Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Jaroslaw Rafa
Guest
Fri Aug 14, 2009 11:40 pm
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Fri Aug 14, 2009 11:40 pm
Jaroslaw Rafa pisze:
Quote:
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
stałego.
Niestety bez miernika się nie obejdzie.
Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie,
przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V.
http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent=
Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy.
;-)
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Dariusz K. Ładziak
Guest
Fri Aug 14, 2009 11:57 pm
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:
Quote:
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
Quote:
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
stałego.
Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.
--
Darek
Jaroslaw Rafa
Guest
Sat Aug 15, 2009 12:40 am
In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <ladzk@waw.pdi.net> wrote:
Quote:
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
stałego.
Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ?
Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.
Quote:
Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.
Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...
A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
sobie poradzic?
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
anu
Guest
Sat Aug 15, 2009 7:40 am
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
anu
Guest
Sat Aug 15, 2009 7:40 am
Nie pamiętam w jakim dziale dokładnie, ale tu ktoś pokazywał gotową
ładowarkę na dynamo- konstrukcja własna, ale sprzedawana również w
przystępnej cenie.
http://www.podrozerowerowe.info/index.php
Mikołaj \"Miki\" Menke
Guest
Sat Aug 15, 2009 9:56 am
Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :
Quote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
Wiedzieć czemu, po to żeby był lekki i mały. Po co miałby być zasilany
bateriami (domyślam się, że chodzi o akumulatory AA zamiast wbudowanego)?
--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846
Mikołaj \"Miki\" Menke
Guest
Sat Aug 15, 2009 9:59 am
Dnia 14.08.2009 23:46 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
Quote:
Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...
Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin.
Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
błoto?
--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846
Zbych
Guest
Sat Aug 15, 2009 11:12 am
Dariusz K. Ładziak pisze:
Quote:
Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów p-p
i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa) niż
napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował bym
raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.
Link do pomiarów:
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
ale kto by tak pieknie gwizdal...
kk
Guest
Sat Aug 15, 2009 11:44 am
Quote:
Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
błoto?
Też się podłączę.
Uważam , że warto - są wersje nawigacji odporne na błoto i wodę - do
warunków polowych.
Zawsze pozostaje problem - z czego to naładować.
Można np. zabrać ze sobą baterie słoneczne i zamówić pogodę.
Ale jadąc rowerem przecież można doładować z dynama.
Potrzebna jest tylko dobrze pomyślana przetwornica.
Może należy tu myśleć w kategorii nie zasialania online ale doładowania
baterii.
Problem napewno da się rozwiązać pomimo rzucanych kłód pod koła roweru.
Pozdrawiam
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Sat Aug 15, 2009 12:46 pm
Quote:
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów p-p
i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa) niż
napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował bym
raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.
Link do pomiarów:
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Dynamo dynamie nierówne.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Sat Aug 15, 2009 1:22 pm
Quote:
"W rejonach świata gdzie ciężko o elektryczność ludzie muszą sobie
jakoś radzić, zwłaszcza w kwestii ładowania telefonów komórkowych.
Dwaj studenci z Kenii zaprojektowali ładowarkę wykorzystującą prąd
jaki podczas szybkiej jazdy generuje zwykłe dynamo rowerowe."
http://technowinki.onet.pl/1,356,2016221,1,wiadomosc.html
Ostatnio w rowerowym widziałem też fajne dynamo montowane w piaście
koła...
Podstawa to redukcja pików napięcia, które mogą zabić nawigację GSM.
Drugą rzeczą jest uproszczenie przetwornicy, minimalna ilość strat
mocy. Dobrze zobaczyć charakterystykę napięciową na jałowo i na
obciążeniu, żeby ocenić jak to zaprojektować.
A co ja napisałem?
Mój układ jest sprawdzony.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Zbych
Guest
Sat Aug 15, 2009 1:30 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
Bez obciążenia to i 15V potrafi być.
Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów
p-p i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa)
niż napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował
bym raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.
Link do pomiarów:
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Dynamo dynamie nierówne.
Chcesz powiedzieć, że inne dynama mają wbudowany regulator?
--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
ale kto by tak pieknie gwizdal...
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Sat Aug 15, 2009 1:31 pm
Quote:
Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
ustabilizowane.
Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
stałego.
Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ?
Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.
Jest dobrze.
Quote:
Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.
Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...
Grzanie ładowarki ma się nijak.
Oblicz ile pobiera prądu ta nawigacja:
Pojemność akumulatora podziel przez ilość godzin pracy.
Wyjdzie pewnie ze 250-450mA.
Quote:
A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
sobie poradzic?
Po to jest stabilizator i kondensator na wejściu.
Daj jeszcze równolegle do wyjściowego kondensatora elektrolitycznego
kondensator 100nF jak najbliżej stabilizatora.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Zbych
Guest
Sat Aug 15, 2009 1:39 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
Daj jeszcze równolegle do wyjściowego kondensatora elektrolitycznego
kondensator 100nF jak najbliżej stabilizatora.
Proponujesz zrobienie generatora z tego stabilizatora? Bo jeśli nie, to
należałoby zacząć od sprawdzenia wymagań na ESR kondensatorów na
wyjściu. Datasheet zaleca ESR=0,1...1R przy małych prądach. Ceramiczny
100n raczej nie spełnia tego wymagania. Zwykły tantal na wyjściu
powinien wystarczyć.
--
przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,
ale kto by tak pieknie gwizdal...
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next