Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next
Jarosław Sokołowski
Guest
Thu Aug 28, 2025 2:04 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
A nie wysech? Te moje wa tyle co w karcie katalogowej +/-1g.
Wycwanili si i sypi piasek albo kulki oowiane eby waga si zgadzaa.
Co by im waciwie szkodzio, eby z oowiu w kulkach (dzisiejsza cena
giedowa 1999,78 USD/tona) zrobi co paskiego i zamotowa do wntrza
akumulatora? Pisek to rozumiem, co jeszcze o kawakach szka ludzie
mówili.
A propos - wanie mi podrzucio:
https://www.youtube.com/shorts/sAkNrITrAnQ
No wanie, tu mamy faszowanie litu (niezbyt cikiego, acz drogiego)
piaskiem. Czysty zysk.
Mnie ten film przypomina histori pecetów z okolic i486. Procesory
korzystay z pamici cache w zewntrznych chipach. Producenci pyt
gównych lutowali podstawki, w które mona byo te pamici wkada
lub nie wkada. Klient nie lubi nieobsadzonych podstawek, wietrzy
w tym jakie oszustwo czy nieuzasadnion oszczdno, niechtnie
kupuje. Wic wkadano tam kawaki plastiku z nókami, oznaczone
jakim symbolem i napisem "virtual cache". A e w tamtych czasach
sowo "wirtualny" miao dobre konotacje, to takie pyty byway
drosze od wersji z prawdziwymi pamiciami.
--
Jarek
J.F
Guest
Thu Aug 28, 2025 4:19 pm
On Thu, 28 Aug 2025 14:04:29 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
Quote:
Pan J.F napisał:
A nie wysechł? Te moje waż± tyle co w karcie katalogowej +/-1g.
Wycwanili się i sypi± piasek albo kulki ołowiane żeby waga się zgadzała.
Co by im wła¶ciwie szkodziło, żeby z ołowiu w kulkach (dzisiejsza cena
giełdowa 1999,78 USD/tona) zrobić co¶ płaskiego i zamotować do wnętrza
akumulatora? Pisek to rozumiem, co¶ jeszcze o kawałkach szkła ludzie
mówili.
A propos - wła¶nie mi podrzuciło:
https://www.youtube.com/shorts/sAkNrITrAnQ
No wła¶nie, tu mamy fałszowanie litu (niezbyt ciężkiego, acz drogiego)
piaskiem. Czysty zysk.
Mnie ten film przypomina historię pecetów z okolic i486. Procesory
korzystały z pamięci cache w zewnętrznych chipach. Producenci płyt
głównych lutowali podstawki, w które można było te pamięci wkładać
lub nie wkładać. Klient nie lubi nieobsadzonych podstawek, wietrzy
w tym jakie¶ oszustwo czy nieuzasadnion± oszczędno¶ć, niechętnie
kupuje.
Chyba nie tylko - płyty z cache były droższe.
Quote:
Więc wkładano tam kawałki plastiku z nóżkami, oznaczone
jakim¶ symbolem i napisem "virtual cache". A że w tamtych czasach
słowo "wirtualny" miało dobre konotacje, to takie płyty bywały
droższe od wersji z prawdziwymi pamięciami.
Może i tak, ale chodzi mi po głowie, że były też kostki plastiku z
napisami jak z prawdziwych pamięci.
J.
Janusz
Guest
Thu Aug 28, 2025 7:26 pm
W dniu 28.08.2025 o 08:56, J.F pisze:
Quote:
I co ta zwiększona reaktywno¶ć reaguje ?
Widać nadal nie rozumiesz.
Rozumiem, że jest zwiększona reaktywno¶ć, ale co atakuje?
Anodę, na YT s± filmiki jak w Pakistanie regeneruj± akumulatory,
jak je rozbieraj± to widać że minus jest cały (to szara elektroda) a z
plusa żółtego niewiele zostaje, minusy czyszcz± plusy daj± nowe i aku
zregenerowany :)
--
Janusz
Mirek
Guest
Thu Aug 28, 2025 8:34 pm
W dniu 28.08.2025 o 10:28, J.F pisze:
Quote:
Rozładowanie aku ołowiowego mu szkodzi, więc ja też nie testuję.
Niech mu szkodzi a nie szkodzi mi na nerwy i finanse jak kto¶ mnie
orżnie sprzedaj±c lewy akumulator.
Quote:
-aku 7Ah to teoretycznie powienie dawać 0.7A przez 10h, a może 0.35A
przez 20h, bo im większy pr±d, tym mniejsza pojemno¶ć.
Dlatego nie podaj± w ogóle pojemno¶ci w Ah tylko 34W przez 15 minut na celę.
Quote:
-ale jak UPS bierze choć 300W, to mamy 25A z 12V aku. I pojemno¶ć
spada bardzo.
Być może one nie tyle straciły pojemno¶ć, co wzrosła rezystancja
wewnętrzna, spadło napięcie i UPS się szybko sam wył±cza.
Jak nie spadła pojemno¶ć jak widać jak byk przy 5A.
Quote:
Ale ... BMS tam masz? Bo pewnie rzeczywiste pojemno¶ci nie s± równe,
i niektóre aku s± rozładowywane ponad miarę.
Nie s±. Napięcia były cały czas porównywalne przed testem w trakcie i po
te¶cie.
Quote:
No ale te, jak piszesz, to wcale nie były rozładowywane.
Nie miały pojemno¶ci to i naładowały się błyskawicznie.
--
Mirek
Jarosław Sokołowski
Guest
Thu Aug 28, 2025 8:44 pm
Pan J.F napisa:
Quote:
Wic wkadano tam kawaki plastiku z nókami, oznaczone jakim
symbolem i napisem "virtual cache". A e w tamtych czasach
sowo "wirtualny" miao dobre konotacje, to takie pyty byway
drosze od wersji z prawdziwymi pamiciami.
Moe i tak, ale chodzi mi po gowie, e byy te kostki plastiku
z napisami jak z prawdziwych pamici.
One wyglday jak "prawdziwe" i miay napisy prawdziwe, ale z
dodan jak literk, pewnie "V". Czyli w cisym sensie nie
byo to oszustwo i podróba. Podobny casus co DOS 6.22, którym
ludzie chtnie zastpowali poprzedni wersj. A róni si od
niej tym, e w wyniku wyroku sdowego musia zosta pozbawiony
czci oprogramowania.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Thu Aug 28, 2025 8:45 pm
Pan Janusz napisa:
Quote:
W Pakistanie regeneruj akumulatory, jak je rozbieraj to wida
e minus jest cay (to szara elektroda) a z plusa ótego niewiele
zostaje, minusy czyszcz plusy daj nowe i aku zregenerowany
Bo to s pesymici. Widz same minusy, ednych plusów.
--
Jarek
x
Guest
Thu Aug 28, 2025 9:17 pm
W dniu 28.08.2025 o 08:56, J.F pisze:
Dobra, nie załapałe¶.
Quote:
A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
Np w czasie postoju z wł±czonym silnikiem,
albo po parkowaniu w gor±cy, słoneczny dzień,
albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
pr±dem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
stare ale już to miało zaimplementowane :)
--
Pixel
Albo PiS albo Polska
J.F
Guest
Fri Aug 29, 2025 10:31 am
On Thu, 28 Aug 2025 21:17:23 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 28.08.2025 o 08:56, J.F pisze:
Dobra, nie za‚apa‚e›.
A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
Np w czasie postoju z w‚Ä…czonym silnikiem,
albo po parkowaniu w gorÄ…cy, s‚oneczny dzie„,
albo po takim parkowaniu, jak to samochd z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ‚adować aku znacznie mniejszym
prÄ…dem przy wyszej temperaturze. Wiem, bo zamontowa‚em sobie woltomierz
LED i to widzÄ™. W zimne dni mam napiÄ™cie 14,2V a w ciep‚e 13,8. Auto
stare ale ju to mia‚o zaimplementowane
OK, moe tak ma.
Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
-jest pod maskÄ…, a tam s‚oneczko mog‚o nagrzać w czasie postoju,
a i silnik gorÄ…cy jest pod maskÄ… w czasie jazdy,
-jest w kabinie, a s‚oneczko parzy‚o.
Tak czy inaczej - moje UPS mają nawet mniejsze napięcia, a nie
pomog‚o.
J.
J.F
Guest
Fri Aug 29, 2025 10:43 am
On Thu, 28 Aug 2025 20:34:01 +0200, Mirek wrote:
Quote:
W dniu 28.08.2025 o 10:28, J.F pisze:
Rozładowanie aku ołowiowego mu szkodzi, więc ja też nie testuję.
Niech mu szkodzi a nie szkodzi mi na nerwy i finanse jak kto¶ mnie
orżnie sprzedaj±c lewy akumulator.
-aku 7Ah to teoretycznie powienie dawać 0.7A przez 10h, a może 0.35A
przez 20h, bo im większy pr±d, tym mniejsza pojemno¶ć.
Dlatego nie podaj± w ogóle pojemno¶ci w Ah tylko 34W przez 15 minut na celę.
To chyba jaka¶ nowa moda, ale niech będzie.
Na celę? to jakie¶ 17A
Quote:
-ale jak UPS bierze choć 300W, to mamy 25A z 12V aku. I pojemno¶ć
spada bardzo.
Być może one nie tyle straciły pojemno¶ć, co wzrosła rezystancja
wewnętrzna, spadło napięcie i UPS się szybko sam wył±cza.
Jak nie spadła pojemno¶ć jak widać jak byk przy 5A.
A, to mi sie chyba co¶ pomyliło ... ale zmierz czas rozładowania przy
0.7A.
Przy 5A ... nie obiecuję, że będzie godzina. Zjawisko Peukerta
bodajże.
Quote:
Ale ... BMS tam masz? Bo pewnie rzeczywiste pojemno¶ci nie s± równe,
i niektóre aku s± rozładowywane ponad miarę.
Nie s±. Napięcia były cały czas porównywalne przed testem w trakcie i po
te¶cie.
Ale mówisz o te¶cie jednego akumulatora 12V ?
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
To ciekaw jestem, czy masz tam jaki¶ BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Bo groz± niemiłe rzeczy, jak UPS patrzy tylko na napięcie cało¶ci.
W litowych na tyle niemiłe, że BMS obowi±zkowy, ołowiowe jak widać
bardziej odporne, i nawet w tych 12V jest 6 cel szeregowo, bez żadnych
zabezpieczeń.
J.
x
Guest
Fri Aug 29, 2025 10:54 am
W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
Quote:
A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
Np w czasie postoju z wł±czonym silnikiem,
albo po parkowaniu w gor±cy, słoneczny dzień,
albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
pr±dem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
stare ale już to miało zaimplementowane :)
OK, może tak ma.
Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
-jest pod mask±, a tam słoneczko mogło nagrzać w czasie postoju,
a i silnik gor±cy jest pod mask± w czasie jazdy,
-jest w kabinie, a słoneczko parzyło.
Widać, że nie sprawdzałe¶. Ja wiele razy...dotykiem i nie miał więcej
niż 30C w najbardziej gor±ce dni, bo czułem chłód.>
Quote:
Tak czy inaczej - moje UPS maj± nawet mniejsze napięcia, a nie
pomogło.
Mam w obsłudze kilka UPS i ¶rednio akumulatory kiedy¶, wytrzymywały 1,5
roku. Ostatnio wstawiałem takie co maj± wytrzymać 5 lat i jeszcze ten
czas nie min±ł
--
Pixel
Albo PiS albo Polska
Janusz
Guest
Fri Aug 29, 2025 11:17 am
W dniu 29.08.2025 o 10:54, x pisze:
Quote:
W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
Np w czasie postoju z wł±czonym silnikiem,
albo po parkowaniu w gor±cy, słoneczny dzień,
albo po takim parkowaniu, jak to samochód z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ładować aku znacznie mniejszym
pr±dem przy wyższej temperaturze. Wiem, bo zamontowałem sobie woltomierz
LED i to widzę. W zimne dni mam napięcie 14,2V a w ciepłe 13,8. Auto
stare ale już to miało zaimplementowane :)
OK, może tak ma.
Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
-jest pod mask±, a tam słoneczko mogło nagrzać w czasie postoju,
a i silnik gor±cy jest pod mask± w czasie jazdy,
-jest w kabinie, a słoneczko parzyło.
Widać, że nie sprawdzałe¶. Ja wiele razy...dotykiem i nie miał więcej
niż 30C w najbardziej gor±ce dni, bo czułem chłód.
Tak czy inaczej - moje UPS maj± nawet mniejsze napięcia, a nie
pomogło.
Mam w obsłudze kilka UPS i ¶rednio akumulatory kiedy¶, wytrzymywały 1,5
roku. Ostatnio wstawiałem takie co maj± wytrzymać 5 lat i jeszcze ten
czas nie min±ł
dlatego ja stwierdziłem że zainwestuję w lifepo4 do swojego ups-a apc
2.2kVA np taki
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100ah-z-bms-110a-kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17646504954
cenowo to juz tylko około dwa razy więcej od zwykłego a przynajmniej mam
gwarancję że wytrzyma te 4-10kcykli w porównaniu z max 1500 jak w
zwykłym czy 500 w najtańszym.
Tylko muszę mu balancery zrobić na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodać
regulację i odcięcie ładowania.
--
Janusz
x
Guest
Fri Aug 29, 2025 11:36 am
W dniu 29.08.2025 o 11:17, Janusz pisze:
Quote:
Mam w obsłudze kilka UPS i ¶rednio akumulatory kiedy¶, wytrzymywały
1,5 roku. Ostatnio wstawiałem takie co maj± wytrzymać 5 lat i jeszcze
ten czas nie min±ł
dlatego ja stwierdziłem że zainwestuję w lifepo4 do swojego ups-a apc
2.2kVA np taki
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100ah-z-bms-110a-
kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17646504954
cenowo to juz tylko około dwa razy więcej od zwykłego a przynajmniej mam
gwarancję że wytrzyma te 4-10kcykli w porównaniu z max 1500 jak w
zwykłym czy 500 w najtańszym.
Tylko muszę mu balancery zrobić na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodać
regulację i odcięcie ładowania.
Na działce ROD miałem kwasówki do PV. Co roku padały, nowe. 3 lata pod
rz±d. Dostałem od szwagra akumulator 150Ah, który ma 16 lat i pochodził
z BTS czyli UPSa ze stacji GSM. Działa już 3 lata

Żelowy. Używał go w
swojej łodzi na ryby przez 5 lat. Jak mi zdechnie, to kupię podobny.
Cena ¶mieszna za używkę na OLX bo idzie wyrwać za 500zł dwulatka.
Żadnych BMS, odcięć. Działa jak należy.
--
Pixel
Albo PiS albo Polska
J.F
Guest
Fri Aug 29, 2025 2:14 pm
On Fri, 29 Aug 2025 11:36:02 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 29.08.2025 o 11:17, Janusz pisze:
Mam w obs‚udze kilka UPS i ›rednio akumulatory kiedy›, wytrzymywa‚y
1,5 roku. Ostatnio wstawia‚em takie co majÄ… wytrzymać 5 lat i jeszcze
ten czas nie minÄ…‚
dlatego ja stwierdzi‚em e zainwestujÄ™ w lifepo4 do swojego ups-a apc
2.2kVA np taki
https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12v-100ah-z-bms-110a-
kamper-solar-ups-i-silnik-zaburtowy-17646504954
cenowo to juz tylko oko‚o dwa razy wiÄ™cej od zwyk‚ego a przynajmniej mam
gwarancjÄ™ e wytrzyma te 4-10kcykli w porwnaniu z max 1500 jak w
zwyk‚ym czy 500 w najta„szym.
Tylko muszę mu balancery zrobić na 4 szt (bo ups jst na 48V) i dodać
regulacjÄ™ i odciÄ™cie ‚adowania.
Na dzia‚ce ROD mia‚em kwaswki do PV. Co roku pada‚y, nowe. 3 lata pod
rzÄ…d.
A by‚y to "rozruchowe", "trakcyjne", czy jeszcze inne ?
Na dzia‚ce pewnie by‚y roz‚adowywane, i to g‚Ä™boko, "rozruchowe" tego
nie lubiÄ…, bardzo nie lubiÄ….
Quote:
Dosta‚em od szwagra akumulator 150Ah, ktry ma 16 lat i pochodzi‚
z BTS czyli UPSa ze stacji GSM. Dzia‚a ju 3 lata

elowy. Uywa‚ go w
swojej ‚odzi na ryby przez 5 lat.
Hm ... z jednej strony - naley się spodziewać, e prąd tam zazwyczaj
by‚, mog‚y zostać parÄ™ razy roz‚adowane, a moe nawet wcale.
Z drugiej ... moe jakies lepsze dali.
O w‚a›nie - masz tam typ, nazwÄ™?
Z trzeciej ... tez UPS. A nam wytrzymujÄ… 2-4 lata.
Z czwartej ... tamtejszy UPS moe nie podgrzewa aku, jak moje ma‚e ...
Quote:
Jak mi zdechnie, to kupiÄ™ podobny.
Cena ›mieszna za uywkÄ™ na OLX bo idzie wyrwać za 500z‚ dwulatka.
adnych BMS, odcięć. Dzia‚a jak naley.
W o‚owiowych nie stosowa‚o siÄ™ BMS.
W takich 12V, bo na 240V to inna rozmowa :-)
J.
J.F
Guest
Fri Aug 29, 2025 2:24 pm
On Fri, 29 Aug 2025 10:54:48 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 29.08.2025 o 10:31, J.F pisze:
A ciekawe, ile ma akumlator w samochodzie.
Np w czasie postoju z w‚Ä…czonym silnikiem,
albo po parkowaniu w gorÄ…cy, s‚oneczny dzie„,
albo po takim parkowaniu, jak to samochd z akumulatorem w kabinie.
W samochodzie obecnie ECU ma za zadanie ‚adować aku znacznie mniejszym
prÄ…dem przy wyszej temperaturze. Wiem, bo zamontowa‚em sobie woltomierz
LED i to widzÄ™. W zimne dni mam napiÄ™cie 14,2V a w ciep‚e 13,8. Auto
stare ale ju to mia‚o zaimplementowane :)
OK, moe tak ma.
Ale mnie ciekawi jaka jest temperatura tego akumulatora, gdy
-jest pod maskÄ…, a tam s‚oneczko mog‚o nagrzać w czasie postoju,
a i silnik gorÄ…cy jest pod maskÄ… w czasie jazdy,
-jest w kabinie, a s‚oneczko parzy‚o.
Widać, e nie sprawdza‚e›. Ja wiele razy...dotykiem i nie mia‚ wiÄ™cej
ni 30C w najbardziej gorÄ…ce dni, bo czu‚em ch‚d.
Pod maskÄ… sie nie upieram - jest tam jaki› przewiew, moe siÄ™ tak
bardzo nie grzeje, a w czasie jazdy wiatr.
Ale w kabinie bywa bardzo gorÄ…co, a niektre auta majÄ… aku w kabinie.
Ale jak silnik chodzi na postoju, to pod maskÄ… robi siÄ™ ... ciep‚o.
Tylko ja raczej tak nie uruchamiam ... moe jak jaki› korek na drodze,
taki "po metrze do przodu", w upalne lato w dodatku ... no ale ile tak
mona - godzina ?
Quote:
Tak czy inaczej - moje UPS mają nawet mniejsze napięcia, a nie
pomog‚o.
Mam w obs‚udze kilka UPS i ›rednio akumulatory kiedy›, wytrzymywa‚y 1,5
roku. Ostatnio wstawia‚em takie co majÄ… wytrzymać 5 lat i jeszcze ten
czas nie minÄ…‚
A sprawdza‚e›, czy podtrzymujÄ…?
Bo ja się te często dowiaduję po fakcie :-)
A jakie wstawi‚e›?
Czy to takie ma‚e ok 7Ah czy ca‚kiem inne?
J.
Mirek
Guest
Fri Aug 29, 2025 8:41 pm
W dniu 29.08.2025 o 10:43, J.F pisze:
Quote:
Ale mówisz o te¶cie jednego akumulatora 12V ?
Testowałem cało¶ć w UPS-ie i pojedynczo, wyrywkowo.
Quote:
A piszesz, że masz w UPS baterię 240V - 20 baterii/akumulatorów 12V w
szereg.
Do tego drugie 20 w battery packu.
Quote:
To ciekaw jestem, czy masz tam jaki¶ BMS, który pilnuje napięcia
pojedyńczych akumulatorów.
Nie ma BMS-a. Nie widziałem jeszcze w żadnym UPS-ie na akumulatorach
kwasowych BMS-a.
Quote:
Bo groz± niemiłe rzeczy,
Groż± jak cie kto¶ orżnie na akumulatorach, inaczej nie.
--
Mirek
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next