Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
J.F
Guest
Mon Apr 23, 2012 4:30 pm
A propos wiatrowych,
http://www.youtube.com/watch?v=ywqcUp9n1c4
ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ? Generator pradu
wzbudzenia, wzmacniacz elektromechaniczny, odklucacz ?
J.
J.F
Guest
Mon Apr 23, 2012 4:37 pm
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
J.
mk
Guest
Mon Apr 23, 2012 4:59 pm
W dniu 2012-04-23 18:37, J.F pisze:
Quote:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach elektryfikacji
u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przemysł używał głównie maszyn parowych.
pzdr
mk
Jacek Maciejewski
Guest
Mon Apr 23, 2012 5:16 pm
Dnia Mon, 23 Apr 2012 18:30:48 +0200, J.F napisał(a):
Quote:
ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ?
IMO wzbudnica.
--
Jacek
mk
Guest
Mon Apr 23, 2012 7:07 pm
W dniu 2012-04-23 20:52, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
mk napisało:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przemysł używał głównie maszyn parowych.
Do elektryfikacji?!
Tak, do elektryfikacji obszaru fabryki. Być może okolic.
pzdr
mk
Tomasz Wójtowicz
Guest
Mon Apr 23, 2012 8:06 pm
W dniu 2012-04-23 19:16, Jacek Maciejewski pisze:
Quote:
Dnia Mon, 23 Apr 2012 18:30:48 +0200, J.F napisał(a):
ktos wie co tam robi ta mala "maszyna" na koncu walu ?
IMO wzbudnica.
moim zdaniem też
Tomasz Wójtowicz
Guest
Mon Apr 23, 2012 8:08 pm
W dniu 2012-04-23 20:52, Jarosław Sokołowski pisze:
Quote:
Pan J.F napisał:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
Wodnych, czasem bardzo małych.
Wtedy już były popularne motogeneratory, zwykle na benzynę, naftę,
metanol itp.
Jarosław Sokołowski
Guest
Mon Apr 23, 2012 8:52 pm
Pan J.F napisał:
Quote:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
Wodnych, czasem bardzo małych.
--
Jarek
Jarosław Sokołowski
Guest
Mon Apr 23, 2012 8:52 pm
mk napisało:
Quote:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przemysł używał głównie maszyn parowych.
Do elektryfikacji?!
--
Jarek
kogutek
Guest
Mon Apr 23, 2012 9:22 pm
mk <reverse_lp.pw@myzskm> napisał(a):
Quote:
W dniu 2012-04-23 18:37, J.F pisze:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach elektryfikacji
u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Z malych elektrowni wodnych ?
Przemysł używał głównie maszyn parowych.
pzdr
mk
Po wojnie pozbyliśmy się największego zadupia i w ramach reparacji dostaliśmy
w miarę dobrze uzbrojone " ziemie odzyskane". Elektryfikacja długo potrwała. W
latach siedemdziesiątych trafiłem na wioskę w województwie łódzkim. Prąd do
niej doprowadzili chyba w siedemdziesiątym pierwszym albo drugim.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->
http://www.gazeta.pl/usenet/
Jacek Maciejewski
Guest
Tue Apr 24, 2012 7:35 am
Dnia Mon, 23 Apr 2012 18:37:47 +0200, J.F napisał(a):
Quote:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
W 52 jak miałem 7 lat to nosiłem staremu do fabryki śniadanie. Stara
tkalnia w Zelowie. Była tam wspaniała maszyna parowa, cała błyszcząca,
wirujaca, stukająca i posapująca zapewniająca napęd bezpośredni zbiorczy
dla całej menażerii krosien. Za mały byłem żeby dostrzec czy tam nie ma też
jakiejś prądnicy podłączonej do tego ustrojstwa. Ale fascynacja maszyną do
dziś mi została
--
Jacek
J.F
Guest
Tue Apr 24, 2012 7:57 am
Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości
Quote:
W dniu 2012-04-23 18:37, J.F pisze:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji
u nas bylo - skad byl prad ?
Nie mowie o Warszawie, tylko jakies dalsze zadupia
Po wojnie pozbyliśmy się największego zadupia i w ramach reparacji
dostaliśmy
w miarę dobrze uzbrojone " ziemie odzyskane". Elektryfikacja długo
potrwała. W
latach siedemdziesiątych trafiłem na wioskę w województwie łódzkim.
Prąd do
niej doprowadzili chyba w siedemdziesiątym pierwszym albo drugim.
Z tym ze mnie nie chodzi o ostania wioske, bo podlaczyc do istniejacej
sieci to banal, ale o pierwsza - gdzie trzeba zaczac od elektrowni
:-)
No i ciekaw jestem co to za elektrownie byly - gdzie byly warunki
mozna wodna wybudowac, ale jak nie bylo ?
male maszyny parowe, motogeneratory ?
Bo duza elektrownia wymaga duzo klientow. Bogatych klientow.
A mala tez wymaga obslugi, wiec chyba nie indywidualne ?
Co prawda okretowe silniki juz wtedy mogly pracowac latami, ale zaraz
... kiedy sie pojawily okretowe diesle ? Titanic jeszcze kotly parowe
mial, wiele pozniejszych statkow tez.
J.
J.F
Guest
Tue Apr 24, 2012 7:59 am
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
Pan J.F napisał:
Quote:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Z malych elektrowni wodnych ?
Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
Wodnych, czasem bardzo małych.
I co sie z nimi stalo ?
No ale w Zakopanem byly warunki, gdzie indziej raczej nie ..
J.
Tomasz Wójtowicz
Guest
Tue Apr 24, 2012 8:19 am
W dniu 2012-04-24 09:57, J.F pisze:
Quote:
Co prawda okretowe silniki juz wtedy mogly pracowac latami, ale zaraz ..
kiedy sie pojawily okretowe diesle ? Titanic jeszcze kotly parowe mial,
wiele pozniejszych statkow tez.
Wikipedia podaje, że pierwszy diesel okrętowy to 1903 rok. Z całą
pewnością eksplozja popularności diesli na statkach to lata 1930.
Dla przykładu MS Batory z 1935 roku był dieslem, natomiast jego następca
TTS Stefan Batory z 1952 miał turbiny parowe, co również było traktowane
jako state-of-the-art. Napęd turbiną parową ma sprawność porównywalną z
dieslem, więc do dziś traktuje się je jako napędy równorzędne technicznie.
Jako ciekawostkę podam też, że w latach 30 spopularyzowało się spawanie
kadłuba w miejsce nitowania. Dlatego kiedy w 1948 roku zwodowano
"Sołdka" - pierwszy polski powojenny statek, z nitowanym kadłubem i
maszyną parową tłokową, to tak jakby go od razu do muzeum budowali
Włodzimierz Wojtiuk
Guest
Tue Apr 24, 2012 8:45 am
J.F wrote:
Quote:
Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
Pan J.F napisał:
I tak mi sie jeszcze przypomnialo ... jak to w poczatkach
elektryfikacji u nas bylo - skad byl prad ?
Z malych elektrowni wodnych ?
Przed wojną samo Zakopane miało coś koło setki elektrowni.
Wodnych, czasem bardzo małych.
I co sie z nimi stalo ?
No ale w Zakopanem byly warunki, gdzie indziej raczej nie ..
Zniszczono element wrogi klasowo (młyny i folusze takoż), przy okazji
zniszczono "małą retencję".
Do dziś negatywne efekty widać - powodzie.
--
Włodek
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next