RTV forum PL | NewsGroups PL

Miniaturowy moduł TV Composite Out z pamięcią ekranu i interfejsem in/out

Na czym zrobić moduł TV composit out

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Miniaturowy moduł TV Composite Out z pamięcią ekranu i interfejsem in/out

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

PAndy
Guest

Tue Nov 20, 2007 2:52 pm   



"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:3cn5k3pij5a2q06ucflpp7oga9aofun0se@4ax.com...

Quote:
Mialem, znalem.

widac slabo ;)


Quote:
Tylko ze na atarynce miales z uzytecznych trybow:
-320x192 [czy 200] mono .. a raczej z kolorem nieokreslonym,
-160x192 4 kolory .. niestety kiepska rozdzielczosc.

no bo nikt nie wykorzystywal sprzetu

Quote:
W tym momencie Spectrum ze swoimi 256x192 pseudokolor wychodzilo
calkiem zgrabnie i IMO lepiej. Zreszta najlepszy dowod ze wiele gier
na atarynce chodzilo w trybie tekstowym [i wygladaly przy tym lepiej
niz graficzne Smile]

bo firmy najmniejszym oporem konwertowaly gry - Atari mial wyjatkowy
sytem graficzny, wlascwie powtorzony pozniej tylko w Amidze

Quote:
Sprite byly lepsze niz na Spectrum [lepsze niz zero Smile] ale gorsze
niz C64.

jak mowie - z banglaniem po rejestrach mzona bylo wycisnac z tego duzo
wiecej - tylko nikt tego nie robil - masowka

Quote:
4 kanaly ale 8 bitowe. Do muzyki sie w zasadzie nie nadaja.
Mozna laczyc w 16 bitowe, ale wtedy juz tylko 2 zostaja.
Bez obwiedni jak w AYnnnn. I w dodatku uzywane do paru innych
funkcji, wiec dzwiek musial czasem umilknac.

hehe, wychodzi troche niewykorzystanie potencjalu hardware - obwiednia
tej samej klasy lub nawet lepszej co w AY mogla byc uzyskana programowo,
Atari mogl miec kilka kanalow samplowych, tylko ze to trzeba
zaprogramowac, male Atari to system ktory wyprzedzal swoja epoke...


Quote:
Efekt ogolny o ile pamietam byl taki ze na Atari gry mialy
dobra grafike albo dobra muzyke. Dwa naraz .. to niestety
u bogatszych kolegow na comodorku Smile

winna temu jest prosta konwersja gier miedzy platformami - dla Atari
trzeba byloby tworzyc praktycznie od nowa cala gre

Quote:
A tych mowiac szczerze nie pamietam .

rejestr glosnosci kanalu, mozna bylo po prostu dokladnie tak samo jak w
C64 odtwarzac sample z tym ze C64 mial jeden regulator a Atari 4


Quote:
Ale wlasnie tak. Port szeregowy - byl, ale uzywany tez do
komunikacji z dyskiem [i magnetofonem]. Chcialbys zrobic
jakies sterowanie, zarzadzanie, komunikacje - nie dwie naraz.

winne temu jest zastosowanie durnej modulacji ktora zupelnie nie nadaje
sie do transmisji danych cyfrowych - bazujac na hardware kompa mozna bez
klopotu zrobic procedury podobne do chyba najlepszych uzywanych w C64

Quote:
Turbo-magnetofon - ladnie dziala, ale wymaga dodatkowej wtyczki,
bo na cos 10 pinowym porcie poskapiono jednego bitu
ktory molgby byc czytany/ustawiany przez procesor.
Itp,itd.

nie, bit mogl byc czytany bo przeciez transmisja z magnetofonu wlasnie
tak byla robiona (PLL dekodowala FSK i wystawiala 1,0) - problemem bylo
tu raczej rozdwojenie jazni i brak decyzji o nie wspieraniu starego
systemu zapisu

Roman
Guest

Tue Nov 20, 2007 3:32 pm   



"PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> wrote in message
news:fhumsu$82r$1@news.onet.pl...
Quote:
wydawalo mi sie ze autor chcial miec co najmniej semigrafike i 80x25
znakow - do nakladania prostego OSD wystarczy AVR za 7zl

Potrzebne to do jednoczesnego wyświetlania wielu danych (napięć, prądów,

współczynników, nazw, menu wyboru itd.) ze złożonego układu pomiarowego.
Docelowo ma to pokazywać także jakieś uproszczone charakterystyki/wykresy,
stąd potrzebna (semi)grafika. Nie chcę tego robić na wielu displejach
LCD2x16. Można by to zrobić na nowoczesnych ekranach TFT/LCD
kikaset/na/kilkaset pixeli, ale akurat mam do wykorzystania kilka starych
monitorów TV z demobilu - tak wyjdzie taniej, a wcale nie musi być małe.

Roman

J.F.
Guest

Tue Nov 20, 2007 3:48 pm   



On Tue, 20 Nov 2007 14:16:38 +0100, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
http://home.micros.users.btopenworld.com/zx80/zx80.html
Jesli jeszcze pamietam to sluze opisem

a spoko, stronke znam, jest dostepny diass do romu zx - procedurki
wyswietlania ujawniaja cala prawde

Nie ujawniaja. No dobra, nie wytrzymam i opisze dla potomnych,
bo ciekawe :-)

Zacznijmy od samego procesora. Z80 pobieral rozkaz wystawiajac
na magistrale adres, linie sterujace, i dodatkowo sygnal M1.
Po dwoch cyklach przystepowal do wykonania instrukcji, a jednoczesnie
zaczynal sie cykl odswiezania dynamicznych pamieci zewnetrznej
[ktorej w ZX80 nie zastosowano].
Na magistrale adresow wystawiano rejestr I na starszy bajt,
i rejestr R na mlodszy bajt. Rej I byl dowolnie ustawiany programowo i
bez znaczenia dla procesora, R zwiekszal sie automatycznie
co kazdy wykonany rozkaz. Co tez trwalo dwa takty, po czym
pobierano kolejny rozkaz lub realizowano biezacy, ktory mogl
miec kilka dalszych operacji magistralowych.

Architektura ZX80: wyswietlanie pracowalo w trybie znakowym,
przewidziano 64 znaki zdefiniowane w ROM, dodatkowo bit7
robil za inwers. Wyswietlano zawartosc pamieci RAM, linie do
wyswietlania byly zmiennej dlugosci [wazne, gdy pelen ekran ma 768
bajtow, a RAMu jest 1KB Smile], koniec linii zaznaczano specjalnym
kodem.

Teraz trzeba spojrzec na schemat na powyzszej stronie.
Procesor byl przylaczony do magistrali danych przez rezystory
[R4-R11]. Rozpoczynajac wyswietlanie procesor "skakal" do adresu
pierwszego znaku w linii plus 32K.
Dekoder adresow byl niepelny, wiec odczytywalo to RAM w dolnej
polowce, ale bramki [13,16,17,15] wykrywaly fakt pobrania rozkazu spod
wysokiego adresu [A15=1] i jesli bit6 danych wynosil 0, to wymuszaly
[przez bramki 14 i 15] niski stan na pinach danych uP.

uP odczytywal wiec kod rozkazu 00, czyli NOP, i po 4 cyklach
odczytywal nastepny rozkaz, ktory tez byl zerowany do NOP, itd.

Jesli jednak napotkal na znak konca linii, ktory mial bit6=1,
to byl przepuszczany do uP .. i okazywal sie byc rozkazem HALT,
zatrzymujacym procesor Smile

Z uspienia wyrywalo go przerwanie, na tym schemacie tego nie widac,
ale INT byl podlaczony prosto do nogi A6. Otoz wejscie INT bylo
testowane przez Z80 pod koniec cyklu rozkazowego, akurat wtedy
gdy na magistrali pojawial sie rejestr R. Stopniowo narastajacy,
[takze w trybie halt] wiec co 64 rozkazy [64us - linia obrazu]
procesor sie budzil, program zerowal rejestr R i znow skakal na
poczatek linii do wyswietlenia+32KB - tak 8 razy na kazda linie znaku,
po czym przechodzil o 1 bajt dalej i obrabial nastepna linie.

A gdzie wyswietlanie ? W czasie gdy procesor czytal 00, wlasciwa
dana byla zatrzaskiwana w rejestrze [IC5 - to pewnie 373 albo 374].
W fazie odswiezania przestawiano multipleksery adresow dla ROM
[IC 6,7,8 - 157 bodajze] i podawano nan od LSB:

-3 bity z licznika linii IC21
-6 bitow zatrzasniete z rejestru
-reszta danych z procesora .. czyli rejestr I.

Rej. I wskazywal na poczatek obszaru generatora znakow w ROM,
wiec teraz wystarczy wpisac dane do rejestru przesuwajacego IC9.
Ten juz wypusci po bicie dane video, jeszcze tylko inwersja
w bramce xor przez odpowiednio opozniony bit d7.

Jeszcze pare licznikow do pelni synchronizacji - i jak widac jest to
nieco bardziej skomplikowane niz tylko "jeden 165".
Procesorki w owych czasach nie dalyby rady zrobic tego programowo,
tu jak widac wykorzystano ich licznik rozkazow do adresowania pamieci
video.

W ZX81 scalono te wszystkie drobne TTL w jeden uklad.

J.

PAndy
Guest

Tue Nov 20, 2007 4:02 pm   



"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:gip5k39onqpkrd5bh7epshmoqrk9nf1u5h@4ax.com...

Quote:
Jeszcze pare licznikow do pelni synchronizacji - i jak widac jest to
nieco bardziej skomplikowane niz tylko "jeden 165".
Procesorki w owych czasach nie dalyby rady zrobic tego programowo,
tu jak widac wykorzystano ich licznik rozkazow do adresowania pamieci
video.

wykorzystano niewykorzystywany (brak DRAM) licznik R - z punktu widzenia
dodatkowych ukladow video obsluguje 74165, w programowych zrodlach video
na uC wszystko wlacznie z zamiana danych z postaci rownoleglej na
szerogowa robione jest programowo.

Quote:
W ZX81 scalono te wszystkie drobne TTL w jeden uklad.

SCL, dodano NMI, wydzielono klawiature czyli kosmetyka.

PAndy
Guest

Tue Nov 20, 2007 4:06 pm   



"Roman" <romantek@poczta.onet.pl> wrote in message
news:fhuqqf$m4l$1@news.onet.pl...


Quote:
Potrzebne to do jednoczesnego wyświetlania wielu danych (napięć,
prądów,
współczynników, nazw, menu wyboru itd.) ze złożonego układu
pomiarowego.
Docelowo ma to pokazywać także jakieś uproszczone
charakterystyki/wykresy,
stąd potrzebna (semi)grafika. Nie chcę tego robić na wielu displejach
LCD2x16. Można by to zrobić na nowoczesnych ekranach TFT/LCD
kikaset/na/kilkaset pixeli, ale akurat mam do wykorzystania kilka
starych
monitorów TV z demobilu - tak wyjdzie taniej, a wcale nie musi być
małe.

IMO AVR + kilka 74xxx i np 32 - 128KB SRAM i uzyskasz to co chcesz bez
wiekszego klopotu.

PAndy
Guest

Tue Nov 20, 2007 4:31 pm   



"Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> wrote in message
news:slrnfk5u24.dpc.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

Quote:
To czemu nie użyć również starego peceta z demobilu w całości? Koszt
zerowy. Jeśli nawet mają to być monitory TV a nie VGA, to wystarczy
programowa zmiana częstotliwości karty i prosty kabelek do połączenia.
Poprzednio w założeniach było "Chodzi o układ możliwie miniaturowy".

IMO to wystarczy plyta np Amigi 600 i tez bedzie to ladnie chodzic...
poza tym mozna uzyc jakiejs taniej plyty na i810 czy innym z
zintegrowana VGA, za ok 250zl da sie zrobic modul wyswietlania o
niemalych mozliwosciach...

Jarosław Sokołowski
Guest

Tue Nov 20, 2007 4:42 pm   



Pan Roman napisał:

Quote:
Potrzebne to do jednoczesnego wyświetlania wielu danych (napięć, prądów,
współczynników, nazw, menu wyboru itd.) ze złożonego układu pomiarowego.
Docelowo ma to pokazywać także jakieś uproszczone charakterystyki/wykresy,
stąd potrzebna (semi)grafika. Nie chcę tego robić na wielu displejach
LCD2x16. Można by to zrobić na nowoczesnych ekranach TFT/LCD
kikaset/na/kilkaset pixeli, ale akurat mam do wykorzystania kilka starych
monitorów TV z demobilu - tak wyjdzie taniej, a wcale nie musi być małe.

To czemu nie użyć również starego peceta z demobilu w całości? Koszt
zerowy. Jeśli nawet mają to być monitory TV a nie VGA, to wystarczy
programowa zmiana częstotliwości karty i prosty kabelek do połączenia.
Poprzednio w założeniach było "Chodzi o układ możliwie miniaturowy".

--
Jarek

Jarosław Sokołowski
Guest

Tue Nov 20, 2007 4:42 pm   



PAndy napisał:

Quote:
To czemu nie użyć również starego peceta z demobilu w całości? Koszt
zerowy. Jeśli nawet mają to być monitory TV a nie VGA, to wystarczy
programowa zmiana częstotliwości karty i prosty kabelek do połączenia.
Poprzednio w założeniach było "Chodzi o układ możliwie miniaturowy".

IMO to wystarczy plyta np Amigi 600 i tez bedzie to ladnie chodzic...

Rzecz w tym, że płyty do Amigi 600 to ja w życiu na oczy nie widziałem,
a starych pecetów, z którymi nie wiadomo co zrobić, poniewiera się
wszędzie pełno.

Quote:
poza tym mozna uzyc jakiejs taniej plyty na i810 czy innym z
zintegrowana VGA, za ok 250zl da sie zrobic modul wyswietlania o
niemalych mozliwosciach...

250zł w porównaniu z zerem, to już niezły pieniądz. Ale jak już
płacić za płytę PC do takich rzeczy, to chyba najlepiej jakiś
mini-itx. Brak wiatraka, pobór mocy na posiomie kilkunastu watów.

--
Jarek

Heliogabal
Guest

Tue Nov 20, 2007 5:07 pm   



Użytkownik "Dariusz Zolna":
Quote:
Piszę o 8-bitowcach, zobacz np tu: http://atariarea.krap.pl/

To jest dobre Wink
http://ekranownia.atari8.info/grafika/ekrany/gry/h/hans_kloss_1.png

Heliogabal

PAndy
Guest

Tue Nov 20, 2007 5:55 pm   



"Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> wrote in message
news:slrnfk5vsi.e0u.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

Quote:
Rzecz w tym, że płyty do Amigi 600 to ja w życiu na oczy nie
widziałem,
a starych pecetów, z którymi nie wiadomo co zrobić, poniewiera się
wszędzie pełno.

allegro i kilkadziesiat zl (za tyle to moze nawet plyte A1200 da sie
kupic)

Quote:
250zł w porównaniu z zerem, to już niezły pieniądz. Ale jak już
płacić za płytę PC do takich rzeczy, to chyba najlepiej jakiś
mini-itx. Brak wiatraka, pobór mocy na posiomie kilkunastu watów.

zero to bedzie szafa... a za 250zl cos wielkosci miniATX i z poborem
mocy rzedu 50 - 60W

William
Guest

Tue Nov 20, 2007 7:11 pm   



Quote:
Tylko ze na atarynce miales z uzytecznych trybow:
-320x192 [czy 200] mono .. a raczej z kolorem nieokreslonym,
-160x192 4 kolory .. niestety kiepska rozdzielczosc.

no bo nikt nie wykorzystywal sprzetu

Ale po wlaczeniu rozdzielczosci wiekszej niz 320 punktów w pionie (40 znaków po 8 pikseli) pojawialy sie interferencje (PAL ?)

J.F.
Guest

Tue Nov 20, 2007 7:13 pm   



On Tue, 20 Nov 2007 16:02:37 +0100, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
Procesorki w owych czasach nie dalyby rady zrobic tego programowo,
tu jak widac wykorzystano ich licznik rozkazow do adresowania pamieci
video.

wykorzystano niewykorzystywany (brak DRAM) licznik R

On zastewpuje tylko jeden licznik do 64.
Naprawde wykorzystano PC do adresacji pamieci.

Quote:
z punktu widzenia dodatkowych ukladow video obsluguje 74165

Ukladow potrzebnych do takiego wyswietlania jest tu kilka -
opisalem je.

Quote:
w programowych zrodlach video
na uC wszystko wlacznie z zamiana danych z postaci rownoleglej na
szerogowa robione jest programowo.

Owszem, tylko ze tu jak widac mamy zegar pikslowy 8MHz.
Trzeba by uC ze 32Mips zeby to zrobic programowo - a rozdzielczosc
jest tylko 256 [32 znaki] + marginesy.
Dodajac rejestr przesuwny wymagania spadaja, ale tez trzeba szybko.

Naprawde polecam cos scalonego lub CPLD/FPGA.

J.

J.F.
Guest

Tue Nov 20, 2007 7:53 pm   



On Tue, 20 Nov 2007 14:52:24 +0100, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
Tylko ze na atarynce miales z uzytecznych trybow:
-320x192 [czy 200] mono .. a raczej z kolorem nieokreslonym,
-160x192 4 kolory .. niestety kiepska rozdzielczosc.

no bo nikt nie wykorzystywal sprzetu

Kiedy wiecej bylo.. albo wsciekle wielkie piksele, albo brak[nadmiar]
kolorkow.

Quote:
Zreszta najlepszy dowod ze wiele gier
na atarynce chodzilo w trybie tekstowym [i wygladaly przy tym lepiej
niz graficzne Smile]

bo firmy najmniejszym oporem konwertowaly gry - Atari mial wyjatkowy
sytem graficzny, wlascwie powtorzony pozniej tylko w Amidze

Nie mowie, do paru gier ten tekstowy tryb swietnie pasowal.

Ale w ogolnosci kiepskie mozliwosci graficzne.

Quote:
4 kanaly ale 8 bitowe. Do muzyki sie w zasadzie nie nadaja.
Mozna laczyc w 16 bitowe, ale wtedy juz tylko 2 zostaja.
Bez obwiedni jak w AYnnnn. I w dodatku uzywane do paru innych
funkcji, wiec dzwiek musial czasem umilknac.

hehe, wychodzi troche niewykorzystanie potencjalu hardware - obwiednia
tej samej klasy lub nawet lepszej co w AY mogla byc uzyskana programowo,

Ale to obciaza procesor.

Quote:
male Atari to system ktory wyprzedzal swoja epoke...

To wlasnie pisalem. Pomysly byly ciekawe, tylko trzeba bylo je zrobic
2x lepiej, i moze poczekac z rok zeby nie kosztowaly za duzo.
I wyszlaby .. amiga :-)

Quote:
Turbo-magnetofon - ladnie dziala, ale wymaga dodatkowej wtyczki,
bo na cos 10 pinowym porcie poskapiono jednego bitu
ktory molgby byc czytany/ustawiany przez procesor.

nie, bit mogl byc czytany bo przeciez transmisja z magnetofonu wlasnie
tak byla robiona (PLL dekodowala FSK i wystawiala 1,0)

O ile pamietam to jednak uzywano rejestr szeregowy, ale faktycznie
byla poczatkowa synchronizacja programowa.

Jesli mnie jednak skleroza nie myli, to ten kabelek byl, bo czegos
brakowalo. I tak ze wszystkim w atarynce bylo - fajne, ale nie fo
konca Sad.

J.

Michał Baszyński
Guest

Tue Nov 20, 2007 8:09 pm   



Dnia 2007-11-20 19:53, Użytkownik J.F. napisał :
Quote:

Jesli mnie jednak skleroza nie myli, to ten kabelek byl, bo czegos
brakowalo.

raczej pomysłu jak to dobrze zrobić - Turbo 2000 obywało się bez
dodatkowych kabelków.

Pozdr.
Michał

Roman
Guest

Tue Nov 20, 2007 9:26 pm   



Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <jaros@lasek.waw.pl> napisał w wiadomości
news:slrnfk5u24.dpc.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

Quote:
To czemu nie użyć również starego peceta z demobilu w całości?

Nie no, aż takiego kloca nie chcę angażować do tego układu.


Quote:
Poprzednio w założeniach było "Chodzi o układ możliwie miniaturowy".

Chodziło o miniaturyzację fragmentu: "moduł CRT video out "!.
Aby ta część projektu nie stała się większa i bardziej rozbudowana niż
właściwy układ pomiarowy, w sumie urządzenie ma być niezbyt duże.
Od urządzenia pójdzie kabelek koncentryczny 75Ohm do stojącego nieopodal
monitorka 8", razem będzie to dość ergonomicznie !

Roman

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Miniaturowy moduł TV Composite Out z pamięcią ekranu i interfejsem in/out

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map