Goto page Previous 1, 2, 3, ... 19, 20, 21 Next
J.F.
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:13 pm
Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:e4d82347-85cc-4df2-877b-8cdd00608c2f@trust.no1...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Calkowicie rozladowanego to nie. Musialoby te 50-80A plynac.
Żeby naładować do pełna. Ale IMO nawet akumulator naładowany w
kilkunastu
procentach powinien zakręcić...
Pytales o "do pelna" :-)
Quote:
Tak czy owak - godzina to IMO za malo.
Ale powinien sie naladowac na tyle, zeby odpalic kolejny raz i w
pare
kolejnych godzin dosjc do pelni.
No właśnie... a nie naładował. Albo naładował, ale pobieranie 20 mA
(tyle
mam w spoczynku) przy -6 °C (tyle, zdaje się, było w nocy) skutecznie
ten
biedny akumulator zniechęciło do zakręcenia.
IMO - przynajmniej z 10A powinien ladowac, przez godzine 10Ah, na
nocke -1Ah - i powinien krecic.
Quote:
Troche za pozno - ale bylo sprawdzic napiecie na tej lidlowskiej
ladowarce. To bys sie dowiedzial, czy rozladowany aku tak mocno
obciaza, czy altek tak slabo laduje.
Wydaje mi się (jeszcze potwierdzę), że normalnie mam wyższe napięcie
ładowania w samochodzie. Jeśli tak jest, to znaczy, że akumulator
wziął
tyle, że alternator nie wydolił -- czyli wziął dużo, czyli powinien
się
naładować
Dlatego bylo zmierzyc napiecie na lidlowskiej.
Jakby bylo 13.4V, to bys wiedzial ze altenator laduje ponad 3.8A.
A jakby bylo 13.9, to bys wiedzial, ze trzeba altka naprawiac :-)
Quote:
Obstawiam zwarta cele - jak sie ladowarka nie wylaczy,
a po odlaczeniu napiecie szybko spadnie do ~11V, to bedziesz
wiedzial.
Wyłączyła się, odłączyłem, poczekałem z 10 minut, zmierzyłem. 12,69
V.
To tak w miare przyzwoicie, ale poczekaj jeszcze pare h.
J.
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:37 pm
Robert Wańkowski <robwan@wp.pl> wrote:
Quote:
Nie taki panel

Małego solara będę zakładał do podtrzymania akumulatora.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:39 pm
Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:
Quote:
Czasy się zmieniły, instrumenty też

Jak muszę znać napięcie to podpinam
ELM pod OBD i oglądam na komórce w uchwycie na komórkę.
U mnie nawet normalnego wskaźnika temperatury silnika nie ma, tylko są
dwie lampki: zielona jak za zimno i czerwona jak za gorąco.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:43 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Calkowicie rozladowanego to nie. Musialoby te 50-80A plynac.
Żeby naładować do pełna. Ale IMO nawet akumulator naładowany w kilkunastu
procentach powinien zakręcić...
Quote:
Tak czy owak - godzina to IMO za malo.
Ale powinien sie naladowac na tyle, zeby odpalic kolejny raz i w pare
kolejnych godzin dosjc do pelni.
No właśnie... a nie naładował. Albo naładował, ale pobieranie 20 mA (tyle
mam w spoczynku) przy -6 °C (tyle, zdaje się, było w nocy) skutecznie ten
biedny akumulator zniechęciło do zakręcenia.
Quote:
Troche za pozno - ale bylo sprawdzic napiecie na tej lidlowskiej
ladowarce. To bys sie dowiedzial, czy rozladowany aku tak mocno
obciaza, czy altek tak slabo laduje.
Wydaje mi się (jeszcze potwierdzę), że normalnie mam wyższe napięcie
ładowania w samochodzie. Jeśli tak jest, to znaczy, że akumulator wziął
tyle, że alternator nie wydolił -- czyli wziął dużo, czyli powinien się
naładować :)
Quote:
Obstawiam zwarta cele - jak sie ladowarka nie wylaczy,
a po odlaczeniu napiecie szybko spadnie do ~11V, to bedziesz wiedzial.
Wyłączyła się, odłączyłem, poczekałem z 10 minut, zmierzyłem. 12,69 V.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:47 pm
Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:
Quote:
Jak już się naładuje, to może zmierz pojemność? To tylko żarówka, dwa
druciki i zegarek, a przynajmniej będziesz wiedział na czym stoisz. Od
dwóch miesiący cudujesz z panelami, a może po prostu aku masz do
wymiany
Zmierzę, jeszcze nie włożyłem go do samochodu. Myślę że aku jest sprawny,
po ostatniej takiej akcji, jak go naładowałem, to długo stał i za każdym
razem (krótkie przejazdy, 2-3 km mniej więcej raz w tygodniu) odpalał.
Quote:
Skoro w jeździe napięcie trzyma te 13.6V, to alternator sprawny. Warto
niemniej sprawdzić jaki prąd dostaje aku podczas ładowania - może gdzieś
jakąś luźną masę masz, przez co akumulator słabo się ładuje? Amperomierz
rozwieje wątpliwości.
Hmm, jakbym miał luźną masę, to by chyba nie odpalał po podłączeniu (do
zacisków akumulatora) małego, starego, zużytego akumulatorka 9.5 Ah?
Quote:
Żałuję tylko, że nie zmierzyłem prądu, jakim samochód go ładował.
Otóż to.
Z drugiej strony -- ciemno, zimno, spieszy się... to nie są warunki, żeby
podłączać bocznik i stać z miernikiem :)
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:48 pm
JaNus <piszcie_sobie_n@berdyczow.pl> wrote:
Quote:
Problem się powtarza, bo rzadko jeżdżę... samo napięcie mierzę przez OBD
(tzn. pomiar robi ELM327, bo ECU nie podaje napięcia w protokole).
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 1:56 pm
EM <edim123@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zasadnicze pytanie, jakie masz napięcie ładowania na akumulatorze
podczas pracy silnika? Zdecydowanie powinno być co najmniej 14V, nawet
powyżej 14.6V jak jest zimno.
Sprawdzę jak tylko włożę z powrotem ten (naładowany już) akumulator. Do
tego sprawdzę miernikiem na zaciskach i porównam z tym, co podaje mi ELM.
Quote:
Sprawdzić można łatwo mierząc spadek na przewodach - od minusa
alternatora do minusa akumulatora. Na plusowym tak samo.
Racja, słuszna uwaga. Zmierzę.
Quote:
Sprawdź też, czy coś nie wciąga prądu - jakaś żarówka w bagażniku, itp.
W starszych autach da się zdjąć klemę i sprawdzić prąd przy wyłączonym
zapłonie i pozgłaszanych lampkach. Powinien być poniżej kilkudziesięciu
mA.
Prąd początkowy (po podpięciu klemy) jest spory, ale zrobiłem sobie
obejście przełącznikiem i mierzę jak już się uspokoi. Do tego muszą być
zamknięte drzwi (bez tego +300 mA i to nie na lampki -- nie wiem na co)
i wciśnięty czujnik alarmu w masce.
Wciąga w sumie 21 mA. Mówią, że to normalne.
- 4,6 mA bierze alarm
- 1,5 mA bierze komputer (EFI)
- 5,5 mA bierze radio i zegar
- 0,2 mA bierze wzmacniacz w bagażniku (wyłączony, ale jest drobny upływ
na mosfetach w przetwornicy)
- 9,1 mA nie mogę się nigdzie doliczyć (ale też nie wyciągałem wszystkich
bezpieczników, chcę to zrobić jak będzie cieplej)
Quote:
Jak masz miernik cęgowy DC oczywiście możesz zmierzyć.
Nie mam, ale mam bocznik 100 A i dodatkowe klemy, da się zrobić.
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Piotr GaĹka
Guest
Mon Jan 28, 2019 2:21 pm
W dniu 2019-01-27 o 13:43, Queequeg pisze:
Quote:
Kto mi to wytłumaczy? Mam uszkodzony alternator czy to po prostu tak jest,
że nawet godzina jazdy nie uzupełni całkowicie rozładowanego akumulatora?
Przez 8 lat jeździłem S-maxem, który miał taką przypadłość, że sam z
siebie bez ostrzeżenia w jedną noc rozładowywał akumulator do 0 (do
takiego zera, że po przekręceniu kluczyka (nawet nie do rozruchu)
wszystko mrugało).
Prawdopodobieństwo rozładowania wzrastało, jak się przy parkowaniu użyło
wstecznego biegu, albo opuściło samochód w niestandardowy sposób.
Nie mogłem się doprosić o upgrade oprogramowania bo wiedziałem, że
samochód wyprodukowany 3 miesiące później już nie ma tej wady.
W końcu pęknięcie jakiejś rury spowodowało, że zrobili ten upgrade (nowa
nie miała otworu na czujnik temperatury) i problem zniknął (wcześniej
zdarzało się 5..7 razy w roku, a potem przez 2 lata ani razu - więc
chyba można uznać, że zniknął).
Zawsze po odpaleniu wystarczyło powarczeć (2k obrotów) 10 minut i już
potem działał normalnie - kolejne jazdy stopniowo doładowywały
akumulator (aż do następnego wybryku).
Włączałem woltomierz do gniazda zapalniczki. Nie pamiętam liczb, ale
przy obrotach 2k było jakieś napięcie, a przy jałowych spadało nisko,
ale po 10 minutach przy 2k było nadal to samo, ale przy jałowych już nie
spadało aż tak. Dalsze warczenie już miało znikomy wpływ na te napięcia.
Jeśli u Ciebie nawet godzina to za mało to podejrzewałbym w pierwszej
kolejności akumulator a w drugiej alternator/regulator.
P.G.
Queequeg
Guest
Mon Jan 28, 2019 2:29 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Żeby naładować do pełna. Ale IMO nawet akumulator naładowany w
kilkunastu
procentach powinien zakręcić...
Pytales o "do pelna"
Fakt ;)
Quote:
No właśnie... a nie naładował. Albo naładował, ale pobieranie 20 mA
(tyle mam w spoczynku) przy -6 °C (tyle, zdaje się, było w nocy)
skutecznie ten biedny akumulator zniechęciło do zakręcenia.
IMO - przynajmniej z 10A powinien ladowac, przez godzine 10Ah, na
nocke -1Ah - i powinien krecic.
Czyli jednak się nie naładował. Tzn. inaczej. Po 30 minutach jazdy "tam" i
krótkim postoju odpalił bez problemu, zakładam że po kolejnych 30 minutach
jazdy "tu" też by odpalił. Tylko postał, wystygł i... zdechł.
Pytanie na ile to kwestia elektryczna / temperatury akumulatora a na ile
chociażby gęstości oleju.
Quote:
Wyłączyła się, odłączyłem, poczekałem z 10 minut, zmierzyłem. 12,69
V.
To tak w miare przyzwoicie, ale poczekaj jeszcze pare h.
Zmierzę wieczorem, to będzie akurat parę h :)
--
Eksperymentalnie:
http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika
Zenek Kapelinder
Guest
Mon Jan 28, 2019 5:51 pm
Oczywiscie Ty Tomalo wiesz lepiej bo w fabryce same glupki siedza i bzdury w instrukcjach obslugi pisza o splywaniu plyt. Dla mnie mozesz swoj akumulator ladowac bezposrednio z gniazdka. Ale nie radz innym jak maja sobie cos popsuc. Wszystkie normalne prostowniki jakie mozna dzisiaj kupic odcinaja ladowanie jak napiecie na akumulatorze dojdzie do troche ponad 14 voltow. Tez wedlug Ciebie i elektrody w fabrykach prostownikow jacys niedouczeni siedza i pierdola sie z jakimis procesorami zamiast dac transformator i mostek zeby prostownik zrobic. Akumulator rozruchowy ma byc ladowany do takiego napiecia jakie jest w sprawnym samochodzie. Prad nie ma wiekszego znaczenia tak samo jak durnota w opowiadaniu ze akumulator laduje sie pradem 1/10C bo rzeczywista pojemnosc akumulatora nie jest znana.
Tomalo
Guest
Mon Jan 28, 2019 6:01 pm
No ale sam się zastanów. Jaki prąd musiałby płynąc przez godzinę aby naładować akumulator chociażby 40 Ah?
Jakby nie było prąd 60-70 A, gdyż akumulator ma swoją sprawność i nie jest tak, że 40 A przez godzinę da 40 Ah..
Niestety, taki prąd popłynie kilka min dopóki napięcie nie wzrośnie do tych około 14 V. Potem będzie to góra kilkanaście amperow lub mniej. Jak widać, proste rozumowanie mówi, że zsiorbany do zera akumulator nie naładuje się w pojeździe ani za godzinę, ani nawet za 10 godzin.
Już taki rzeczy dawno zostały sprawdzone a jak ktoś chce to sam moze sobie sprawdzić.
Alternator nigdy nie naładuje akumulatora do 100% bo ma za niskie napięcie.
Tomalo
Guest
Mon Jan 28, 2019 6:06 pm
Autorem instrukcj jest Exide a nie ja. Producent dobrze wie jak ładować akumulator i tak tez radzi, natomiast sam sobie ładuj jak ci tam pasuje.
Tomalo
Guest
Mon Jan 28, 2019 6:44 pm
Rozumiem, że Sznajder ZAP też się nie zna.
On na stronie, w zakładce ładowanie też podaje 16 V +/- 0,1 V
http://www.sznajder.pl/porady-dla-użytkowników/ładowanie-akumulatora
Jacek Maciejewski
Guest
Mon Jan 28, 2019 6:49 pm
Dnia Mon, 28 Jan 2019 07:51:54 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):
Quote:
Oczywiscie Ty Tomalo wiesz lepiej bo w fabryce same glupki siedza i bzdury
Kapelinder a ty wiesz kto napewno pisał tą instrukcję od gwarancji? Bo
może jakiś bałwan od sprzedawcy. Nawet na pewno, bo jak jestem
elektrykiem od pól wieku z hakiem to nie słyszałem o "spływaniu masy" w
aku ołowiowych. I nie jest ważne kiedy instrukcję pisano, bo ołów OIW
nie zmienił swoich właściwości od kiedy zaczęto robić aku ołowiowe.
Instrukcja pisana 50 lat temu jest tak samo ważna jak dzisiaj pisana o
ile tylko jakiś bałwan jej nie napisał. Nie wychodzą ci techniczne
teksty, Zenek.
--
Jacek
I hate haters.
Tomasz Gorbaczuk
Guest
Mon Jan 28, 2019 7:10 pm
W dniu .01.2019 o 18:21 Tomalo <radioamatorek@gmail.com> pisze:
Quote:
Alumulator w samochodzie należy mozliwie często doladowywać poza
pojazdem.
Jaką żywotność fabrycznego akumulatora uzyskujesz przy takiej obsłudze?
TG
Goto page Previous 1, 2, 3, ... 19, 20, 21 Next