Goto page 1, 2, 3, 4, 5 Next
Adam Wysocki
Guest
Wed May 21, 2014 10:49 am
Hej,
Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1 (jest
większy, ma większy radiator, a plus i masa wychodzą w postaci 4
przewodów, a nie 2).
Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie przysiadało,
mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
poniżej 13V.
Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).
Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
Tomasz Wójtowicz
Guest
Wed May 21, 2014 10:49 am
W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Hej,
Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
Artur Tomczyk
Guest
Wed May 21, 2014 10:49 am
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <sorry@nospam.com> napisał w wiadomości
news:llhr7c$gt3$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
Hej,
Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do akumulatora.
Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
z prostej przyczyny - wirnikiem zazwyczaj jest magnes ze względu na
oszczędność miejsca
AlexY
Guest
Wed May 21, 2014 10:49 am
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
Quote:
W dniu 2014-05-21 10:49, Adam Wysocki pisze:
[..]
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
obciążenie silnika i zużycie paliwa.
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
J.F
Guest
Wed May 21, 2014 10:49 am
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
Quote:
Jest motocykl. Motocykl ma obcowzbudny alternator 3-fazowy, który
podpięty jest do regulatora, który z kolei podpięty jest do
akumulatora.
Regulator z tego co wiem to układ crowbar. Znalazłem taki schemat
i wierzę (chociaż nie wiem na pewno i raczej się nie dowiem), że
to wygląda podobnie.
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
nieregulowanego.
Quote:
I teraz tak. Motocykl ma dwie generacje - starszą i nowszą. Gen 2
ma więcej elektroniki i pewnie większe wymagania energetyczne.
Regulator z generacji 2 jest masywniejszy, niż z generacji 1
Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
przysiadało,
A bezpiecznik 15A ?
Quote:
mogłem kręcić silnik nawet do odcinki, a ono nie wzrastało - było
poniżej 13V.
Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać
napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).
Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że
regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na
myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
faz).
Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Jedna dioda w mostku, jeden z tyrystorow czy zenerek .. skoro masz
wymontowany, to mozna przebadac.
J.
J.F
Guest
Wed May 21, 2014 11:27 am
Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:llht3s$arn$1@speranza.aioe.org...
Quote:
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne
układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory
generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
obciążenie silnika i zużycie paliwa.
Ale zeby bylo smieszniej ... zwarcie strat nie przynosi. Cewka idealna
strat nie przynosi. Alternator ma prad ograniczony.
Wiec strat mamy tyle co na napieciu przewodzenia tyrystora i oporze
cewki.
We wspolczesnym samochodzie z altenatorem 100A jakies 150W strat
byloby niemile, choc tez niezauwazalne w paliwie, w motocyklu gdzie
prad mniejszy a wszystko plywa w oleju moze bez znaczenia jest.
J.
Adam Wysocki
Guest
Wed May 21, 2014 12:14 pm
Tomasz Wójtowicz <sorry@nospam.com> wrote:
Quote:
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Pewnie lepiej, ale tu jest koło magnesowe, które pełni też rolę koła dla
czujnika położenia wału, a może też rolę koła zamachowego (tego nie wiem).
Mało tu jest miejsca, bardzo jest to kompaktowe. Uzwojenia są chłodzone
olejem, więc ciepło wynikające ze zwierania ich wydziela się do oleju i
finalnie jest rozpraszane razem z ciepłem od silnika przez chłodnicę wody
(część oczywiście wydziela się w regulatorze - on ma swój radiator,
umieszczony w miejscu, w którym chłodzi go przepływ powietrza, ale nie
jest to najszczęśliwsze rozwiązanie i regulatory czasami się przegrzewają,
ja założyłem go gdzie indziej i dołożyłem wentylator).
Ale są też motocykle z regulatorem regulującym prąd wzbudzenia (np.
Suzuki GSXF, przynajmniej te starsze).
Quote:
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
I tu ciekawostka. Te motocykle mają sporo elektroniki i miewają problemy
(zegary wariują), gdy podepnie się tanią przetwornicę do xenonów, więc są
chyba dosyć wrażliwe na śmieci... więc tych śmieci może wcale nie ma aż
tyle. Jeździłem z radiem CB podpiętym pod instalację i miałem zakłócenia
od zapłonu, a od regulatora żadnych (zrobiłem próbę i wyłączenie zapłonu
podczas jazdy na zapiętym biegu wyłączało zakłócenia - układ ładowania
wtedy normalnie pracuje, wyłączony jest jedynie komputer).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
Adam Wysocki
Guest
Wed May 21, 2014 12:17 pm
AlexY <alexy@irc.pl> wrote:
Quote:
To ja się dołączę z takim pytaniem - po co się takie dziwaczne układy
stosuje? Nie lepiej zrobić to za pomocą regulacji prądu wzbudzenia?
Przecież taki regulator na zenerkach wyzwalających tyrystory generuje
niesamowitą ilość śmieci na wyjściu.
Bo tam nie ma cewki wzbudzenia. IMHO durne rozwiązanie zwiększające
obciążenie silnika i zużycie paliwa.
Pytanie jak bardzo to obciąża ponad dwustukonny silnik... akurat paliwa te
silniki spalają w trasie bardzo mało (w mieście wiadomo że musi wypić, ale
wynik poniżej 6 litrów na setkę przy pojemności 1300 cm3 to malutko).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
Adam Wysocki
Guest
Wed May 21, 2014 12:25 pm
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
nieregulowanego.
Czym się taki alternator różni od strony elektrycznej (na wyjściu)?
I po czym to poznałeś?
Quote:
Generator z gen 1 przy dużym obciążeniu instalacji nie doładowywał
akumulatora. Włączone światła mijania, włączony wentylator chłodnicy
(nie wiem ile to prądu, ale z 15A pewnie będzie) i napięcie
przysiadało,
A bezpiecznik 15A ?
Główny ma 30A. Pogooglałem teraz i wychodzi, że będzie z 10A (wentylator
5-6A, 5A na światło mijania, komp z 1A, pompa paliwa 0.5-1A).
Quote:
Faktycznie ciekawe. Moze jakies wieksze diody - tu jak widac regulacja
jest przed prostownikiem - tzn tam jest mierzone napiecie (na kazdej z
faz).
Chyba że ten z drugiej generacji jednak mierzy za prostownikiem. Nie mam
pojęcia jak jest zbudowany.
Quote:
Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Może być uszkodzony, ale jak wypadła mi kiedyś jedna faza, to już samo
włączenie lampy powodowało, że ładowanie znikało (ładowanie było tylko
bez świateł i tylko jak się mocniej podkręciło silnik - na wolnych
obrotach też nie było).
--
SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
http://www.chmurka.net/
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed May 21, 2014 12:46 pm
Hello Adam,
Wednesday, May 21, 2014, 10:49:24 AM, you wrote:
[...]
Quote:
Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).
Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Paweł Pawłowicz
Guest
Wed May 21, 2014 2:39 pm
W dniu 2014-05-21 14:46, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello Adam,
Wednesday, May 21, 2014, 10:49:24 AM, you wrote:
[...]
Regulator z gen 2 przy takim samym obciążeniu potrafi utrzymać napięcie
ładowania (ok. 14.3V) przy 2500 RPM (silnik kręci się do 11500 RPM,
alternator daje wtedy ok. 80V - na wolnych obrotach, czyli 1100 RPM,
daje ok. 20V).
Pytanie - dlaczego? Co w układzie crowbar mogło powodować, że regulator
z gen 1 nie umiał utrzymać napięcia, a regulator z gen 2 umiał? Na myśl
przychodzą mi jedynie mocniejsze diody...
Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.
Nie przypuszczam, aby to pomogło. Ten układ po prostu zwiera uzwojenie
generatora gdy zacznie przewodzić dioda Zenera, do przejścia prądu przez
zero generator pozostaje nieaktywny. A to może być znaczna część czasu.
"Święty Boże nie pomoże".
P.P.
Andrzej W.
Guest
Wed May 21, 2014 3:15 pm
W dniu 2014-05-21 11:54, AlexY pisze:
Quote:
IMHO durne rozwiązanie zwiększające obciążenie silnika i zużycie paliwa.
Nie do końca, z pomiarów na prądnicach rowerowych, też magnesy trwałe,
wychodziło, że niektóre prądnice zwarte generowały mniejsze opory niż
nieobciążone.
Przy lepszych modela ten efekt nie występował.
Zwarcie prądnicy generuje znikomą moc strat bo napięcie dąży do zera.
--
AWa.
Andrzej W.
Guest
Wed May 21, 2014 3:23 pm
W dniu 2014-05-21 16:39, Paweł Pawłowicz pisze:
Quote:
Diody Schottky zamiast zwykłych, większe przekroje, poprawione złącza.
Nie przypuszczam, aby to pomogło. Ten układ po prostu zwiera uzwojenie
generatora gdy zacznie przewodzić dioda Zenera, do przejścia prądu przez
zero generator pozostaje nieaktywny. A to może być znaczna część czasu.
"Święty Boże nie pomoże".
Właśnie pomaga, przed prostownikiem masz powiedzmy 16V i "stabilizator"
Ci zwiera uzwojenie, a na diodach masz 2x1,3 + na przekrojach i
złączkach z 400mV i już zostaje na wyjściu 13V.
Dajesz przewymiarowane Schottky, poprawiasz przekroje, dodajesz złączek
i masz 2x0,6 + 200mV -> 14,6V dokładnie przy takich samych ustawieniach
"stabilizatora".
--
AWa.
J.F
Guest
Wed May 21, 2014 3:49 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
J.F <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
http://img197.imageshack.us/img197/4359/3fazzowfegnap.jpg
Tylko ze to jest regulator do alternatora samowzbudnego. I
nieregulowanego.
Czym się taki alternator różni od strony elektrycznej (na wyjściu)?
I po czym to poznałeś?
rozni sie na wejsciu :-)
Obcowzbudny ma uzwojenie wzbudzenia, zasilane z obcego ukladu.
Tzn z regulatora, ktory reguluje prad wzbudzenia.
A w motocyklach konstrukcja jak wyzej - alternator ma wzbudzenie
stale, reguluje sie go zwierajac cewki jak napiecie jest zbyt duze.
Quote:
Ale 13V ... co malo, moze uszkodzony ten regulator ?
Może być uszkodzony, ale jak wypadła mi kiedyś jedna faza, to już
samo
włączenie lampy powodowało, że ładowanie znikało (ładowanie było
tylko
bez świateł i tylko jak się mocniej podkręciło silnik - na wolnych
obrotach też nie było).
Skoro wymontowany, to przebadac go mozna. 6 diod w obie strony i
napiecie progowe zwarcia fazy ...
J.
Mirek
Guest
Wed May 21, 2014 5:59 pm
On 21.05.2014 13:27, J.F wrote:
Quote:
Ale zeby bylo smieszniej ... zwarcie strat nie przynosi. Cewka idealna
strat nie przynosi. Alternator ma prad ograniczony.
Chwila - ale to przecież prąd w cewkach wytwarza pole przeciwstawiające
się zmianom... czyli de facto hamujące wirnik. A prąd będzie największy
właśnie przy zwarciu. Zakładając zwarte cewki z nadprzewodnika nie
będziemy mieli oporów?
--
Mirek.
Goto page 1, 2, 3, 4, 5 Next