Goto page Previous 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 19, 20, 21 Next
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Tue Jan 29, 2019 9:23 pm
W dniu 29.01.2019 o 12:57, Queequeg pisze:
[...]
Quote:
Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie elektrolitu
siarką) musi wiązać się z gazowaniem.
Jaką siarką? Na litość boską!
P.P.
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Tue Jan 29, 2019 9:50 pm
W dniu 29.01.2019 o 18:43, J.F. pisze:
[...]
Quote:
A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia i
stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
Blisko, blisko...
Dodatki powodujące podniesienie nadnapięcia wydzielania wodoru. Rozkład
wody potrzebuje wyższego napięcia.
P.P.
Zenek Kapelinder
Guest
Tue Jan 29, 2019 10:20 pm
Co to za samochod co jest niedoladowny jak jezdzisz po miescie? Obstawiam ze Syrena 105, Warszawa 223, Moskwicz 407, Fiat 126p ale ten z pradnica i tylko zima od czasu jak wprowadzili jazde na swiatlach. Jeszcze niedawno jezdzilem cienkim 850 m w jedna strone i 1200 w druga. I tak codziennie. Akumulator byl naladowany i zawsze zapalal. Potrafisz oszacowac ile amperogodzin ubywa z akumulatora przy rozruchu sprawnego silnika i jak szybko alternator to uzupelni?
J.F.
Guest
Tue Jan 29, 2019 10:42 pm
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:02b0c4d2-c534-47af-8f7b-2946df73ce2b@googlegroups.com...
Quote:
Zaraz zaraz - co to za korki ?
Naprawde szczelne ? To grozi wybuchem jak zacznie gazowac.
Nawet te zelowe sa szczelne tylko w jedna strone i gazy moga
opusczac
cele juz przy niewielkim nadcisnieniu.
Szczelne, z rekombinacja wodoru i tlenu (i zaworem bezpieczenstwa)
?
Tak jak piszesz. Korki wkręcane są aby móc dolać wody. Korki mają
"odpowietrzniki" i gazy mogą uchodzić jak się wydzielają w nadmiarze.
Czyli absolutnie nie sa szczelne.
I wody ubywa przez ładowanie do 16V ? :-)
Quote:
Tera już nieliczne kwasiaki samochodowe mają korki do cel.
Większość ma zaspawane wieczko i tylko po bokach odpowietrzniki.
Ja jakos zawsze trafialem na aku z korkami. Tylko zaklejone jakas
naklejka, albo pod oslona ...
Quote:
A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia
i
stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
czy moze spisek producentow ?
Żaden spisek. Dodatek wapnia powoduje zmniejszenie gazowania, które
przy 14 V jest b.niewielkie więc i woda z elektrolitu nie uchodzi.
Ustalono, że w akumulatorze >Ca nie trzeb dolewać wody przez cały
okres eksploatacji.
Nie zawsze jednak tak jest. Usterka alternatora może spowodować
znaczny ubytek wody zanim się zorientujesz.
Jednak wtedy tylko nowa bateria wchodzi w rachubę.No chyba, że masz
korki w celach.
Mam jeszcze wiertarke i dam rade dolac wody. Tylko ostatnie
akumulatory to mi na zwarcie celi schodzily.
Quote:
A moze ... przez nieszczelne korki akumulatory wychwytuja troche
wilgoci z powietrza ?
Korki są szczelne, mają zaworki do upustu gazu. Nie dostaje się do
nich wilgoć z otoczenia. Nie słyszałem o takim zjawisku.
Przechyl na bok.
Korki sa szczelne, ale z boku otworek odpowietrzajacy i to imo bez
zaworka :-)
J.
J.F.
Guest
Tue Jan 29, 2019 10:45 pm
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:c9872a98-5968-4589-b733-4958670a119b@googlegroups.com...
Quote:
I jak czesto doladowujesz akumulator do tych 16V ?
Raz w miesiącu się staram, w zimie bywa i częściej, bo jeżdżę głównie
po mieście. Latem starczy raz na 2 miesiące. Mam taki monitor
akumulatora na BT zainstalowany w aucie, który na smartfonie zdaje
relację z jego stanu naładowania.
Jak widzę, że napięcie nie jest już prawidłowe zapinam prostownik na
noc jak już auto stoi pod domem. Rano odpinam i już.
Ile to jest "za malo napiecia" ?
I mowisz, ze tych kilka ladowan rocznie do 16V aku wytrzymuje ?
J.
PiteR
Guest
Tue Jan 29, 2019 11:22 pm
na pl.misc.elektronika? ToMasz pisze tak:
Quote:
Absolutnie nie traktuj mnie jak trola, nie mam zdania na temat czy
powinno się ładować do 14 czy 16v.
a mógłbyś mieć

Czy to byłby problem zrobić alternator co daje 16v
jeśli takie byłoby potrzebe?
Quote:
jednak przez chwilę leciało pareset amper i z tych 17V nic nie
zostało. nawet jak odpaliłeś auto z górki, to załączasz żarówki,
inne odbiorniki, które wysysają momentalnie energie z akumulatora
który NIE jest ładowany, bo układ ładowania "widząc" za duże
napięcie odciął prąd wzbudzenia. zero amper płynie przez szczotki
i zero apmer wytwarza alternator. Zacznie on działać, wytwarzać
prąd od momentu gdy "kapnie się" że napięcie spadło w okolice 14V.
Reasumując: Ładowanie wyżej niż "wydala" alternator, akumulatora w
samochodzie, ma skutek tylko do pierwszego istotnego poboru
energii z akumulatora. Tyle i nic więcej
ale widzisz piwo nalewają żeby piana wystawała ;)
--
Piotrek
Let me see your war face.
Queequeg
Guest
Tue Jan 29, 2019 11:35 pm
Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
Quote:
Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie elektrolitu
siarką) musi wiązać się z gazowaniem.
Jaką siarką? Na litość boską!
Kajam się, doczytałem jeszcze raz. Zamieńmy siarkę na siarczan ołowiu(II)
(PbSO4). Jakoś mi ta siarka utknęła, może przez odsiarczanie...
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Zenek Kapelinder
Guest
Tue Jan 29, 2019 11:40 pm
Odsiarczanianie sie ten proces nazywa. To tak przy okazji.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 4:19 am
Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c50bc8c$0$488$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 29.01.2019 o 18:43, J.F. pisze:
[...]
Quote:
A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia
i stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
Blisko, blisko...
Dodatki powodujące podniesienie nadnapięcia wydzielania wodoru.
Rozkład wody potrzebuje wyższego napięcia.
Ale napiecie tez obnizyli. Malo ktore auto ma te ksiazkowe 14.4V.
Poszlo dwutorowo ? Jedni zrobil lepsze akumulatory co wytrzymuja
wieksze napiecie,
drudzy lepsze regulatory i mogli dac mniejsze napiecie ?
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 4:19 am
Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c50b65d$0$500$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 29.01.2019 o 12:57, Queequeg pisze:
[...]
Quote:
Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie
elektrolitu
siarką) musi wiązać się z gazowaniem.
Jaką siarką? Na litość boską!
No poniekad. Siarka przechodzi.
Razem z tlenem, ale tlenu w wodzie duzo, nie ma co wspominac :-)
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 4:19 am
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:c19b1cd9-5ea7-4c80-81dc-d54e5109be64@googlegroups.com...
Quote:
I tu zdziwienie - napiecie 12.5V. To nie jest rozladowany aku.
Miernika z obciazeniem nie mam, wiec sprawdzic nie bylo jak,
zaczalem
podejrzewac ze wina lezala w brudnych klemach.
Ale takie rzeczy to tylko w Fiatach, a tu jest Opel ...
Aku podladowalem i stal sobie nieuzywany. Napiecie trzymal - moim
zdaniem zachowywal sie jak sprawny akumulator, ale proby
obciazeniowej
nie bylo.
No awaria po prostu. Zwykły przypadek czy pech jak kto woli.
Zdarza się. Akumulator jak każde inne urządzenie ma prawo się popsuć.
Obojętnie czy w meśku czy oplu.
Nie mowie nie.
Ale objawy byly takie polowiczne.
Dopiero proba naladowania do 16V zalatwila ten akumulator dokumentnie.
Quote:
No i na marginesie podobnych dyskusji chcialem zobaczyc jak to z
tym
ladowaniem do 16V.
Bo moim zdaniem to sie nie uda. Przynajmniej nigdy mi sie nie udalo
"zwyklym prostownikiem", co to ma trafo, diody i napiecie szczytowe
19V.
A akumulator raczej konczy gdzies kolo 15V, fakt ze wtedy prad juz
znacznie mniejszy.
Napięcie końcowe rzędu 16 V uzyskuje się w fazie wysycania
elektrolitu.
To napięcie zależy od możliwości prostownika oraz stanu technicznego
akumulatora i jego pojemności.
Na moim prostowniku BR-12/10 (stary prostownik z czasów PRL z roku
87) na starej, zużytej centrze daje 15,3 V max. Nawet jakbyś tydzień
ładował to nic więcej nie >uzyskasz.
to "typ 10" czy "10Amper" ... nominalnie ?
Moj stary z PRL na poczatku daje ok 5A, a pod koniec trudno ocenic -
miernik wbudowany malo wiarygodny, a zewnetrzny to strata ok 0.1V - a
tu kazdy ulamek sie liczy
Tak czy inaczej - bez obciazenia amplituda napiecia siega 19V, wiec w
szczytach prad plynie.
Rzedu 1A ... I jakos nie laduje akumulatora, skoro napiecie nie
rosnie.
No chyba ze wiekszosc pradu idzie na elektrolize wody, a mniejszosc
cos tam jeszcze w plytach poprawia.
Quote:
Ale elektrolit też nie ma więcej niż 1,25 g/cm3.
Hm, akumulator powiedzmy polowicznie zuzyty, zostala polowa pojemnosci
.... to czesc jonow SO4 utkwilo w masie, wiec gestosc elektrolitu
spadnie.
Wiec ten argument kiepsko do mnie przemawia.
No i czy w takim stanie nie nalezy dolac troche kwasu ?
Quote:
Natomiast w nowym Vikingu Bronze napięcie końcowe tym samym
prostownikiem uzyskuję na poziomie 15,9-16 V przy prądzie 1 A.
A gestosc elektrolitu ?
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 4:45 am
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:60b6af81-6f33-4b19-9b47-05d3b2f9d1ab@trust.no1...
Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:
Quote:
Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie
elektrolitu
siarką) musi wiązać się z gazowaniem.
Jaką siarką? Na litość boską!
Kajam się, doczytałem jeszcze raz. Zamieńmy siarkę na siarczan
ołowiu(II)
(PbSO4). Jakoś mi ta siarka utknęła, może przez odsiarczanie...
Ale to siarczan ma trafic do elektrolitu, ołow nie ...
J.
Piotr Dmochowski
Guest
Wed Jan 30, 2019 9:46 am
W dniu 2019-01-29 o 23:22, PiteR pisze:
Quote:
na pl.misc.elektronika? ToMasz pisze tak:
Absolutnie nie traktuj mnie jak trola, nie mam zdania na temat czy
powinno się ładować do 14 czy 16v.
a mógłbyś mieć

Czy to byłby problem zrobić alternator co daje 16v
jeśli takie byłoby potrzebe?
W Fordach Ka był (a może i jest dalej) taki wynalazek że po uruchomieniu
silnika przez jakiś czas było podawane większe napięcie na akumulator.
Chyba po to żeby szybko uzupełnić ładunek po użyciu rozrusznika, niby że
na krótkich trasach po mieście aku się nie rozładuje.
--
Pozdrawiam
Piotrek
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Wed Jan 30, 2019 10:19 am
W dniu 2019-01-30 o 04:19, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c50bc8c$0$488$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 29.01.2019 o 18:43, J.F. pisze:
[...]
A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia
i stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
Blisko, blisko...
Dodatki powodujące podniesienie nadnapięcia wydzielania wodoru.
Rozkład wody potrzebuje wyższego napięcia.
Ale napiecie tez obnizyli. Malo ktore auto ma te ksiazkowe 14.4V.
Poszlo dwutorowo ? Jedni zrobil lepsze akumulatory co wytrzymuja
wieksze napiecie,
drudzy lepsze regulatory i mogli dac mniejsze napiecie ?
Granicznym napięciem ładowania akumulatora jest napięcie rozkładcze
wody. Napięcie rozkładcze to suma siły elektromotorycznej i nadnapięcia,
podnosząc nadnapięcie podnosimy napięcie, do którego można naładować
akumulator.
W zasadzie nie da się naładować akumulatora w stu procentach (patrz wzór
Nernsta). Podnosząc napięcie ładowania, podnosimy ów procent, ale zysk
jest niewielki (ponownie wzór Nernsta). Robi się tak w modelarstwie, gdy
liczy się każdy dżul, a trwałość akumulatora ma drugorzędne znaczenie.
Czy ma to sens w przypadku akumulatora samochodowego, można dyskutować.
Biorąc pod uwagę obniżenie trwałości akumulatora, wątpię.
P.P.
Piotr GaĹka
Guest
Wed Jan 30, 2019 10:53 am
W dniu 2019-01-29 o 20:09, Tomalo pisze:
Quote:
Wszystko sprawne - bezwzględnie.
Akumulator nie jest doładowywany bo dużo jeżdżę po mieście, czasami krótkie odległości, praca, szkoła, sklep a na kilku km po wykonaniu kilku rozruchów nie doładuje się należycie.
Nic się na to nie poradzi. Po to się produkuje i sprzedaje prostowniki w szerokim asortymencie i gatunku.
Jeśli rozrusznik ma 1,5kW a alternator 300W to tyle ile rozrusznik
zabierze w 1s alternator jest w stanie naładować w 5s.
Wydaje mi się, że samochód odpala mniej więcej w 1s - jestem prawie
pewien, że nie doliczę "sto dwadzieścia jeden" zanim zapali.
Z tego wynika, że jeśli jeździ się dłuższe odcinki niż 5s to nie powinno
być problemu.
Zdaję sobie sprawę, że założyłem 100% sprawności i żadnych innych
odbiorników w samochodzie, ale chodzi o ideę a nie szczegóły.
Przesadne dbanie o akumulator miało uzasadnienie 30 lat temu, gdy
panował system ekonomiczny gwarantujący niedobory wszystkiego.
Obecnie akumulator kosztuje tyle co jedno tankowanie i jak podjedziesz
do kogoś specjalizującego się w sprzedaży akumulatorów to chyba Ci
jeszcze od ręki wymieni.
P.G.
Goto page Previous 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 19, 20, 21 Next