Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next
Adam
Guest
Wed Jul 22, 2015 10:51 pm
Witajcie.
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
Chciałbym uzyskać efekt miękkiego startu przez czas ok. 1 sekundy.
Napięciowo? Czy jakoś na zasadzie PWM?
A może są gotowe układy?
Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet
lepiej.
--
Pozdrawiam.
Adam
AlexY
Guest
Wed Jul 22, 2015 11:27 pm
Adam pisze:
Quote:
Witajcie.
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
Chciałbym uzyskać efekt miękkiego startu przez czas ok. 1 sekundy.
Napięciowo? Czy jakoś na zasadzie PWM?
A może są gotowe układy?
Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet
lepiej.
Ma być proste, tanie czy ekonomiczne energetycznie?
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Adam
Guest
Thu Jul 23, 2015 9:11 am
W dniu 2015-07-23 o 01:27, AlexY pisze:
Quote:
Adam pisze:
Witajcie.
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
Chciałbym uzyskać efekt miękkiego startu przez czas ok. 1 sekundy.
Napięciowo? Czy jakoś na zasadzie PWM?
A może są gotowe układy?
Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet
lepiej.
Ma być proste, tanie czy ekonomiczne energetycznie?
Myślę o niedrogim rozwiązaniu dla siebie.
Albo wykonać, albo kupić gotowe.
Co do ekonomiczności: opornica drutowa to nie to, czego szukam ;)
Nie robię w mikroprocesorach, wolałbym elektronikę "analogową" - mowa
oczywiście o samodzielnym budowaniu.
Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
Co do prostoty - po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wystarczyłyby
nawet 3 kroki, przykładowo 20%, 50%, 100%.
--
Pozdrawiam.
Adam
AlexY
Guest
Thu Jul 23, 2015 9:31 am
Adam pisze:
Quote:
W dniu 2015-07-23 o 01:27, AlexY pisze:
Adam pisze:
Witajcie.
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
[..]
Ma być proste, tanie czy ekonomiczne energetycznie?
Myślę o niedrogim rozwiązaniu dla siebie.
Albo wykonać, albo kupić gotowe.
Co do ekonomiczności: opornica drutowa to nie to, czego szukam
Dlaczego, najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie.
Quote:
Nie robię w mikroprocesorach, wolałbym elektronikę "analogową" - mowa
oczywiście o samodzielnym budowaniu.
Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
Quote:
Co do prostoty - po zastanowieniu doszedłem do wniosku, że wystarczyłyby
nawet 3 kroki, przykładowo 20%, 50%, 100%.
Czyli 2 oporniki w formie grzałek.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
Adam
Guest
Thu Jul 23, 2015 9:54 am
W dniu 2015-07-23 o 11:31, AlexY pisze:
Quote:
Adam pisze:
(...)
Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
(...)
Nie na tranzystorach.
Sterownik wielkości paczki papierosów, silnik ok. 2KM, zasilanie
impulsowe. Sterowanie umożliwia trolling (wędkowanie przy bardzo małej
prędkości łódki).
Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.
--
Pozdrawiam.
Adam
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Jul 23, 2015 10:19 am
Hello Adam,
Thursday, July 23, 2015, 11:54:34 AM, you wrote:
Quote:
Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
Nie na tranzystorach.
A na czym? Na lampach?
Quote:
Sterownik wielkości paczki papierosów, silnik ok. 2KM, zasilanie
impulsowe. Sterowanie umożliwia trolling (wędkowanie przy bardzo małej
prędkości łódki).
Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.
Zawsze są jakieś straty. I zdecyduj się - albo 2KM albo pływanie łódką
cały dzień na 60Ah. Bo to istotna sprzeczność jest.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Jul 23, 2015 12:50 pm
Hello Szklanynocnik,
Thursday, July 23, 2015, 2:40:44 PM, you wrote:
Quote:
Co do ekonomiczności: opornica drutowa to nie to, czego szukam
Dlaczego, najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie.
W dobie uC w tych lokomotywach wymyślili już coś lepszego niż
opornik przyjmujący setki kW? Pytam z ciekawości, jak kto wie.
Rezystory nadal najbardziej niezawodne. Dynamiczne hamowanie też ich
wymaga - trakcja nie przyjmie nadmiaru energii :(
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Sebastian BiaĹy
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:28 pm
On 2015-07-23 14:50, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
trakcja nie przyjmie nadmiaru energii
Swoją drogą dlaczego?
Sebastian Biały
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:33 pm
On 2015-07-23 00:51, Adam wrote:
Quote:
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
A jaki jest prąd roboczy? Bo rozumiem że 400A to rozruchowy.
J.F.
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:35 pm
Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:moqq67$u28$1@node1.news.atman.pl...
On 2015-07-23 14:50, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
trakcja nie przyjmie nadmiaru energii
Swoją drogą dlaczego?
Nie ma co z nia zrobic.
Tzn:
a) moglaby innemu pociagowi przekazac ... ale co zrobic, jak akurat
zaden nie jedzie ?
b) moglaby oddac do sieci zasilajacej, ale to wymaga przerobki calej
stacji, zainstalowania falownika ... stacji zasilajacych sa tysiace,
kto ma za to zaplacic, i czy sie zwroci przy obecnej cenie ?
Podobny problem z tramwajami w miastach, tylko liczby i skale nieco
inne.
J.
Adam
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:45 pm
W dniu 2015-07-23 o 12:19, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello Adam,
Thursday, July 23, 2015, 11:54:34 AM, you wrote:
Widziałem regulatory prędkości do elektrycznych silników dla
pontonów/motorówek - jednak są one sprzedawane jako całość z silnikiem,
kolumną itd, i są na prądy rzędu 100 do 200A.
To oznacza tranzystory mocy które do tanich nie należą oraz spory radiator.
Nie na tranzystorach.
A na czym? Na lampach?
Od biedy dało by się
Ale tak gdzieś do kilowata.
Miałem w swych zbiorach jakąś końcówkę mocy z transcievera, miała
długość chyba ponad pół metra, może więcej. Nie pamiętam, być może
0,5kW, może 0,7kW.
Ale nie o to mi chodziło.
Układy wykonawcze częściej widziałem na jakichś triakach czy tyrystorach
nie na tranzystorach - przynajmniej układy tej mocy.
Quote:
Sterownik wielkości paczki papierosów, silnik ok. 2KM, zasilanie
impulsowe. Sterowanie umożliwia trolling (wędkowanie przy bardzo małej
prędkości łódki).
Gdyby sterownik generował straty cieplne, to na akumulatorze 60Ah nie
dałoby się pływać łódką cały dzień w 2 osoby.
Zawsze są jakieś straty. I zdecyduj się - albo 2KM albo pływanie łódką
cały dzień na 60Ah. Bo to istotna sprzeczność jest.
Też nie o to chodzi
Łódka musi mieć zapas mocy, aby np. płynąć pod wiatr czy pod prąd. Albo
uciec przed burzą. Rzadko używa się pełnej mocy silnika. Natomiast przy
trolingu pływa się kilka metrów na minutę - więc wykorzystuje się ułamek
mocy silnika.
Standardowo elektryczne silniki przyczepne miewają kilka "biegów"
(prędkości), wybieranych manetką. Sterownik ma duże straty cieplne, stąd
nie nadaje się do trolingu.
Do wolnej pracy - trolingu - są inne sterowniki, wyraźnie droższe. Bez
względu na ustaloną prędkość (bo też jest kilka biegów do przodu i do
tyłu, lub płynna regulacja) sterownik jest zimny. Wędkarze piszą też, że
taki sterownik wyraźnie mniej zużywa ten sam akumulator, przy tej samej
prędkości i silniku.
Nie wiem, nie rozbierałem, stąd nie znam budowy tychże. Gdzieś czytałem,
że silnik dostaje "szpilki" napięcia znamionowego - czyli chyba coś w
rodzaju PWM.
W starych RE były schematy sterowania tyrystorowego do wiertarki 220V,
jeden nawet skleciłem. Działa do dziś z jakąś zabytkową Celmą. Ale to
było dawno i na mniejszą moc.
Romku, nie jestem gimnazjalistą ;)
--
Pozdrawiam.
Adam
Sebastian BiaĹy
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:48 pm
On 2015-07-23 15:35, J.F. wrote:
Quote:
trakcja nie przyjmie nadmiaru energii
Swoją drogą dlaczego?
Nie ma co z nia zrobic.
Tzn:
a) moglaby innemu pociagowi przekazac ... ale co zrobic, jak akurat
zaden nie jedzie ?
b) moglaby oddac do sieci zasilajacej, ale to wymaga przerobki calej
stacji, zainstalowania falownika ... stacji zasilajacych sa tysiace, kto
ma za to zaplacic, i czy sie zwroci przy obecnej cenie ?
Czytałem jakiś artykuł z lat 70tych (Młody Technik?) o kolei w USA gdzie
odzyskują energię z hamowania. Kończył się informacją że USSR ma to
wdrożone na jakiejś lini

Skoro w 70-tych mieli możliwości techniczne
to czemu nie. Mielibyśmy innowację (na fali ekologii).
Quote:
Podobny problem z tramwajami w miastach, tylko liczby i skale nieco inne.
Pojedyncze hamowanie tramwaja to pewno się mieści w kilkudziesięciu
Ah/12V. Więc mozna by magazywnowac na miejscu, ale nie wiem czy sa tak
szybko ladowalne akku. Pewno raczej kondensatory. Duży goldcap
Adam
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:51 pm
W dniu 2015-07-23 o 15:33, Sebastian Biały pisze:
Quote:
On 2015-07-23 00:51, Adam wrote:
W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
samochodowej?
Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
A jaki jest prąd roboczy? Bo rozumiem że 400A to rozruchowy.
Jak wyciąga się kogoś lub siebie z błota, to czasami nawet tego brakuje :(
Można przyjąć, że przy wyciąganiu silnik pracuje na 100% mocy. Czasem
jest to kilka minut - przy dużym obciążeniu prędkość znacznie spada,
zresztą w parametrach bywają tabelki obciążenie/prędkość liny.
Pierwszy z brzegu przykład:
http://www.dragonwinch.com/dwm_13000_hd_en_1/
--
Pozdrawiam.
Adam
Adam
Guest
Thu Jul 23, 2015 1:53 pm
W dniu 2015-07-23 o 15:48, Sebastian Biały pisze:
Quote:
(...)
Pojedyncze hamowanie tramwaja to pewno się mieści w kilkudziesięciu
Ah/12V. Więc mozna by magazywnowac na miejscu, ale nie wiem czy sa tak
szybko ladowalne akku. Pewno raczej kondensatory. Duży goldcap ;)
Ostatni wagonik to jeden duży goldcap, udający cysternę
Gorzej, gdyby go ktoś odwrotnie wpiął ;)
--
Pozdrawiam.
Adam
Sebastian Biały
Guest
Thu Jul 23, 2015 2:07 pm
On 2015-07-23 15:51, Adam wrote:
Quote:
Ciekawe, przy max obciązeniu mamy 450A * 12V. 5.5kW? Sporo do
rozproszenia. Jak to długo może pracować non-stop? Samo się wyłączy?
Pytam bardziej offtopic, znajomy taką wyciągarką używaną na budowie
uszkodził akku i to dość spory.
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next