Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5
J.F
Guest
Mon Sep 01, 2025 1:05 pm
On Fri, 29 Aug 2025 20:41:40 +0200, Mirek wrote:
Quote:
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
Ale mówisz o teście jednego akumulatora 12V ?
Testowałem całość w UPS-ie i pojedynczo, wyrywkowo.
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
Do tego drugie 20 w battery packu.
To ciekaw jestem, czy masz tam jakiś BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Nie ma BMS-a. Nie widziałem jeszcze w żadnym UPS-ie na akumulatorach
kwasowych BMS-a.
1. jak na jednym aku 12V, to się nie da, bo choć to 6 cel, to nie
wyprowadzone połączenia,
2. jak na 2 akumulatorach-bateriach... głupio trochę dodawać BMS,
skoro to razem 12 cel, a UPS pilnuje tylko połówki :-)
Ale przy 20 akumulatorach 12V ...
Quote:
Bo grozą niemiłe rzeczy,
Grożą jak cie ktoś orżnie na akumulatorach, inaczej nie.
Jak nowe, to nie, ale z biegiem czasu?
no dobra, może ołowiowe nie wybuchają tak spektakularnie jak litowe,
to i BMS nie trzeba.
Hm, a druga sprawa ... załóżmy zwarcie w jednej celi. Układ ładujący
ładuje, napięcia rzedu 13.8V podaje, pozostałe cele są przeładowywane,
wydzielają wodór i tlen - a to chyba nie jest całkiem bezpieczne?
W dobrze wentylowanej szafie serwerowej nie ma ryzyka :-)
Ale ... zwarcie będzie w jednej celi, a nie w jednym aku 12V.
Jedna cela z 6, to istotny spadek napięcia - i/lub istotny wzrost na
pozostałych.
Ale jedna cela z 24 czy ze 120 to już nie tak dużo. Może i nie trzeba.
J.
Adam
Guest
Tue Sep 02, 2025 2:14 pm
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
Quote:
On Fri, 29 Aug 2025 20:41:40 +0200, Mirek wrote:
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
Ale mówisz o teście jednego akumulatora 12V ?
Testowałem całość w UPS-ie i pojedynczo, wyrywkowo.
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
Do tego drugie 20 w battery packu.
To ciekaw jestem, czy masz tam jakiś BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Nie ma BMS-a. Nie widziałem jeszcze w żadnym UPS-ie na akumulatorach
kwasowych BMS-a.
1. jak na jednym aku 12V, to się nie da, bo choć to 6 cel, to nie
wyprowadzone połączenia,
2. jak na 2 akumulatorach-bateriach... głupio trochę dodawać BMS,
skoro to razem 12 cel, a UPS pilnuje tylko połówki :-)
Ale przy 20 akumulatorach 12V ...
(...)
To ja jeszcze o trochę większych "UPS-ach".
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera. Widziałem takie
akumulatornie sprawne, działające, z akumulatorami sprzed dziesięcioleci.
Później (koniec Gierka) zaczęły się problemy z dostępnością akumulatorów
zasadowych, zaczęto stosować kwasowe trakcyjne. Też wytrzymywały po
kilkadziesiąt lat (ale raczej tylko do ok. 30), o ile były regularnie
przeglądane i serwisowane i o ile ktoś nie dopuścił do rozładowania.
Bywały akumulatory z mostkami na wierzchu, z możliwością indywidualnej
wymiany płyt.
Takie akumulatory zresztą są produkowane do dzisiaj, np Zippel (nie
mylić z Zipp). Nie wiem, czy nadal jest możliwość wymiany poszczególnych
płyt - kilkanaście lat temu jak oglądałem film z ich zakładów, to
narzekali, że Unia się przypierdz... do możliwości wymiany płyt.
Natomiast BMS-ów nie przypominam sobie.
Za to gdzieś widziałem fotografie z akumulatorowni powojennego okrętu
podwodnego i tam połączenia były dość skomplikowane, widać było coś w
rodzaju regulatorów napięcia.
--
Pozdrawiam.
Adam
J.F
Guest
Tue Sep 02, 2025 3:18 pm
On Tue, 2 Sep 2025 14:14:07 +0200, Adam wrote:
Quote:
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
On Fri, 29 Aug 2025 20:41:40 +0200, Mirek wrote:
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
Ale mówisz o teście jednego akumulatora 12V ?
Testowałem całość w UPS-ie i pojedynczo, wyrywkowo.
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
Do tego drugie 20 w battery packu.
To ciekaw jestem, czy masz tam jakiś BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Nie ma BMS-a. Nie widziałem jeszcze w żadnym UPS-ie na akumulatorach
kwasowych BMS-a.
1. jak na jednym aku 12V, to się nie da, bo choć to 6 cel, to nie
wyprowadzone połączenia,
2. jak na 2 akumulatorach-bateriach... głupio trochę dodawać BMS,
skoro to razem 12 cel, a UPS pilnuje tylko połówki :-)
Ale przy 20 akumulatorach 12V ...
(...)
To ja jeszcze o trochę większych "UPS-ach".
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera.
Jeśli to NiCd to one takie nieśmiertelne wcale nie są (rozmiar R6).
Do zera może i można rozładować, ale stan naładowania tak sobie
znosiły - a przecież tak miało być używane zasilanie awaryjne.
W dodatku bez BMS, to im groziła odwrotna polaryzacja - a nie wiem czy
to też tak dobrze znosiły.
A ołowiowe ... w ubootach, wózkach akumulatorowych, widłowych,
melexach - też długo jeździły.
Quote:
Widziałem takie
akumulatornie sprawne, działające, z akumulatorami sprzed dziesięcioleci.
Później (koniec Gierka) zaczęły się problemy z dostępnością akumulatorów
zasadowych, zaczęto stosować kwasowe trakcyjne. Też wytrzymywały po
kilkadziesiąt lat (ale raczej tylko do ok. 30), o ile były regularnie
przeglądane i serwisowane i o ile ktoś nie dopuścił do rozładowania.
Bywały akumulatory z mostkami na wierzchu, z możliwością indywidualnej
wymiany płyt.
Kiedyś nawet w samochodach były takie, ale to za dużo ... pieprzenia
się :-)
Quote:
Takie akumulatory zresztą są produkowane do dzisiaj, np Zippel (nie
mylić z Zipp). Nie wiem, czy nadal jest możliwość wymiany poszczególnych
płyt - kilkanaście lat temu jak oglądałem film z ich zakładów, to
narzekali, że Unia się przypierdz... do możliwości wymiany płyt.
Nie wiem, czy i dziś by się nie znalazło ... tylko czy komuś by się
chciało wymieniać płyty, jesli może większy akumulator - tzn zakładam,
że mniejszy niż cała bateria ...
Quote:
Natomiast BMS-ów nie przypominam sobie.
Za to gdzieś widziałem fotografie z akumulatorowni powojennego okrętu
podwodnego i tam połączenia były dość skomplikowane, widać było coś w
rodzaju regulatorów napięcia.
Niestety - duża moc wymaga dużych napięc, więc setek ogniw szeregowo,
i się BMS rozbudowuje.
Ale dzis jeden układ scalony może obsługiwać wiele ogniw :-)
J.
Mirek
Guest
Tue Sep 02, 2025 6:41 pm
W dniu 2.09.2025 o 14:14, Adam pisze:
Quote:
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera. Widziałem takie
akumulatornie sprawne, działające, z akumulatorami sprzed dziesięcioleci.
One miały jedną zasadniczą wadę: niska sprawność. Aczkolwiek nie wiem
jak to się miało do pracy buforowej - jeśli miały niskie
samorozładowanie to mała sprawność ma marginalne znaczenie.
--
Mirek
Adam
Guest
Wed Sep 03, 2025 7:45 am
W dniu 2025-09-02 o 15:18, J.F pisze:
Quote:
On Tue, 2 Sep 2025 14:14:07 +0200, Adam wrote:
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
(...)
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera.
Jeśli to NiCd to one takie nieśmiertelne wcale nie są (rozmiar R6).
Do zera może i można rozładować, ale stan naładowania tak sobie
znosiły - a przecież tak miało być używane zasilanie awaryjne.
W dodatku bez BMS, to im groziła odwrotna polaryzacja - a nie wiem czy
to też tak dobrze znosiły.
(...)
Nie NiCd.
Owe akumulatory zasadowe, o których piszę były z zewnątrz nie do
odróżnienia od kwasowych: takie same obudowy, takie same wyprowadzenia.
Też mokre.
Też ważyły po kilkadziesiąt kilogramów.
--
Pozdrawiam.
Adam
Paweł Pawłowicz
Guest
Wed Sep 03, 2025 10:09 am
W dniu 03.09.2025 o 08:38, Adam pisze:
Quote:
W dniu 2025-09-02 o 15:18, J.F pisze:
On Tue, 2 Sep 2025 14:14:07 +0200, Adam wrote:
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
(...)
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera.
Jeśli to NiCd to one takie nieśmiertelne wcale nie są (rozmiar R6).
Do zera może i można rozładować, ale stan naładowania tak sobie
znosiły - a przecież tak miało być używane zasilanie awaryjne.
W dodatku bez BMS, to im groziła odwrotna polaryzacja - a nie wiem czy
to też tak dobrze znosiły.
(...)
Nie NiCd.
Owe akumulatory zasadowe, o których piszę były z zewnątrz nie do
odróżnienia od kwasowych: takie same obudowy, takie same wyprowadzenia.
Też mokre.
Też ważyły po kilkadziesiąt kilogramów.
OIDP jednak NiCd. Nawet miały oznaczenie xGKNy, gdzie x to ilość cel a y
pojemność. G to rodzaj izolacji, guma? KN to oczywiście kadmowo-niklowy.
P.P.
J.F
Guest
Wed Sep 03, 2025 10:27 am
On Wed, 3 Sep 2025 10:09:05 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
Quote:
W dniu 03.09.2025 o 08:38, Adam pisze:
W dniu 2025-09-02 o 15:18, J.F pisze:
On Tue, 2 Sep 2025 14:14:07 +0200, Adam wrote:
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
(...)
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera.
Jeśli to NiCd to one takie nieśmiertelne wcale nie są (rozmiar R6).
Do zera może i można rozładować, ale stan naładowania tak sobie
znosiły - a przecież tak miało być używane zasilanie awaryjne.
W dodatku bez BMS, to im groziła odwrotna polaryzacja - a nie wiem czy
to też tak dobrze znosiły.
(...)
Nie NiCd.
Owe akumulatory zasadowe, o których piszę były z zewnątrz nie do
odróżnienia od kwasowych: takie same obudowy, takie same wyprowadzenia.
Też mokre.
Też ważyły po kilkadziesiąt kilogramów.
OIDP jednak NiCd. Nawet miały oznaczenie xGKNy, gdzie x to ilość cel a y
pojemność. G to rodzaj izolacji, guma? KN to oczywiście kadmowo-niklowy.
Cos tam google podpowiada, że były jeszcze Ni-Fe.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nickel%E2%80%93iron_battery
Ale jak piszą - przestali robić, choć pojawili się jacys nowi
producenci.
J.
Mirek
Guest
Wed Sep 03, 2025 8:05 pm
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
Quote:
A, to mi sie chyba coś pomyliło ... ale zmierz czas rozładowania przy
0.7A.
Przy 5A ... nie obiecuję, że będzie godzina. Zjawisko Peukerta
bodajże.
Przyszły nowe akumulatory. Po doładowaniu w UPS-ie przetestowane 20
sztuk w szeregu, rozładowane prądem 6A (na początku było 6,5 na końcu
5,6) dały energię 1,56KWh 6,61Ah. To by się raczej zgadzało z danymi
producenta:
https://csb-battery.com/wp-content/uploads/2024/07/CSB-Datasheet-HR1234W-%E2%80%93-053124.pdf
Teraz się ładują, ale kusi mnie jeszcze powtórzyć pomiar czy czasem nie
oszczędzają na tym co drogie a dodają jakiejś chemii, która czyni z nich
bardziej baterie czyli pierwszy test przejdą śpiewająco a później
energii nie zgromadzą bo nie mają gdzie.
Z drugiej strony to te akumulatory musimy zamontować klientowi i
prawdopodobnie za rok będziemy i tak testować.
--
Mirek
J.F
Guest
Wed Sep 03, 2025 9:12 pm
On Wed, 3 Sep 2025 20:05:36 +0200, Mirek wrote:
Quote:
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
A, to mi sie chyba coś pomyliło ... ale zmierz czas rozładowania przy
0.7A.
Przy 5A ... nie obiecuję, że będzie godzina. Zjawisko Peukerta
bodajże.
Przyszły nowe akumulatory. Po doładowaniu w UPS-ie przetestowane 20
sztuk w szeregu, rozładowane prądem 6A (na początku było 6,5 na końcu
5,6) dały energię 1,56KWh 6,61Ah. To by się raczej zgadzało z danymi
producenta:
https://csb-battery.com/wp-content/uploads/2024/07/CSB-Datasheet-HR1234W-%E2%80%93-053124.pdf
Teraz się ładują, ale kusi mnie jeszcze powtórzyć pomiar czy czasem nie
oszczędzają na tym co drogie a dodają jakiejś chemii, która czyni z nich
bardziej baterie czyli pierwszy test przejdą śpiewająco a później
energii nie zgromadzą bo nie mają gdzie.
No cóż - Centra kiedys przy swoich rozruchowych samochodowych
napisała:
Cykli głebokiego rozładowania - 50.
Więc poniekąd "dodali chemii", a naprawdę - ołowiowe tak mają, trzeba
się postarać, aby zrobić "trakcyjny".
Quote:
Z drugiej strony to te akumulatory musimy zamontować klientowi i
prawdopodobnie za rok będziemy i tak testować.
No to ty bardziej lepiej mu nie psuć :-)
J.
J.F
Guest
Thu Sep 04, 2025 3:46 pm
On Wed, 3 Sep 2025 10:09:05 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
Quote:
W dniu 03.09.2025 o 08:38, Adam pisze:
W dniu 2025-09-02 o 15:18, J.F pisze:
On Tue, 2 Sep 2025 14:14:07 +0200, Adam wrote:
W dniu 2025-09-01 o 13:05, J.F pisze:
(...)
Powszechnie było stosowane zasilanie awaryjne w kinach i zakładach
produkcyjnych. Nie pamiętam, czy w kinach było 24 czy 48V. W starszych
kinach były stosowane akumulatory zasadowe - praktycznie nieśmiertelne,
całkowicie odporne na rozładowanie do zera.
Jeśli to NiCd to one takie nieśmiertelne wcale nie są (rozmiar R6).
Do zera może i można rozładować, ale stan naładowania tak sobie
znosiły - a przecież tak miało być używane zasilanie awaryjne.
W dodatku bez BMS, to im groziła odwrotna polaryzacja - a nie wiem czy
to też tak dobrze znosiły.
(...)
Nie NiCd.
Owe akumulatory zasadowe, o których piszę były z zewnątrz nie do
odróżnienia od kwasowych: takie same obudowy, takie same wyprowadzenia.
Też mokre.
Też ważyły po kilkadziesiąt kilogramów.
OIDP jednak NiCd. Nawet miały oznaczenie xGKNy, gdzie x to ilość cel a y
pojemność. G to rodzaj izolacji, guma? KN to oczywiście kadmowo-niklowy.
Ta guma to ciekawa ... ebonit - cała skrzynia?
Czy w skrzyni, może i z ebonitu, były jakies gumowe przekładki między
ogniwami?
https://mlodytechnik.pl/files/auu/72-nw-11-akumulatory_w_praktyce.pdf
Mam wrażenie, że pan Stefan poszedł na łatwizne - ilustracja jest od
małych pastylek (nie pamiętam - były w Polsce robione, czy radzieckie)
a opis 2GKN-6 .. chyba kojarzę te lampy górnicze.
A cena 240zl w 1972 .. chyba umiarkowanie drogo, ale w póżniejszych
latach nie pamiętam - podniesli cenę znacznie, czy sprzedaż tylko dla
kopalni?
J.
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5