RTV forum PL | NewsGroups PL

Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

O ładowaniu w samochodzie

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21  Next

J.F.
Guest

Wed Jan 30, 2019 6:19 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q2rs64$82d$1$PiotrGalka@news.chmurka.net...
W dniu 2019-01-29 o 20:09, Tomalo pisze:
Quote:
Wszystko sprawne - bezwzględnie.
Akumulator nie jest doładowywany bo dużo jeżdżę po mieście, czasami
krótkie odległości, praca, szkoła, sklep a na kilku km po wykonaniu
kilku rozruchów nie doładuje się należycie.
Nic się na to nie poradzi. Po to się produkuje i sprzedaje
prostowniki w szerokim asortymencie i gatunku.

Jeśli rozrusznik ma 1,5kW a alternator 300W to tyle ile rozrusznik
zabierze w 1s alternator jest w stanie naładować w 5s.

300W alternatora to z malucha. Teraz takie po 50A, 80, 100, 130 czy
nawet 200A.
Ale to na maksymalnych obrotach, a na niskich bedzie mniej.

Z kolei rozrusznik 200A to chyba najmniej.
Po cos robia te akumulatory 500A (i to przy -18)

Quote:
Wydaje mi się, że samochód odpala mniej więcej w 1s - jestem prawie
pewien, że nie doliczę "sto dwadzieścia jeden" zanim zapali.

Benzyniak.
Ja to musze napierw pogrzac swiece przez pare s, jak pozaluje to potem
krecenia jest dluzej niz sekunda.
A potem jeszcze ponoc swiece dalej prad biora,

Quote:
Z tego wynika, że jeśli jeździ się dłuższe odcinki niż 5s to nie
powinno być problemu.
Zdaję sobie sprawę, że założyłem 100% sprawności i żadnych innych
odbiorników w samochodzie, ale chodzi o ideę a nie szczegóły.

Problem jest gdzie indziej - ile akumulator pradu wezmie przy 13.8V.

Jak prawie pelny, to niewiele. Powiedzmy te 5A, a uzupelnic trzeba np
400As.

Ale jesli nie uzupelni, to akumulator sie troche rozladuje i nastepnym
razem wezmie wiecej pradu.

Ale jest tez druga sprawa - alternator np 100A, na wolnych obrotach
mniej, a jak wlacze swiatla, dmuchawy, grzalki ... to czy dla
akumulatora zostanie tych 5A ?

Quote:
Przesadne dbanie o akumulator miało uzasadnienie 30 lat temu, gdy
panował system ekonomiczny gwarantujący niedobory wszystkiego.
Obecnie akumulator kosztuje tyle co jedno tankowanie i jak
podjedziesz do kogoś specjalizującego się w sprzedaży akumulatorów to
chyba Ci jeszcze od ręki wymieni.

Wymienic to moge sobie sam.

Z grubsza to jakos tak wyglada, ale jak ktos ma garaz z pradem, to
moze sobie doladowac dla swietego spokoju.
Bo jakbym mial nosic co miesiac do mieszkania ... szkoda kregoslupa
:-)

Tylko czy aby na pewno te 16V pomoze akumulatorowi, a nie zaszkodzi
....

J.

Mateusz Viste
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:08 pm   



On Wed, 30 Jan 2019 09:56:02 -0800, Tomalo wrote:
Quote:
Kosztuje tyle co tankowanie ale w trosce o środowisko warto go wymieniać
możliwie rzadko.

W tym kontekście, to najlepiej w ogóle zrezygnować z samochodu na rzecz
pary butów.

Quote:
Pomyśl też o ludziach którzy pracują przy jego produkcji.

No właśnie, jak będziemy tak skąpić na nowy akumulator to biedacy głodni
będą chodzić.

Mateusz

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:09 pm   



W dniu .01.2019 o 19:04 Tomalo <radioamatorek@gmail.com> pisze:


Quote:
Można olać to i co 2-3 lata wymieniać na nowy ale można wymieniać tez co
6-8 lat. Każdy ma wybór. Opony tez można wymieniać co 2 lata ale
jeżdżąc spokojnie co 8 lat.

Wszystko w aucie (a zwłaszcza opony) podlega zużyciu wraz z przebiegiem.
Jak zrobisz 50kkm rocznie, choćbyś niewiem jak jeździł spokojnie to opony
wymienisz po 2-3 latach. To samo dzieje się z akumulatorem.

TG

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:18 pm   



W dniu .01.2019 o 18:19 J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:


Quote:
Ale jest tez druga sprawa - alternator np 100A, na wolnych obrotach
mniej, a jak wlacze swiatla, dmuchawy, grzalki ... to czy dla
akumulatora zostanie tych 5A ?

Teraz Kolego są komputery Smile - w warunkach zimowych uzupełnienie ładunku
w akumulatorze ma najwyższy priorytet. Skutkuje to tym, że przez
pierwszych kilka minut cała "komfortowa" elektronika (podgrzewacze klimy,
foteli, kierownicy, szyby, lusterek) dostaje mniej pradu niż by chciała.
To samo dzieje po rozruchu w systemie start-stop.


TG

J.F.
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:43 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:a3949324-78cd-47f9-a765-c767a7dcffec@googlegroups.com...
Quote:
W nowym bez problemu uzyskuje się 1,28 g/cm3

A w nowym akumulatorze po ladowaniu napieciem 14.0V ile bedzie ?

J.

J.F.
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:50 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:4db75ab2-0c62-4cf3-bb2a-aba5383ca23b@googlegroups.com...
Quote:
Nie obniżasz ladowaniem trwałości.

Ale mowa o takim do 16V.

Quote:
Wręcz przeciwnie. Im krócej na plytach jest siarczan tym dluzsze
życie akumulatora.

Ale w samochodzie akumulator zasadniczo jest naladowany, przynajmniej
do tych 13.8-14.4V.

Cos tam sie rozladuje na postoju, ale szybko naladuje w czasie jazdy.

Quote:
Nie przerobiony na płytach siarczan utrwala się do stanu trwałego co
zmniejsza efektywną pojemność akumulatora.
Jak kolejnej warstwy siarczanu nie roztworzysz ładowaniem to proces
się pogłębia i tak po 2 latach z akumulatora 70 Ah robi się 20 Ah i
akumulator idzie do wymiany, >gdzie gdyby był starannie obsługiwany
wytrzymałby 3-4 x dłużej.

No widzisz - moj poszedl do wymiany po 4 latach.
I nie bardzo wiadomo co mu zaszkodzilo - zasiarczenie, czy ladowanie,
czy jeszcze cos innego.

J.

Tomalo
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:51 pm   



W nowym bez problemu uzyskuje się 1,28 g/cm3

Zenek Kapelinder
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:52 pm   



Dobrym wskaznikiem kiedy alternator uzupelni ladunek ktory ubyl jest gwizdzacy pasek. U mnie po rozruchu ( dizel 2,5 litra) pasek gwizdze po zimnym rozruchu ok minuty a po cieplym kilka sekund i duzo ciszej.

Tomalo
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:56 pm   



Kosztuje tyle co tankowanie ale w trosce o środowisko warto go wymieniać możliwie rzadko. Pomyśl też o ludziach którzy pracują przy jego produkcji.

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Jan 30, 2019 7:56 pm   



W dniu .01.2019 o 19:27 Tomalo <radioamatorek@gmail.com> pisze:

Quote:
Niekoniecznie.
Alternator przeciętnie ma wydajność 100 A. Po rozruchu na elektronikę i
urządzenia pokładowe , nawiew, podgrzewanie szyb, foteli, światła idzie
gdzieś 50-60 A resztę 40 A łyka akumulator! Tym więcej łyka im jest
bardziej rozładowany. Jak jest naładowany to po rozruchu łyka tylko
kilka A. To jest dla niego korzystne i zwiększa jego trwałość bo jest
mniej obciążony termicznie.
Zatem warto ładować jak najczęściej !


Nie wiem jakim autem jeździsz ale u mnie alternator ma 230A.
Sterowaniem pradem akumulatora i innych urządzeń zajmuje się odpowiedni
moduł, który dynamicznie ustala moc przekazywaną na poszczególne
odbiorniki. Widać to dokładnie jak się podepniesz interfejsem
diagnostycznym.
To co piszesz o doładowywaniu prostownikiem, kłóci się z moim
doświadczeniem - ale widocznie mam je za małe.

TG

Tomalo
Guest

Wed Jan 30, 2019 8:04 pm   



Nie obniżasz ladowaniem trwałości. Wręcz przeciwnie. Im krócej na plytach jest siarczan tym dluzsze życie akumulatora. Nie przerobiony na płytach siarczan utrwala się do stanu trwałego co zmniejsza efektywną pojemność akumulatora. Jak kolejnej warstwy siarczanu nie roztworzysz ładowaniem to proces się pogłębia i tak po 2 latach z akumulatora 70 Ah robi się 20 Ah i akumulator idzie do wymiany, gdzie gdyby był starannie obsługiwany wytrzymałby 3-4 x dłużej.
Można olać to i co 2-3 lata wymieniać na nowy ale można wymieniać tez co 6-8 lat. Każdy ma wybór. Opony tez można wymieniać co 2 lata ale jeżdżąc spokojnie co 8 lat.

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Jan 30, 2019 8:05 pm   



W dniu .01.2019 o 19:39 Tomalo <radioamatorek@gmail.com> pisze:

Quote:
Ale w samochodzie nie ma ogranicznika pradu!
Jest nim tylko rezystancja uzwojen alternatora.?Wiec akumulator weźmie
tyle ile mu dasz.

Jest regulator napięcia, prosty w alternatorze, lub bardziej złożony w
postaci osobnego modułu, który ustala napięcie (a więc i prąd) na
akumulatorze w zeleżności od temp. zewnętrznej, zapotrzebowania na prąd
odbiorników i pewnie innych parametrów.


Quote:
Wsadź se rozładowany akumulator do auta, odpal silnik i zmierz prąd.
Widok 50 A nie jest niczym dziwnym i żadnym wyczynem. Stąd rozladowany
akumulator po rozruchu jest katowany ogromnym prądem

Wbrew temu co piszesz to nie jest "katowanie" ale optymalne warunki pracy
akumulatora rozruchowego.
Większy akumulator (80-100Ah) dostaje czasami ponad 100A.

Quote:
co jak można się spodziewać nie wychodzi mu na dobre. Prąd ten spada w
miarę jak napięcie rośnie i niestety czasami można nim zabić akumulator.
Takie przypadki się zdarzają przy próbie rozruchu z dawcy - innego
pojazdu przyłączonego na krótko

Jakieś bajki tu napisałeś...

Quote:
Jak piszesz, optymalny prąd to 1/10 pojemności znamionowej.

ten mityczny prąd o wartości 1/10 pojemności to do jakiej pojemności się
odnosi?
Skąd wiesz jaką dzisiaj pojemność ma Twój akumulator?

TG

Tomalo
Guest

Wed Jan 30, 2019 8:06 pm   



Książkowo jest 14,2 +/- 0,2 V

J.F.
Guest

Wed Jan 30, 2019 8:07 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:b9d17193-9575-425d-bf55-d8f5412dcffe@googlegroups.com...
Quote:
Książkowo jest 14,2 +/- 0,2 V

Ale z ktorego roku ksiazka :-)


https://www.olx.pl/oferta/regulator-napiecia-bosch-14v-28v-szczotkorzymacze-oryginal-CID5-IDv4XpM.html

Tylko pytanie - nie chcialo im sie za duzo cyfr drukowac,
a moze w danych technicznych jest tolerancja -0.0V : +0.4V

J.

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Jan 30, 2019 8:09 pm   



W dniu .01.2019 o 19:22 Tomalo <radioamatorek@gmail.com> pisze:

Opony spokojnie wytrzymują 100 tys km. Takie są moje
Quote:
doświadczenia.

Moje trochę mniej (z 80kkm), tyle, że u mnie to 2-3 lata.
Zimówki 3-4 letnie to złom, bez względu na głębokość bieżnika.

TG

Goto page Previous  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Informacja o ciasteczkach