Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Franciszek Sosnowski
Guest
Wed Sep 27, 2006 7:12 am
Dnia Wed, 27 Sep 2006 08:42:53 +0200, Lukasz "Dragilla" Sacha tak nawijal:
Quote:
Hm, no i jeszcze dochodzi do tego pare innych czynnikow (wyczytane na innej
grupie):
- jednolitosc asfaltu na torze
Zdecydowanie :)
Quote:
- przechyly motocykla w zakretach
Dac tak, zeby 'patrzalo' w to, co leci na oponie.
Moze przed przednim widelcem? Wiem, rozwali sie blyskiem.
No i jeszcze jedno - obiektyw sie zapaprze i porysuje
w ciagu jednego przejazdu...
--
Fran,
Nam jest wszystko jedno...
Nam to nawet wszystko jedno,
czy jest nam wszystko jedno.
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 7:59 am
Quote:
Rozwiniesz trochę temat?
Zgaduję, że chodzi o pomiar naporu powietrza przy przyspieszeniu? A jak
"powieje" z przodu? :)
Mierzy sie cisnienie dynamiczne i statyczne, z roznicy masz predkosc
wzgledem powietrza. Tyle, ze nie z dokladnoscia do 0,1km/h.
Teraz trzeba jeszcze zapewnic staly, laminarny oplyw powietrza wokol
czujnika, co na malym motocyklu nie jest latwe no i uwzglednic wiejacy
wiatr, bo poki co masz predkosc wzgledem powietrza a nie ziemi.
Smolot ma tez inercyjne systemy nawigacyjne, predkosc jest wyliczana na
podstawie precyzyjnego pomiaru przyspieszen. Tyle, ze do tego potrzebny
jest uklad zyroskopow stabilizujacych system w trakcie dzialania.
GPS to naprawde najprostsze rozwiazanie...
Albo polaczenie GPSa, ktory ci daje okresowa korekcje z systemem
akcelerometrow i jakis miernikow polozenia z ktorych masz precyzyjne
chwilowe osiagi. Tyle, ze to nie bedzie ani proste, ani tanie.
J.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 8:06 am
On Tue, 26 Sep 2006 21:23:18 +0200, J.F. wrote:
Quote:
On Tue, 26 Sep 2006 14:24:04 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Jak bardzo skomplikowana byłaby to konstrukcja?
http://www.ramseyelectronics.com/cgi-bin/commerce.exe?preadd=action&key=SG7
To wskazywałoby na to, że można to zrobić za grosze....
Mimo wszystko wydaje mi sie to trudne dla amatora.
Mikrofale to jednak rzezba w metalu .. w doslownym sensie
ale 60$ .. niedrogo ..
Ha, popatrzylem sobie na manual do tego
http://www.ramseyelectronics.com/downloads/manuals/SG7.pdf
Ciekawostka ... faktycznie wyglada prosciutko.
Rzezbic faktycznie trzeba, ale sprowadza sie do zlutowania dwoch
puszek lub zdobycia innej zaslepionej rury. Pracuje to na 2.6GHz,
co tlumaczy chyba latwosc.
Schematu nie ma, ale sa plytki. Cyfrowej nie analizowalem gleboko, ale
na oko to po prostu zwykly czestosciomierz.
Za to czesc radiowa .. jesli dobrze widze to jest to zwykly
jednotranzystorowy nijak niestabilizowany generator sprzezony
z falowodem [antena]. I najprostszy diodowy detektor napiecia na
antenie. I jakby niewiele wiecej - jeden tranzystor wzmacniajacy.
Najwyrazniej licza ze fala odebrana sie zdudni z nadawana i to
wystarczy do detekcji.
To naprawde moze byc tak prosto zrobione ? I osiagnac
zasieg 400m ? Az mam ochote to zrobic i sprawdzic - gdzie kupic
tranzystor mikrofalowy i ksiazke o liniach paskowych ? :-)
Z tym ze na pojazd to sie srednio nadaje - trzeba by obiekty na drodze
miec ktore potrafia odbic fale. Latarnie, slupki, moze znaki i
drogowskazy [one jeszcze metalowe ?]
J.
J.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 8:16 am
On Wed, 27 Sep 2006 08:42:01 +0200, Kmail wrote:
Quote:
Ale to je tak, ze przy 6k klatkach/s to wychodzi, ze klatka
sklada sie z ~1000 pikseli, co daje matryce 32x32.
Jesli wziac pod uwage odleglosc w jakiej to cos 'patrzy',
to wcale nie sa jakies kosmiczne technologie.
No to dokladnosc bedzie pare procent.
Quote:
Tak czy siak optyka to cala magia aby to zadzialalo, a cos jakos mi to nie
pasi.
Znalazlem - telecentric.
http://en.wikipedia.org/wiki/Telecentric
http://www.lhup.edu/~dsimanek/3d/telecent.htm
Jasne to to raczej nie bedzie, ale trzeba by sprawdzic u producentow,
moze potrafia lepiej. Diagram 3 jest imponujacy
http://www.edmundoptics.com/techsupport/displayarticle.cfm?articleid=261&search=1
Quote:
Bawilem sie myszkami i robilem testy na 10m na roznych powierzchniach
A jak sie bawiles - dokladales optyke ?
J.
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Wed Sep 27, 2006 8:59 am
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:6sakh217ubdgd7n8lnelimlqkc4ob39s5s@4ax.com...
Quote:
On Tue, 26 Sep 2006 21:23:18 +0200, J.F. wrote:
On Tue, 26 Sep 2006 14:24:04 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Jak bardzo skomplikowana byłaby to konstrukcja?
http://www.ramseyelectronics.com/cgi-bin/commerce.exe?preadd=action&key=SG7
To wskazywałoby na to, że można to zrobić za grosze....
Mimo wszystko wydaje mi sie to trudne dla amatora.
Mikrofale to jednak rzezba w metalu .. w doslownym sensie
ale 60$ .. niedrogo ..
Ha, popatrzylem sobie na manual do tego
http://www.ramseyelectronics.com/downloads/manuals/SG7.pdf
Ciekawostka ... faktycznie wyglada prosciutko.
Rzezbic faktycznie trzeba, ale sprowadza sie do zlutowania dwoch
puszek lub zdobycia innej zaslepionej rury. Pracuje to na 2.6GHz,
co tlumaczy chyba latwosc.
Schematu nie ma, ale sa plytki. Cyfrowej nie analizowalem gleboko, ale
na oko to po prostu zwykly czestosciomierz.
Za to czesc radiowa .. jesli dobrze widze to jest to zwykly
jednotranzystorowy nijak niestabilizowany generator sprzezony
z falowodem [antena]. I najprostszy diodowy detektor napiecia na
antenie. I jakby niewiele wiecej - jeden tranzystor wzmacniajacy.
Najwyrazniej licza ze fala odebrana sie zdudni z nadawana i to
wystarczy do detekcji.
To naprawde moze byc tak prosto zrobione ? I osiagnac
zasieg 400m ? Az mam ochote to zrobic i sprawdzic - gdzie kupic
tranzystor mikrofalowy i ksiazke o liniach paskowych ? :-)
Z tym ze na pojazd to sie srednio nadaje - trzeba by obiekty na drodze
miec ktore potrafia odbic fale. Latarnie, slupki, moze znaki i
drogowskazy [one jeszcze metalowe ?]
Coś mi się tu nie zgadza. Czemu metalowe?
To jak oni za pomocą tego chcą mierzyć prędkość biegacza
"YOU be the Cop! Clock cars, bikes, people... anything that moves!"
Ale konstrukcja odpada ze względu na jeszcze inny szczegół - jest za wielka!
Chyba, że dałoby się to jakoś zmniejszyć: na pewno nie potrzebuję
wyświetlacza i innych cudów do kalibracji. U mnie to będzie podłączone do
jakiegoś AVR-a czy ARM-a.
pozdr,
--
LS
J.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 9:45 am
On Wed, 27 Sep 2006 10:59:07 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Quote:
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
Z tym ze na pojazd to sie srednio nadaje - trzeba by obiekty na drodze
miec ktore potrafia odbic fale. Latarnie, slupki, moze znaki i
drogowskazy [one jeszcze metalowe ?]
Coś mi się tu nie zgadza. Czemu metalowe?
To jak oni za pomocą tego chcą mierzyć prędkość biegacza
"YOU be the Cop! Clock cars, bikes, people... anything that moves!"
no coz - nie musi byc metal, ale odbicie mikrofal od metalu jest
znacznie lepsze niz od innych materialow.
Tak czy inaczej bardzo przydatne elementy o prostopadlej do urzadzenia
powierzchni - slupki, tablice, drzewa, krzaki nawet.
Quote:
Ale konstrukcja odpada ze względu na jeszcze inny szczegół - jest za wielka!
Chyba, że dałoby się to jakoś zmniejszyć: na pewno nie potrzebuję
wyświetlacza i innych cudów do kalibracji. U mnie to będzie podłączone do
jakiegoś AVR-a czy ARM-a.
To tylko jedna plytka, a wielka tam jest antena-falowod.
Po odpowiednim przekonstruowaniu byc moze udaloby sie przejsc na
~6 GHz i zmniejszyc wymiary o polowe.
Im wyzej tym wiekszego fachowca od mikrofal trzeba ..
J.
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Wed Sep 27, 2006 12:09 pm
Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam-mp.pl> napisał w wiadomości
news:efdb1i$t32$1@news.onet.pl...
Quote:
Smolot ma tez inercyjne systemy nawigacyjne, predkosc jest wyliczana na
podstawie precyzyjnego pomiaru przyspieszen. Tyle, ze do tego potrzebny
jest uklad zyroskopow stabilizujacych system w trakcie dzialania.
GPS to naprawde najprostsze rozwiazanie...
Tyle, że daje odczyty z częstotliwością 1Hz. A takie dające 2,5,10,20,100Hz
to zaczynają się od 1000$ (znalazłem dużo fajnych

)
Quote:
Albo polaczenie GPSa, ktory ci daje okresowa korekcje z systemem
akcelerometrow i jakis miernikow polozenia z ktorych masz precyzyjne
chwilowe osiagi. Tyle, ze to nie bedzie ani proste, ani tanie.
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
I tak montuje tam procek, wiec reszta to już tylko soft.
Czy taki czujnik zdałby egzamin? Jeśli nie, to jaki?
http://www.pliki.jm.pl/karty/MXA2050A.pdf
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo nie
wiem)
pozdr,
--
LS
Kmail
Guest
Wed Sep 27, 2006 12:22 pm
Quote:
Bawilem sie myszkami i robilem testy na 10m na roznych powierzchniach
A jak sie bawiles - dokladales optyke ?
Niestety nie, zdaje sie ze optyka musiala by byc precyzyjna a nie wiem nawet
jak ja policzyc/zrobic. No i szkielka lutownica nie posklejam a narzedzi
jakos brak.
Kmail
Guest
Wed Sep 27, 2006 12:25 pm
Quote:
Niestety nie, zdaje sie ze optyka musiala by byc precyzyjna a nie wiem
nawet
jak ja policzyc/zrobic. No i szkielka lutownica nie posklejam a narzedzi
jakos brak.
P.S. jesli ma ktos taki czujnik predkosci/odleglosci bezdotykowy chcetnie
pomoge sprzedac.
Mysz fajna rzecz.
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 12:26 pm
Quote:
Albo polaczenie GPSa, ktory ci daje okresowa korekcje z systemem
akcelerometrow i jakis miernikow polozenia z ktorych masz precyzyjne
chwilowe osiagi. Tyle, ze to nie bedzie ani proste, ani tanie.
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
I tak montuje tam procek, wiec reszta to już tylko soft.
Czy taki czujnik zdałby egzamin? Jeśli nie, to jaki?
http://www.pliki.jm.pl/karty/MXA2050A.pdf
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo nie
wiem)
Wyobraz sobie jeden akcelerometr umieszczony tak, ze mierzy
przyspieszenie wzdluz motoru. Na prostej drodze jest ok, ale teraz np.
gwaltownie przyspieszasz, unosi sie przednie kolo. Akcelerometr juz nie
mierzy przyspieszenia dzialajacego na motor, a jedynie jego skladowa
pionowa. W szczegolnosci przy kacie pomiedzy osia motoru a jezdni 90
stopni pokaze ci zero. Czyli motor nie przyspiesza, co jest oczywistym
bledem. Inna sytuacja to poslizg - jedziesz bokiem i do przodu, predkosc
sumaryczna to suma wektorowa tych dwoch predkosci, ale jeden
akcelerometr juz tego nie jest w stanie zarejestrowac.
Potrzebujesz tez cos co umozliwi jakies bezwzgledne zorientowanie osi w
przestrzeni, chociaz w sumie niekoniecznie, bo ciebie interesuje jak
sadze tylko predkosc jako skalar, a nie wektor?
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Wed Sep 27, 2006 12:35 pm
Użytkownik "T.M.F." <tfrancuz@nospam-mp.pl> napisał w wiadomości
news:efdqkm$lh4$1@news.onet.pl...
Quote:
Albo polaczenie GPSa, ktory ci daje okresowa korekcje z systemem
akcelerometrow i jakis miernikow polozenia z ktorych masz precyzyjne
chwilowe osiagi. Tyle, ze to nie bedzie ani proste, ani tanie.
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
I tak montuje tam procek, wiec reszta to już tylko soft.
Czy taki czujnik zdałby egzamin? Jeśli nie, to jaki?
http://www.pliki.jm.pl/karty/MXA2050A.pdf
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo
nie wiem)
Wyobraz sobie jeden akcelerometr umieszczony tak, ze mierzy przyspieszenie
wzdluz motoru. Na prostej drodze jest ok, ale teraz np. gwaltownie
przyspieszasz, unosi sie przednie kolo. Akcelerometr juz nie mierzy
przyspieszenia dzialajacego na motor, a jedynie jego skladowa pionowa. W
szczegolnosci przy kacie pomiedzy osia motoru a jezdni 90 stopni pokaze ci
zero. Czyli motor nie przyspiesza, co jest oczywistym bledem. Inna
sytuacja to poslizg - jedziesz bokiem i do przodu, predkosc sumaryczna to
suma wektorowa tych dwoch predkosci, ale jeden akcelerometr juz tego nie
jest w stanie zarejestrowac.
Potrzebujesz tez cos co umozliwi jakies bezwzgledne zorientowanie osi w
przestrzeni, chociaz w sumie niekoniecznie, bo ciebie interesuje jak sadze
tylko predkosc jako skalar, a nie wektor?
No ok, czyli gdybym miał czujnik 3-osiowy, albo 2 czujniki 2-osiowe, to
wystarczy (?)
Wtedy mogę sobie z tego złożyć wektor równoległy do drogi i policzyć
wartość.
Czy potrzeba jeszcze jakiś innych danych? Bo nie przychodzi mi nic do
głowy...
pozdr,
--
LS
J.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 1:14 pm
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Quote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Quote:
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo nie
wiem)
Zapomnij o tych akcelerometrach - o ile rozumiem zastosowanie to nie
dla ciebie one.
J.
Łukasz \"Dragilla\" Sacha
Guest
Wed Sep 27, 2006 1:17 pm
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f6ukh2du5sqgo2c9c12mbfm6dpdoslkn29@4ax.com...
Quote:
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Co racja, to racja.
Quote:
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo nie
wiem)
Zapomnij o tych akcelerometrach - o ile rozumiem zastosowanie to nie
dla ciebie one.
No to jestem w punkcie wyjscia (w kropce).
pozdro,
--
LS
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:04 pm
Quote:
No ok, czyli gdybym miał czujnik 3-osiowy, albo 2 czujniki 2-osiowe, to
wystarczy (?)
Wtedy mogę sobie z tego złożyć wektor równoległy do drogi i policzyć
wartość.
Czy potrzeba jeszcze jakiś innych danych? Bo nie przychodzi mi nic do
głowy...
No potrzebnne by bylo cos co ci daje informacje o polozeniu czujnikow w
przestrzeni. Bo ty musisz zrobic sume wektorowa tych skladowych. Czyli
jakies minizyroskopy o naprawde sporym momencie zyroskopowym. Nie chce
wiedziec ile by to kosztowalo:)
T.M.F.
Guest
Wed Sep 27, 2006 3:07 pm
J.F. napisał(a):
Quote:
On Wed, 27 Sep 2006 14:09:43 +0200, Łukasz "Dragilla" Sacha wrote:
Ale pomysł mi się podoba. GPS daje dokładność 0,1km/h, można by nim
regulować co sekundę odczyty z akcelerometra.
Z ta dokladnoscia to bym nie przesadzal. On mierzy pozycje,
tak sobie dokladnie. Predkosc to moze zmierzyc dokladnie jak
zmiana pozycji jest duza.
Pomiary GPSem wzgledne wychodza b. dokladnie. Chyba dokladnosc rzedu
20cm mozna uzyskac. Czyli pomiar predkosci bylby dokladny.
Quote:
Po co dodatkowe mierniki? I czemu cały system akceleratorów? (pytam bo nie
wiem)
Zapomnij o tych akcelerometrach - o ile rozumiem zastosowanie to nie
dla ciebie one.
Eee, niby dlaczego? Przy calkowaniou sygnalu z akcelerometru z korekcja
np. co sekunde z GPSa to byloby IMHO naprawde dokladne.
Problem tylko z orientacja tych akcelerometrow. Bo wlasciwie trzebaby
zrobic prawie kompletny system nawigacji inercyjnej.
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next