RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak rozpoznać podróbki akumulatorów do UPS? Pojemno¶ć woła o pomstę!

Aku do UPS

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rozpoznać podróbki akumulatorów do UPS? Pojemno¶ć woła o pomstę!

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

x
Guest

Tue Aug 26, 2025 8:15 pm   



W dniu 26.08.2025 o 20:08, J.F pisze:

Quote:
Może maj± za ciepło?

ale to by musiał być kompletnie wysuszony żeby jak pisze Mirek
kompletnie nie miał pojemno¶ci.

Nie o to chodzi. Je¶li akumulator jest eksploatowany w dużej
temperaturze, to zwyczajnie zdycha 2x szybciej i nie chodzi o parowanie.
Wzmożone procesy chemiczne go rozkładaj± i obojętnie jaki to akumulator.

Tzn co dokładnie się dzieje z ołowiowym?

Nie umiesz w GPT, że pytasz?

Proszsz:
Eksploatacja akumulatora kwasowo-ołowiowego w wysokiej temperaturze
skraca jego żywotno¶ć z powodu przyspieszenia procesów chemicznych i
fizycznych, które prowadz± do degradacji jego komponentów. Optymalna
temperatura pracy dla tego typu akumulatorów wynosi około 20-25°C. Każde
10°C wzrostu powyżej tej warto¶ci może nawet dwukrotnie skrócić czas
jego eksploatacji.

Główne skutki wysokiej temperatury
Wysoka temperatura ma kilka niekorzystnych skutków dla akumulatora:

Przyspieszone samorozładowanie: Reakcje chemiczne wewn±trz akumulatora
zachodz± szybciej w wyższej temperaturze, co powoduje szybsz± utratę
zgromadzonej energii, nawet gdy nie jest on używany.

Intensywna korozja płyt dodatnich: Wyższa temperatura przyspiesza
korozję ołowianych płyt dodatnich, co prowadzi do ich degradacji i
wykruszania się aktywnej masy. Skutkuje to spadkiem pojemno¶ci akumulatora.

Wysychanie elektrolitu: Wzrost temperatury powoduje przyspieszone
parowanie wody z elektrolitu (roztworu kwasu siarkowego). Utrata wody
zwiększa stężenie kwasu, co dodatkowo przyspiesza korozję i może
prowadzić do uszkodzenia separatorów. W skrajnych przypadkach może doj¶ć
do tzw. przebicia termicznego (thermal runaway), gdzie akumulator
nagrzewa się w błędnym kole, co prowadzi do jego zniszczenia.

Zwiększona rezystancja wewnętrzna: Choć w pewnym stopniu wysoka
temperatura zmniejsza rezystancję wewnętrzn± akumulatora, długotrwałe
narażenie na ciepło prowadzi do degradacji komponentów, co ostatecznie
zwiększa tę rezystancję. To z kolei powoduje większe straty energii i
nagrzewanie się akumulatora podczas ładowania i rozładowywania.



--
Pixel
Albo PiS albo Polska

J.F
Guest

Tue Aug 26, 2025 8:27 pm   



On Tue, 26 Aug 2025 20:15:28 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 20:08, J.F pisze:
Moe majÄ… za ciep‚o?
ale to by musia‚ być kompletnie wysuszony eby jak pisze Mirek
kompletnie nie mia‚ pojemno›ci.

Nie o to chodzi. Je›li akumulator jest eksploatowany w duej
temperaturze, to zwyczajnie zdycha 2x szybciej i nie chodzi o parowanie.
Wzmoone procesy chemiczne go rozk‚adajÄ… i obojÄ™tnie jaki to akumulator.

Tzn co dok‚adnie siÄ™ dzieje z o‚owiowym?

Nie umiesz w GPT, e pytasz?

I mwisz, e GPT wie?

Quote:
Proszsz:
Eksploatacja akumulatora kwasowo-o‚owiowego w wysokiej temperaturze
skraca jego ywotno›Ä‡ z powodu przyspieszenia procesw chemicznych i
fizycznych, ktre prowadzÄ… do degradacji jego komponentw. Optymalna
temperatura pracy dla tego typu akumulatorw wynosi oko‚o 20-25°C. Kade
10°C wzrostu powyej tej warto›ci moe nawet dwukrotnie skrcić czas
jego eksploatacji. í í¸Ź

Takie trochÄ™ oglniki a nie wyja›nienia.
Quote:

G‚wne skutki wysokiej temperatury
Wysoka temperatura ma kilka niekorzystnych skutkw dla akumulatora:

Przyspieszone samoroz‚adowanie: Reakcje chemiczne wewnÄ…trz akumulatora
zachodzÄ… szybciej w wyszej temperaturze, co powoduje szybszÄ… utratÄ™
zgromadzonej energii, nawet gdy nie jest on uywany.

No ale to nie degradacja.

Quote:
Intensywna korozja p‚yt dodatnich: Wysza temperatura przyspiesza
korozjÄ™ o‚owianych p‚yt dodatnich, co prowadzi do ich degradacji i
wykruszania siÄ™ aktywnej masy. Skutkuje to spadkiem pojemno›ci akumulatora.

To moe być ciekawe.
Ale czy elowy akumulator nie powinine być odporniejszy?

Quote:
Wysychanie elektrolitu: Wzrost temperatury powoduje przyspieszone
parowanie wody z elektrolitu (roztworu kwasu siarkowego).

Te od UPS są zamknięte.

Quote:
Utrata wody
zwiększa stęenie kwasu, co dodatkowo przyspiesza korozję i moe
prowadzić do uszkodzenia separatorw. W skrajnych przypadkach moe doj›Ä‡
do tzw. przebicia termicznego (thermal runaway), gdzie akumulator
nagrzewa siÄ™ w b‚Ä™dnym kole, co prowadzi do jego zniszczenia.

O‚owiowo-kwasowy?

Quote:
Zwiększona rezystancja wewnętrzna: Choć w pewnym stopniu wysoka
temperatura zmniejsza rezystancjÄ™ wewnÄ™trznÄ… akumulatora, d‚ugotrwa‚e
naraenie na ciep‚o prowadzi do degradacji komponentw, co ostatecznie
zwiększa tę rezystancję. To z kolei powoduje większe straty energii i
nagrzewanie siÄ™ akumulatora podczas ‚adowania i roz‚adowywania.

Tylko ktrych komponentw i jakÄ… degradacjÄ™?

Fakt, e te moje stare wykazywa‚y wzrost rezystancji, a moe i korozjÄ™
po‚Ä…cze„.

Jakbym mia‚ gdzie wyrzucic, to moe zrobi‚bym sekcjÄ™.

J.

x
Guest

Tue Aug 26, 2025 8:36 pm   



W dniu 26.08.2025 o 20:27, J.F pisze:

Quote:
Fakt, że te moje stare wykazywały wzrost rezystancji, a może i korozję
poł±czeń.

Jakbym miał gdzie wyrzucic, to może zrobiłbym sekcję.


I co by Ci to dało? GPT nie chce Ci się odpalić ale stare akumulatory
chcesz penetrować?


--
Pixel
Albo PiS albo Polska

Janusz
Guest

Wed Aug 27, 2025 9:11 am   



W dniu 26.08.2025 o 18:30, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
Pan Janusz przejrzał knowania Chińczyków:

A nie wysechł? Te moje waż± tyle co w karcie katalogowej +/-1g.
Wycwanili się i sypi± piasek albo kulki ołowiane żeby waga się zgadzała.

Co by im wła¶ciwie szkodziło, żeby z ołowiu w kulkach (dzisiejsza cena
giełdowa 1999,78 USD/tona) zrobić co¶ płaskiego i zamotować do wnętrza
akumulatora?
Płyty s± lżejsze bo nie s± z czystego ołowiu no i produkcja ich

kosztuje, a tak dodaj±
trochę balastu i jest taniej. Widać że sporo skoro opłaca się im takie
kombinacje robić i tracić twarz i markę.

Pisek to rozumiem, co¶ jeszcze o kawałkach szkła ludzie
Quote:
mówili.
Nawet o betonie słyszałem i żelazie.



--
Janusz

Janusz
Guest

Wed Aug 27, 2025 9:15 am   



W dniu 26.08.2025 o 19:08, x pisze:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 17:48, Janusz pisze:

Akumulatory do UPS znanej firmy na C. zakupione oficjalnie w... na
razie nie wymieniam nazwy, ale również znana. Akumulatory maj±
identyczne oznaczenia kodowe jak te, które zostały wymienione. UPS
autotest przeszedł pomy¶lnie. Po kilku miesi±cach życie
zweryfikowało ich pojemno¶ć - po zaniku zasilania obci±żony na 10%
UPS wył±czył się po 2 minutach. Okazuje się, że te akumulatory nie
maj± nawet 1/4 deklarowanej przez producenta pojemno¶ci - nawet te
stare maj± w tej chwili więcej.
Podróbki? Czy już nas jawnie rżn± na oczach matek i córek?

Może maj± za ciepło?

ale to by musiał być kompletnie wysuszony żeby jak pisze Mirek
kompletnie nie miał pojemno¶ci.

Nie o to chodzi. Je¶li akumulator jest eksploatowany w dużej
temperaturze, to zwyczajnie zdycha 2x szybciej i nie chodzi o parowanie.
Wzmożone procesy chemiczne go rozkładaj± i obojętnie jaki to akumulator.

Ale to był nowy z półki jak zrozumiałem Mirka, naładowany i sprawdzany i

juz na tym poległ że zacytuję
" W zimnej serwerowni.
Nie miały prawa być rozładowane - za krótko to raz, dwa to by nie
przeszły pierwszego testu po zamontowaniu.
Doładowałem je do 15V ale nawet pocz±tkowy pr±d był mizerny, bo zacz±ł
się niewiele ponad 1A, po kilkunastu minutach spadł do 250mA.
Potrzymałem jeszcze godzinę - spadł poniżej 200, ale już słyszałem
gazowanie. Potem test: rozładowanie 5A - koszmar - ledwie kilka minut a
powinna być lekko godzina."


--
Janusz

J.F
Guest

Wed Aug 27, 2025 9:28 am   



On Wed, 27 Aug 2025 09:15:02 +0200, Janusz wrote:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 19:08, …Çťxá´‰“’Âí íí í pisze:
W dniu 26.08.2025 o 17:48, Janusz pisze:

Akumulatory do UPS znanej firmy na C. zakupione oficjalnie w... na
razie nie wymieniam nazwy, ale rwnie znana. Akumulatory majÄ…
identyczne oznaczenia kodowe jak te, ktre zosta‚y wymienione. UPS
autotest przeszed‚ pomy›lnie. Po kilku miesiÄ…cach ycie
zweryfikowa‚o ich pojemno›Ä‡ - po zaniku zasilania obciÄ…ony na 10%
UPS wy‚Ä…czy‚ siÄ™ po 2 minutach. Okazuje siÄ™, e te akumulatory nie
majÄ… nawet 1/4 deklarowanej przez producenta pojemno›ci - nawet te
stare mają w tej chwili więcej.
Podrbki? Czy ju nas jawnie rnÄ… na oczach matek i crek?

Moe majÄ… za ciep‚o?

ale to by musia‚ być kompletnie wysuszony eby jak pisze Mirek
kompletnie nie mia‚ pojemno›ci.

Nie o to chodzi. Je›li akumulator jest eksploatowany w duej
temperaturze, to zwyczajnie zdycha 2x szybciej i nie chodzi o parowanie.
Wzmoone procesy chemiczne go rozk‚adajÄ… i obojÄ™tnie jaki to akumulator.

Ale to by‚ nowy z p‚ki jak zrozumia‚em Mirka,

Ja zrozumia‚em, e przepracowa‚ kilka miesiÄ™cy w UPS, i straci‚
pojemo›Ä‡. I Mirek opisuje testy obecne.
Czy testowa‚ na poczÄ…tku, po zainstalowaniu ... zak‚adam, e sprawdzi‚
dzia‚anie, ale czy d‚uej niz 1 minutÄ™?
Kade g‚Ä™bokie roz‚adowanie szkodzi akumulatorom o‚owiowym, wiÄ™c z tym
testowaniem to ostronie Smile
Ale trakcyjne, elowe i AGM powinny być odporniejsze.
Czy ten jest "trakcyjny"? Producent nic o tym nie pisze


Quote:
na‚adowany i sprawdzany i juz na tym poleg‚ e zacytujÄ™
" W zimnej serwerowni.

Serwerownia zimna, ale UPS pewnie ciep‚y.

Quote:
Nie mia‚y prawa być roz‚adowane - za krtko to raz, dwa to by nie
przesz‚y pierwszego testu po zamontowaniu.

Czyli by‚ jaki› test po zainstalowaniu, i chyba nie taki krtki.

Quote:
Do‚adowa‚em je do 15V ale nawet poczÄ…tkowy prÄ…d by‚ mizerny, bo zaczÄ…‚
siÄ™ niewiele ponad 1A, po kilkunastu minutach spad‚ do 250mA.

A to zak‚adam - ju obecny test.

Quote:
Potrzyma‚em jeszcze godzinÄ™ - spad‚ poniej 200, ale ju s‚ysza‚em
gazowanie. Potem test: roz‚adowanie 5A - koszmar - ledwie kilka minut a
powinna być lekko godzina."

Czyli tak jakby utrata pojemno›ci.

J.

J.F
Guest

Wed Aug 27, 2025 9:31 am   



On Wed, 27 Aug 2025 09:11:06 +0200, Janusz wrote:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 18:30, Jarosław Sokołowski pisze:
Pan Janusz przejrzał knowania Chińczyków:

A nie wysechł? Te moje waż± tyle co w karcie katalogowej +/-1g.
Wycwanili się i sypi± piasek albo kulki ołowiane żeby waga się zgadzała.

Co by im wła¶ciwie szkodziło, żeby z ołowiu w kulkach (dzisiejsza cena
giełdowa 1999,78 USD/tona) zrobić co¶ płaskiego i zamotować do wnętrza
akumulatora?
Płyty s± lżejsze bo nie s± z czystego ołowiu no i produkcja ich
kosztuje, a tak dodaj±
trochę balastu i jest taniej. Widać że sporo skoro opłaca się im takie
kombinacje robić i tracić twarz i markę.

Ale ołów drogi.
I zamiast sypać ¶rut, to można zrobic grubsze kratki płyt.

Quote:
Pisek to rozumiem, co¶ jeszcze o kawałkach szkła ludzie
mówili.
Nawet o betonie słyszałem i żelazie.

Żelazo cięzkie i niedrogie, szczególnie jak chinskie odpadowe Smile
No ale gdzie¶ je trzeba wsadzić, a kwasu nie lubi.

J.

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Aug 27, 2025 9:58 am   



Pan Janusz napisa:

Quote:
Co by im waciwie szkodzio, eby z oowiu w kulkach (dzisiejsza
cena giedowa 1999,78 USD/tona) zrobi co paskiego i zamotowa
do wntrza akumulatora?
Pyty s lejsze bo nie s z czystego oowiu no i produkcja ich
kosztuje, a tak dodaj troch balastu i jest taniej.

Ale oów faszowa oowiem?! Przyznam, e rozbawia mnie ta opowie.
To tak jak z tymi, co ukradli cystern spiritusu, alkohol sprzedali,
a pienidze przepili. Produkcja pyt kosztuje, i to kosztuje wicej,
gdy pyty s ciesze. Precyzj i bardziej zaawansowan technologi
musz (z nawizk) rekompensowa mniejsze koszty materiau. Potem
cay ten zaoszczdzony materia dosypa w kulkach do rodka?

--
Jarek

J.F
Guest

Wed Aug 27, 2025 10:15 am   



On Tue, 26 Aug 2025 20:36:07 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 20:27, J.F pisze:
Fakt, e te moje stare wykazywa‚y wzrost rezystancji, a moe i korozjÄ™
po‚Ä…cze„.

Jakbym mia‚ gdzie wyrzucic, to moe zrobi‚bym sekcjÄ™.

I co by Ci to da‚o? GPT nie chce Ci siÄ™ odpalić ale stare akumulatory
chcesz penetrować?

No jak widzisz - nie bardzo mi siÄ™ chce.

Ale jakbym spenetrowa‚, to czegos bym siÄ™ dowiedzia‚.

A od AI siÄ™ dowiem, co siÄ™ tej AI wydaje ...

no ale spytajmy chatgpt

-why AGM batteries are better then ordinary?

"1. Maintenance-Free: AGM batteries are sealed and do not require
regular maintenance (such as adding water), unlike traditional flooded
lead-acid batteries.

4. Fast Charging: AGM batteries can accept a higher charging current
compared to traditional lead-acid batteries, allowing for quicker
charging times. "

itd

-Why AGM batteries can accept a higher charging current ?

1. Absorbent Glass Mat Technology: In AGM batteries, the electrolyte
is absorbed in a fiberglass mat, which keeps it in close contact with
the lead plates. This design allows for more efficient ion transfer
during the charging process.

Hm, czy moe byc bliszy kontakt ni p‚yta zanurzona w elektrolicie?

2. Lower Internal Resistance: AGM batteries generally have lower
internal resistance than flooded lead-acid batteries. This means they
can handle higher charging currents without generating excessive heat
or causing significant voltage drops.

3. Reduced Gassing: AGM batteries are designed to be sealed, which
minimizes the loss of electrolyte through gassing. This means they can
tolerate higher voltages and currents without the risk of water loss
or damage from excessive gassing, making them safer to charge at
higher rates.

4. Temperature Tolerance: AGM batteries have a better temperature
tolerance than traditional lead-acid batteries. This allows them to
charge safely and efficiently at higher currents, even in a wider
range of temperatures.

5. Cycle Life: AGM batteries are designed to handle deep cycling,
meaning they can accept higher discharge and charge rates without
significantly degrading their cycle life. This quality also allows
them to recharge faster.

6. Efficiency: AGM batteries exhibit higher charge efficiency, which
means that more of the supplied current is converted into stored
energy, allowing for faster charging."

- Why AGM batteries exhibit higher charge efficiency ?

powody 1, 3, 2 powyzej i


4. Ability to Handle Higher Charge Rates: AGM batteries can withstand
higher charge rates without significant degradation in performance.
This higher charge acceptance means that they can be charged more
quickly and efficiently than many other types of batteries.

5. Improved Cycle Life: AGM batteries support a deep discharge and
still maintain a good charge efficiency over multiple cycles. This
durability allows for longer service life and sustained performance,
which can contribute to a higher overall efficiency in usage.

6. Higher Voltage and Lower Self-Discharge: AGM batteries tend to have
a higher nominal voltage compared to other lead-acid batteries, which
can enhance charging efficiency. Additionally, they generally have a
lower self-discharge rate, contributing to better overall performance
over time."

Wie, czy nie wie?

- Why AGM batteries have reduced gassing?

"1 Sealed Design: AGM batteries are sealed units, which helps contain
the gas produced during charging. In a flooded battery, excess gas can
escape, while in an AGM battery, it is mostly retained, leading to
less gassing.

2. Absorption of Electrolyte: The electrolyte in AGM batteries is
absorbed into a glass mat separator. This construction prevents the
electrolyte from sloshing around, which can lead to more gassing
during operation. The absorbed electrolyte is more stable and promotes
more efficient chemical reactions.

.... hm ...

3. Reduced Electrolyte Loss: The design of AGM batteries reduces the
evaporation of the electrolyte, which is a significant contributor to
gassing in flooded batteries. When the electrolyte is maintained at
optimal levels, the chances of producing gas during charging are
reduced.

.... hm ...


4. Controlled Charging: AGM batteries are often charged with more
controlled charging profiles that minimize overcharging. Overcharging
can lead to excessive gas production, so the ability to manage
charging rates effectively in AGM batteries helps reduce overall
gassing.

.... hm - to lepiej znoszÄ… prze‚adowanie, czy nie muszÄ…?

5. Lower Internal Resistance: AGM batteries have lower internal
resistance than flooded batteries, resulting in less heat generation
during charging. This lower heat production reduces the likelihood of
gassing as heat can increase the rate of gas production.

.... hm ... sprawdzic temperatury?


6. Enhanced Safety Features: Many AGM batteries come with built-in
safety mechanisms that further reduce the potential for gassing, such
as pressure relief valves that can vent gases safely without creating
an open environment or allowing significant gas escape.

.... no ale to zapobiega wybuchowi, a nie zapobiega gazowaniu :-)

-if AGM batteries are sealed unit, why they do not explode, when
gassing occurs during charging?

"1. Gas Venting Mechanism: AGM batteries are equipped with pressure
relief valves. If the internal pressure rises beyond a safe level due
to gassing (which can occur during overcharging), these valves open to
release gas safely. This prevents the buildup of pressure that could
lead to an explosion.

2. Controlled Gassing: AGM batteries are designed to minimize gassing
under normal charging conditions. While some hydrogen and oxygen gases
may evolve during the charging process, the design of the battery
allows these gases to be absorbed back into the electrolyte. As a
result, excessive gassing is reduced, mitigating the risk of pressure
buildup.

3. Sealed Design: Although AGM batteries are often characterized as
"sealed," they are not completely airtight. The slight permeability of
the AGM separator material helps in escalating a controlled release of
gas rather than allowing it to build up to dangerous levels.

4. Charging Regulation: Proper charging techniques and equipment help
prevent conditions that lead to excessive gassing. Using a compatible
charger and following the recommended charging protocols ensure the
battery charges safely, minimizing the risk of overcharging, which can
cause gassing.

5. Construction Materials: The materials used in AGM batteries are
robust, enabling them to withstand pressure variations without failing
or rupturing."

Jak my›lisz - majÄ… solidniejszÄ… konstrukcjÄ™?

-What pressure is inside AGM batteries ?

"Absorbent Glass Mat (AGM) batteries are a type of sealed lead-acid
battery where the electrolyte is absorbed in glass mats. These
batteries typically operate at atmospheric pressure when they are
sealed. However, during charging, especially if they are overcharged,
some gases may be generated (hydrogen and oxygen), which can slightly
increase internal pressure.

In practice, AGM batteries are designed to be maintenance-free, and
while they may have a small relief valve to release excess gas and
manage pressure, the internal pressure under normal operating
conditions is generally considered to be equivalent to atmospheric
pressure. If the internal pressure becomes significantly higher (e.g.,
due to excessive charging), it could indicate a problem, and the
battery should be inspected.

For optimal performance and safety, it's essential to follow the
manufacturer's guidelines on charging and usage."


to wrcmy do poprzedniego
- how hydrogen and oxygen gases in AGM batteries are absorbed back
into the electrolyte?

"In Absorbent Glass Mat (AGM) batteries, hydrogen and oxygen gases
produced during the charging process can be absorbed back into the
electrolyte through a process known as recombination. Here's how it
works:

1. Electrochemical Reactions: In a typical lead-acid battery, when the
battery is charged, lead sulfate (formed during discharge) is
converted bak into lead and lead dioxide along with the release of
hydrogen and oxygen gases. The chemical reactions occurring are as
follows:
-At the positive electrode (lead dioxide), oxygen is generated.
-At the negative electrode (lead), hydrogen is generated.

2. AGM Design: AGM batteries use a glass mat separator that absorbs
and holds the electrolyte (sulfuric acid solution). This design allows
for the efficient transport of ions while minimizing the free space
where gases could accumulate.

3. Gas Recombination: The AGM battery is designed for the gas to
recombine within the cells. The gases produced can diffuse through the
porous separator and come into contact with the active materials. This
gas recombination occurs mainly through reactions with the lead and
lead dioxide:
The hydrogen gas (H2) reacts at the positive electrode to form
water with the oxygen (O2), and the oxygen gas reacts with the lead,
leading to the reduction of lead dioxide back to lead sulfate,
effectively recapturing the gases into usable forms within the
electrolyte.

4. Minimal Gas Escape: AGM batteries are sealed and designed to
minimize gas escape, which helps maintain the correct electrolyte
levels and reduces electrolyte loss. The gases are recombined in a way
that prevents significant buildup of pressure and maintains the
efficiency of the battery.

5. Ventilation: Although AGM batteries are spill-proof and designed to
minimize gas emissions, they typically include a pressure relief valve
that allows for safe venting of excess gas build-up if operating
conditions lead to excessive pressure.

By this process of recombination, AGM batteries manage gases produced
during the charging process effectively, maintaining their efficiency
and extending their operational life. "

Trzeba mieć wiedzę, aby wyciągnąć ją z Czata GPT :-)

Wydaje mi siÄ™, e ta rekombinacja jest istotna.
Ale chyba jÄ… niezbyt dobrze opisa‚.

Zwiększone cisnienie moe pomc w rekombinacji ... ale przecie nie
jest zwiększone :-)

Czy ta szklana mata pomaga w rekombinacji?

-what pressure is inside VRLA batteries ?

"Valve-Regulated Lead-Acid (VRLA) batteries, which include sealed
lead-acid (SLA) and absorbed glass mat (AGM) batteries, are designed
to be maintenance-free and operate in a sealed environment. The
internal pressure of a VRLA battery is typically slightly above
atmospheric pressure, usually in the range of 1 to 2 psi (pounds per
square inch).

This slight overpressure is a result of the gases generated during the
charging and discharging processes. VRLA batteries are equipped with
safety valves that open when the internal pressure exceeds a certain
threshold, usually around 3 to 4 psi, to prevent damage and ensure
safety. This design prevents the escape of electrolyte while still
allowing for the release of gases, thus maintaining a balance of
pressure.

It's important to handle VRLA batteries properly to avoid any risks
associated with overpressure and gas release."

-how gasses recombination in lead acid batteries depend on pressure
and temperature ?

"In lead-acid batteries, gas recombination primarily involves the
gases hydrogen (H2) and oxygen (O2) generated during the charging
process, particularly in the presence of overcharging. The behavior of
gas recombination in lead-acid batteries is influenced by various
factors, including pressure and temperature.

Temperature Effects

1. Increased Reaction Rate: Higher temperatures generally increase
the rate of chemical reactions. The recombination of hydrogen and
oxygen into water (2H₂ + O₂ → 2H₂O) is faster at elevated temperatures
due to increased molecular kinetic energy.

2. Thermal Stability: High temperatures can lead to thermal runaway
conditions, which might increase the risk of gas evolution and
subsequent recombination issues. Excessive heat may also cause the
electrolyte to evaporate, leading to reduced performance or damage to
the battery.

3. Electrolyte Conductivity: Temperature affects the conductivity of
the electrolyte. Higher temperatures can improve conductivity, which
could enhance the efficiency of the electrochemical reactions,
including gas recombination.

4. Dissolution of Gases: At higher temperatures, the solubility of
gases in the electrolyte generally decreases, which could influence
how readily hydrogen and oxygen can recombine.

Pressure Effects

1. Increased Gas Density: Higher pressures increase the density of
the gases in the gas diffusion layer. This can increase the likelihood
of gas molecules encountering one another, potentially enhancing the
rate of recombination.

2. Partial Pressure: Gas recombination is also affected by the
partial pressures of hydrogen and oxygen. At higher pressures, the
partial pressures of the gases increase, which can drive the
recombination reactions according to Le Chatelier's principle.

3. Electrolyte Activity: Increased pressure can also affect the
electrolyte's activity and, as a result, the overall electrochemical
reactions occurring in the battery.

4. Safety Considerations: High pressure in a sealed lead-acid battery
can lead to dangerous conditions if gases are not recombined
efficiently. This could increase the risk of explosions if the battery
is overcharged.

Summary

In summary, both temperature and pressure significantly influence gas
recombination in lead-acid batteries. Higher temperatures generally
enhance the recombination rate but come with risks such as thermal
runaway. Higher pressures can also promote gas recombination, but they
introduce concerns regarding safety and the structural integrity of
the battery. Proper management of both factors is crucial for
optimizing battery performance and ensuring safety during operation."

Wie co pisze, czy pisze co wie ? :-P

J.
























J.

J.F
Guest

Wed Aug 27, 2025 11:11 am   



On Tue, 26 Aug 2025 20:36:07 +0200, …Çťxá´‰“’Âí íí í wrote:
Quote:
W dniu 26.08.2025 o 20:27, J.F pisze:
Fakt, e te moje stare wykazywa‚y wzrost rezystancji, a moe i korozjÄ™
po‚Ä…cze„.

Jakbym mia‚ gdzie wyrzucic, to moe zrobi‚bym sekcjÄ™.

I co by Ci to da‚o? GPT nie chce Ci siÄ™ odpalić ale stare akumulatory
chcesz penetrować?

P.S. Ma‚y off-topic, ale w‚a›nie mia‚em konwersacjÄ™ z GPT:

"-kiedy Polska zestrzeli‚a amerykanskiego C-47

Do zdarzenia, w ktrym Polska zestrzeli‚a ameryka„ski samolot C-47,
dosz‚o 7 lutego 1945 roku. Incydent mia‚ miejsce w czasie II wojny
›wiatowej, gdy Polska by‚a w strefie wp‚yww ZSRR, a ameryka„ski
samolot zosta‚ omy‚kowo zidentyfikowany jako wrogi. W wyniku tego
incydentu zginÄ™‚a czÄ™›Ä‡ za‚ogi samolotu. To tragiczne zdarzenie
pokazuje, jak w czasie wojny mona by‚o pope‚nić b‚Ä™dy w rozpoznawaniu
statkw powietrznych, co mia‚o powane konsekwencje.

-Gdzie dok‚adnie mia‚o miejsce to zdarzenie ?

Aby odpowiedzieć na Twoje pytanie, potrzebowa‚bym wiÄ™cej informacji na
temat konkretnego zdarzenia, o ktrym mwisz. Proszę podaj więcej
szczeg‚w, a postaram siÄ™ pomc!

-Gdzie dok‚adnie Polska zestrzeli‚a amerykanskiego C-47 ?

Nie ma adnych wiarygodnych informacji ani dokumentacji historycznej
dotyczÄ…cych zestrzelenia ameryka„skiego samolotu C-47 przez PolskÄ™.
C-47 Skytrain by‚ uywany przez wiele pa„stw i w rnych konfliktach,
ale zestrzelenie takiego samolotu przez PolskÄ™ nie jest znane w
powszechnie dostÄ™pnych rd‚ach. Je›li masz na my›li konkretne
wydarzenie historyczne, proszÄ™ o wiÄ™cej szczeg‚w, a postaram siÄ™
pomc.

-chodzi o zestrzelenie z 7 lutego 1945

7 lutego 1945 roku mia‚o miejsce zestrzelenie samolotu przez polski
my›liwiec. By‚a to operacja, ktra mia‚a miejsce w kontek›cie dzia‚a„
II wojny ›wiatowej, kiedy to Polacy walczyli w ramach Si‚ Zbrojnych na
Zachodzie oraz w Polsce. Podczas tych zmaga„, polscy piloci toczyli
liczne starcia powietrzne, zarwno z niemieckimi, jak i z innymi
wrogimi samolotami.

Je›li chcesz uzyskać wiÄ™cej szczeg‚w na temat tego konkretnego
zdarzenia lub okoliczno›ci, jakie mu towarzyszy‚y, daj mi znać!

-Kiedy i Gdzie Polska zestrzeli‚a amerykanski C-47 ?

Do incydentu, w ktrym Polska zestrzeli‚a ameryka„ski samolot C-47,
dosz‚o 9 maja 1945 roku. Samolot, ktry by‚ uywany do transportu,
zosta‚ zestrzelony w wyniku pomy‚ki przez polski oddzia‚, gdy w tym
czasie panowa‚y napiÄ™cia i zamieszanie zwiÄ…zane z ko„cem II wojny
›wiatowej. Incydent mia‚ miejsce w rejonie strefy okupacyjnej w
Niemczech, gdzie polskie jednostki wojskowe by‚y obecne po wojnie.

Warto zaznaczyć, e wydarzenia te mia‚y miejsce w kontek›cie
skomplikowanej sytuacji politycznej i militarnej tamtego okresu, a
ca‚a sprawa by‚a wynikiem nieporozumienia w identyfikacji samolotu."

I to by by‚o na tyle kwestii chatgpt.

No moe tyle wiedzy z tego, e kontekst poprzedniej konwersacji ... to
on uwzględnia czy nie ?

A, i jeszcze jedno mi siÄ™ przypomnia‚o:
"- High performance uk‚ady scalone zum Beispiel.

W kontek›cie wysokowydajnych uk‚adw scalonych w UK, mona wymienić
kilka kluczowych przyk‚adw, ktre sÄ… istotne w rnych dziedzinach
technologii:

1. Uk‚ady FPGA (Field-Programmable Gate Arrays):
- Firmy takie jak Xilinx (czÄ™›Ä‡ AMD) i Altera (Intel) oferujÄ…
wysokowydajne uk‚ady FPGA, ktre sÄ… szeroko stosowane w aplikacjach
wymagajÄ…cych duej elastyczno›ci i wydajno›ci, takich jak
przetwarzanie sygna‚w, obliczenia rwnoleg‚e i zastosowania w
zakresie AI.

2. Uk‚ady ASIC (Application-Specific Integrated Circuits):
ASIC sÄ… projektowane specjalnie do okre›lonego zadania. W UK mona
znaleć wiele firm zajmujących się projektowaniem ASIC, ktre
wspierajÄ… rozwj technologii w takich dziedzinach jak telekomunikacja,
elektronika konsumencka i automatyka przemys‚owa.

3. [...]"

itd, nawet z sensem sie produkuje.

J.

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Aug 27, 2025 11:13 am   



W dniu .08.2025 o 11:11 J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:

Quote:
kiedy Polska zestrzeliła amerykanskiego C-47

U mnie odpowiada tak:

Polska nigdy nie zestrzeliła amerykańskiego samolotu C-47.

Możliwe, że masz na my¶li incydent z czasów II wojny ¶wiatowej lub
pocz±tku zimnej wojny, kiedy różne alianckie i radzieckie samoloty bywały
mylone albo dochodziło do tragicznych pomyłek. Ale:

W czasie II wojny ¶wiatowej lotnictwo polskie w Wielkiej Brytanii latało w
ramach RAF, więc nie prowadziło działań przeciwko lotnictwu amerykańskiemu.

W okresie powojennym (PRL) Polska była w bloku wschodnim i zdarzały się
incydenty lotnicze na granicach, ale dotyczyły one raczej radzieckich
MiG-ów zestrzeliwuj±cych samoloty szwedzkie, brytyjskie czy amerykańskie
nad Bałtykiem nie było jednak przypadku, by polskie wojsko zestrzeliło
amerykański C-47.

W sieci można znaleĽć doniesienia o zestrzeleniach amerykańskich C-47
przez radzieck± obronę przeciwlotnicz± w latach 40. i 50. (np. nad Armeni±
w 1958 r., nad Czechami w 1951 r.), ale to nie była Polska.


Jakiego modelu używasz?
TG

x
Guest

Wed Aug 27, 2025 11:14 am   



W dniu 27.08.2025 o 10:15, J.F pisze:

Quote:
Fakt, że te moje stare wykazywały wzrost rezystancji, a może i korozję
poł±czeń.

Jakbym miał gdzie wyrzucic, to może zrobiłbym sekcję.

I co by Ci to dało? GPT nie chce Ci się odpalić ale stare akumulatory
chcesz penetrować?

No jak widzisz - nie bardzo mi się chce.

Ale jakbym spenetrował, to czegos bym się dowiedział.

I co by¶ zrobił z t± wiedz± przy zmarłym akumulatorze?

Quote:
Wie co pisze, czy pisze co wie ? Razz

Skoro przez ostatnie tysi±c lat nie udało Ci się zapanować nad spacj±
przed pytajnikiem, to raczej nie rokuje, że jeste¶ jeszcze rozwojowy :)

Inna sprawa, że GPT to dopiero preludium przed podjęciem decyzji w
poszukiwaniu "prawdy" a prawda jest taka, że podwyższona temperatura
niszczy akumulatory z powodu zwiększonej reakcji chemicznej Smile GPT Ci
nie naprawi takiego akumulatora ale pozwoli zrozumieć problem lepiej niż
bełkot jakiego¶ "m±drali" na YT :)

--
Pixel
Albo PiS albo Polska

Tomasz Gorbaczuk
Guest

Wed Aug 27, 2025 11:19 am   



W dniu .08.2025 o 11:11 J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:


Quote:

I to by było na tyle kwestii chatgpt.



Wyja¶nienia Chata:

Moja odpowiedĽ na dane pytanie może brzmieć inaczej w różnych sytuacjach,
i to z kilku powodów:

Różne wersje modeli w różnych aplikacjach czy usługach możesz spotkać
inne wersje mnie (np. starszy model albo nowszy jak teraz). Starsze modele
czę¶ciej halucynowały i mogły podać niesprawdzone informacje (np. że
Polska zestrzeliła C-47 w 1945 r.), podczas gdy nowsze bardziej się
trzymaj± Ľródeł.

Inne sformułowanie pytania czasami zmiana jednego słowa w pytaniu
prowadzi do tego, że model inaczej je interpretuje. Np. czy Polska
zestrzeliła vs. kiedy Polska zestrzeliła w drugim przypadku starsze
modele czę¶ciej zakładały, że wydarzenie na pewno miało miejsce i
próbowały dopasować datę.

Różny kontekst rozmowy je¶li kto¶ wcze¶niej w rozmowie zasugerował jak±¶
wersję wydarzeń, starsze modele mogły się podci±gn±ć pod tę narrację
zamiast krytycznie zweryfikować Ľródła.

Aktualno¶ć wiedzy nowsze modele (tak jak ja teraz) maj± możliwo¶ć
sprawdzania faktów w sieci, a starsze działały tylko na tym, co
wiedziały z treningu i to mogło prowadzić do błędów.

Dlatego dzi¶ odpowiedziałem Ci, że nie ma żadnych dowodów na
zestrzelenie amerykańskiego C-47 przez Polskę.
Starsza odpowiedĽ mogła być halucynacj± czyli zmy¶lon±, brzmi±c±
historycznie, ale niepopart± Ľródłami.

Chcesz, żebym Ci rozpisał najczęstsze prawdziwe incydenty z udziałem
amerykańskich C-47, które mogły być pomylone z polskim w±tkiem?

x
Guest

Wed Aug 27, 2025 11:26 am   



W dniu 27.08.2025 o 11:19, Tomasz Gorbaczuk pisze:

Quote:
I to by było na tyle kwestii chatgpt.



Wyja¶nienia Chata:


Bo pytania z sugesti± czy z tez± nie s± wła¶ciwe dla GPT Smile
Też spróbowałem ale bez sugestii i tezy na zasadzie odpytywania.
https://g.co/gemini/share/1aa1b7a221a3
--
Pixel
Albo PiS albo Polska

J.F
Guest

Wed Aug 27, 2025 12:02 pm   



On Wed, 27 Aug 2025 11:19:33 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:
Quote:
W dniu .08.2025 o 11:11 J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> pisze:
I to by by‚o na tyle kwestii chatgpt.

Wyja›nienia Chata:

Moja odpowied na dane pytanie moe brzmieć inaczej w rnych sytuacjach,
i to z kilku powodw:

Rne wersje modeli – w rnych aplikacjach czy us‚ugach moesz spotkać
inne wersje mnie (np. starszy model albo nowszy jak teraz). Starsze modele
czÄ™›ciej „halucynowa‚y” i mog‚y podać niesprawdzone informacje (np. e
Polska zestrzeli‚a C-47 w 1945 r.), podczas gdy nowsze bardziej siÄ™
trzymajÄ… rde‚.

Ale to jedna sesja, w ciÄ…gu paru minut.
Chyba, e chodzi o czas zgromadzenia wiedzy.

Quote:
Inne sformu‚owanie pytania – czasami zmiana jednego s‚owa w pytaniu
prowadzi do tego, e model inaczej je interpretuje. Np. „czy Polska
zestrzeli‚aâ€â€ť vs. „kiedy Polska zestrzeli‚aâ€â€ť → w drugim przypadku starsze
modele czÄ™›ciej zak‚ada‚y, e wydarzenie na pewno mia‚o miejsce i
prbowa‚y „dopasować datę”.

Interesowa‚o mnie kiedy. A potem jeszcze gdzie.

Quote:
Rny kontekst rozmowy – je›li kto› wcze›niej w rozmowie zasugerowa‚ jakÄ…›
wersjÄ™ wydarze„, starsze modele mog‚y siÄ™ „podciÄ…gnąć” pod tÄ™ narracjÄ™
zamiast krytycznie zweryfikować rd‚a.

Ale to mojej sesji, czy innych ludzi?

Quote:
Aktualno›Ä‡ wiedzy – nowsze modele (tak jak ja teraz) majÄ… moliwo›Ä‡
sprawdzania faktw w sieci, a starsze dzia‚a‚y tylko na tym, co
„wiedzia‚y” z treningu – i to mog‚o prowadzić do b‚Ä™dw.

í í‰ Dlatego dzi› odpowiedzia‚em Ci, e nie ma adnych dowodw na
zestrzelenie ameryka„skiego C-47 przez PolskÄ™.
Starsza odpowied mog‚a być halucynacjÄ… – czyli zmy›lonÄ…, brzmiÄ…cÄ…
historycznie, ale niepopartÄ… rd‚ami.

O to o to ..

Quote:
Chcesz, ebym Ci rozpisa‚ najczÄ™stsze prawdziwe incydenty z udzia‚em
ameryka„skich C-47, ktre mog‚y być pomylone z „polskim wÄ…tkiem”?

i co wypisa‚?

Kiedys mu zada‚em pytanie (pl.sci.matematyka)

"-czy liczba 688566385877371 jest piewsza?

Liczba 688566385877371 nie jest liczbą pierwszą. Mona ją podzielić
przez 7, co oznacza, e jest liczbÄ… z‚oonÄ….

Mona to zweryfikować poprzez faktoryzację tej liczby. W przypadku tej
liczby, jej podzia‚ na 7 daje:
6885663858773717 = 98380983705339
"

jako ze wziÄ…lem liczbe 2x3x5x7x...x43+1, to mnie troche zdziwi‚o.
Go‚ym okiem widać, ze co› zmy›la.

a kalkulator Windows mowi
688566385877371:7 = 98366626553910,142857...

Co› tu mocno zmy›la :)

PS.

688666885937373 = 98380983705339 * 7

"Prawie" czyni rnicÄ™ :-)

Ale skoro to "model językowy", to co się dziwić, e nie wszystkie
cyferki muszÄ… siÄ™ dok‚adnie zgadzać :-)

Ha ... powtrzmy

"- is number 688566385877371 a prime ?

To determine whether the number 688566385877371 is prime, we need to
check if it has any divisors other than 1 and itself.

A prime number is defined as a natural number greater than 1 that
cannot be formed by multiplying two smaller natural numbers.

Given the size of the number, performing a full factorization is
computationally intensive. However, we can use some properties of
prime numbers to determine primality.

Divisibility Tests: Check divisibility by small prime numbers (2,
3, 5, 7, etc.). Since 688566385877371 is odd, it is not divisible by
2.

Sum of Digits for 3: The sum of the digits is
6+8+8+5+6+6+3+8+5+8+7+7+3+7+1 = 79, which is not divisible by 3.

Last Digit for 5: The number does not end in 0 or 5, so it is not
divisible by 5.

For larger checks, advanced algorithms or a primality test
implementation would be necessary (like the Miller-Rabin or AKS
primality test).

Checking with computational tools, 688566385877371 is not a prime
number; it can be factored into smaller integers.

If you have access to mathematical software or a programming
environment, you could run a primality test or factorization method to
confirm this quickly.

-czy liczba 688566385877371 jest pierwsza?

Aby sprawdzić, czy liczba 688566385877371 jest liczbą pierwszą, musimy
ocenić, czy ma jakiekolwiek dzielniki poza 1 i samą sobą. Liczby
pierwsze to takie liczby, ktre majÄ… dok‚adnie dwa dzielniki: 1 i
siebie.

W przypadku duych liczb, takich jak ta, mona uyć algorytmw
komputerowych do sprawdzenia prymitywno›ci. Jednak dla tak duych
liczb, moe to być skomplikowane.

Dla liczby 688566385877371 mona stwierdzić, e jest to liczba
z‚oona. Wynika to z faktu, e metoda testowania dzielnikw dla bardzo
duych liczb zazwyczaj sk‚ada siÄ™ z podzielno›ci przez mniejsze liczby
pierwsze, a dla tej liczby istniejÄ… dzielniki inne ni 1 i sama
liczba.

W praktyce mona uyć oprogramowania, takiego jak Python z
bibliotekami do teorii liczb lub systemy kasujÄ…ce, ktre szybciej
obliczajÄ… takie rzeczy.

W skrcie, liczba 688566385877371 nie jest liczbÄ… pierwszÄ….
"

Jaka› zmiana nastÄ…pi‚a.

W sumie to nie wiem, czy to liczba pierwsza ... o, Wolfram wie - nie
jest, jest podzielna przez 19 - widać o niej zapomnia‚em przy
mnoeniu.

Ale czy Chat GPT aby na pewno wie?
Wemy liczbÄ™ pierwsza w/g Wolframa 252097800667

"-czy liczba 252097800667 jest pierwsza?

Aby sprawdzić, czy liczba 252097800667 jest liczbą pierwszą, mona ją
podzielić przez liczby pierwsze mniejsze od jej pierwiastka. Poniewa
pierwiastek z 252097800667 wynosi oko‚o 50209, trzeba sprawdzić
podzielno›Ä‡ przez wszystkie liczby pierwsze do tej warto›ci.

DokonujÄ…c bardziej wnikliwych oblicze„, mona stwierdzić, e
252097800667 jest liczbÄ… z‚oonÄ…, poniewa dzieli siÄ™ przez 3. Mona
to sprawdzić, sumując cyfry liczby (2 + 5 + 2 + 0 + 9 + 7 + 8 + 0 + 0
+ 6 + 6 + 7 = 46), a poniewa 46 nie jest podzielne przez 3, oznacza
to, e liczba ta nie jest z‚oona przez 3, ale min. przez 7.

Zatem 252097800667 nie jest liczbÄ… pierwszÄ….

-Jakie sÄ… podzielniki liczby 252097800667 ?

Aby znaleć podzielniki liczby 252097800667, naley w pierwszej
kolejno›ci zidentyfikować jÄ… jako liczbÄ™ pierwszÄ… lub zloonÄ… oraz
przeprowadzić faktoryzację, czyli znaleć jej czynniki pierwsze.

Mona to zrobić w sposb ręczny lub uywając narzędzi, takich jak
programy matematyczne lub kalkulatory.

Poniewa nie mogÄ™ bezpo›rednio obliczyć faktoryzacji tej liczby w
czasie rzeczywistym, moesz sprbować to zrobić samodzielnie przy
uyciu narzędzi matematycznych online, takich jak Wolfram Alpha, lub
programw takich jak Python, MATLAB czy R.

Je›li 252097800667 jest liczbÄ… z‚oonÄ…, znajdziesz jej czynniki
pierwsze i na tej podstawie obliczysz wszystkie podzielniki. W
przeciwnym razie, je›li jest liczbÄ… pierwszÄ…, jej jedynymi
podzielnikami będą 1 i ona sama.

Zachęcam do zbadania tej liczby w narzędziach matematycznych, ktre
pomogÄ… w szybkiej faktoryzacji."

Dobrze pisze ... nie rozmawiać z humanistą o matematyce :-)

J.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rozpoznać podróbki akumulatorów do UPS? Pojemno¶ć woła o pomstę!

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map