Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next
Marek Lewandowski
Guest
Thu Sep 13, 2007 9:22 am
On Sep 13, 8:44 am, "William" <n...@ma.mnie.pl> wrote:
Quote:
Użytkownik "Marek Lewandowski" <loc...@poczta.onet.pl> napisał w wiadomościnews:1189620059.564200.124120@k79g2000hse.googlegroups.com...
powazna praca z grafika konczy sie drukiem, a ten jest analogowy
IMHO był analogowy w ubiegłym wieku.
Przykro mi, na razie to sterowanie drukiem jest cyfrowe, a druk nadal
- analogowy.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Marek Lewandowski
Guest
Thu Sep 13, 2007 9:53 am
On Sep 13, 1:09 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Powiadasz? Bo ja nie znam zadnego urzadzenia nie konczacego sie
analogowo.
Ale farba w danym miejscu jest lub nie ma. Reszta regulacji to
wielkoscia kropki.
Powiadasz, ze miejsce na papierze jest adresowalne? Plamka CRT tez?
Quote:
No niby tak, ale:
-mamy tu piksel 0.25mm, po przejsciu na wieksza rozdzielczosc
ewentualna nieostrosc trudno bedzie zauwazyc .. no chyba ze
celem ma byc jakis billboard liczony w metrach .
Hmmm?!
smiem sugerowac ze ewentualne nieostrosci beda rzedu wielkosci piksla.
Czyli na tyle male ze trudne do zauwazenia .. o ile obraz na ekranie
jest podobnej wielkosci jak pozniej na papierze.
Kopnij sie kiedys do nas, to Ci pokaze zdjecia, to zobaczysz, jaka
jest roznica pomiedzy zdjeciem naswietlanym w 300-400DPI wyostrzonym
poprawnie i zle. I tak, to sa roznice na poziomie pixela (pixela
naswietlarki) i tak, widac je golym okiem. Dla porownania dam Ci
odbitke stykowa z ostrego kadru na kliszy, ktora to nie ma
ograniczenia 300DPI i zobaczysz sobie, czy naprawde 300DPI to granica
postrzegania *).
*) Ja nie podwazam biologii i fizyki twierdzac, ze da sie rozroznic
detale drobniejsze od 1' katowej, ja twierdze, ze mozna sie zdjeciu
spokojnie przyjrzec tak, ze 1' katowa odpowiada mniej niz 1/300 cala.
Quote:
Ale jest problem, ze zdjecie wyglada na LCD duzo ostrzej, niz jest w
rzeczywistosci, przez co ostrzenie pod druk wymaga brania dodatkowej
poprawki na LCD.
Tylko jak chcesz ostrzyc - filtrem programowym ?
Tak. Podstawa jest ostre zdjecie przed naswietlaniem/wydrukiem. Ale
zadna technika druku nie ma plaskiego, nieskonczonego pasma
przenoszenia, ani zaden raster sobie z tym nie radzi, wiec
charakterystyka opada pod granice przenoszenia i to dosc silnie. Przed
drukiem naklada sie korekcje na ten efekt, filtr gornoprzepustowy de
facto, ktory daje wrazenie pozornego zwiekszenia ostrosci. Nie dodaje
to detali, kotrych nie bylo, a tylko zwieksza efektywnie lokalny
kontrast w drobnych strukturach, poniewaz w nich druk ten kontrast
zabije. Jak sie to zrobi dobrze to zdjecie wyglada po wydruku tak, jak
powinno - wstepne filtrowanie zniesie sie z charakterystyka druku i
wyjdzie plaskie pasmo. Jak LCD da Ci wrazenie, ze juz zajebiscie
podbiles kontrast w wysokich, bo domiesza Ci do sygnalu czestotliwosc
samplowania (kanciki pixeli), to bedzie Ci trudno ocenic, czy juz
dosc, czy trzeba jeszcze troche. Capisce?
Quote:
Wiesz co, posluchaj sobie kiedy nagrania z samplerate rzedu 10kHz z i
bez porzadnego filtra LP. Na start mozesz sobie to zasymulowac post
factum upsamplujac te 10kHz na 44kHz i zapuszczajac filtr LP cyfrowo.
Jesli zrobisz eksperyment jak nalezy, to w pierwszym nagraniu bedziesz
wyraznie slyszal gwizd samplingu.
No bede.
Majac ten gwizd w tle trudniej
bedzie Ci ustawic equalizer w pasmie 4-5kHz, niz jakbys go nie mial,
prawda?
No tak. Ale zakladajac ze jestem przygluchy ze starosci, to mi to
ustawienie wiele nie popsuje.
Oczywiscie, zeby nie slyszec 10kHz musialbys byc niezle gluchy, a zeby
nie widziec pixeli - niezle slepy. Specjalnie podalem przyklad z tak
niska czestotliwoscia samplowania, bo - jak juz pisalem - gdyby
rozmiar pixela byl ponad granica postrzegania (czyli gwizd samplingu
powyzej granicy slyszenia) nie byloby problemu.
Quote:
A przenoszac to na obraz - czestotliwosc jest tak wysokie, ze rozmiar
zaklocen malutki .. i przez to trudny do zauwazenia.
Nie jest trudny. Trudny to jest na monitorze z 300dpi.
Quote:
Ja nie pisze o nieostrym monitorze.
Hm, watek sie zaczal od nieostrego monitora.
ale panaceum nie jest LCD
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 13, 2007 10:24 am
Hello Marek,
Thursday, September 13, 2007, 10:22:31 AM, you wrote:
Quote:
powazna praca z grafika konczy sie drukiem, a ten jest analogowy
IMHO był analogowy w ubiegłym wieku.
Przykro mi, na razie to sterowanie drukiem jest cyfrowe, a druk nadal
- analogowy.
Ale o jakim rodzaju druku Ty myślisz pisząc "analogowy"? Bo patrzę
na wszelkie technologie i znane mi sa cyfrowe do poziomu rasteryzacji.
Od prymitywnego lasera począwszy na offsecie kończąc.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam (rdzenie ferrytowe do przetwornic i nie tylko):
http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=7416823
J.F.
Guest
Thu Sep 13, 2007 10:27 am
On Thu, 13 Sep 2007 01:53:18 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
Kopnij sie kiedys do nas,
A daleko to ?
Quote:
to Ci pokaze zdjecia, to zobaczysz, jaka
jest roznica pomiedzy zdjeciem naswietlanym w 300-400DPI wyostrzonym
poprawnie i zle. I tak, to sa roznice na poziomie pixela (pixela
naswietlarki) i tak, widac je golym okiem. Dla porownania dam Ci
odbitke stykowa z ostrego kadru na kliszy, ktora to nie ma
ograniczenia 300DPI i zobaczysz sobie, czy naprawde 300DPI to granica
postrzegania *).
Nie mowie nie, sam na literkach z laserowki 300dpi widze zygzaki na
skosnych brzegach, ale to sie naprawde trzeba przyjrzec.
Ale dobra naswietlarka do klisz drukarskich to ma chyba ponad 1200 dpi
?
Quote:
*) Ja nie podwazam biologii i fizyki twierdzac, ze da sie rozroznic
detale drobniejsze od 1' katowej, ja twierdze, ze mozna sie zdjeciu
spokojnie przyjrzec tak, ze 1' katowa odpowiada mniej niz 1/300 cala.
przez mikroskop
Albo odpowiednio mlodym wieku, bo potem wzrok dobry, tylko rece
za krotkie :-)
Jesli dobrze licze to 1"/300/1' = 291 mm.
Quote:
Jak LCD da Ci wrazenie, ze juz zajebiscie
podbiles kontrast w wysokich, bo domiesza Ci do sygnalu czestotliwosc
samplowania (kanciki pixeli), to bedzie Ci trudno ocenic, czy juz
dosc, czy trzeba jeszcze troche. Capisce?
Capisce, ale o rzeczywistym wplywie nie jestem jeszcze przekonany :-)
O zaletach CRT nad LCD w tym przypadku, o ile maja te sama
rozdzielczosc, tez niezbyt.
Quote:
No tak. Ale zakladajac ze jestem przygluchy ze starosci, to mi to
ustawienie wiele nie popsuje.
Oczywiscie, zeby nie slyszec 10kHz musialbys byc niezle gluchy,
Owszem,
Quote:
a zeby nie widziec pixeli - niezle slepy.
Musze sie jeszcze zastanowic czy mowimy tu o rozmiarze 0.4, 0.2
czy 0.1mm. To ostatnie trudno zauwazyc. ... Przeciez rastry drukarskie
sa wiekszego rozmiaru.
Quote:
Specjalnie podalem przyklad z tak
niska czestotliwoscia samplowania, bo - jak juz pisalem - gdyby
rozmiar pixela byl ponad granica postrzegania (czyli gwizd samplingu
powyzej granicy slyszenia) nie byloby problemu.
Ale mogles podac 15 czy 20kHz. Szlyszalne byloby.
Quote:
Ja nie pisze o nieostrym monitorze.
Hm, watek sie zaczal od nieostrego monitora.
ale panaceum nie jest LCD
No moze i nie .. choc ciekaw jestem czy lepiej bys dobral
swoje parametry na lcd czy na malo ostrym egzemplarzu CRT.
J.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Sep 13, 2007 11:31 am
On Sep 13, 11:24 am, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:
Quote:
powazna praca z grafika konczy sie drukiem, a ten jest analogowy
IMHO był analogowy w ubiegłym wieku.
Przykro mi, na razie to sterowanie drukiem jest cyfrowe, a druk nadal
- analogowy.
Ale o jakim rodzaju druku Ty myślisz pisząc "analogowy"? Bo patrzę
na wszelkie technologie i znane mi sa cyfrowe do poziomu rasteryzacji.
ale koniec jest zawsze analogowy :)
Quote:
Od prymitywnego lasera począwszy na offsecie kończąc.
W laserze na koncu jest projekcja na wirujace lustro i na beben. Zadne
z tych urzadzen nie ma juz charakteru cyfrowego. Laser ma swoje pasmo
modulacji, plamka ma skonczone pasmo - rozklad gaussowski
intensywnosci. Przy offsecie w pewnym momencie ladujesz na rastrach
stochastycznie niezaleznych, farbie na bebnie - to wszystko mozna
modelowac cyfrowo, ale nie ma charakteru cyfrowego - wejsciowy raster
jest aproksymowany z ograniczonym pasmem. Nawet przy billboardach,
gdzie przy spojrzeniu z bliska widac kropki, te kropki nie odpowiadaja
pixelom bezposrednio, sa tylko statystycznie zalezne od nich, ale nie
przenosza czestotliwosci samplowania oryginalnego obrazu. Dla druku
rastrowego przyjmuje sie, ze bezpiecznie (w obie strony) mozna
reprodukowac obraz o rozdzielczosci okolo 1.4x gestosci rastra -
raster nie jest wtedy tak gesty, zeby wylazly granice pixeli, mowiac
technicznie: granica Nyqiuta pasma dla rastra lezy wtedy na granicy
pasma sygnalu wejsciowego. Gestszy raster odwzoruje wlasnie sampling
(czyli pixele da sie policzyc), rzadszy ograniczy pasmo bardziej, niz
trzeba.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
PAndy
Guest
Thu Sep 13, 2007 11:40 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:aclhe3t0nabp1f4bfl0kf18psc5hgggn06@4ax.com...
Quote:
Nie, naprawde widze tam [ten "dobry" link] czarny, bialy, i zielone
linie. Tak ma byc, czy to jakis lepszy format ktorego moj komputer nie
obsluguje ?
To spektrogram
Quote:
zainstalowac ffdshow (o ile jeszcze go nie masz), uruchomic wlascwie
dowolny player wczesniej zmuszajac ffdshow do dekodowania np mpeg-2
(moze byc film z dvd), wybrac sobei kawalek z niebem, i pobawic sie
kilkoma filtrami (noise reduction, temporal smoother) powinienes
uzysakc
bez problemu efekt ktory w grafice i video nazywa sie banding,
ze niebo bedzie w paski ? Przy 8 bitach niemal nie widze roznicy
miedzy dwoma obszarami o jasnosci rozniacej sie o 1.
Zalezy od warunkow oswietleniowych - szacowana dynamika wzroku
(adaptacja) to jakies 12 - 14 bitow... - systemy cyfrowe RTG pracuja na
co najmniej 12 bitowej szkali szarosci (tylko proste przenosne maja ok
9 - 10 bitow)
Quote:
Popatrzylem na swoje zdjecia, na kilku jest efekt podobny lewego
zdjecia z tego "zlego" linku. Ale niebo jest tam blekitne, a chmury
przeswietlone.
To co pokazuje prawe zdjecie to mi sie w ogole nie podoba.
jak wcisnac dynamike 12 bitow w 8 bitow...?
J.F.
Guest
Thu Sep 13, 2007 1:10 pm
On Thu, 13 Sep 2007 12:40:03 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
Nie, naprawde widze tam [ten "dobry" link] czarny, bialy, i zielone
linie. Tak ma byc, czy to jakis lepszy format ktorego moj komputer nie
obsluguje ?
To spektrogram
ale co tu jest czym ?
Quote:
ze niebo bedzie w paski ? Przy 8 bitach niemal nie widze roznicy
miedzy dwoma obszarami o jasnosci rozniacej sie o 1.
Zalezy od warunkow oswietleniowych - szacowana dynamika wzroku
(adaptacja) to jakies 12 - 14 bitow... - systemy cyfrowe RTG pracuja na
co najmniej 12 bitowej szkali szarosci (tylko proste przenosne maja ok
9 - 10 bitow)
Ale ja niejako od odwrotnej strony. Zakresu calego nie zlapiesz,
ale z tego co zlapiesz - jak wyswietlisz na monitorze przy 3*8b/px -
"poziomice" beda trudne do zauwazenia.
Przy [szary] 6b/px - widoczne. Przy 3*6b/px - gdzies pomiedzy.
Quote:
To co pokazuje prawe zdjecie to mi sie w ogole nie podoba.
jak wcisnac dynamike 12 bitow w 8 bitow...?
No coz, jak trzeba to jak widac mozna, tylko czy trzeba ?
Naprawde bylo takie ciemne niebo czy raczej chmury oslepiajaco biale ?
J.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Sep 13, 2007 1:31 pm
On Sep 13, 11:27 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Kopnij sie kiedys do nas,
A daleko to ?
Karlsruhe, Baden-Wuerttemberg
Quote:
Nie mowie nie, sam na literkach z laserowki 300dpi widze zygzaki na
skosnych brzegach, ale to sie naprawde trzeba przyjrzec.
Trzeba sie przyjrzec, bo
1) postrzeganie jest polaczone z analiza i aby zobaczyc artefakty
trzeba przejsc ponad intuicyjna abstrakcja obrazu linii do idei linii.
Znaczy, trzeba przestac widziec litere, potem przestac widziec kreske
a zaczac widziec to, czym ona jest.
2) wcale niekoniecznie zygzakowatosc linii musi wynikac z ,,300dpi''
druku, moze to byc artefakt np. prowadzenia wiazki, wibracji
pochodnych od napedu walka, czegokolwiek o podobnej czestotliwosci
drgan.
A wzgledem rastra, ,,cyfrowosci'' laserowego druku:
http://www.pbase.com/mareklew/image/44057123
Raczej nie widze, zeby w obrazie byla obecna ,,czestotliwosc
samplowania'' - mimo, ze obraz jest po stronie sterowania rastrowy,
pasmo przenoszenia ukladu odwzorowujacego ten raster na zaczernienie
papieru jest nizsze, niz czestotliwosc zrodlowego rastra przez co
samplowania nie widac.
Quote:
Ale dobra naswietlarka do klisz drukarskich to ma chyba ponad 1200 dpi
?
Nawet jesli, to nie ciaglego koloru. Plujki potrafia miec i 4800dpi -
tylko to jest raster binarny monochromatyczny - 4800 kropek, ale kazda
tylko w jednym kolorze i tylko jest-nie-ma. W efekcie rozdzielczosc
przestaje byc definiowalna stricte - jak dla np. LCD, a raczej tak,
jak pasmo wzmacniaczy operacyjnych - jako iloczyn rozdzielczosci
przestrzennej i tonalnej. Dla rozdzielczosci tonalnej 1, czyli czern-
biel, rozdzielczosc przestrzenna wynosi 1200dpi x 1200dpi. Jesli
oczekujesz 16 reprezentowalnych odcieni szarosci, to zostaje
efektywnie 1200x1200/16 = 300x300 dpi. Oczywiscie, to juz jest
statystyka i w zaleznosci od wybranych algorytmow rozkladu rastra
minimalizuje sie pewne bledy kosztem innych - na przyklad mozna
zgodzic sie na bledne odwzorowanie jasnosci przy granicach obszarow o
silnym kontrascie w zamian za co odwzoruje sie przebieg granicy ostro
- w ten sposob obszary o lagodnych przejsciach tonalnych maja 300dpi @
16 odcieni, a przy ostrych granicach np. 600dpi @ 4 odcienie. To
wszystko jednakze prowadzi do jednego: W reprodukowanym sygnale jedyna
potencjalnie obecna obca czestotliwosc to te 1200dpi naswietlarki,
ktore jest POWYZEJ granicy postrzegania i jako takie nie stanowi
problemu percepcji.
Quote:
*) Ja nie podwazam biologii i fizyki twierdzac, ze da sie rozroznic
detale drobniejsze od 1' katowej, ja twierdze, ze mozna sie zdjeciu
spokojnie przyjrzec tak, ze 1' katowa odpowiada mniej niz 1/300 cala.
przez mikroskop
nie, wystarczy z bliska popatrzec :)
Quote:
Jesli dobrze licze to 1"/300/1' = 291 mm.
a jak chces rozpoznac twarz Dziadka na zdjeciu, to przyjrzysz sie z
bliska, albo wrecz (profanacja!) wezmiesz lupe. I teraz sa dwie
mozliwosci: albo zobaczysz granice rozdzielczosci _obrazu_ albo
zobaczysz granice rozdzielczosci _medium_, albo zobaczysz regularnosc
rastra. Sztuka zrobic tak, zeby rastra nie bylo widac wczesniej, niz
tych dwoch granic...
Po ludzku: Na odbitce mozesz zobaczyc, ze zdjecie nie jest az tak
ostre, zeby Dziadkowi w oczy zajrzec, albo mozesz zobaczyc pojedyncze
ziarna srebra, wzglednie kropki farby i stwierdzic, ze odbitka nie ma
szans przeniesc wiecej, ale nie powinienes widziec wzorkow ani
schodkow naswietlarki, regularnych cel rastra plujki albo regularnych
linii rastra drukarsckiego.
Oczywiscie, sa zastosowania, gdzie z tego optimum sie rezygnuje - na
billboardach zobaczysz z bliska, ze raster jest regularny, ale poza
sytuacjami ekstremalnymi nie powinno sie tego dac zobaczyc.
Quote:
Capisce, ale o rzeczywistym wplywie nie jestem jeszcze przekonany
Jak znajde stare zamowienie, ktore zostalo wyraznie przeostrzone, to
Ci moge nawet w list wsadzic i sobie obejrzysz.
Quote:
a zeby nie widziec pixeli - niezle slepy.
Musze sie jeszcze zastanowic czy mowimy tu o rozmiarze 0.4, 0.2
czy 0.1mm. To ostatnie trudno zauwazyc. ... Przeciez rastry drukarskie
sa wiekszego rozmiaru.
Ale rastry nie maja ostrych krawedzi, jak pixele LCD.
Quote:
Specjalnie podalem przyklad z tak
niska czestotliwoscia samplowania, bo - jak juz pisalem - gdyby
rozmiar pixela byl ponad granica postrzegania (czyli gwizd samplingu
powyzej granicy slyszenia) nie byloby problemu.
Ale mogles podac 15 czy 20kHz. Szlyszalne byloby.
ale tylko dla niektorych. A wlasnie chodzi o to, ze wielkosci pixeli
LCD sa na razie na poziomie dostrzegalnym dla ogolu. Ba, wyraznie
widac kanciatosc czcionki wyswietlanej na LCD. Gdyby mozna bylo
wyswietlic tak ostra linie, jak LCD oferuje, na dowolnej pozycji, a
nie tylko co calkowita szerokosc pixela (wiem, w poziomie sa
subpixele, ale w pionie nie, poza tym nie ma na razie wsparcia
sprzetowego dla subpixel-rendering no i pozostaje zafalszowanie barw
przy drobnych strukturach), to problem nie bylby tak istotny, ale nie
mozna - granica Nyquista jest tam, gdzie byla, a brakuje antyaliasingu
i w ten sposob wysokie skladowe w fazie z samplowaniem sa
niewspolmiernie wzmacniane a te w kwadraturze - gaszone.
Quote:
No moze i nie .. choc ciekaw jestem czy lepiej bys dobral
swoje parametry na lcd czy na malo ostrym egzemplarzu CRT.
A moze moge wybrac dobry CRT? Jest nadal znacznie tanszy od dobrego
LCD, a dobry LCD... nadal ma wady :)
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Sep 13, 2007 3:22 pm
Hello Marek,
Thursday, September 13, 2007, 12:31:16 PM, you wrote:
Quote:
powazna praca z grafika konczy sie drukiem, a ten jest analogowy
IMHO był analogowy w ubiegłym wieku.
Przykro mi, na razie to sterowanie drukiem jest cyfrowe, a druk nadal
- analogowy.
Ale o jakim rodzaju druku Ty myślisz pisząc "analogowy"? Bo patrzę
na wszelkie technologie i znane mi sa cyfrowe do poziomu rasteryzacji.
ale koniec jest zawsze analogowy
Od prymitywnego lasera począwszy na offsecie kończąc.
W laserze na koncu jest projekcja na wirujace lustro i na beben. Zadne
z tych urzadzen nie ma juz charakteru cyfrowego. Laser ma swoje pasmo
modulacji, plamka ma skonczone pasmo - rozklad gaussowski
intensywnosci. Przy offsecie w pewnym momencie ladujesz na rastrach
stochastycznie niezaleznych, farbie na bebnie - to wszystko mozna
modelowac cyfrowo, ale nie ma charakteru cyfrowego - wejsciowy raster
jest aproksymowany z ograniczonym pasmem.
Ależ spokojnie - nie tędy droga. To, że na sygnał cyfrowy nałożysz
trochę szumu i ograniczysz jego pasmo nie uniemożliwia jego
odtworzenia. Nadal pozostanie sygnałem cyfrowym. To ludzkie oko daje
się oszukać i robi z niego obraz analogowy.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam (rdzenie ferrytowe do przetwornic i nie tylko):
http://www.allegro.pl/my_page.php?uid=7416823
PAndy
Guest
Thu Sep 13, 2007 4:14 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:aq9ie3dila69dmhvr4jrdhr7uuk42u5irf@4ax.com...
Quote:
ale co tu jest czym ?
Hm... no tak - nie podam ci jednostek, zakresow, sposobu pomiaru - widze
w wykresie wyraznie "prazki" dla 8 bitow, rozproszone dla konwersji
inteligetnej 8 na 18 bitow i dla 16 bitow brak "prazkow"
Quote:
Ale ja niejako od odwrotnej strony. Zakresu calego nie zlapiesz,
ale z tego co zlapiesz - jak wyswietlisz na monitorze przy 3*8b/px -
"poziomice" beda trudne do zauwazenia.
Przy [szary] 6b/px - widoczne. Przy 3*6b/px - gdzies pomiedzy.
problem ze wiekszosc gradientow przebiega przy niewielkich zmianach -
nie w calym zakresie, i gradienty sa widoczne - wez sobie gimpa i
wypelnij jakos duzy obszar (np 1024x768) gradientem w pelnym zakresie
(0-255) a potem np w zakresie np 128 - 134 - wyraznie zobaczysz banding
Quote:
No coz, jak trzeba to jak widac mozna, tylko czy trzeba ?
Naprawde bylo takie ciemne niebo czy raczej chmury oslepiajaco biale ?
coz, mysle ze to wlasnie niedoskonalosc 8 bitow...
J.F.
Guest
Thu Sep 13, 2007 4:21 pm
On Thu, 13 Sep 2007 05:31:55 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Sep 13, 11:27 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Kopnij sie kiedys do nas,
A daleko to ?
Karlsruhe, Baden-Wuerttemberg
jednak daleko.
Quote:
Nie mowie nie, sam na literkach z laserowki 300dpi widze zygzaki na
skosnych brzegach, ale to sie naprawde trzeba przyjrzec.
Trzeba sie przyjrzec, bo
1) postrzeganie jest polaczone z analiza i aby zobaczyc artefakty
trzeba przejsc ponad intuicyjna abstrakcja obrazu linii do idei linii.
Znaczy, trzeba przestac widziec litere, potem przestac widziec kreske
a zaczac widziec to, czym ona jest.
Czyli .. przecietny ogladacz nawet nie zauwazy.
Quote:
Ale dobra naswietlarka do klisz drukarskich to ma chyba ponad 1200 dpi
?
Nawet jesli, to nie ciaglego koloru.
Ale ja w kontekscie takich literek na laserze - 300dpi to jeszcze
golym okiem zobaczysz jak drukarka ostra. 1200 juz nie.
Ale z literkami to w ogole problemu nie ma.
Quote:
Dla rozdzielczosci tonalnej 1, czyli czern-
biel, rozdzielczosc przestrzenna wynosi 1200dpi x 1200dpi. Jesli
oczekujesz 16 reprezentowalnych odcieni szarosci, to zostaje
efektywnie 1200x1200/16 = 300x300 dpi.
No, tu masz to co PAndy pisze - mozna sie starac wcisnac wiecej.
Quote:
Jesli dobrze licze to 1"/300/1' = 291 mm.
a jak chces rozpoznac twarz Dziadka na zdjeciu, to przyjrzysz sie z
bliska, albo wrecz (profanacja!) wezmiesz lupe. I teraz sa dwie
No coz - to raczej w kontekscie ze jak ksiazke czy kartke czytasz,
to odleglosc akurat podobna i na granicy percepcji.
A jak dasz 600dpi .. to dla starszych osob absolutnie jest to poza
percepcja bez okularow :-)
Quote:
mozliwosci: albo zobaczysz granice rozdzielczosci _obrazu_ albo
zobaczysz granice rozdzielczosci _medium_, albo zobaczysz regularnosc
rastra. Sztuka zrobic tak, zeby rastra nie bylo widac wczesniej, niz
tych dwoch granic...
Po ludzku: Na odbitce mozesz zobaczyc, ze zdjecie nie jest az tak
ostre, zeby Dziadkowi w oczy zajrzec, albo mozesz zobaczyc pojedyncze
ziarna srebra, wzglednie kropki farby i stwierdzic, ze odbitka nie ma
szans przeniesc wiecej, ale nie powinienes widziec wzorkow ani
schodkow naswietlarki, regularnych cel rastra plujki albo regularnych
linii rastra drukarsckiego.
No cos mi sie tu nie zgadza. Bo jesli mowimy o zdjeciach drukowanych
to raster drukarski widac, szczegolnie w kolorze.
A raster drukarski ma znacznie wiekszy rozmiar niz naswietlarka czy
300dpi, wiec nie bardzo widze podstawy do twierdzenia ze LCD w czyms
tu zaszkodzi.
Quote:
Oczywiscie, sa zastosowania, gdzie z tego optimum sie rezygnuje - na
billboardach zobaczysz z bliska, ze raster jest regularny, ale poza
sytuacjami ekstremalnymi nie powinno sie tego dac zobaczyc.
Ja to widze. I to w dwoch wersjach - czasem kwadratowy raster koloru
dominujacego, czasem taki "komorkowy", cos typu "plaster ula" -
zlozenie trzech rastrow.
Quote:
a zeby nie widziec pixeli - niezle slepy.
Musze sie jeszcze zastanowic czy mowimy tu o rozmiarze 0.4, 0.2
czy 0.1mm. To ostatnie trudno zauwazyc. ... Przeciez rastry drukarskie
sa wiekszego rozmiaru.
Ale rastry nie maja ostrych krawedzi, jak pixele LCD.
Ale sa rastrowe. Nie zrobisz "ostrej krawedzi" na wydruku [choc troche
sie da].
A skoro odstep ewentualnych kropek na wydruku jest dosc spory - to
jaka roznica czy ostrzyles na ekranie 200dpi czy 300dpi ?
Quote:
Ale mogles podac 15 czy 20kHz. Szlyszalne byloby.
ale tylko dla niektorych.
Piszczy nie tylko czestotliwosc probkowania ale tez aliasowany sygnal.
Przy 15ksps i sygnale 300-3000Hz pojawiaja sie skladowe od 12kHz.
Quote:
A wlasnie chodzi o to, ze wielkosci pixeli
LCD sa na razie na poziomie dostrzegalnym dla ogolu.
Tylko sie zastanawiam czy w teorii ktora przedstawiles zaklocenia
beda rzedu pixla LCD, dwoch, czy polowy. A to dosc istotne,
bo polowe to juz trudno dostrzec.
P.S. Ostatnio wyciagalem mikroskop zeby obejrzec lcd w telefonie.
piksle "globalne" widze .. ale skladowych kolorowych juz nie.
nawet przez lupe nie bardzo.
Quote:
No moze i nie .. choc ciekaw jestem czy lepiej bys dobral
swoje parametry na lcd czy na malo ostrym egzemplarzu CRT.
A moze moge wybrac dobry CRT?
A jakie jest ryzyko ze zle wybierzesz ? :-)
Quote:
Jest nadal znacznie tanszy od dobrego LCD
Naprawde jest obecnie tanszy ?
J.
PAndy
Guest
Thu Sep 13, 2007 4:26 pm
"RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> wrote in message
news:747550539.20070913162216@pik-net.pl...
Quote:
odtworzenia. Nadal pozostanie sygnałem cyfrowym. To ludzkie oko daje
się oszukać i robi z niego obraz analogowy.
i dochodzimy do sedna problemu... subiektywna ostrosc obrazu na LCD
wynika wylacznie z dyskretnej struktury matrycy, CRT mimo ze rowniez
posiada rastrowa strukture to jednak jest on blizsza sygnalowi
analogowemu...
ja zawszem oge przeprowadzic prosty eksperyment w pracy, wlaczyc tv crt
philip 32pw9551/12 i obok postawic rozne TV LCD o bzlionej wielkosci
matrycy, teraz stosuje rozne zrodla sygnalu HD i niestety subeiktywnie
oceniam jakosc obrazu w philipsie na najlepsza i to mimo ze w praktyce
philips ten nie ma nawet rozdzielczosci 1280x720 czyli nie moze byc
hdready, co wiecej nie przeszkadza to w okresleniu ze TV ten ma
najlepsza jakosc obrazu mimo ze obok staja do porownania naprawde drogie
LCD z bardzo dobrymi matrycami.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Sep 13, 2007 5:09 pm
On Sep 13, 4:22 pm, RoMan Mandziejewicz <ro...@pik-net.pl> wrote:
Quote:
Ależ spokojnie - nie tędy droga. To, że na sygnał cyfrowy nałożysz
trochę szumu i ograniczysz jego pasmo nie uniemożliwia jego
odtworzenia.
Primo: ograniczenie pasma jest _warunkiem_ odtworzenia sygnalu.
Secundo: nie chodzi o _techniczna_ mozliwosc rekonstrukcji cyfrowego
oryginalu, tylko o mozliwosc _percepcji_ czestotliwosci samplowania w
rekonstruowanym sygnale.
Quote:
Nadal pozostanie sygnałem cyfrowym. To ludzkie oko daje
się oszukać i robi z niego obraz analogowy.
Niezupelnie. Sygnal raz _poprawnie_ zrekonstruowany w dziedzinie
analogowej traci charakter sygnalu cyfrowego. Mozna go ponownie
zdigitalizowac, ale przeksztalcenie bedzie jednoznaczne tylko przy
spelnieniu szeregu warunkow brzegowych, ktore realnie wykluczaja
powrot do oryginalnego rastra. Jesli masz na mysli, ze w sygnale
zrekonstruowanym obecne beda artefakty digitalizacji, to jest to
wlasnie to, o czym caly czas mowie: na LCD te artefakty sa w
krytycznych sytuacjach silniejsze od sygnalu, podczas gdy na CRT -
nie.
Nie jest moim celem gloryfikacja CRT, podalem nawet warunek, kiedy ten
problem LCD przestanie byc istotny - to, ze jest to mozliwe widac
najlepiej na telefonie, ktory lezy przede mna: na 3cm szerokosci TFT
ma 240 pixeli, czyli ca. 200DPI. Jesli nastepna generacja podwoi te
gestosc, tak, jak ta podwoila gestosc poprzedniej, to LCD z 400DPI
maja szanse wygryzc skutecznie CRT w nawet silnie konserwatywnych
kregach...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Thu Sep 13, 2007 6:27 pm
On Thu, 13 Sep 2007 17:14:50 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
ale co tu jest czym ?
Hm... no tak - nie podam ci jednostek, zakresow, sposobu pomiaru - widze
w wykresie wyraznie "prazki" dla 8 bitow, rozproszone dla konwersji
inteligetnej 8 na 18 bitow i dla 16 bitow brak "prazkow"
Nie wiedac o co chodzi to ja wole nie ogladac.
Quote:
Ale ja niejako od odwrotnej strony. Zakresu calego nie zlapiesz,
ale z tego co zlapiesz - jak wyswietlisz na monitorze przy 3*8b/px -
"poziomice" beda trudne do zauwazenia.
Przy [szary] 6b/px - widoczne. Przy 3*6b/px - gdzies pomiedzy.
problem ze wiekszosc gradientow przebiega przy niewielkich zmianach -
nie w calym zakresie, i gradienty sa widoczne - wez sobie gimpa i
wypelnij jakos duzy obszar (np 1024x768) gradientem w pelnym zakresie
(0-255) a potem np w zakresie np 128 - 134 - wyraznie zobaczysz banding
Cos takiego ?
http://jfox.republika.pl/test/test1.jpg
http://jfox.republika.pl/test/test2.jpg
http://jfox.republika.pl/test/test3.jpg
Sa tam tez wersje tif.
Podtrzymuje co napisalem.
Quote:
No coz, jak trzeba to jak widac mozna, tylko czy trzeba ?
Naprawde bylo takie ciemne niebo czy raczej chmury oslepiajaco biale ?
coz, mysle ze to wlasnie niedoskonalosc 8 bitow...
No coz - jesli rozwiazanie ma polegac na tym ze piekna pogoda zmieni
sie na burzowa .. to ja chyba jednak wole stary format :-)
J.
PAndy
Guest
Thu Sep 13, 2007 7:33 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:ehsie35r2u5vsq6dhlbfvhj14587smjev7@4ax.com...
Quote:
Nie wiedac o co chodzi to ja wole nie ogladac.
ok
Quote:
tak
Quote:
Podtrzymuje co napisalem.
tzn? ze 8 bitow wystarcza? moze jednak warto ogladac obraz na crt ;)
Quote:
No coz - jesli rozwiazanie ma polegac na tym ze piekna pogoda zmieni
sie na burzowa .. to ja chyba jednak wole stary format
hm rzecz gustu a o gustach sie nie dyskutuje
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Next