Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next
Maciek
Guest
Sun Aug 15, 2010 11:35 am
Użytkownik RadekNet napisał:
Quote:
Jesli dyskutujemy "dla potomnych" to badzmy konkretni - jaki przepis
mowi, ze "istotny" jest tempomat? Hamulce, ukad kierowniczy,
zawieszenie...
Już pisałem - wyślij pytanie do PzMot. Ewentualnie Instytut Transportu
Samochodowego. Będzie naprawdę precyzyjnie i tu nie poddasz niczego w
wątpliwość. Wytłumaczą Twoje wątliwości.
Jeżeli chcesz czytać, to:
http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/1039.htm - były modyfikacje
dokumentu ale nie znam nowego. Nie sądzę, żeby były istotne modyfikacje
poza dodaniem nowych elementów.
Załacznik 1, punkt 12.6
Ograniczniki prędkości - tak wiem, zaraz napiszesz, że nie nazywa się
tempomat. I cała masa innych drobiazgów, które nalezy rozrysować,
obfotografować, opisać.
Jeżeli ma własną homologację, to ją podajesz. Jeżeli nie, to uzyskujesz
wraz z całym pojazdem. Podkreślam - homologacja wydana na inny typ nie
liczy się o ile producent nie zadbał o jej szerszy zakres i dowolność
montażu, np. we wszystkich samochodach odpowiedniej klasy.
To są szczegółowe spisy elementów konstrukcyjnych, podlegających
homologacji przy modyfikacjach. Producent/dostawca samochodu zadbał o
homologację dla typu pojazdu. Modyfikacje muszą podlegać dodatkowym
badaniom i zezwoleniom. Dla typu sprawa kosztuje dość sporo. Dla
pojedynczego samochodu, np. modyfikowanego przez hobbystę jest znacznie
taniej. O ile pamiętam, to kilkaset złotych. Podajesz typ materiału na
podsufitkę lub ciśnienie w kolektorze dolotowym a o tempomacie nic? W
życiu.
Że możesz wyłaczyć? ABS też się wyłącza, poduszki również. Chodzi o to,
co będzie we wraku w razie wypadku i na kogo da się zwalić winę.
Niekoniecznie co bezpośrednio spowodowało wypadek.
Quote:
Po drugie - nie moge zalozyc tempomatu dedykowanego do tego samochodu
(powiedzmy, ze dla ulatwienia pomijam ten z Opla a mowimy o dokladce
tempomatu z rozbitegoo Sharana) a uniwersalny tempomat firmy Waeo juz
moge?
Jeżeli jego uniwersalność jest opisana w papierach i dopuszczona do
konkretnej listy modeli, czy klasy, w tym Twojego, to tak. Z
zastrzeżeniem dalszych modyfikacji, bo tracisz homologację producenta a
musisz zadbać o własną.
Maciek
Maciek
Guest
Sun Aug 15, 2010 11:39 am
Użytkownik Mirek napisał:
Quote:
Podstawą tego homo powinny być zderzaki na jednej wysokości i światła.
Ależ cała masa gratów jeździ po drogach i policja nie łapie tych
świecacych wszędzie gdzie się da, majacych kolekcję reflektorów gdzie
się da. Co nie znaczy, że wolno i co nie znaczy, że w razie wypadku
posiadacz choinki nie będzie miał kłopotów. Mnie wkurzają tirowcy
obwieszeni kolorowymi światełkami, w tym pomarańczowymi. Na pierwszy
rzut oka nie widać, że jedno z nich gdzieś tam zaczęło migać.
Maciek
RadekNet
Guest
Sun Aug 15, 2010 12:01 pm
On 15 Sie, 01:12, Maciek <macie...@polobox.com> wrote:
Quote:
Użytkownik RadekNet napisał:
Pomijajac, ze sie z nimi nie zgadzam co juz argumentowalem - mam
nadzieje, ze dosc rzeczowo - to zamawiam sam mnoznik, wiec to tak
jakby fabryke widelcow oskarzyc o wspoludzial w ew. zbrodni ;)
Argumentowałeś, że nie zgadzasz się, bo wstawiasz atestowany moduł.
Nie. Argumentowalem, ze ta modyfikacja nijak sie ma do stwarzania
zagrozenia na drodze, bo _zawsze_ mozesz ja wylaczyc.
Powiedz mi jak zagrazam sobie i innym to moze zmienie zdanie i go nie
zaloze. Ale nie od strony kruczkow prawnych, a takiego faktycznego
zagrozenie na drodze.
Quote:
Prawnicy kochają sprawy z samodzielnymi modyfikacjami podzespołów
"istotnych dla bezpieczeństwa".
Jesli dyskutujemy "dla potomnych" to badzmy konkretni - jaki przepis
mowi, ze "istotny" jest tempomat? Hamulce, ukad kierowniczy,
zawieszenie...
Po drugie - nie moge zalozyc tempomatu dedykowanego do tego samochodu
(powiedzmy, ze dla ulatwienia pomijam ten z Opla a mowimy o dokladce
tempomatu z rozbitegoo Sharana) a uniwersalny tempomat firmy Waeo juz
moge?
--
Radek Wrodrczyk
J.F.
Guest
Sun Aug 15, 2010 12:01 pm
On Sun, 15 Aug 2010 13:35:24 +0200, Maciek wrote:
Quote:
Już pisałem - wyślij pytanie do PzMot. Ewentualnie Instytut Transportu
Samochodowego. Będzie naprawdę precyzyjnie i tu nie poddasz niczego w
wątpliwość. Wytłumaczą Twoje wątliwości.
Jeżeli chcesz czytać, to:
http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/1039.htm - były modyfikacje
dokumentu ale nie znam nowego. Nie sądzę, żeby były istotne modyfikacje
poza dodaniem nowych elementów.
Załacznik 1, punkt 12.6
Ograniczniki prędkości - tak wiem, zaraz napiszesz, że nie nazywa się
tempomat.
Bo zapewne sie nie nazywa i chodzi o ogranicznik predkosci do
samochodow ciezarowych i innych, ktore musza miec predkosc
ograniczona.
Tak nawiasem mowiac to przepisy niekoniecznie dorosly do zycia:
"Jeżeli wyposażenie i części pojazdu mają sterowanie elektroniczne,
należy podać charakterystykę tego sterowania".
Program zamiescic, algorytm, czy zalozenia do algorytmu ?
Quote:
To są szczegółowe spisy elementów konstrukcyjnych, podlegających
homologacji przy modyfikacjach. Producent/dostawca samochodu zadbał o
homologację dla typu pojazdu. Modyfikacje muszą podlegać dodatkowym
badaniom i zezwoleniom. Dla typu sprawa kosztuje dość sporo. Dla
pojedynczego samochodu, np. modyfikowanego przez hobbystę jest znacznie
taniej. O ile pamiętam, to kilkaset złotych. Podajesz typ materiału na
podsufitkę lub ciśnienie w kolektorze dolotowym a o tempomacie nic? W życiu.
Nie ma wymienionego. Chyba, bo dlugie. Podobnie np instalacja
elektryczna sprowadza sie do kilku punktow. Przekazniki nie wystepuja
w rozporzadzeniu.
Quote:
Że możesz wyłaczyć? ABS też się wyłącza, poduszki również. Chodzi o to,
co będzie we wraku w razie wypadku i na kogo da się zwalić winę.
Niekoniecznie co bezpośrednio spowodowało wypadek.
To ma trzy rozne kierunki prawne, i faktycznie - jeden moze byc nieco
ryzykowny.
Ale pominales jeszcze jeden aspekt - na ktore czesci naprawde jest
wymagana homologacja. Jest na to osobne rozporzadzenie.
J.
RadekNet
Guest
Sun Aug 15, 2010 12:04 pm
On 15 Sie, 09:16, Mario <mar...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
W dniu 2010-08-14 18:25, RadekNet pisze:
Swoja droga - czujnik ABS to czujnik halla? Domyslam sie, ze zeby
usyskac z niego impuls musze podac mu napiecie? Zakladam, ze 12V z
glownej instalacji?
W starszych modelach to był czujnik indukcyjny.
Czyli kolejna niewiadoma.
Hmmm gnebiac temat co raz mocniej sklaniam sie jednak ku tempomatowi z
firmy Waeco - prosty montaz,gwarancja na urzadzenie. Z Oplem duzo
kombinacji a z oryginalem brak gwarancji, ze nie jest uszkodzony, albo
nie padnie po miesiacu.
--
Radek Wrodarczyk
Mirek
Guest
Sun Aug 15, 2010 12:35 pm
Sergiusz Rozanski wrote:
Quote:
Dziwnie by wtedy wszystkie malutkie samochodziki wyglądały, ze światłami
i zderzakami na wysokości dachu? ;)
Cyli równamy do największego, a pieszych mamy w d... ?
No i świecimy sami sobie po oczach.
Mirek.
Sergiusz Rozanski
Guest
Sun Aug 15, 2010 12:44 pm
Dnia 15.08.2010 Mirek <i_tak@zaspamowany.adres> napisał/a:
Quote:
Sergiusz Rozanski wrote:
Dziwnie by wtedy wszystkie malutkie samochodziki wyglądały, ze światłami
i zderzakami na wysokości dachu? ;)
Cyli równamy do największego, a pieszych mamy w d... ?
A z jakiego powodu mamy równać do najmniejszego? Przecież jak to ma być auto
do jazdy po bezdrożach lub kiepskich drogach, to nie zrobię mu prześwitu na 5cm
Quote:
No i świecimy sami sobie po oczach.
Mogłeś zawiasów nie obniżać.
--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie?
Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest
coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".
Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.
Mirek
Guest
Sun Aug 15, 2010 2:52 pm
Sergiusz Rozanski wrote:
Quote:
Przecież jak to ma być auto
do jazdy po bezdrożach lub kiepskich drogach,
To niech nie jeździ po mieście.
Quote:
to nie zrobię mu prześwitu na 5cm
Nie popadajmy w skrajności.
Quote:
Mogłeś zawiasów nie obniżać.
Nic nie obniżałem - wypraszam sobie.
Mirek.
Maciek
Guest
Sun Aug 15, 2010 3:28 pm
Użytkownik J.F. napisał:
Quote:
Ale pominales jeszcze jeden aspekt - na ktore czesci naprawde jest
wymagana homologacja. Jest na to osobne rozporzadzenie.
To podaj koledze, bo jeszcze palnie jakieś głupstwo - twierdzi skoro nie
widzi problemu, to go nie ma ato aż tak łatwo nie jest. Ja kiedyś miałem
z tym trochę zajęcia ale obecnych wymagań nie znam.
Maciek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sun Aug 15, 2010 5:24 pm
Hello Patryk,
Sunday, August 15, 2010, 6:21:14 PM, you wrote:
Quote:
Masz swoje zdanie ja mam swoje a racja jest po mojej stronie. Każdy
Ja wymieniam żarówkę i jeszcze mi się nie zdarzyło - a przejechałem
prawie pół miliona kilometrów - żebym miał istotny problem z
ustawieniem świateł po wymianie żarówki. Od korekty minimalnych
odchyłek mam regulację wysokości świateł.
Mnie też się nie zdarzyło, więc się zastanawiam, dlaczego w instrukcji
o tym wspominają?
Albo używasz... bardzo tanich żarówek, albo sobie teoretyzujesz. Złe
Tak sobie właśnie teoretyzuję radykalizm kolegi Andrzeja...
Ale odróżniasz czynność eksploatacyjną, jaką jest wymiana żarówki od
samodzielnego montażu tempomatu o niewłaściwych dla tego samochodu
parametrach? Czy dla Ciebie to to samo?
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Patryk
Guest
Sun Aug 15, 2010 6:21 pm
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:
Quote:
Masz swoje zdanie ja mam swoje a racja jest po mojej stronie. Każdy
Ja wymieniam żarówkę i jeszcze mi się nie zdarzyło - a przejechałem
prawie pół miliona kilometrów - żebym miał istotny problem z
ustawieniem świateł po wymianie żarówki. Od korekty minimalnych
odchyłek mam regulację wysokości świateł.
Mnie też się nie zdarzyło, więc się zastanawiam, dlaczego w instrukcji
o tym wspominają?
Quote:
Albo używasz... bardzo tanich żarówek, albo sobie teoretyzujesz. Złe
Tak sobie właśnie teoretyzuję radykalizm kolegi Andrzeja....
--
Patryk
RoMan Mandziejewicz
Guest
Sun Aug 15, 2010 8:05 pm
Hello Patryk,
Sunday, August 15, 2010, 9:16:44 PM, you wrote:
[...]
Quote:
Ja krótko: niech Pan wołą Policję! Jeśli uważa Pan, że popełniam wykroczenie
albo przestępstwo, niech Pan wołą Policję, Straż Miejską, idzie do Sądu albo
do Prokuratury. Powodzenia.
Szkoda, że Policja nie przyjechała, miałbym bekę
Szkoda, że facetowi brakło jaj. Miałbyś nie bekę ale spory mandacik
przy odrobinie samozaparcia zgłaszającego. Nie od policji, tylko od
dozoru technicznego.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Patryk
Guest
Sun Aug 15, 2010 9:16 pm
RoMan Mandziejewicz <roman@pik-net.pl> wrote:
Quote:
Ale odróżniasz czynność eksploatacyjną, jaką jest wymiana żarówki od
samodzielnego montażu tempomatu o niewłaściwych dla tego samochodu
parametrach? Czy dla Ciebie to to samo?
Ależ oczywiście, że odróżniam. Piłem do radykalizmu Andrzeja, że homologacja,
przepisy itd.
Ja sobie w Wartburgu zrobiłem tempomat, samoróbkę. Działał bardzo
fajnie i byłem z niego zadowolony. Zdjąłem, żeby prototyp dopracować, ale
zabrakło czasu i chęci...
I wcale nie uważam, że było to nierozsądne, zresztą pedał gazu tam miał
skłonność do zacinania się, dopiero po jakimś czasie udało mi się
dojść w czym rzecz i usterkę usunąłem permanentnie.
W punciaku tez mi się zaciął parę razy i też rozwiązałem problem.
Tyle, że jak mi się w fabrycznym rozwiązaniu zacina pedał, to mogę iść do
sądu i mówić: to przez tą felerną gumkę Wysoki Sądzie gaz się zablokował.
Natomiast jak jechałem na swoim tempomacie byłem w dwójnasób ostrożny wiedząc,
że w razie czego jestem winny i nie ma gadania.
Ale każdy może kupić w sklepie młotek i uderzyć nim w głowę. Może też postawić
go nieopatrznie na parapecie X piętra i zupełnie nieumyślnie zrzucić.
Oczywiście ponosi winę.
Czy zatem zabronić używania młotka bez odpowiedniej licencji?
IMHO dyskusja osiągnęła poziom absurdu. Gość ma auto? Ma. To niech sobie z nim
robi co tylko chce. Jak jest rozsądny, to zrozumie, że może trzeba by
fachowcowi powierzyć zadanie. A jak nie jest rozsądny, to i tak to zrobi.
Po prostu jestem gorącym zwolennikiem świętego prawa własności i
odpowiedzialności.
Na rozluźnienie anegdotka.
Zrobiłem sobie kompresor ze zbiornikiem w postaci butli gazowej.
Mogę sobie taką butlę wziąć i np. dopompować 4 koła, albo całkowicie
napompować 2. Albo coś przedmuchać w terenie.
No i kiedyś podpompowując koła przypałętał się jakiś radykał i drze mordę,
że co robię, że tak nie można, itd.... Nie dość, że się nie przywitał,
to jeszcze drze mordę.
Ja krótko: niech Pan wołą Policję! Jeśli uważa Pan, że popełniam wykroczenie
albo przestępstwo, niech Pan wołą Policję, Straż Miejską, idzie do Sądu albo
do Prokuratury. Powodzenia.
Szkoda, że Policja nie przyjechała, miałbym bekę :)
--
Patryk
Dariusz K. Ładziak
Guest
Mon Aug 16, 2010 12:15 am
Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Hello Patryk,
Sunday, August 15, 2010, 9:16:44 PM, you wrote:
[...]
Ja krótko: niech Pan wołą Policję! Jeśli uważa Pan, że popełniam wykroczenie
albo przestępstwo, niech Pan wołą Policję, Straż Miejską, idzie do Sądu albo
do Prokuratury. Powodzenia.
Szkoda, że Policja nie przyjechała, miałbym bekę :)
Szkoda, że facetowi brakło jaj. Miałbyś nie bekę ale spory mandacik
przy odrobinie samozaparcia zgłaszającego. Nie od policji, tylko od
dozoru technicznego.
A znane jest ci magiczne pojęcie "300 litroatmosfer"?
Zbiornik poniżej tego iloczynu pojemności przez ciśnienie robocze nir
podlega pod UDT, mógłby sobie dzwonić po policje do woli.
--
Darek
RoMan Mandziejewicz
Guest
Mon Aug 16, 2010 10:51 am
Hello Dariusz,
Monday, August 16, 2010, 2:15:32 AM, you wrote:
Quote:
Ja krótko: niech Pan wołą Policję! Jeśli uważa Pan, że popełniam wykroczenie
albo przestępstwo, niech Pan wołą Policję, Straż Miejską, idzie do Sądu albo
do Prokuratury. Powodzenia.
Szkoda, że Policja nie przyjechała, miałbym bekę
Szkoda, że facetowi brakło jaj. Miałbyś nie bekę ale spory mandacik
przy odrobinie samozaparcia zgłaszającego. Nie od policji, tylko od
dozoru technicznego.
A znane jest ci magiczne pojęcie "300 litroatmosfer"?
A muszą być mi znane wszelkie takie pojęcia?
Quote:
Zbiornik poniżej tego iloczynu pojemności przez ciśnienie robocze nir
podlega pod UDT, mógłby sobie dzwonić po policje do woli.
Mam wrażenie, że butla "11 kG" łapie się już pod "300 l*atm" - 11 kG
LPG to 20 litrów, butla nie może być wypełniona pod zawór, czyli
zapewne ma co najmniej 25l. Ciśnienie jaka ta butla musi wytrzymywać
znamionowo to bodaj 15 atm - czyli iloczyn przekracza 300 i pod DT
raczej podlega.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next