RTV forum PL | NewsGroups PL

Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

O ładowaniu w samochodzie

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21  Next

Mateusz Viste
Guest

Tue Jan 29, 2019 3:34 pm   



On Tue, 29 Jan 2019 14:11:13 +0000, Queequeg wrote:
Quote:
Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:

https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c5*82aw
+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+motocyklowe,2791067075.pdf

5 zł :/

Mam konto, więc nawet nie zauważyłem... może mi zjadło z tego, co kiedyś
wpłaciłem.

Jak chcesz to ci wystawię i podrzucę na maila linka.

Chętnie Smile
Nie żebym się chciał doktoryzować z tematu, ale zawsze ciekawi mnie tego
typu archeologia.

Quote:

Jak najbardziej.

Mateusz

Tomalo
Guest

Tue Jan 29, 2019 3:53 pm   



Quote:

Problem głównie tkwi w ubytkach wody. Granicą gazowania i rekombinacji
dla elektrolitu przyjęto 14,4 V. Powyżej jest spory ubytek wody i nie da
się stosować akumulatorów bez korków, tzw. Szczelnych.

No właśnie. I albo ktoś tę wodę doleje, albo gęstość elektrolitu wzrośnie
za bardzo i będzie problem (podobno może dojść do korozji płyt).

To prawda, nadmierny ubytek wody jest szkodliwy dla akumulatora ale i też zmniejsza jego pojemność i zwiększa Rw.

Quote:

To 14 V jest kompromisem pomiędzy trwałością, żywotnością a stanem
naładowania. Dla żywotności i zdolności rozruchu i stanu naładowania
lepiej aby to było wyższe napięcie, natomiast dla bezobslugowosci
niższe. Ale to nie jedyny aspekt tej sprawy.

Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie elektrolitu
siarką) musi wiązać się z gazowaniem.

Tak, gazowanie jest jednym z objawów naładowania.


Quote:

Może kontrolery ładowania nie powinny mierzyć napięcia, tylko akumulatory
powinny mieć wbudowane czujniki gęstości elektrolitu...

No, niektóre mają "magiczne oczko" gdzie widać, czy jest naładowany czy nie.

Queequeg
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:02 pm   



Andrzej S <asta@evbox.pl> wrote:

Quote:
Bez nadziei podłączyłem owego Foxsura w trybie Repair (jakiś algorytm
pulsowania) i po kilku cyklach i kilkudzisięciu godzinach wg. manuala
aku zreanimował się.

To osławione ładowanie odsiarczające? Ciekawe jak konkretnie to robi (bo
są różne szkoły). Masz jak zmierzyć przebieg oscyloskopem?

Quote:
Nie wiem jak z utrzymaniem parametrów, pojadę w weekend to sprawdzę.

W sensie motocyklem? W sumie wiele nie sprawdzisz, sprawdzisz tylko tyle,
czy odpali czy nie. Jak odpali to aku już nie ma znaczenia...

Może lepiej byłoby podłączyć żarówkę i zobaczyć, po jakim czasie napięcie
za bardzo spadnie?

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Tomalo
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:05 pm   



W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 12:01:52 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
Quote:
W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 11:26:38 UTC+1 użytkownik Andrzej S napisał:
Bez nadziei
podłączyłem owego Foxsura w trybie Repair (jakiś algorytm
pulsowania) i po kilku cyklach i kilkudzisięciu godzinach
wg. manuala aku zreanimował się.

Od kilku tygodni mam dokładnie tą samą ładowarkę..
Mam pytanie o tryb "repair" czy można go używac do aku który jest fizycznie w samochodzie?
Elektronika auta(auto oczywiście wyłączone ale aku podłączony) nie zgłupieje, nie padnie od tego "repair"?
Bo auto niedawno kupiłem i aku niby ok- odpala na mrozie(minus 15stc najwięcej było, 1,6hdi) itp ale jak raz na kilkanaście minut zostawiłem wyłączone auto z włączonymi światłami to już aku nie zakręcił. Foxtur podłączony w tryb "ładowanie ładował aku ze 20minut i pokazał "full"
I co prawda od tamtego czasu problemów z aku nie ma ale chcę przetestować ten tryb repair tylko się boję żeby od tego elektronika w aucie nie powariowała.

Elektronika pojazdu wytrzyma spokojnie 2-3 V więcej. To nie problem.
Natomiast te ładowarki są dość dupiate. Ładują do napięcia około 14,5-15 V i następnie od razu przechodzą w tryb konserwacji - 13.8V.
Moim zdaniem tryb konserwacji jest serwowany za wcześnie. Aby się dobrze naładował, potrzebne jest kilka godzin utrzymywania napięcia na poziomie chociażby tych 15 V.
Stąd, jak pokazują ludzie na różnych filmach na YT ładowarki uC nie zawsze potrafią naładować dobrze akumulator. No bo co to za ładowarka, która ładuje 15 min i wyświetla FULL.
Ja podłączam starą BR-12/10 i trzymam pół dnia, aż napięcie dojdzie do tych 16 V. Potem jeszcze zostawiam na 1-2h do wysycenia elektrolitu i odłączam. Te uC mają algorytm i użytkownik nie decyduje o momencie końca ładowania. Dla mnie to dyskwalifikuje te urządzenia. To je dobre dla blondynki a nie świadomego użytkownika. Smile

Queequeg
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:11 pm   



Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:

Quote:
https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c5*82aw
+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+motocyklowe,2791067075.pdf

5 zł :/

Mam konto, więc nawet nie zauważyłem... może mi zjadło z tego, co kiedyś
wpłaciłem.

Jak chcesz to ci wystawię i podrzucę na maila linka. Adres na
gopher://gopher.viste.fr/1/about aktualny?

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

Mateusz Viste
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:17 pm   



On Tue, 29 Jan 2019 14:50:57 +0000, Queequeg wrote:
Quote:
Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:

Chętnie Smile
Nie żebym się chciał doktoryzować z tematu, ale zawsze ciekawi mnie
tego typu archeologia.

Mam podobnie Smile Wysłałem.

Dzięki!

Gdyby ktoś szukał - googlając nieco znalazłem link który ktoś zdaje się
wystawił właśnie z tym PDFem: https://ufile.io/1kjxf

Mateusz

Tomalo
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:34 pm   



Chłopaki czytajcie, to się przyda. Zwróćcie uwagę na wykresy w rozdziale V a także na rozdział 7, który traktuje o ładowaniu różnymi metodami.

Queequeg
Guest

Tue Jan 29, 2019 4:50 pm   



Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> wrote:

Quote:
Chętnie Smile
Nie żebym się chciał doktoryzować z tematu, ale zawsze ciekawi mnie tego
typu archeologia.

Mam podobnie Smile Wysłałem.

--
Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

J.F.
Guest

Tue Jan 29, 2019 5:40 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:7b68b99e-925b-4d70-a774-efbef5e1d376@googlegroups.com...
Quote:
Elektronika pojazdu wytrzyma spokojnie 2-3 V więcej. To nie problem.
Natomiast te ładowarki są dość dupiate. Ładują do napięcia około
14,5-15 V i następnie od razu przechodzą w tryb konserwacji - 13.8V.
Moim zdaniem tryb konserwacji jest serwowany za wcześnie. Aby się
dobrze naładował, potrzebne jest kilka godzin utrzymywania napięcia
na poziomie chociażby tych 15 V.
Stąd, jak pokazują ludzie na różnych filmach na YT ładowarki uC nie
zawsze potrafią naładować dobrze akumulator. No bo co to za
ładowarka, która ładuje 15 min i wyświetla FULL.
Ja podłączam starą BR-12/10 i trzymam pół dnia, aż napięcie dojdzie
do tych 16 V. Potem jeszcze zostawiam na 1-2h do wysycenia
elektrolitu i odłączam.
Te uC mają algorytm i użytkownik nie decyduje o momencie końca
ładowania. Dla mnie to dyskwalifikuje te urządzenia.

Taaa ... a ja ostatnio podlaczylem zasilacz laboratoryjny ustawiony na
5A do aku,
po trzech godzinach ladowania juz wczesniej naladowanego aku (a
przynajmniej tak mi sie zdaje) napiecie siegnelo 15V ... a po
wylaczeniu akumulator dostal zwarcia celi i na smietnik sie nadaje ...

J.

Jacek Maciejewski
Guest

Tue Jan 29, 2019 5:48 pm   



Dnia Tue, 29 Jan 2019 17:40:41 +0100, J.F. napisał(a):

Quote:
Taaa ... a ja ostatnio podlaczylem zasilacz laboratoryjny ustawiony na
5A do aku,
po trzech godzinach ladowania juz wczesniej naladowanego aku (a
przynajmniej tak mi sie zdaje) napiecie siegnelo 15V ... a po
wylaczeniu akumulator dostal zwarcia celi i na smietnik sie nadaje ...

Współczujemy. Dowodzenia reguły jednostkowym przykładem także Smile
--
Jacek
I hate haters.

J.F.
Guest

Tue Jan 29, 2019 6:05 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:bac4ad24-d2c9-46bf-8626-4574e5d5ccfe@googlegroups.com...
Quote:
W 1983 był już antymon i wapń zaczął być w użyciu.

Ale nie wiadomo, czy ksiazka obejmuje najnowsza wiedze :-)

Quote:
Na ironię wapń dodano właśnie po to by móc pozbyć się korków. Wapń
bowiem podnosi napięcie gazowania. Stąd przy 14 V można usunąć korki
bo utrata wody jest niewielka przez cały żywot. Jednak dalej
występie. Co ciekawe, dodatek Ca wymaga właśnie wyższego napięcia do
naładowania pełnej porcji ładunku. Zatem zawsze lepszy jest
akumulator z korkami niż bez.
Anymon zaczęto dodawać w 1880 r zresztą tedy też wymyslono pastowane
kratki.
Stąd naprawdę niewiele się zmieniło. No mamy zbiorniki z PP zamiast
ebonitu.
Przez cały ten okres ulepszono trwałość i własności użytkowe - zasada
działania nie uległa zmianie.

Ale szczegoly juz sie troche zmienic, np to napiecie ladowania.

No i mam watpliwosci co do tej ulepszonej trwalosci :-)


J.

Jacek Maciejewski
Guest

Tue Jan 29, 2019 6:08 pm   



Dnia Mon, 28 Jan 2019 13:15:47 -0800 (PST), Zenek Kapelinder napisał(a):

Quote:
Im dalej starasz sie wymadrzac tym bardziej na glupka wychodzisz.

Zenek, nie nadymaj się bo dostaniesz wzdęcia. Poczytaj książkę do której
link podał Queequeg:
https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c5*82aw+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+motocyklowe,2791067075.pdf
Fajna książka, całkiem jakbym słyszał swojego befra od elektrotechniki
Smile
--
Jacek
I hate haters.

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Tue Jan 29, 2019 6:30 pm   



W dniu .01.2019 o 14:09 Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> pisze:


Quote:
PS. Już po napisaniu powyższego, przeczytałem na innej grupie co
następuje:
"Nie wkręcaj się. Zauważyłem, że Kris ma tendencję do konfabulowania. "

Napisał tak grupowy troll (Marek S), bo Kris wyłapywał jego kłamstwa.
Zerknij szerzej niż dwa posty w góre i dół.

TG

J.F.
Guest

Tue Jan 29, 2019 6:32 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:8c1c2337-d236-460e-b8e2-6a616b5afb00@googlegroups.com...
Quote:
Jak pytasz ile, to około 10 lat. Teraz mam dwa nowe. Centrę Standard
wymieniłem po 9 latach a Futurę po 8 latach. Rekord to Bosch,
wytrzymał 13 lat.

I jak czesto doladowujesz akumulator do tych 16V ?

J.

J.F.
Guest

Tue Jan 29, 2019 6:43 pm   



Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:69755a8b-a5bd-4bc9-9991-f7c9f100b273@googlegroups.com...
Quote:
Dlaczego nie podwyższyć napięcia pytasz? Dobre pytani! Sprawa jest
złożona i trzeba by założyć osobny wątek. Jednak producenci pojazdów
z systemem start-stop podwyższają, bo jest problem z akumulatorami w
takich pojazdach przy napięciu 14 V.
Problem głównie tkwi w ubytkach wody. Granicą gazowania i
rekombinacji dla elektrolitu przyjęto 14,4 V. Powyżej jest spory
ubytek wody i nie da się stosować akumulatorów bez korków, tzw.
Szczelnych.

Zaraz zaraz - co to za korki ?
Naprawde szczelne ? To grozi wybuchem jak zacznie gazowac.
Nawet te zelowe sa szczelne tylko w jedna strone i gazy moga opusczac
cele juz przy niewielkim nadcisnieniu.

Szczelne, z rekombinacja wodoru i tlenu (i zaworem bezpieczenstwa) ?

Quote:
To 14 V jest kompromisem pomiędzy trwałością, żywotnością a stanem
naładowania. Dla żywotności i zdolności rozruchu i stanu naładowania
lepiej aby to było wyższe napięcie, natomiast dla bezobslugowosci
niższe. Ale to nie jedyny aspekt tej sprawy.

A tak swoja droga - wody juz nie trzeba dolewac. Czemu ?
Lepsze, precyzyjniejsze regulatory pozwolily na obnizenie napiecia i
stad mniejsze gazowanie,
zmiany w konstrukcji, jak chocby ten wapn,
czy moze spisek producentow ?

A moze ... przez nieszczelne korki akumulatory wychwytuja troche
wilgoci z powietrza ?

J.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 19, 20, 21  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Czy godzina jazdy wystarczy, aby naładować całkowicie rozładowany akumulator?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map