Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:12 pm
Quote:
Będę wdzięczny za wszelkie propozycje.
O, wpadl mi do glowy inny pomysl. Jesli chcesz mierzyc tylko gdzies na
torze to moze po prostu wystarczy antena, a raczej dwie, nadajace
stabiny sygnal. W motorze masz odbiornik, ktory go odbiera i na zasadzie
efektu Dopplera mierzy predkosc oddalania sie/przyblizania do
nadajnikow. Poniewaz nadajniki maja stala pozycje wiec predkosc ta
bylaby predkoscia motoru, mysle, ze dokladnosc znacznie lepsza ni
0,1km/h moznaby uzyskac.
J.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:29 pm
On Wed, 27 Sep 2006 17:07:35 +0200, T.M.F. wrote:
Quote:
J.F. napisał(a):
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac. Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Ale 0.2m/s to jest 0.7km/h.
A kolega chcial szybciej, 0.2m/0.1s to juz 7.2 km/h :-)
Quote:
Zapomnij o tych akcelerometrach - o ile rozumiem zastosowanie to nie
dla ciebie one.
Eee, niby dlaczego? Przy calkowaniou sygnalu z akcelerometru z korekcja
np. co sekunde z GPSa to byloby IMHO naprawde dokladne.
Problem tylko z orientacja tych akcelerometrow. Bo wlasciwie trzebaby
zrobic prawie kompletny system nawigacji inercyjnej.
Dokladnie. Trzeba trzy i trzy zyroskopy ..
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:35 pm
Hello T.M.F.,
Wednesday, September 27, 2006, 5:07:35 PM, you wrote:
Quote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac.
Nie da się. Dokładnie wychodzą pomiary statyczne. Ale odbiornik musi
pozostawać w jednym miejscu przez długi czas. Przyspieszyć można przy
pomocy naziemnych nadajników referencyjnych. Drogie.
Quote:
Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Błędny wniosek.
[...]
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:46 pm
Quote:
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac. Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Ale 0.2m/s to jest 0.7km/h.
A kolega chcial szybciej, 0.2m/0.1s to juz 7.2 km/h :-)
Tak, ale ten blad sie nie kumuluje w czasie. Czyli mozna zastosowac
dluzszy czas, miec wieksza przebyta droge, a co za tym idzie precyzje
okreslenia predkosci.
Natomiast pomiedzy pomiarami liczyc predkosc z przyspieszen. W ciagu
paru sekund te pomiary nie powinny sie znaczaco rozjezdzac.
Oczywiscie teoretyzuje, bo jakos nie wyobrazam sobie w motorze systemu
akcelerometrow i zyroskopow w rozsadnej cenie:)
Bo jesli cena nie gra roli to gotowa stabilizowana skrzyneczke mozna
wyciagnac z Boeinga;) Wyjscia cyfrowe z kompletem potrzebnych danych:)
Krzysztof Rudnik
Guest
Wed Sep 27, 2006 6:54 pm
T.M.F. wrote:
Quote:
J.F. napisał(a):
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac. Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Ale spozniony - bo dostaje sie cos, co jest srednia predkosc w
poprzedniej sekundzie.
--
Krzysiek Rudnik
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Thu Sep 28, 2006 6:55 am
Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:efe6ga$6n7$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac. Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Ale 0.2m/s to jest 0.7km/h. A kolega chcial szybciej, 0.2m/0.1s to juz
7.2 km/h :-)
Tak, ale ten blad sie nie kumuluje w czasie. Czyli mozna zastosowac
dluzszy czas, miec wieksza przebyta droge, a co za tym idzie precyzje
okreslenia predkosci.
Natomiast pomiedzy pomiarami liczyc predkosc z przyspieszen. W ciagu paru
sekund te pomiary nie powinny sie znaczaco rozjezdzac.
Oczywiscie teoretyzuje, bo jakos nie wyobrazam sobie w motorze systemu
akcelerometrow i zyroskopow w rozsadnej cenie:)
Bo jesli cena nie gra roli to gotowa stabilizowana skrzyneczke mozna
wyciagnac z Boeinga;) Wyjscia cyfrowe z kompletem potrzebnych danych:)
Ja czegoś nie rozumiem. Skoro zakładamy, że można liczyć prędkość za pomocą
przyspieszenia w osi motocykla, to czemu nie możemy liczyć wychylenia
motocykla za pomocą przyspieszeń w poprzek tej osi. Mamy pomiar przyspieszeń
we wszystkich osiach X,Y,Z. Jak nam się podnosi przednie koło to dostajemy
przyspieszenie w osi Z przez jakiś tam czas i wyliczamy sobie z tego kąt
wychylenia. Mamy kąt wychylenia i wartości wektorów X,Y,Z to mamy i
prędkość.
Poprawcie mnie proszę.
--
LS
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Thu Sep 28, 2006 6:58 am
Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam.mp.pl> napisał w wiadomości
news:efe4gj$r87$3@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Będę wdzięczny za wszelkie propozycje.
O, wpadl mi do glowy inny pomysl. Jesli chcesz mierzyc tylko gdzies na
torze to moze po prostu wystarczy antena, a raczej dwie, nadajace stabiny
sygnal. W motorze masz odbiornik, ktory go odbiera i na zasadzie efektu
Dopplera mierzy predkosc oddalania sie/przyblizania do nadajnikow.
Poniewaz nadajniki maja stala pozycje wiec predkosc ta bylaby predkoscia
motoru, mysle, ze dokladnosc znacznie lepsza ni 0,1km/h moznaby uzyskac.
No no, to mi sie podoba.
Jak bardzo musiałyby być oddalone od siebie te anteny?
Jaka częstotliwość tego i jaki rozmiar odbiornika, żeby zasięg wyniósł tak
ze 2,3 km?
ps: tak sobie myślę, że można by to też wykorzystać to pomiaru czasu
okrążeń.
pozdr,
--
LS
T.M.F.
Guest
Thu Sep 28, 2006 5:28 pm
Quote:
O, wpadl mi do glowy inny pomysl. Jesli chcesz mierzyc tylko gdzies na
torze to moze po prostu wystarczy antena, a raczej dwie, nadajace stabiny
sygnal. W motorze masz odbiornik, ktory go odbiera i na zasadzie efektu
Dopplera mierzy predkosc oddalania sie/przyblizania do nadajnikow.
Poniewaz nadajniki maja stala pozycje wiec predkosc ta bylaby predkoscia
motoru, mysle, ze dokladnosc znacznie lepsza ni 0,1km/h moznaby uzyskac.
No no, to mi sie podoba.
Jak bardzo musiałyby być oddalone od siebie te anteny?
Na tyle, zeby kat pomiedzy antenami i motorem nie byl zbyt ostry. Ale
zawsze mozna dodac kolejna antene...
Quote:
Jaka częstotliwość tego i jaki rozmiar odbiornika, żeby zasięg wyniósł tak
ze 2,3 km?
ps: tak sobie myślę, że można by to też wykorzystać to pomiaru czasu
okrążeń.
Tutaj niech sie wypowiedza grupowi guru. Ja sie na radiu nie znam
zupelnie:) A rozmiar odbiornika - mysle, ze na UKF pudelko zapalek to
bedzie az nadto:)
T.M.F.
Guest
Thu Sep 28, 2006 5:31 pm
Quote:
Ja czegoś nie rozumiem. Skoro zakładamy, że można liczyć prędkość za pomocą
przyspieszenia w osi motocykla, to czemu nie możemy liczyć wychylenia
motocykla za pomocą przyspieszeń w poprzek tej osi. Mamy pomiar przyspieszeń
we wszystkich osiach X,Y,Z. Jak nam się podnosi przednie koło to dostajemy
przyspieszenie w osi Z przez jakiś tam czas i wyliczamy sobie z tego kąt
wychylenia. Mamy kąt wychylenia i wartości wektorów X,Y,Z to mamy i
prędkość.
Poprawcie mnie proszę.
Masz racje, ale musisz zalozyc, ze wszystkie obliczenia masz z sumujacym
sie bledem. Ustalajac katy na podstawie predkosci, z ktorych to
orientujesz w przestrzeni akcelerometry, aby uzyskac katy amplifikuje
znacznie bledy. Przy czulych akcelerometrach, czestym samplowaniu moze
cos z twego wyjdzie. Ale to musialaby praktyka pokazac.
No i dodatkowy problem - motor musi byc poczatkowo wlasciwie
zorientowany w przestrzeni.
mk
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:15 pm
Newsuser "Krzysztof Rudnik" wrote:
Quote:
Filip Ozimek wrote:
Łukasz "Dragilla" Sacha napisał(a):
Hm, chyba czegoś nie rozumiem... Akcelerometr to nie mierzy przypadkiem
przyspieszeń tylko?
Jak to się ma do prędkości?
Przyśpieszenie to pochodna prędkości.
Ale trzeba by kompletny system INS zrobic - stabilizowane zyroskopem
polozenie akcelerometrow.
Jeśli założyć, że jeździmy prosto po powierzchni poziomej to wystarczą dwa
akcelerometry (tj. jeden dwuosiowy)
pzdr
mk
mk
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:20 pm
Newsuser "J.F." wrote:
Quote:
Problem tylko z orientacja tych akcelerometrow. Bo wlasciwie trzebaby
zrobic prawie kompletny system nawigacji inercyjnej.
Dokladnie. Trzeba trzy i trzy zyroskopy ..
Albo 6 akcelerometrów.
pzdr
mk
mk
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:28 pm
Newsuser "J.F." wrote:
Quote:
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Odbiorniki GPS potrafią mierzyć prędkość bezpośrednio! (zjawisko Dopplera).
Np. sondy meteorologiczne Vaisala (na pewno te starszej generacji) posiadają
okrojony odbiornik GPS wykrywający tylko przesunięcia dopplerowskie
odebranych sygnałów. Podobny odbiornik znajduje się nieruchomo na
powierzchni Ziemi w pobliżu pomiaru. Na podstawie różnic w pomiarach z obu
odbiorników można wyliczyć prędkość, a po całkowaniu położenie. Mimo
kumulujących się błędów przy całkowaniu uzyskuje się dokładność kilku metrów
w ciągu paruminutowego lotu balonu meteo.
pzdr
mk
mk
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:29 pm
Newsuser "J.F." wrote:
Quote:
Znalazłem coś takiego:
http://www.gmheng.com/radar1.html
Ale nie uwierzycie ile sobie za to liczą (ponad 1000 US $ ).
Uwierzymy - przemyslowa technologia jest droga.
Poszukaj jakiegos miernika na e-bay - w USA potrafi byc to tansze,
jakis do celow sportowy to chyba kolo $200.
A tak swoja droga to mnie zastanawia .. zalozmy ze 30GHz, zmiana
o 1m/s to jest w doplerze 100Hz .. no, chyba 200Hz, oni sie chwala
100 pomiarami na sekunde .. to jaka moga miec dokladnosc ? Bo na
oko to ok 1m/s tylko, chyba ze jakos dokladniej faze mierza ..
Dokładność będzie jeszcze pogorszona tym, że pomiar zakłada odbicie od
obiektu dokładnie na linii kierunku ruchu.
pzdr
mk
mk
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:29 pm
Newsuser "J.F." wrote:
Quote:
On Tue, 26 Sep 2006 11:56:48 +0200, Greg(G.Kasprowicz) wrote:
kup profesionalny akcelerometr żadnych kabli nie trzeba i kosztuje mniej
a i przyśpieszenia wyświetli, po za tym GPS nie jest aż taki drogi
ale zeby predkosc z niego wyciagnac, to musialbyc bardzo precyzyjnie
calkowac jego wyjscie.
I akcelerometr musialby byc tez niezwykle precyzyjny, a w szczegolnosci
miec
bardzo maly i stabilny offset
po kilku...kilkudziesiaciu minutach jazdy blad calkowania moze byc na tyle
duzy, ze dokladniejsze bedzie liczenie slupkow kolo drogi i zerkanie na
zegarek :)
I jeszcze musi byc dokladnie wypoziomowany, bo byle przechyl wzdluzny
skroci to do sekund.
Wystarczyłby dwuosiowy.
pzdr
mk
J.F.
Guest
Sun Oct 01, 2006 4:54 pm
On Sun, 1 Oct 2006 18:29:10 +0200, mk wrote:
Quote:
Newsuser "J.F." wrote:
I jeszcze musi byc dokladnie wypoziomowany, bo byle przechyl wzdluzny
skroci to do sekund.
Wystarczyłby dwuosiowy.
Z duzym trudem. Jesli masz nieokreslona pozycje w przestrzeni,
to skladowa pozioma mozesz znalezc tylko korzystajac ze zmiany
wartosci przyspieszenia calkowitego i tw Pitagorasa.
A to obliczenie przy malych wartosciach jest bardzo niedokladne.
Trzeba bardzo dokladny akcelerometr.
No i trzeba idealnie poziomy tor i jakos zablokowany skok na
amortyzatorach ..
J.
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next