RTV forum PL | NewsGroups PL

Zastosowanie napędu spalinowego z pr±dnic± w samochodach elektrycznych rzecz o efektywno¶ci?

Samochód elektryczny

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie napędu spalinowego z pr±dnic± w samochodach elektrycznych rzecz o efektywno¶ci?

Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next

Krzysztof
Guest

Tue Aug 08, 2006 8:22 pm   



Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik elektryczny)?
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca
powiedzmy 60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

Pzdr.
Krzysiek

Paweł Cern
Guest

Tue Aug 08, 2006 8:38 pm   



Użytkownik "Krzysztof" <krzysztof.gedroyc_NOSPAM_@wp.pl> napisał w
wiadomo¶ci news:ebarr8$dte$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
elektryczny)?
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca powiedzmy
60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

Pzdr.
Krzysiek

Brzmiałoby całkiem interesuj±co.... fiat Cinquecento z silnikiem
elektrycznym 60kW (prawdziwe 60kW, prawie od zera obrotów!!!). Dodać tylko
4x4 i "dyskretny" pedał gazu Smile Kierowca z fotelem na ¶wiatłach Smile

Irek_K
Guest

Tue Aug 08, 2006 11:22 pm   



Krzysztof napisał(a):
Quote:
Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik elektryczny)?
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca
powiedzmy 60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

Pzdr.
Krzysiek

Podobno Arnold Schwarceneger takim jeĽdzi i parę innych znanych postaci.
W USA taki hybrydowy samochód kupujesz bez problemu (pod warunkiem że
masz kasę).
Tutaj masz ofertę za 30.000$
http://www.gayot.com/lifestyle/automobile/honda_accord_hybrid.html

Pzdr.

AlexY
Guest

Wed Aug 09, 2006 5:30 am   



Użytkownik Paweł Cern napisał:
Quote:
Użytkownik Krzysztof napisał:
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla...

sprawnosc silnika spalinowego OIDP ponizej 50%, sprawnosc pradnicy ~80%,
sprawnosc silnika elektrycznego ~80% . Policz czy na pewno wyjdzie
ekologiczniej

[..]
Quote:
Brzmiałoby całkiem interesuj±co.... fiat Cinquecento z silnikiem
elektrycznym 60kW (prawdziwe 60kW, prawie od zera obrotów!!!). Dodać tylko
4x4 i "dyskretny" pedał gazu Smile Kierowca z fotelem na ¶wiatłach Smile

taki silnik elektryczny mialby chyba prawie metr srednicy

--
AlexY
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/sieci/netykieta/

Greg
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:11 am   



Quote:
Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik elektryczny)?
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca
powiedzmy 60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

produkuje sie seryjnie, np. Toyota Prius...

J.F.
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:15 am   



On Tue, 08 Aug 2006 22:22:38 +0200, Krzysztof wrote:
Quote:
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca
powiedzmy 60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

No coz, moze nalezy uwierzyc ze inzynierowie wiedza co robia
i ze robia "najlepiej". Moze sprawnosc, moze masa.
Moze przy tej koncepcji najlepiej maly pradnico/silnik
na niewielka moc ..

Czysto elektryczny GM EV1 tez mial jeden silnik [100kW !],
dalej przekladnia, dyferencjal, poloski .. widac tak lepiej.

A Mitsubishi uwaza inaczej
http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1269.html

J.

marekjan
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:19 am   



Użytkownik "Krzysztof" <krzysztof.gedroyc_NOSPAM_@wp.pl> napisał w
wiadomo¶ci news:ebarr8$dte$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
elektryczny)?


Rozwi±zanie jest:
1. Za ciężkie
2. Za drogie
3. Nie likwiduje podstawowej wady tzn. zmniejszenia
emisji spalin i gazów cieplarnianych (CO2).
4. Jest nieekonomiczne.
Z racji wiekszej masy potrzeba większej energii
na rozpędzenie takiego pojazdu przez co ro¶nie zużycie paliwa.

Pozdr.
T.

marekjan
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:21 am   



Użytkownik "Greg" <gkasprow@gmail.com> napisał w wiadomo¶ci
news:1155107473.997837.63820@m73g2000cwd.googlegroups.com...
Quote:

Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
elektryczny)?
Wydaje mi sie, ze taka konstrukcja ulatwia optymalizacje silnika
spalinowego, by powiedzmy pracowal tylko w na dwoch predkosciach
obrotowych (potencjalnie spadek zuzycia paliwa, ekologia, itp.) - obroty
jalowe i pod obciazeniem. Odpada kwestia skrzyni biegow, sprzegla... Co
prawda potrzebne sa dodatkowe silniki elektryczne i solidna elektronika,
ale przy obecnym rozwoju falownikow duzej mocy, sterowanie moca
powiedzmy 60 kW nie wydaje sie byc powaznym problemem.
Dlaczego nikt do tej pory nie wprowadzil tego rozwiazania?

produkuje sie seryjnie, np. Toyota Prius...


Pomyłka.
Toyota ma technologię ZUPEŁNIE inn± niż opisany tu
przykad z lokomotyw kolejowych.

Pozdr.
T.

AW
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:34 am   



J.F. napisał(a):

Quote:
Czysto elektryczny GM EV1 tez mial jeden silnik [100kW !],
dalej przekladnia, dyferencjal, poloski .. widac tak lepiej.

A Mitsubishi uwaza inaczej
http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1269.html

Honda też kombinuje - jeden silnik z przodu i dwa z tyłu
http://world.honda.com/Tokyo2005/fcx/index02.html

AW

Ukaniu
Guest

Wed Aug 09, 2006 7:36 am   



Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:hv3id2ple2t51mh3ofritcpipb14ot5cee@4ax.com...
Quote:

hmm, ale jak to sie ma do zmniejszania masy elementów zawieszenia w celu
poprawy wlasnosci jezdnych. Przeca toto ciezkie.

Pozdrawiam Lukasz

Bogdan Gutknecht
Guest

Wed Aug 09, 2006 8:06 am   



Użytkownik "marekjan" <marekjan63@o2.pl> napisał w wiadomości
news:ebc1r2$2r6$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:

Użytkownik "Krzysztof" <krzysztof.gedroyc_NOSPAM_@wp.pl> napisał w
wiadomo¶ci news:ebarr8$dte$1@atlantis.news.tpi.pl...
Czytam rozne artykuly o napedach hybrydowych, ale nigdzie nikt nie
wspomina dlaczego nie realizuje sie napedu w sposob analogiczny do
lokomotyw spalinowych (silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
elektryczny)?

Rozwi±zanie jest:
1. Za ciężkie
2. Za drogie
3. Nie likwiduje podstawowej wady tzn. zmniejszenia
emisji spalin i gazów cieplarnianych (CO2).
4. Jest nieekonomiczne.
Z racji wiekszej masy potrzeba większej energii
na rozpędzenie takiego pojazdu przez co ro¶nie zużycie paliwa.


Wszystko to racja jeśli chce się brać pod uwagę standardowy silnik
spalinowy, standardową prądnicę i silnik elektryczny.
Silniki spalinowe są optymalizowane pod kątem poprawnej pracy w dość
szerokim zakresie prędkości obrotowych. Mimo tego charakterystyki np. emisji
lub sprawności (np sprawność może spaść z 35% przy 2500 rpm do 30% przy 3500
rpm) nie są płaskie. Silnik napędzający prądnicę projektowany byłby dla
jednej prędkości obrotowej, co umożliwiłoby lepszą optymalizację.
Wyeliminowana zostałaby skrzynia przekładniowa (o co chyba chodzi w
lokomotywach), sprzęgło, tudzież dyferencjał mógłby zostać zastąpiony dwoma
(czterema) silnikami elektrycznymi. Łatwiejsza byłaby realizacja wszelkiego
rodzaju kontroli trakcji i ABS.
W sumie zwiększenie masy nie byłoby tak duże jak na pierwszy rzut oka
mogłoby się wydawać. Tym bardziej, że jednak masa nie ma bardzo dużego
wpływu na zużycie paliwa.
Jeśli zastosowane byłyby elementy gromadzące energię mógłby mieć mniejszą
moc (pojemność, masę) przy tych samych możliwościach jezdnych. Jednocześnie
możliwy byłby odzysk energii w trakcie hamowania.

Tak więc :
Ad1. Nie jest oczywiste, że masa całego układu napędowego wzrośnie.
Ad2. Wszystko co nowe jest drogie.
Ad3. Dzięki optymalizacji silnika zmniejszy się.
Ad4. Nieekonomiczne jest wogóle używanie samochodów.

J.F.
Guest

Wed Aug 09, 2006 8:07 am   



On Wed, 9 Aug 2006 09:19:23 +0200, marekjan wrote:
Quote:
Rozwi±zanie jest:
1. Za ciężkie
2. Za drogie

Elektronika tanieje. Jakby sie udalo zmiescic silniki w kolach ..
ciekawe czy naped na 4 kola tradycyjny nie jest drozszy ..

Quote:
3. Nie likwiduje podstawowej wady tzn. zmniejszenia
emisji spalin i gazów cieplarnianych (CO2).

Jakby byly na pokladzie akumulatory to moglo by zmniejszac,
jakby je w nocy ladowac z elektrowni [atomowej].
A sam silnik moglby pracowac w lepszym punkcie pracy.

Quote:
Z racji wiekszej masy potrzeba większej energii
na rozpędzenie takiego pojazdu przez co ro¶nie zużycie paliwa.

Jakby byly akumulatory to mozna by ja odzyskac przy hamowaniu .

J.

marekjan
Guest

Wed Aug 09, 2006 8:34 am   



Użytkownik "Bogdan Gutknecht" <usunto_b_gutknecht_itotez@interia.pl> napisał
w wiadomości news:ebc56l$32s$1@nemesis.news.tpi.pl...

Quote:
Rozwi±zanie jest:
1. Za ciężkie
2. Za drogie
3. Nie likwiduje podstawowej wady tzn. zmniejszenia
emisji spalin i gazów cieplarnianych (CO2).
4. Jest nieekonomiczne.
Z racji wiekszej masy potrzeba większej energii
na rozpędzenie takiego pojazdu przez co ro¶nie zużycie paliwa.


Wszystko to racja jeśli chce się brać pod uwagę standardowy silnik
spalinowy, standardową prądnicę i silnik elektryczny.
Silniki spalinowe są optymalizowane pod kątem poprawnej pracy w dość
szerokim zakresie prędkości obrotowych. Mimo tego charakterystyki np.
emisji
lub sprawności (np sprawność może spaść z 35% przy 2500 rpm do 30% przy
3500
rpm) nie są płaskie.

Czysta teoria. Chodzi o ogólne OGRANICZENIE emisji.
Regulacja mocy przy stałych obrotach też ma swoje wady
a głównym czynnikiem nie jest tu inżynierskie rozwiązanie problemu
przekładni elektrycznej co kwestie ekologii. To ekologia rządzi najbardziej
i np. obecne układy z elektronicznymi przepustnicami, EPC.
nie idą w kierunku ograniczenia zużycia paliwa ale w kierunku norm emisji
spalin.

.. Łatwiejsza byłaby realizacja wszelkiego
Quote:
rodzaju kontroli trakcji i ABS.

Ciekawa teza...

Quote:
W sumie zwiększenie masy nie byłoby tak duże jak na pierwszy rzut oka
mogłoby się wydawać. Tym bardziej, że jednak masa nie ma bardzo dużego
wpływu na zużycie paliwa.

W mieście to kwestia podstawowa.

Quote:
Jeśli zastosowane byłyby elementy gromadzące energię mógłby mieć mniejszą
moc (pojemność, masę) przy tych samych możliwościach jezdnych.
Jednocześnie
możliwy byłby odzysk energii w trakcie hamowania.

Jak na razie są problemy z tym w tramwajach a wiec do samochodów
z przekładnią elektryczna to daleka droga.

Quote:

Tak więc :
Ad1. Nie jest oczywiste, że masa całego układu napędowego wzrośnie.
Ad2. Wszystko co nowe jest drogie.
Ad3. Dzięki optymalizacji silnika zmniejszy się.
Ad4. Nieekonomiczne jest wogóle używanie samochodów.

Z żadną tezą się pozwolę nie zgodzić.
Co jakiś czas pojawiają się kwestie powortu silników parowych
(wszak ogromny tu moment obrotowy, tanie paliwo, przy wielokrotnym
rozprężaniu
sprawność niewiele niższa niż silników benzynowych)
a nawet silników na gaz drzewny (jak za czasów okupacji).

Te rozwiązania jak i klasyczna przekładnia elektryczna powszechnego
powrotu nie mają to HISTORIA.

Jestem też ciekaw jaką długość musiałby mieć taki samochód, aby
zapewnić mu strefy zgniotu chroniące pasażerów od obrażeń
w razie wypadku. Każdy samochód musi przejść takie
testy. Bo teza że Maluch=Mercedes (strefa zgniotu kończy się
na silniku) to niestety gorzka ironia.

Pozdr.
T.
Quote:





J.F.
Guest

Wed Aug 09, 2006 8:40 am   



On Wed, 9 Aug 2006 09:36:38 +0200, Ukaniu wrote:
Quote:
Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
A Mitsubishi uwaza inaczej
http://media.mitsubishi-motors.com/pressrelease/e/corporate/detail1269.html

hmm, ale jak to sie ma do zmniejszania masy elementów zawieszenia w celu
poprawy wlasnosci jezdnych. Przeca toto ciezkie.

Moze na rownych drogach nie ma to znaczenia :-)

Cholera wie ile to wazy, ale tradycyjne kolo tez nie jest lekkie.
felga, piasta, hamulce, amor, przegub, poloska - to wszystko wazy.
Moze pare kg wiecej nie ma znaczenia :-)

J.

Michal Lankosz
Guest

Wed Aug 09, 2006 11:14 am   



Wtr±cę się do dyskusji...

Quote:
Jakby sie udalo zmiescic silniki w kolach ..
I to być może udało by się zrobić


Quote:
3. Nie likwiduje podstawowej wady tzn. zmniejszenia
emisji spalin i gazów cieplarnianych (CO2).

Jakby byly na pokladzie akumulatory to moglo by zmniejszac,

trzeba jeszcze poczekać na te akumulatory, bo zwykłe samochdowe to trzeba by
dać w dodatkowej przyczepie (jak w parowozach wagonik na węgiel ;)

Quote:
jakby je w nocy ladowac z elektrowni [atomowej].
Niestety elektrownie atomowe s± jednym z najdroższych Ľródeł energii w

obecnych czasach i najbardziej zanieczyszczaj± ¶rodowisko mimo, że mówi się
wła¶nie odwrotnie w celu napędzania lobby wydobywczego uranu. Mam tu głównie
na my¶li odpady radioaktywne, które trzeba zatrumnować na setki tysięcy lat,
chyba że niedługo technologia pozwoli wykorzystać promieniowanie do cna.

Quote:
A sam silnik moglby pracowac w lepszym punkcie pracy.

Z racji wiekszej masy potrzeba większej energii
na rozpędzenie takiego pojazdu przez co ro¶nie zużycie paliwa.

Jakby byly akumulatory to mozna by ja odzyskac przy hamowaniu .

Jestem za odzyskiem energii, co ma szczególnie znaczenie w mie¶cie i terenie
górzystym. Jednak może to nie być takie proste. Z jednej strony aku powinny
mieć miejsce na przyjęcie energii, ale i nie mog± być puste jakby trzeba
gdzie podjechać pod górkę.
Ewentualnie rozważyć mechaniczny magazyn energii typu pędnik pana ٱgiewki.

Michał

Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Zastosowanie napędu spalinowego z pr±dnic± w samochodach elektrycznych rzecz o efektywno¶ci?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map