Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Magnus Elephantus
Guest
Fri Jul 15, 2016 6:20 pm
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <spam@spam.spam.spam.com> napisał w wiadomości
news:nmaaq9$ejd$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
W dniu 2016-07-15 o 10:50, J.F. pisze:
W lodowce moze byc trudniej, bo tarcie w kompresorze jakies jest, a i
opor sprezania moze byc potrzeba pokonac.
I niewielka asymetria nie wystarczy.
I tak sie zastanawiam - czy lepsza ta niewielka asymetria wynikajaca z
RL, czy lepiej dac zwykly silnik dwufazowy z kondensatorem.
Tego jakos lodowki unikaja, wiec widac gorzej, ale ciekaw jestem czemu.
Choc niektore schematy sugeruja, ze jest i kondensator i pozystor.
A moze po prostu taki silnik o wystarczajacym momencie startowym marnuje
sie potem w czasie pracy - tzn wprowadza kiepski cos fi i nie mozna
napisac "klasa A++" ?
Lodówki mają kompresor tłokowy, z czego wynikają dwie rzeczy:
1. kierunek obrotu silnika jest bez znaczenia, tak i tak będzie działać
2. można założyć, że przekładni pomiędzy kompresorem a silnikiem nie ma,
więc kompresor pobiera moc tylko w pewnym sektorze kątowym ustawienia
wirnika, więc trzeba zrobić tak, żeby uzwojenie główne pracowało właśnie w
tym sektorze. W takim przypadku wystarczy tylko, żeby uzwojenie rozruchowe
lekko zakręciło wirnikiem, bo główny ciężar i tak weźmie na siebie
uzwojenie główne.
Dokladnie, to dosc monotoniczne obciazenie, prawie jak wentylator.
Quote:
Kiedyś pamiętam naprawiałem jedną lodówkę i żeby sprawdzić, czy nie ma
zwarcia w silniku podłączyłem go do sieci szeregowo z farelką. Kompresor
co prawda wolniej, ale się obracał, sądząc po odgłosie, więc można
przyjąć, że uzwojenie główne daje radę nawet przy obniżonym napięciu.
Długo tego oczywiście nie testowałem. Może być tak, że kilka pierwszych
suwów zawsze idzie lżej, a pełne obciążenie się pojawia po paru sekundach,
gdy cały układ napełni się czynnikiem.
Dobrze, ze nie testowales dluzej, bo mogla sie stopic aluminiowa klatka na
wirniku, w skutek zwiekszonego poslizgu.
--
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Fri Jul 15, 2016 9:17 pm
W dniu 2016-07-15 o 20:20, Magnus Elephantus pisze:
[quote]
Kiedy
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Fri Jul 15, 2016 9:27 pm
W dniu 2016-07-15 o 10:50, J.F. pisze:
Quote:
A moze po prostu taki silnik o wystarczajacym momencie startowym marnuje
sie potem w czasie pracy - tzn wprowadza kiepski cos fi i nie mozna
napisac "klasa A++" ?
Tak sobie teraz uświadomiłem - ciekawe, czy te lodówki
A+++++++++++++++++++++++++++++ mają może silnik synchroniczny z magnesem
trwałym i klatką rozruchową? To by z pewnością poprawiało sprawność.
Teraz sobie przypominam, że widziałem niedawno kompresor do chłodni
przemysłowej, zamknięty w zbiorniku coś koło 50-60 litrów, trójfazowy,
synchroniczny z magnesem trwałym, pod falownik. I co ciekawe - miał
wyprowadzone wszystkie 6 końcówek uzwojenia, a rating miał 400/690V,
więc można go używać w sieci 400/230V w trójkąt lub 690/400V w gwiazdę.
Zenek Kapelinder
Guest
Sun Jul 17, 2016 1:05 am
Ujmij troche bo masz z czego. Dlaczego kompresor mialby sie zatrzec jak czynnik uciekl? Olej zostal. Od lat korzystam z kompresora od lodowki jako malej sprezarki. Bez filtra powietrza na wlocie pracuje od zawsze. I sie nie zaciera. A ile razy za pozno dolalem oleju nie zlicze.
Zenek Kapelinder
Guest
Sun Jul 17, 2016 1:15 am
Nie znasz sie nie pisz. Sprezarka w domowej lodowce smarowana jest pod cisnieniem. Tam jest pompka. Co prawda odsrodkowa ale sprawdzone organoleptycznie. Jak sie silnik kreci nie w ta wlasciwa strone to wydatek ma duzo mniejszy.
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Sun Jul 17, 2016 9:06 am
W dniu 2016-07-17 o 01:05, Zenek Kapelinder pisze:
Quote:
Ujmij troche bo masz z czego. Dlaczego kompresor mialby sie zatrzec jak czynnik uciekl? Olej zostal.
To wytłumacz mi podane przeze mnie zjawisko:
cyk bzzzzzzzzzzzz cyk cisza cyk bzzzzzzzzzzzzzz cyk cisza
Kompresor się nie obracał. To bzz to było brzęczenie typowe dla
zablokowanego silnika, cykanie też inne niż termostat - to był
bezpiecznik termiczny silnika. A więc -- kompresor się zatarł. Masz
lepsze, ale wiarygodne wytłumaczenie?
Magnus Elephantus
Guest
Sun Jul 17, 2016 8:11 pm
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <spam@spam.spam.spam.com> napisał w wiadomości
news:nmfhqs$hko$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
W dniu 2016-07-17 o 01:05, Zenek Kapelinder pisze:
Ujmij troche bo masz z czego. Dlaczego kompresor mialby sie zatrzec jak
czynnik uciekl? Olej zostal.
To wytłumacz mi podane przeze mnie zjawisko:
cyk bzzzzzzzzzzzz cyk cisza cyk bzzzzzzzzzzzzzz cyk cisza
Kompresor się nie obracał. To bzz to było brzęczenie typowe dla
zablokowanego silnika, cykanie też inne niż termostat - to był bezpiecznik
termiczny silnika. A więc -- kompresor się zatarł. Masz lepsze, ale
wiarygodne wytłumaczenie?
Mogla sie zrobic przerwa w obwodzie uzwojenia rozruchowego...
--
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Sun Jul 17, 2016 10:28 pm
W dniu 2016-07-17 o 22:11, Magnus Elephantus pisze:
[quote]U
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Mon Jul 18, 2016 12:04 am
W dniu 2016-07-18 o 01:19, Zenek Kapelinder pisze:
Quote:
dzialaja i bedziesz wiedzial dlaczgo silnik nie startowal. Masz racje
ze sprezarka byla do wymiany, ale nie dlatego ze sie silnik spalil.
--------------------------------------------------^^^^^^^^^^^^^^^^^^
W którym miejscu stwierdziłem, że się silnik spalił? Ja twierdziłem, że
się kompresor zatarł. Silnik jak najbardziej działał, skoro brzęczał i
co chwila był wyłączany przez bezpiecznik termiczny.
Zenek Kapelinder
Guest
Mon Jul 18, 2016 1:19 am
Nie dwie rozne tylko jedna spowodowala druga. Jest w tv program 10 sekund przed tragedia czy jakos tak. Analizuja sytuacje ktore doprowadzily do wypadkow. Oczywiscie domowymi lodowkami sie nie zajmuja a samolotami, statkami, mostami itp. W kupie zlomu jaki zostal po samolocie wytypowali i znalezli przyczyne wypadku. Potem szukali tego co sie popsulo i znalezli popsute. Roznica pomiedzy Toba a nimi jest taka ze oni wiedzieli z czego jest zbudowany samolot i jak dzialaja w nim urzadzenia. Znajdz sobie schemat ukladu chlodzacego lodowki. Przeanalizuj jak wszystkie elementy lodowki dzialaja i bedziesz wiedzial dlaczgo silnik nie startowal. Masz racje ze sprezarka byla do wymiany, ale nie dlatego ze sie silnik spalil. Zeby ulatwic, silnik w typowej sprezarce nie wystartuje jak roznica cisnien pomiedzy ssaniem a tloczeniem bedzie wieksza niz 0,15 - O,2 MPa pomimo tego ze jak juz sprezarka wystartuje to bez problemu zrobi cisnienie 3 MPa.
J.F.
Guest
Mon Jul 18, 2016 8:06 am
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nmbjue$nnf$1@node2.news.atman.pl...
W dniu 2016-07-15 o 20:20, Magnus Elephantus pisze:
[quote]
Kiedy
J.F.
Guest
Mon Jul 18, 2016 8:08 am
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nmbjue$nnf$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
Pytam co jest grane, a oni na to, że ktoś odmrażając lodówkę przebił
rurkę i czynnik uciekł. No to dalej pytam, czemu nie wyłączyli jej z
zasilania.[...]
Parę dni później widziałem, że ze sklepu przywożą im nową lodówkę, a
zabierają starą do utylizacji. Tak właśnie z małej usterki wielka
awaria jak się nie myśli.
Mozliwe, ze wcale nie.
"nabicie" 20-letniej lodowki 400zl, nowa 900 zl, wybieraj sam ...
J.
J.F.
Guest
Mon Jul 18, 2016 8:10 am
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nmbkgi$hg2$1@node1.news.atman.pl...
Quote:
Tak sobie teraz uświadomiłem - ciekawe, czy te lodówki
A+++++++++++++++++++++++++++++ mają może silnik synchroniczny z
magnesem trwałym i klatką rozruchową? To by z pewnością poprawiało
sprawność.
A robi sie tak w ogole ?
Bo wydaje mi sie, ze to moze grozic rozmagnesowaniem tego magnesu.
J.
J.F.
Guest
Mon Jul 18, 2016 8:17 am
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nmaaq9$ejd$1@node2.news.atman.pl...
Quote:
2. można założyć, że przekładni pomiędzy kompresorem a silnikiem nie
ma, więc kompresor pobiera moc tylko w pewnym sektorze kątowym
ustawienia wirnika, więc trzeba zrobić tak, żeby uzwojenie główne
pracowało właśnie w tym sektorze.
A to sie da ? silnik asynchroniczny klatkowy, klatka ma wiele
plaszczyzn symetrii, to jej chyba w miare wszystko jedno jak to
uzwojenie umiejscowione.
J.
Tomasz WĂłjtowicz
Guest
Mon Jul 18, 2016 9:23 am
W dniu 2016-07-18 o 10:10, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:nmbkgi$hg2$1@node1.news.atman.pl...
Tak sobie teraz uświadomiłem - ciekawe, czy te lodówki
A+++++++++++++++++++++++++++++ mają może silnik synchroniczny z
magnesem trwałym i klatką rozruchową? To by z pewnością poprawiało
sprawność.
A robi sie tak w ogole ?
Bo wydaje mi sie, ze to moze grozic rozmagnesowaniem tego magnesu.
To trzeba zrobić bezpiecznik termiczny reagujący poniżej punktu Curie.
Tutaj silniki z magnesem trwałym załączane bezpośrednio na sieć (innego
rozwiązania niż klatka rozruchowa nie znam):
https://www.youtube.com/watch?v=Eu26QvQzoOs
https://www.youtube.com/watch?v=Tv8BP8hHEdw
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next