RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak wyliczyć klasę energetyczną produktów według nowej ustawy? Gdzie znaleźć przepisy?

Nowa ustawa o oznaczeniu produktów - efektywność energetycz

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wyliczyć klasę energetyczną produktów według nowej ustawy? Gdzie znaleźć przepisy?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Piotr Gałka
Guest

Mon Feb 04, 2013 9:54 am   



Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:597be8b2-b049-499c-a1cf-1570f1547a16@googlegroups.com...

Quote:
Może mi wytłumaczycie jaki ma związek to o czym piszecie z nowymi
przepisami.

Mniej więcej taki jaki związek ma sprawność z efektywnością, oczywiście
zakładając, że autor wątku wie o czym pisze pisząc w pierwszym poście:
"każdy produkt wypuszczany od dzisiaj na rynek musi mieś wyliczoną tą
efektywność i przyczepioną odpowiednią naklejkę".
P.G.

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2013 11:38 am   



Dnia Mon, 4 Feb 2013 01:15:15 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):

Quote:
Za produkcję energii z biomasy (czyli spalanie tego, co dałoby się zjeść)

Nie bądź taki Goebbels. Wiekszość energii z biomasy jest uzyskiwana z
spalania takich rzeczy jak wierzba energetyczna, odpady przemysłu
drzewnego, słoma. Roślinne oleje napędowe czy alkohole z cukru jakoś sie
nie upowszechniają z uwagi na ceny i dlatego szuka się dróg by te produkty
otrzymywać nie z roślin jadalnych lecz z alg (oleje) czy celulozy
(alkohole). Zresztą, motoryzacja powoli się przestawia z silników
spalinowych na elektryczne. Do wygrania jest oprócz odejścia od paliw
kopalnych czy uprawnych o wiele wyższa sprawność całego procesu.
--
Jacek

Jarosław Sokołowski
Guest

Mon Feb 04, 2013 3:43 pm   



Pan Jacek Maciejewski napisał:

Quote:
Za produkcję energii z biomasy (czyli spalanie tego, co dałoby się zjeść)

Nie bądź taki Goebbels. Wiekszość energii z biomasy jest uzyskiwana
z spalania takich rzeczy jak wierzba energetyczna,

To chyba tylko w telewizji albo w opracowaniach pisanych za pieniądze
z grantów.

Quote:
odpady przemysłu drzewnego, słoma.

Tu właśnie pojawia się opisany problem. To co powstaje przy wyrębie lasu,
jest OK. Ale *odpady przemysłowe* powstające na przykład przy produkcji
mebli już nie są mile widziane. Podobnie jak zechcę spalać słomę z pola
albo paździerze lniane, to chwalebnie zużywam biomasę. Ale gdybym chciał
zamieniać na prąd stare sienniki z pluskwami i zawszone onuce z koszar,
to mam kłopot.

Quote:
Roślinne oleje napędowe czy alkohole z cukru jakoś sie nie upowszechniają
z uwagi na ceny i dlatego szuka się dróg by te produkty otrzymywać nie
z roślin jadalnych lecz z alg (oleje) czy celulozy (alkohole).

Nawet jak się czegoś nie da zjeść (osobiście, lub za pośrednictwem dajmy
na to świni), to i tak marne pocieszenie. Rośliny energetyczne gdzieś
muszą rosnąć, więc w praktyce jest tak, że wypierają rośliny jadalne,
a żywność drożeje i staje się mniej dostępna. Najbardziej widać to
w Ameryce Południowej.

Quote:
Zresztą, motoryzacja powoli się przestawia z silników spalinowych na
elektryczne. Do wygrania jest oprócz odejścia od paliw kopalnych czy
uprawnych o wiele wyższa sprawność całego procesu.

A ten prąd do samochodów to skąd? Jak na razie widać, że odejście od
paliw kopalnych (zwłaszcza na rzecz uprawnych) jest największą przegraną,
jaką ludzie sobie fundują.

--
Jarek

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2013 4:51 pm   



Dnia 04 Feb 2013 14:43:16 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Quote:
A ten prąd do samochodów to skąd?

Z elektrowni Smile Struktura wytwarzania elektryczności powoli się zmienia.
Powoli bo stare bloki węglowe muszą się zamortyzować a robią to dłuuugo.
Dam ci konkretny przykład. U nas w elektrociepłowni w Zielonej Górze
odstawiono stare dwa czy trzy stare bloki węglowo-parowe i uruchomiono
jeden blok spalający gaz ziemny. Ma b. wysoką sprawność bo en. el. jest
wytwarzana najpierw via turbina gazowa, skąd spaliny zasilają parowy kocioł
odzyskowy zasilający z kolei turbinę parową. Niezużyte ciepło ogrzewa
praktycznie całe miasto.
Stare bloki są w rezerwie. Podobnie dzieje się i będzie dziać w skali
Polski. Niewykluczone że uruchomimy el. jądrową, co jest całkiem
ekologicznym krokiem. Prawdopodobnie powstaną elektrownie zasilane gazem
ziemnym z łupków. Dają dużo mniejsze uwalnianie CO2 niż węglowe. Ceny
fotoogniw i el. wiatrowych spadają z każdym rokiem a ich udział w bilansie
stale rośnie. Rzecz jasna, nigdy nie sięgnie więcej niż szacunkowo 20%,
stąd konieczność istnienia tradycyjnych el. jądrowych i gazowych. Dalej nie
wybiegam, ale trzeba powiedzieć że prace nad syntezą termojądrową weszły w
skalę półtechniczną.

--
Jacek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Feb 04, 2013 4:58 pm   



Hello Jacek,

Monday, February 4, 2013, 4:51:58 PM, you wrote:

Quote:
A ten prąd do samochodów to skąd?
Z elektrowni Smile

A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?

[... bla, bla, bla ...]

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2013 5:00 pm   



Dnia Mon, 4 Feb 2013 16:58:04 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Quote:
A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?

W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend. I konkrietno,
gdzie widzisz trudność czy niemożliwość?
--
Jacek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Feb 04, 2013 7:05 pm   



Hello Jacek,

Monday, February 4, 2013, 5:00:37 PM, you wrote:

Quote:
A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?
W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend.

Rozgladam się i nie widzę.

Quote:
I konkrietno, gdzie widzisz trudność czy niemożliwość?

W "tankowaniu" 100kWh w rozsądnym czasie i rozsądnymi urządzeniami.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

Jarosław Sokołowski
Guest

Mon Feb 04, 2013 7:24 pm   



Pan Jacek Maciejewski napisał:

Quote:
A ten prąd do samochodów to skąd?

Z elektrowni Smile Struktura wytwarzania elektryczności powoli się zmienia.
Powoli bo stare bloki węglowe muszą się zamortyzować a robią to dłuuugo.
Dam ci konkretny przykład. U nas w elektrociepłowni w Zielonej Górze
odstawiono stare dwa czy trzy stare bloki węglowo-parowe i uruchomiono
jeden blok spalający gaz ziemny. Ma b. wysoką sprawność bo en. el. jest
wytwarzana najpierw via turbina gazowa, skąd spaliny zasilają parowy
kocioł odzyskowy zasilający z kolei turbinę parową. Niezużyte ciepło
ogrzewa praktycznie całe miasto.

I ta elektrociepłownia zasilana paliwem kopalnym ma być odpowiedzią na
pytanie, skąd brać prąd do samochodów? Elektrycznych oczywiście -- bo
"trzeba" ograniczać spalanie paliw kopalnych.

Jarek

--
Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
Stąd brak światła i węgla, ale system działa.

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2013 7:27 pm   



Dnia Mon, 4 Feb 2013 19:05:32 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Quote:
A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?
W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend.

Rozgladam się i nie widzę.
To już twoje zmartwienie. Np. ok. połowa Holandii jeździ na rowerach ze

wspomaganiem elektrycznym. W wielu miastach Eu. Zach. spotykałem patrole
policji na elektrycznych jednośladach (elektromotorach ściślej) Coś o
terminie po którym auta w Kalifornii mają nie emitować CO2 zapewne
słyszałeś? I pewnie dożyjesz tego dnia więc nie każ mi się przekonywać do
rzeczy oczywistych.
Quote:

I konkrietno, gdzie widzisz trudność czy niemożliwość?

W "tankowaniu" 100kWh w rozsądnym czasie i rozsądnymi urządzeniami.
Sądzę że w przewidywalnym terminie baterie samochodowe będzie można

doładować w czasie rzędu godziny. Już można tyle że prototypowo. Miła
przerwa w podróży na posiłek czy odpoczynek. Zresztą, zapewne model
podróżowania na większe odległości ulegnie zmianie. Autem będziesz się
poruszał w zasięgu jednego ładowania, na średnich dystansach.
Dłuższe odcinki - komunikacja zbiorowa, czyli szybka kolej lub samolot a na
miejscu wypożyczalnia takiego środka lokomocji jaki akurat okaże się
najprzydatniejszy.
Być może zaniknie wreszcie nieracjonalny model motoryzacji w którym auto
jest wyznacznikiem statusu materialnego czy snobizmu a nie środkiem
lokomocji. Najlepiej świadczy o złym modelu to że większość samochodów
umożliwia jazdę z dużo większą prędkością niż dopuszczalna przepisami.
Powiedz mi jaką moc ma silnik twojej bryki a ja ci powiem jak dalece
przerośnięte ego masz :)


--
Jacek

Jacek Maciejewski
Guest

Mon Feb 04, 2013 7:43 pm   



Dnia 04 Feb 2013 18:24:23 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

Quote:
I ta elektrociepłownia zasilana paliwem kopalnym ma być odpowiedzią na
pytanie, skąd brać prąd do samochodów? Elektrycznych oczywiście -- bo
"trzeba" ograniczać spalanie paliw kopalnych.

Przyznam się szczerze że cię nie rozumiem. Czyżbyś nie wiedział że emisja
gazu cieplarnianego jakim jest CO2 na jednostkę wytwarzanej mocy jest o
rząd chyba mniejsza przy spalaniu metanu niż węgla? Nie mówiąc o dodatkowym
spadku tej emisji na skutek tego że elektrociepłownia z trójstopniowym
odzyskuwaniem energii spalania ma większą sprawność od takiej z
dustopniowym?
Przecież chyba do ciebie dociera że nie tyle chodzi o ograniczenie spalania
paliw kopalnych (choc i to jest pożądane) co o ograniczenie emisji CO2?

--
Jacek

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Feb 04, 2013 7:52 pm   



Hello Jacek,

Monday, February 4, 2013, 7:27:49 PM, you wrote:

Quote:
A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?
W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend.
Rozgladam się i nie widzę.
To już twoje zmartwienie. Np. ok. połowa Holandii

Jaka jest powierzchnia Holandii w porównaniu z Polską? Ile jest
kilometrów z jednego końca na drugi?

Quote:
jeździ na rowerach

Ale tu piszemy o samochodach.

Quote:
ze wspomaganiem elektrycznym.

Jasne. Nawet w Polsce można kupić skutery elektryczne. Znaczy można
było kupić, bo rynek ocenzurował te pomysły surowo.

Quote:
W wielu miastach Eu. Zach. spotykałem patrole policji na
elektrycznych jednośladach (elektromotorach ściślej)

Jeszcze ich nie powyrzucali?

Quote:
Coś o terminie po którym auta w Kalifornii mają nie emitować CO2 zapewne
słyszałeś? I pewnie dożyjesz tego dnia więc nie każ mi się przekonywać do
rzeczy oczywistych.

Ależ przekonuj mnie. Pokaż mi te akumulatory o pojemnosci 100kWh,
dostepne w cenach rozsądnych ale przede wszystkim - w rozsądnych
rozmiarach.

Quote:
I konkrietno, gdzie widzisz trudność czy niemożliwość?
W "tankowaniu" 100kWh w rozsądnym czasie i rozsądnymi urządzeniami.
Sądzę że w przewidywalnym terminie baterie samochodowe będzie można
doładować w czasie rzędu godziny.

Jasne 100kW przy 48V. 2kA z kawałkiem... Ograniczenia do 48V sam sobie
poszukaj. Ja kiedyś pracowalem w siłowni 50V/1kA/1.5kAp

Przy takiej mocy problemem staje się już wtyczka. A to dopiero
początek.

Quote:
Już można tyle że prototypowo.

Ale energię 10-krotnie mniejszą. I jednak w dłuzszym czasie, bo trzeba
doliczyć łączenie i rozłączanie do szyny zasilania.

Quote:
Miła przerwa w podróży na posiłek czy odpoczynek. Zresztą, zapewne model
podróżowania na większe odległości ulegnie zmianie.

Sorry - dopiero co roztaczałeś piękne wizje samochodów elektrycznych a
teraz chcesz mnie do zbiorkomu ładować? Ale ja nie chcę zbiorkomu -
nie lubię być okradany, moknąć na przystankach i być związanym
ostatnim środkiem transportu w danym dniu, wymagajacym dymania przez
pół miasta, po parkingi przy zbiorstacjach będą za drogie.

Poza tym - czym chcesz ten zbiorkom zasilać? Wszyscy mamy jeździć
transportem szynowym? Wiesz ile to kosztuje?

[...]

Quote:
Powiedz mi jaką moc ma silnik twojej bryki a ja ci powiem jak dalece
przerośnięte ego masz Smile

106KM i zapewniam, że potrafię z tej mocy korzystać. I mam gdzie.

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

RoMan Mandziejewicz
Guest

Mon Feb 04, 2013 8:07 pm   



Hello Jacek,

Monday, February 4, 2013, 7:43:59 PM, you wrote:

Quote:
I ta elektrociepłownia zasilana paliwem kopalnym ma być odpowiedzią na
pytanie, skąd brać prąd do samochodów? Elektrycznych oczywiście -- bo
"trzeba" ograniczać spalanie paliw kopalnych.
Przyznam się szczerze że cię nie rozumiem. Czyżbyś nie wiedział że emisja
gazu cieplarnianego jakim jest CO2 na jednostkę wytwarzanej mocy jest o
rząd chyba

Dobrze, że napisałeś "chyba".

Quote:
mniejsza przy spalaniu metanu niż węgla?

Tylko skąd ten metan w ilościach przemysłowych? Krowom do dup
przyssawki podłączysz i wielkie rurociągi z metanem poprowadzisz? To
by miało sens, bo metan wytwarzany przez krowy ma większy wpływ na
termikę naszej atmosfery niż CO2, który chcesz kontrolować.

Quote:
Nie mówiąc o dodatkowym spadku tej emisji na skutek tego że
elektrociepłownia z trójstopniowym odzyskuwaniem energii spalania ma
większą sprawność od takiej z dustopniowym?

Ale ten trzeci stopień to w ostrą zimę - inaczej taka elektrownia
emituje takimi wielkimi kominami znacznie niebezpieczniejszy gaz
cieplarniany - gazowy monotlenek diwodoru.

Quote:
Przecież chyba do ciebie dociera że nie tyle chodzi o ograniczenie spalania
paliw kopalnych (choc i to jest pożądane) co o ograniczenie emisji CO2?

Ale po co ograniczać? Czyżbyś uwierzył w znacząca role produkowanego
przez człowieka CO2 w zjawisku totalnego ocipienia, znaczy tzw.
globalnego ocieplenia? A któż to Cię tak strasznie oszukał?

--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

DJ
Guest

Mon Feb 04, 2013 9:17 pm   



On 2013-02-04 19:27:49 +0100, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> said:

Quote:
Dnia Mon, 4 Feb 2013 19:05:32 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

A w czym chcesz przechować tę energię i jak chcesz ją "tankować"?
W akumulatorach. Jak się rozejrzysz, to sam zauważysz trend.

Rozgladam się i nie widzę.
To już twoje zmartwienie. Np. ok. połowa Holandii jeździ na rowerach ze
wspomaganiem elektrycznym.

To też w ramach ograniczenia emisji CO2? Tym razem przez żywe organizmy
poruszające się na owych rowerach?
Poczekajmy tylko na dyrektywę o recyklingu metanu z siodełka ;/

--
DJ

PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu

DJ
Guest

Mon Feb 04, 2013 9:18 pm   



On 2013-02-04 19:43:59 +0100, Jacek Maciejewski <jacmac@go2.pl> said:

Quote:
nie tyle chodzi o ograniczenie spalania
paliw kopalnych (choc i to jest pożądane) co o ograniczenie emisji CO2?

A po co? Żeby zaspokoić pragnienia pewnych spekulacyjnych lobby?

--
DJ

PS. przy odpisywaniu na priv usun antyspamowy wpis z adresu

Jarosław Sokołowski
Guest

Mon Feb 04, 2013 10:52 pm   



Pan Jacek Maciejewski napisał:

Quote:
I ta elektrociepłownia zasilana paliwem kopalnym ma być odpowiedzią na
pytanie, skąd brać prąd do samochodów? Elektrycznych oczywiście -- bo
"trzeba" ograniczać spalanie paliw kopalnych.

Przyznam się szczerze że cię nie rozumiem. Czyżbyś nie wiedział że
emisja gazu cieplarnianego jakim jest CO2 na jednostkę wytwarzanej
mocy jest o rząd chyba mniejsza przy spalaniu metanu niż węgla?

Tego rzecz jasna nie wiem, bo "wiedzę" na temat różnicy *o rząd* mają
tylko kompletne cymbały i nieuki. Węgiel (pierwiastek) stanowi 75% masy
w metanie (CH4). Wartość opałowa metanu, to 12,5 kWh/kg (8,96 kWh/m3).
Czyli przy spaleniu kilograma metanowego węgla mamy 16,67 kWh. Dla węgla
(kamiennego, więc pewne uproszcenie) mamy 8,15 kWh/kg. Różnica jest
zatem około dwukrotna (taka sama w węglu jak i w CO2, co wszystkim
cymbałom i nieukom uprzejmie wyjaśniam).

Quote:
Przecież chyba do ciebie dociera że nie tyle chodzi o ograniczenie
spalania paliw kopalnych (choc i to jest pożądane) co o ograniczenie
emisji CO2?

Ograniczenie emisji CO2 jako cel sam w sobie jest bardzo nisko na liscie
moich priorytetów. Jak ktoś mi powie "panowie, zróbmy coś, żeby ograniczyć
zużycie energii o połowę", to ja zaraz pokornie zapytam, czym ja ze swoją
skromna wiedzą i umiejętnościami mogę temu chwalebnemu celowi pomóc. Ale
gdy ktoś mi mówi, że zamiast niezbyt nadającego się do innych rzeczy
marnego węgla mam wpieprzać pod kocioł elektrowni cenny gaz, to mam wielka
ochotę dać mu po prostu w mordę. Tak serdecznie, na odlew i jeszcze z kopa
poprawić. Po prostu nie lubię, jak ktoś próbuje okradać moje wnuki.

--
Jarek

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wyliczyć klasę energetyczną produktów według nowej ustawy? Gdzie znaleźć przepisy?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map