Goto page Previous 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21 Next
Tomasz Gorbaczuk
Guest
Wed Jan 30, 2019 8:52 pm
W dniu .01.2019 o 20:22 J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:
Quote:
Tak czy inaczej - te sprytne komputery moga podniesc napiecie na pewien
czas, aby szybciej doladowac aku.
Są sprytniejsze niż nam się wydaje. U mnie np. jak odpalę odszranianie
szyby przedniej lub klimatyzacja wyje na maksa i przyjdzie rozmowa
przychodząca na tel (sparowany z autem oczywiście) - komputer zwalnia
obroty dmuchawy coby nie przeszkadzała w rozmowie :-)
TG
Tomalo
Guest
Wed Jan 30, 2019 8:54 pm
Tomalo
Guest
Wed Jan 30, 2019 9:02 pm
Może być jak mówisz. W nowszych konstrukcjach ładowanie jest bardziej inteligentne. Jednak w przeciętnym wozie Kowalskiego z przed 10 lat jest tak jak napisałem. Alternator jest głupim generatorem z wyjściem + i przewodem kontrolki ładowania. Nie ma tam żadnej regulacji pradu.
Jest możliwe ze takie nowsze alternatory z zarządzaniem energia uczynią akumulatory trwalszymi. Czas pokaże.
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Wed Jan 30, 2019 9:02 pm
W dniu 30.01.2019 o 20:13, Jacek Maciejewski pisze:
Quote:
Dnia Wed, 30 Jan 2019 19:43:49 +0100, J.F. napisał(a):
A w nowym akumulatorze po ladowaniu napieciem 14.0V ile bedzie ?
Po ładowaniu napięciem 14 V będzie dokładnie 14 V

Bez względu czy aku
jest nowy czy stary.
Nie. Jeśli zmierzysz napięcie akumulatora bez obciążenia, uzyskasz SEM
przy konkretnym stanie naładowania. Jeśli przyłączysz zasilacz
nastawiony na to napięcie, to prąd będzie zerowy. Wbrew powszechnej
opinii przy zwiększaniu napięcia zasilacza prąd nadal jest zerowy,
zaczyna płynąć dopiero po osiągnięciu napięcia rozkładczego, które jest
wyższe od SEM o wartość nadnapięcia. Jak duże jest owo nadnapięcie, to
kwestia materiału elektrod, nie chce mi się szukać, chodzi mi po głowie,
że dla ołowiu to jakieś 200mV. Tak więc, po naładowaniu napięciem 14V
będzie mniej niż 14V.
P.P.
Tomalo
Guest
Wed Jan 30, 2019 9:17 pm
Quote:
Ale w samochodzie nie ma ogranicznika pradu!
Jest nim tylko rezystancja uzwojen alternatora.?Wiec akumulator weźmie
tyle ile mu dasz.
Jest regulator napięcia, prosty w alternatorze, lub bardziej złożony w
postaci osobnego modułu, który ustala napięcie (a więc i prąd) na
akumulatorze w zeleżności od temp. zewnętrznej, zapotrzebowania na prąd
odbiorników i pewnie innych parametrów.
Regulator napięcia jest zawsze ale regulatora prądu nie ma - chyba, że obecnie zaczęli montować, coś takiego. Nie widziałem jednak na razie takiego rozwiązania. Napięcie od temperatury jest od dawna zaimplementowane w regulator napięcia. Wynika to z faktu, że ze spadkiem temperatury trzeba podnosić napięcie ładowania dla zachowania wydajności ładowania.
Quote:
Wsadź se rozładowany akumulator do auta, odpal silnik i zmierz prąd.
Widok 50 A nie jest niczym dziwnym i żadnym wyczynem. Stąd rozladowany
akumulator po rozruchu jest katowany ogromnym prądem
Wbrew temu co piszesz to nie jest "katowanie" ale optymalne warunki pracy
akumulatora rozruchowego.
Większy akumulator (80-100Ah) dostaje czasami ponad 100A.
To jest katowanie. Akumulator "nie lubi" ładowania prądem 1C lub więcej.
Quote:
co jak można się spodziewać nie wychodzi mu na dobre. Prąd ten spada w
miarę jak napięcie rośnie i niestety czasami można nim zabić akumulator.
Takie przypadki się zdarzają przy próbie rozruchu z dawcy - innego
pojazdu przyłączonego na krótko
Jakieś bajki tu napisałeś...
Takie są fakty. Podłączenie do wysiorbanego w 100% akumulatora, drugiego równolegle i jeszcze włączenie silnika w tym drugim może być dla akumulatora zabójcze. Gwałtownie wzrasta temperatura płyt, następuje ich deformacja co prowadzi do zwarcia. Nie zawsze tak się dzieje, ale jest to prosta droga do tego. Takich przypadków było masę. Starczy poczytać na forach. Nie zaleca się uruchamiania pojazdu z akumulatora innego pojazdu przez bezpośrednie połączenie. To ostateczność.
Quote:
Jak piszesz, optymalny prąd to 1/10 pojemności znamionowej.
ten mityczny prąd o wartości 1/10 pojemności to do jakiej pojemności się
odnosi?
Skąd wiesz jaką dzisiaj pojemność ma Twój akumulator?
Mierze ją przyrządem, który rozładowuje akumulator stałym prądem i liczy pojemność mnożąc prąd x czas.
Pzdr!
Jacek Maciejewski
Guest
Wed Jan 30, 2019 9:57 pm
Dnia Wed, 30 Jan 2019 21:02:59 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
Quote:
Tak więc, po naładowaniu napięciem 14V
będzie mniej niż 14V.
Zakładamy że podłączamy rozładowany aku o napięciu (SEM) sporo mniejszej
niż 14 V. Po jakimś czasie, kiedy prąd z zasilacza zmaleje do wartości
prądu samorozładowania, odłączamy zasilacz. Chcesz powiedzieć że w tym
momencie wartość SEM spadnie do ~13,8 V?
--
Jacek
I hate haters.
PaweĹ PawĹowicz
Guest
Wed Jan 30, 2019 10:14 pm
W dniu 30.01.2019 o 21:57, Jacek Maciejewski pisze:
Quote:
Dnia Wed, 30 Jan 2019 21:02:59 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
Tak więc, po naładowaniu napięciem 14V
będzie mniej niż 14V.
Zakładamy że podłączamy rozładowany aku o napięciu (SEM) sporo mniejszej
niż 14 V. Po jakimś czasie, kiedy prąd z zasilacza zmaleje do wartości
prądu samorozładowania, odłączamy zasilacz. Chcesz powiedzieć że w tym
momencie wartość SEM spadnie do ~13,8 V?
SEM nie zmaleje. Po prostu naładuje się do SEM=14-n
gdzie n (oznaczane grecką literą eta) to nadnapięcie. Tak więc po
odłączeniu zasilacza na akumulatorze będzie mniej niż 14V.
P.P.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 11:01 pm
Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5c5213ac$0$496$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 30.01.2019 o 21:57, Jacek Maciejewski pisze:
Quote:
Zakładamy że podłączamy rozładowany aku o napięciu (SEM) sporo
mniejszej
niż 14 V. Po jakimś czasie, kiedy prąd z zasilacza zmaleje do
wartości
prądu samorozładowania, odłączamy zasilacz. Chcesz powiedzieć że w
tym
momencie wartość SEM spadnie do ~13,8 V?
SEM nie zmaleje. Po prostu naładuje się do SEM=14-n
gdzie n (oznaczane grecką literą eta) to nadnapięcie. Tak więc po
odłączeniu zasilacza na akumulatorze będzie mniej niż 14V.
Ale co gorsza/ciekawe - bardzo szybko spada dalej.
Kwestia minut az dojdzie do ~13.2-13.5V ... chod moze startujac z
wiecej niz 14.0 ..
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 11:25 pm
Użytkownik "Tomalo" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:3914a904-0d6b-478b-a505-9e5793a597a0@googlegroups.com...
Quote:
Ale w samochodzie nie ma ogranicznika pradu!
Jest nim tylko rezystancja uzwojen alternatora.?Wiec akumulator
weźmie
tyle ile mu dasz.
Jest regulator napięcia, prosty w alternatorze, lub bardziej
złożony w
postaci osobnego modułu, który ustala napięcie (a więc i prąd) na
akumulatorze w zeleżności od temp. zewnętrznej, zapotrzebowania na
prąd
odbiorników i pewnie innych parametrów.
Regulator napięcia jest zawsze ale regulatora prądu nie ma - chyba,
że obecnie zaczęli montować, coś takiego.
W starym regulatorze do Syreny byly trzy przekazniki/cewki, z czego
jedna nawinieta grubym drutem.
Wnioskuje, ze prad sprawdzala.
Ale po co ? Raczej nie pilnowala pradu ladowania akumulatora.
No i to byla pradnica - troche inny uklad potrzebny.
W nowych samochodach napiecie niewielkie, to i prad akumulatora
niewielki.
Quote:
Wsadź se rozładowany akumulator do auta, odpal silnik i zmierz
prąd.
Widok 50 A nie jest niczym dziwnym i żadnym wyczynem. Stąd
rozladowany
akumulator po rozruchu jest katowany ogromnym prądem
Wbrew temu co piszesz to nie jest "katowanie" ale optymalne warunki
pracy
akumulatora rozruchowego.
Większy akumulator (80-100Ah) dostaje czasami ponad 100A.
To jest katowanie. Akumulator "nie lubi" ładowania prądem 1C lub
więcej.
No jak nie lubi - sam piszesz, ze akumulator wytrzymuje 6-8 lat po
kilka rozruchow dziennie ... a jak silnik zapali, to przez chwile prad
plynie duzy
Dopiero potem spada
Quote:
co jak można się spodziewać nie wychodzi mu na dobre. Prąd ten
spada w
miarę jak napięcie rośnie i niestety czasami można nim zabić
akumulator.
Takie przypadki się zdarzają przy próbie rozruchu z dawcy -
innego
pojazdu przyłączonego na krótko
Jakieś bajki tu napisałeś...
Takie są fakty. Podłączenie do wysiorbanego w 100% akumulatora,
drugiego równolegle i jeszcze włączenie silnika w tym drugim może być
dla akumulatora zabójcze. >Gwałtownie wzrasta temperatura płyt,
następuje ich deformacja co prowadzi do zwarcia.
Zartujesz. Gwaltownie to rosnie temperatura kabli.
Akumulator z elektrolitem, dobra wymiana ciepla, jak sie plyty grzeja,
to i elektrolit sie grzeje, i caly akumulator goracy ... by byl.
Quote:
Nie zawsze tak się dzieje, ale jest to prosta droga do tego. Takich
przypadków było masę. Starczy poczytać na forach.
Nie zaleca się uruchamiania pojazdu z akumulatora innego pojazdu
przez bezpośrednie połączenie. To ostateczność.
A co sie zaleca ?
Jak sie przytrafi, to wszyscy tak odpalaja.
No chyba, ze maja chinskie kable, wtedy prad jest maly, z 50A ...
Quote:
Jak piszesz, optymalny prąd to 1/10 pojemności znamionowej.
ten mityczny prąd o wartości 1/10 pojemności to do jakiej
pojemności się
odnosi?
Skąd wiesz jaką dzisiaj pojemność ma Twój akumulator?
Mierze ją przyrządem, który rozładowuje akumulator stałym prądem i
liczy pojemność mnożąc prąd x czas.
I co miesiac mierzysz pojemnosc ?
Wyladowujac do konca ?
Przeciez aku rozruchowe tego nie lubia.
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 11:27 pm
Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:13bu1abm8d7it.9p8fks2knao9.dlg@40tude.net...
Dnia Wed, 30 Jan 2019 19:43:49 +0100, J.F. napisał(a):
Quote:
A w nowym akumulatorze po ladowaniu napieciem 14.0V ile bedzie ?
Po ładowaniu napięciem 14 V będzie dokładnie 14 V

Bez względu czy
aku
jest nowy czy stary.
Ale ja o gestosc elektrolitu pytam.
J.
J.F.
Guest
Wed Jan 30, 2019 11:49 pm
gienek
Guest
Wed Jan 30, 2019 11:58 pm
Tu też była zadyma o te wysokie 16,2V
https://www.youtube.com/watch?v=q2wqoMq8nGw
W komentarzach mu już ludzie zwracają uwagę, że na nowym aku zrobił mu się
mętny elektrolit przez te 16,2V.
A potem ktoś nabędzie taki "nowy" aku z wymęczonym elektrolitem.
Centra Plus sprzed 4 lat, jego instrukcja papierowa jasno mówi 14,4V max.
http://www.imagebam.com/image/80dd811108480004
Przy 14,4V na końcu ładowania gdy prąd ładowania wynosi dla aku 44Ah w
okolicy 0,5A (czyli niewielki względem pojemności aku) gazowanko jest już
bardzo konkretne, nie widzę więc potrzeby dalej ciągnąć to napięcie, bo
powyżej zaczyna się burza w celach, mimo niewielkiego prądu.
Autor wątku nie wziął pod uwagę, że ciepły silnik, którym już zakręcił i
przejechał kilka km nie wymaga takiego prądu rozruchu jak auto co postało
kilka zimnych nocy niekręcone z zimnym zastanym olejem, skostniałym paskiem
klinowym alternatora.
Ciepły silnik odpali nawet już wyładowany aku.
Zobacz na jakich niewielkich zabaweczka palą silnik
https://www.youtube.com/watch?v=teGyCfSJpsw
Mając nawet niskie 11,6V na aku w spoczynku (podłączony do instalacji gdzie
stale jest dojone ~15mA) przy sprawnym silniku trochę się zadławi, zegary
zgasną, ale odpali po tygodniu stania. Ale tymi 2-3km nigdy mu nie wrócisz
tej energii jaką wyciągnąłeś z niego do rozruchu. Trzeba też brać pod uwagę,
że aku tak pięknie się jak w teoretycznym wzorze Q = I x t nie ładuje. Zimą
z wyziębionym ostro elektrolitem taki aku się może zachować wręcz jak
opornik, prąd płynie, energia idzie w ciepło, ale reakcja chemiczna kulawo
zachodzi.
A potem się okazuje, że pchałeś 30A przez pół godziny z alternatora, a aku z
tego prądu w przemianę chemii obrócił i przyjął do siebie ze 2Ah energii. A
wydawałoby się, że łyknął teoretyczne 15Ah.
Rozumiem z 20 minut pociągnąć przez miasto to oddasz to co zabrałeś (jak
masz oczywiście sprawną instalację elektryczną) jak to nie są jakieś
trzaskające mrozy, na mrozie aku to się w ogóle kiepsko ładuje.
Niektórzy mają takie liche instalacje, że zimą ogrzewania tylnej szyby nie
włączają w czasie jazdy, bo spada napięcie pokładowe - wręcz światło
przygasa w kabinie po odpaleniu ogrzewania.
Przy dobrym wozie to są spadki rzędu 0,1V na pełnym obciążeniu, światła,
dmuchawa, ogrzewanie tylnej.
Te twoje 13,6V na pracującym silniku to coś marnie.
Zobacz tu, że nawet warunki gwarancji
https://autogum.com/upload/reklamacje-akumulatory-exide-warunki-gwarancji.pdf
mówią, że ładowanie ciągle napięciem niższym niż 13,9V to degradacja i powód
do nie uznania gwarancji.
U mnie zaraz po rozruchu jak temp w okolicy 0st. jest 14,5V na pokładowej
instalacji, rekord zmierzony 14,55V przy niskiej temp (pewnie korekta przez
regulator uwzględniający zależność napięcia ładowania na celę od temperatury
elektrolitu, im zimniej tym więcej napięcia aku ma dostać). Po przejechaniu
kilkunastu km stabilizuje się na poziomie 14,33V z obciążeniem światłami i
dmuchawą.
Bez względu czy się bawisz obciążeniem światła mijana, ogrzewanie, dmuchawa
trzyma stabilnie nawet na jałowych obrotach to napięcie ze spadkiem w
największym stresie o 0,1V względem stanu gdzie wyłączysz światła,
ogrzewanie i tylko układ zapłonowy te kilka A sobie ściąga z instalacji.
A tu masz pokazane ile czasu trzeba pompować aku po rozruchu
https://www.youtube.com/watch?v=tmCj0AGlglU
Więc te kilka minut to chyba latem, jak przed rozruchem wstawiłeś świeżo
naładowany aku
W realnych warunkach, gdzie aku od miesięcy w pojeździe i sobie nocami
ciągle coś z niego wypływa to 20 minut na bidę żeby w ogóle wrócić to co
wypompowałeś z niego (a gdzie tu jeszcze potem doładowanie tego co przez
kilka nocy uciekło), tym bardziej jak to są krótkie przejazdy gdzie więcej
odpaleń niż ładowania.
Chłopaki jakby nie trzymali się tego zabójczego 16,2V w swoich filmach, to
by było bez większych uwag.
Zenek Kapelinder
Guest
Thu Jan 31, 2019 1:42 am
Na filmie slychac ze silnik pracuje na wolnych obrotach. W zwiazku z czym mozna stwierdzic ze ubytek energii po jednokrotnym uruchomieniu jest w takich warunkach uzupelniany w czasie ponizej 15 minut. Na wolnych obrotach alternator ma ok 2-2,5 tysiaca obrotow na minute i dostepna moc jest na poziomie 1/3 mocy nominalnej. Pytanie na inteligencje. Po jakim czasie zostanie uzupelniony ladunek po jednokrotnym uruchomieniu sprawnego samochodu jesli bedzie jechal w ruchu miejskim. A w czasie dluzszym niz 15 minut. B w 15 minut. C w czasie krotszym niz 15 minut.
Jacek Maciejewski
Guest
Thu Jan 31, 2019 8:17 am
Dnia Wed, 30 Jan 2019 22:14:21 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
Quote:
SEM nie zmaleje. Po prostu naładuje się do SEM=14-n
gdzie n (oznaczane grecką literą eta) to nadnapięcie.
O tym w szkole mnie nie uczyli i słyszę o tym zjawisku pierwszy raz.
Zanim coś powiem, muszę się doszkolić
--
Jacek
I hate haters.
Tomalo
Guest
Thu Jan 31, 2019 8:38 am
Quote:
Ale co gorsza/ciekawe - bardzo szybko spada dalej.
Kwestia minut az dojdzie do ~13.2-13.5V ... chod moze startujac z
wiecej niz 14.0 ..
J.
Po dobie, dwóch napięcie spadnie do poziomu około 12,8 V i dla nowego akumulatora będzie to objaw pełnego naładowania. Gęstość elektrolitu powinna wynosić około 1,28-1,3 g/cm3
Goto page Previous 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 19, 20, 21 Next