
Albo lepiej jak ja to tłumaczę. Najpierw układamy cyferki z kropek
*delikatnie* różniących się *niekontrowersyjnymi* parametrami,
czyli jasnością, nasyceniem, składnikiem niebieskim. Następnie
nakładamy na to silne *zakłócenia barwne* na osi czerwony-zielony
w postaci jakiegoś wzoru. Tych osoba dwubarna nie zauważy, za to
trójbarwnym zamaskuje to właściwy przekaz. Gdyby mi się chciało
tak jak mi się nie chce, to bym napisał generator takich plików
SVG.
No ale napisałeś co zrobiłeś GIMP, tylko ja nie wiem, co te suwaki
robią.
Oni też jakoś uzyskali te cyferki, tylko nie podali jak.
Jeśli celowo wprowadząją szum np zielony, licząc, że osoba z
niedoborem tego nie zauważy - to ja się nie dziwię, że ja nie widzę
treści, ale dziwię się, że 20-30 latkowie widzą.
J.
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 7:57 pm
On Wed, 29 Oct 2025 18:44:11 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
Quote:
W dniu 29.10.2025 o 16:41, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 16:18:03 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 16:07, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 15:28:01 +0100, Paweł Pawłowicz wrote:
W dniu 29.10.2025 o 14:46, J.F pisze:
On Wed, 29 Oct 2025 13:02:28 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Pan Paweł Pawłowicz napisał:
https://www.colorlitelens.com/images/Ishihara/Ishihara_01.jpg
Nadir pisał, że widzi 6-7 róznych kolorów kropek.
Ja widzę 5 róznych kolorów "czerwonych", i 5 róznych "zielonych".
Powiększyłem obrazek w Windowsowym Paincie i pobrałem próbki kolorów,
które widzę - umieściłem je w kratkach. Naliczyłem tego 9 różnych
kolorów, ale tylko w wersji cyfrowej, po powiększeniu mogę to rozróżnić.
Nie wiem tylko czy samo powiększenie powoduje, że lepiej widzę różne
kolory czy Paint jakoś "wyostrza" te barwy, bo w wersji papierowej widzę
mniej tych kolorów, właśnie 6-7.
Tu pojawia się problem kalibracji monitora. Jeśli monitor nie jest
skalibrowany, to wszelkie rozważania nie mają sensu.
Monitor w kalibracji robi jakies konwersje między składowymi RGB, że
np czerowy zamieni na pomarańczowy (doda zielonego), czy tylko
wzmocnienia w każdym kanale dobiera?
Działa to tak: program do kalibracji wyświetla jakiś kolor, spektroskop
przytknięty do ekranu odczytuje, co monitor wyświetlił i na podstawie
różnicy między generowanym a wyświetlanym kolorem generowana jest
tablica LUT która następnie jest wpisywana do pamięci monitora. Tak,
monitor robi konwersje.
Nie pomogłeś
Bo te LUT mogą być na każdy kolor (R, G, B) z osobna, albo jakieś
skrośne, między kanałami.
Nie ma tabel na poszczególne kanały.
Chodzi mi o to, że np karta generuje czysty zielony kolor,
ale luminor monitora jest leciutko zaniebieszczony.
Więc dodaje się żółtego.
Hm ale z tego nie wyjdzie czysty zielony, tylko biało-zielony.
W innych kanałach zwany błekitnym lub różowym - zielony w naturze
widać nie ma takich problemów :-)
To obniży luminancję.
Luminancja to nie to samo co nasycenie.
Ciemny zółty to brązowy - o ile jest coś do odniesienia,
Ciemny róż ma chyba swoją nazwę, lub kilka, ale to nie jest to samo
co ciemny czerwony ..
Quote:
I tu by wypadało zamienic to np (0, 200, 0) na (0, 200, -15).
Nie.
No tak, ale odjąć się nie da, więc to chyba akademicka dyskusja
Nie, to jest powszechnie stosowane.
Ale zrobi z tego czystego koloru, jakies dodatki na innych kanałach?
Tam, gdzie komputer podaje 0 ?
Tak, dopasuje wyświetlanie tak, aby wyświetlany kolor był taki, jak
deklarowany.
Wydaje mi się to ciężkim zadaniem, ale przeciez po to jest.
Tylko czasu na skomplikowane przetwarzanie nie ma :-)
J.
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 8:00 pm
On Wed, 29 Oct 2025 17:25:54 +0100, in pl.misc.elektronika you wrote:
Quote:
Pan J.F napisał:
jak np cyan (0, 200, 200) wychodzi zbyt zielony, to raczej
skutek tego, ze w monitorze kanał G za mocny, albo B za słaby.
I to się da skorygować na każdym z kanałów z osobna :-)
Kiedyś poprawiałem po kimś driver sterujący diodami RGB. Różnice
jasności diod były takie, że nie dało się na pałę ustawić żółtego
#FFFF00, bo był dalej zielony, prawie jak #00FF00. Pasowało coś
bliżej #FF0F00.
F0 (240) czy 0F = 15 ?
No ale o tym mówie - jak zielony jest za mocny, czy czerwony za słaby,
to ... "współczynnik wzmocnienia" pewnie nie wystarczy,
bo jaskrawość jest nieliniową funkcją danych z karty video,
ale powinny wystarczyć trzy tablice LUT, po jednej na kanał,
którymi "wyrównasz jasności" poszczególnych kanałów. (*1)
Ale to "zielony za mocny" jest w miarę uniwersalne - przeszkadza w
zółtym, to będzie przeszkadzało i cyjanie, i w białym.
I współczynnik korekcji powinien być taki sam. (*1)
Ale jak się okaże, że w jednej partii mamy zielone LED "z lekką
domieszką niebieskiego", a w drugiej "wpadające w zółć", znaczy się
z domieszką czerwonego, to tak jak Pawel pisze - do zielonego
wypadałoby domieszac przeciwną odchyłkę, aby utrzymać ten zielony.
i np z danych (0, 250, 0) zrobic (50, 250, 0).
Tu kanał wejsciowy G wpływa na kanał wyjsciowy R !
LUTy się komplikują :-)
A żeby zrobić na takiej matrycy żółty, to z (250, 250, 0)
trzeba by zrobić ... sam już nie wiem co dokładnie, ale generalnie
podnieść czerwony, może (300, 250, 0), może tylko (280, 250, 0) (*1)
Ale potem chcemy otrzymać cyan (0, 250, 250), i tu już nie dodajemy
czerwonego, tylko zmieniamy proporcje - skoro nasza zielona LED juz
jest lekko cyjanowa, to może wystarczy (0, 250, 200).
Hm, a może i przy zielonym i zółtym trzeba zacząc od odjęcia
niebieskiego, czyli zrobic (0, 250, -50) i (250, 250, -50),
a potem ewentualnie myślec co zrobić jak są składowe ujemne
Dodac dopełniającego koloru ?
*1 - przez te cholerne nielinowosci, i oka i monitora, to się to
komplikuje, bo kolor np pomaranczowy, który powinien się składać z
zółtego i czerwonego, powiedzmy poł na pół, ale żółty się składa z
czerwonego i zielonego też po połowie, to mi wychodzi ze pomarańczowy
powinien mieć 75% R i 25% G, albo innymi słowy - 3x mniej zielonego
niż czerwonego.
Ale jak to przeliczyc na dane z karty? (240, 80, 0) będzie dobre,
czy raczej trzeba coś blizej (240, 160, 0), bo te 160 to
nieproporcjonalnie mniej czerwonego niż 240 zielonego.
A jak będę chciał mniej jasny pomaranczowy, to trzeba (120, 40, 0),
(120, 80, 0) czy jeszcze inaczej ?
A oko tak liniowo reaguje? Bo ja tak opisowo - wezmy 50:50% R i G,
wyjdzie zółty, potem 50:50% Y i R - wyjdzie pomarańczowy,
ale jak do jednych czopków doleci 3x mniej niż do drugich,
to jakie będzie wrażenie? Logarytmiczne?
No nie, model CIE zakłada liniowe mieszanie, i ponoć się sprawdza.
*2 - a potem ktoś sobie ustawi monitor na 9300K, i ja już nie mam
pomysłu jak dane RGB przeliczyc dla róznych kolorów :-)
J.
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed Oct 29, 2025 8:19 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
Kiedy poprawiaem po kim driver sterujcy diodami RGB. Rónice
jasnoci diod byy takie, e nie dao si na pa ustawi ótego
#FFFF00, bo by dalej zielony, prawie jak #00FF00. Pasowao co
bliej #FF0F00.
F0 (240) czy 0F = 15 ?
0x0F=15. Czyli potrzeba korekty nie o kilka procent, tylko kilka razy.
Quote:
No ale o tym mówie - jak zielony jest za mocny, czy czerwony za
saby, to ... "wspóczynnik wzmocnienia" pewnie nie wystarczy
Ja pisaem o diodach, bo mi si skojarzyo. Problem podobny, ale
pojedynczy LED RGB to jednak co innego ni monitor. Teoretycznie
da si pokaza 16 milionów kolorów, ale w praktyce chciaoby si
ich mie kilka lub kilkanacie, ale dobrze odrónialnych. No i nie
da si ich wybra inaczej, ni eksperymentalnie. Ja te w kocu
wpisaem trzy skadowe do tablicy.
Quote:
Ale jak si okae, e w jednej partii mamy zielone LED "z lekk
domieszk niebieskiego", a w drugiej "wpadajce w zó"
Te wystpi problem partyjny, ale w tej sytuacji najlepiej po
prostu wymienic tablic.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed Oct 29, 2025 8:21 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
Nie bardzo rozumiem opis
Ja te nie do koca. Ale chwyciem drug tablic gimpem, potem
Filtry >> Balans kolorów. Pierwszy suwak na -70, drugi -100 --
i ju widz 45.
[...]
No ale napisae co zrobie GIMP, tylko ja nie wiem, co te suwaki
robi.
Naruszaj równowag kolorów:
Cyan [-----+---------------] Red
Magenta [+--------------------] Green
Yellow [----------+----------] Blue
Quote:
Oni te jako uzyskali te cyferki, tylko nie podali jak.
Robili co podobnego, tylko bardziej. Bo wiedzieli, a ja zgadywaem.
Quote:
Jeli celowo wprowadzj szum np zielony, liczc, e osoba z
niedoborem tego nie zauway - to ja si nie dziwi, e ja nie
widz treci, ale dziwi si, e 20-30 latkowie widz.
Widzi poowa 20-30-latków. Tylko ciekawe która -- czy ci, co widuj
wiat gównie w smartfonach, czy ta druga.
--
Jarek
Mirek
Guest
Wed Oct 29, 2025 8:48 pm
W dniu 29.10.2025 o 12:52, J.F pisze:
Quote:
A może to inny mikroskop i/lub inna płyta?
Mikroskop był najzwyklejszy, szkolny (chyba PZO) powiększenie koło
1000-1200. Płyta była zwykła CD, najgorsza jaką miałem, bo wtedy płyty
nie były tanie, a liczyłem się z tym, że ją porysuję. Było widać
kreseczki dłuższe i krótsze układające się w ścieżki. Pamiętam, że
próbowaliśmy na kraju znaleźć początek spirali - prawie niemożliwe jak
trafienie w totka. Pamiętam też, że coś w rodzaju kodu kreskowego i
napis blisko środka płyty też składały się z kreseczek, ale one były
jednakowej długości.
....
Później, na studiach, kiedy mieliśmy do dyspozycji dużo lepsze
mikroskopy włożyłem płytę i próbowałem coś zobaczyć - nic, tylko
kolorowy szum. Prowadzący zajęcia uświadomił mnie, że tego nie da się
zobaczyć w mikroskopie optycznym, bo jest poniżej długości fali. Kiedy
mu powiedziałem, że widziałem to na szkolnym mikroskopie miał niezły ubaw.
--
Mirek
Jarosław Sokołowski
Guest
Wed Oct 29, 2025 9:17 pm
Pan Mirek napisa:
Quote:
Mikroskop by najzwyklejszy, szkolny (chyba PZO) powikszenie
koo 1000-1200.
[...]
Prowadzcy zajcia uwiadomi mnie, e tego nie da si zobaczy
w mikroskopie optycznym, bo jest poniej dugoci fali.
Przy tysickrotnym powikszeniu obserwowalna dugo fali to
okoo pó milimetra. Czyli najmniejsze szczegóy bd widoczne
jako kilkumilimetrowe. Nikt nie broni podawania takich powiksze
mikroskopu optycznego, w katalogach nawet adnie to wyglda, ale
w praktyce wida tyle samo, co przy x200.
--
Jarek
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 9:22 pm
On Wed, 29 Oct 2025 19:48:44 +0100, Mirek wrote:
Quote:
W dniu 29.10.2025 o 12:52, J.F pisze:
A może to inny mikroskop i/lub inna płyta?
Mikroskop był najzwyklejszy, szkolny (chyba PZO) powiększenie koło
1000-1200. Płyta była zwykła CD, najgorsza jaką miałem, bo wtedy płyty
nie były tanie, a liczyłem się z tym, że ją porysuję. Było widać
kreseczki dłuższe i krótsze układające się w ścieżki. Pamiętam, że
próbowaliśmy na kraju znaleźć początek spirali - prawie niemożliwe jak
trafienie w totka. Pamiętam też, że coś w rodzaju kodu kreskowego i
napis blisko środka płyty też składały się z kreseczek, ale one były
jednakowej długości.
...
Później, na studiach, kiedy mieliśmy do dyspozycji dużo lepsze
mikroskopy włożyłem płytę i próbowałem coś zobaczyć - nic, tylko
kolorowy szum. Prowadzący zajęcia uświadomił mnie, że tego nie da się
zobaczyć w mikroskopie optycznym, bo jest poniżej długości fali. Kiedy
mu powiedziałem, że widziałem to na szkolnym mikroskopie miał niezły ubaw.
Hm, laser to czyta, i to czerwony.
1000x to mi wygląda na przyzwoity mikroskop, choć jak tani, to może
obiektyw nie najlepszy. PZO bardzo tanich nie robiło.
"Dużo lepszy" wcale nie miał dużo większego powiększenia ... tzn
zalezy, czy 2000x uważamy za "duzo większe" :-)
https://www.youtube.com/shorts/wdJEo9iN-qA
przy 400x coś widać, choc przy 1000x nie lepiej.
https://youtu.be/0kMKeg5QfL8?t=40
wierzymy mu? cos za dobrze wygląda :-)
Ale to mi wygląda rzetelnie
https://youtu.be/hqhR1sFU2mk?t=619
cos widać, nawet więcej niż coś.
J.
J.F
Guest
Wed Oct 29, 2025 9:26 pm
On Wed, 29 Oct 2025 19:21:16 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
Quote:
Pan J.F napisał:
Nie bardzo rozumiem opis
Ja też nie do końca. Ale chwyciłem drugą tablicę gimpem, potem
Filtry >> Balans kolorów. Pierwszy suwak na -70, drugi -100 --
i już widzę 45.
[...]
No ale napisałeś co zrobiłeś GIMP, tylko ja nie wiem, co te suwaki
robią.
Naruszają równowagę kolorów:
Cyan [-----+---------------] Red
Magenta [+--------------------] Green
Yellow [----------+----------] Blue
Czyli co zrobiłes? zamieniłeś zielony na magentę, czerwony na cyjan
.... uuups, to się jakoś kiepsko składa :-)
Quote:
Jeśli celowo wprowadząją szum np zielony, licząc, że osoba z
niedoborem tego nie zauważy - to ja się nie dziwię, że ja nie
widzę treści, ale dziwię się, że 20-30 latkowie widzą.
Widzi połowa 20-30-latków. Tylko ciekawe która -- czy ci, co widują
świat głównie w smartfonach, czy ta druga.
Może nie zależy od smartfona ...
J.
Goto page Previous 1, 2, 3 ... 17, 18, 19, 20, 21 Next