RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zasilić GPS z dynama Shimano DH3N20 - napięcie, prostownik, oporniki?

pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zasilić GPS z dynama Shimano DH3N20 - napięcie, prostownik, oporniki?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Jaroslaw Berezowski
Guest

Sun Aug 16, 2009 11:39 am   



Dnia Sun, 16 Aug 2009 09:39:54 +0200, EM napisał(a):

Quote:
wzrostem napięcia na wejściu powyżej bezpiecznej wartości. Nagle okazuje
się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
ewentualnie rozproszyć.
Te 10W bedzie jak obciazysz je w MPP. Jak zadziala po prostu

zabezpieczenie nadnapieciowe (transil powiedzmy), moc bedzie sporo
mniejsza, bo poplynie niewielki prad.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Zygmunt M. Zarzecki
Guest

Sun Aug 16, 2009 1:33 pm   



Quote:
Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali Wink
Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje
dyssypatora dodatkowo Smile

Z małej zet!

Ile strat będzie mniej, 50mW?

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Zygmunt M. Zarzecki
Guest

Sun Aug 16, 2009 1:34 pm   



Quote:
Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by się
B&M.

Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali Wink

Pana Zarzeckiego, dla ciebie.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

gdL
Guest

Sun Aug 16, 2009 2:40 pm   



Przy wzroście temp rośnie rezystancja włókna. Żarówkami zabezpiecza
się drivery wysokotonowe w kolumnach estradowych. Włączona w szereg
jak znalazł. Natomiast tu to się chyba nie przyda.

Jaroslaw Berezowski
Guest

Sun Aug 16, 2009 3:38 pm   



Dnia Sun, 16 Aug 2009 14:33:10 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Quote:
Z małej zet!
To tak z respektu pisze Razz


Quote:

Ile strat będzie mniej, 50mW?
Zmierz prad i napiecia przed i po stabilizacji.


Stabilizator impulsowy to takie trafo DC/DC. Liniowy to dzielnik napieca.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

sufa
Guest

Sun Aug 16, 2009 3:40 pm   



On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@wsp.krakow.pl> wrote:

Quote:
Wpadłem na taki pomysł

Pomysł zacny, ale... po co komplikować sobie życie?
Używam tego:
http://fondo.pl/produkt.php?id=573
Gdy już muszę jechać z GPSem (zwykły palm), mocuję to dwoma rzepami do
ramy, GPS na kierownicy, kabelek podłączony na stałe - gdy kończy się
bateria w urządzeniu, to włączam przełącznikiem ładownie z tego power
packa i po problemie. Gdy jadę dalej biorę dodatkowe akumulatory, a
gdyby się skończyły, to mogę kupić zwykłe AA.
Rozwiązanie, o którym piszesz może będzie działać, a może nie do końca
prawidłowo, kupa zachodu etc, a tu masz gotowe i wygodne rozwiązanie.

Jacek

Zygmunt M. Zarzecki
Guest

Sun Aug 16, 2009 5:26 pm   



Quote:
Z małej zet!
To tak z respektu pisze :P

Ile strat będzie mniej, 50mW?
Zmierz prad i napiecia przed i po stabilizacji.

Stabilizator impulsowy to takie trafo DC/DC. Liniowy to dzielnik napieca.

Dziękuję, że wytłumaczyłeś mi co to jest przetwornica.
Ale są stabilizatory low dropout!

zyga
--
A fe, A psik, A ha

jacek duma
Guest

Sun Aug 16, 2009 5:45 pm   



Jaroslaw Berezowski pisze:
Quote:
Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisaĹ?(a):

RozwiÄ?zanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauwaĹźyĹ? ale wszyscy go zignorowali Wink
Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje
dyssypatora dodatkowo :)

ROTFL Smile

jd

jacek duma
Guest

Sun Aug 16, 2009 5:46 pm   



Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:

Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by
się B&M.

Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)

Pana Zarzeckiego, dla ciebie.

zyga
Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki Smile

jd

jacek duma
Guest

Sun Aug 16, 2009 5:52 pm   



Zygmunt M. Zarzecki pisze:

Quote:
Ale o co Ci chodzi?
Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama,
to nic się nie stanie i będzie git.

Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora

wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub
zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy
jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić
pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony
stabilizator.
jd

Jaroslaw Berezowski
Guest

Sun Aug 16, 2009 7:14 pm   



Dnia Sun, 16 Aug 2009 18:26:27 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Quote:
Ale są
stabilizatory low dropout!
Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak

pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
to liniowy musi rozproszyc moc spadku.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

EM
Guest

Sun Aug 16, 2009 7:59 pm   



Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:

Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...


Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez
obciążenia,
ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie
będziemy go mocno obciążać prądem.

Pod warunkiem?
Co ty bredzisz?!

Po prostu znam te dynama (HUB) jako elektronik nie rowerzysta.
Z reszta jest to w tabelce podanej wcześniej http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

Tam jest także wykres Prąd-napięcie. Zauważ, że linia 36km/h zaczyna się
w punkcie ok. 0,25A i 32V = 8W !!. Nie ma tej linii dla mniejszego
prądu, ale będzie ona dążyć do ok. 50V bez obciążenia. No ale chyba
36km/h to nie jest kres prędkości na rowerze ?

Dynamo rowerowe (HUB czy butelkowe) to swego rodzaju źródło prądowe.
Daje ok. 0,5A od stosunkowo małej prędkości obrotowej i tyle.
Natomiast robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej
rezystancji. Im większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.

--
Pozdr
EM

Jaroslaw Berezowski
Guest

Sun Aug 16, 2009 9:15 pm   



Dnia Sun, 16 Aug 2009 20:59:15 +0200, EM napisał(a):

Quote:
robiąc przetwornicę mamy odbiornik o jakby ujemnej rezystancji. Im
większe napięcie tym mniejszy prąd zasilający.
Ujemnej rezystancji _dynamicznej_ Smile


--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Zygmunt M. Zarzecki
Guest

Sun Aug 16, 2009 9:28 pm   



Quote:
Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by
się B&M.

Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)

Pana Zarzeckiego, dla ciebie.

Może być Pana Zarzeckiego. Mi jest wszystko jedno Panie Zarzecki Smile

Nnno!
;-)

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Zygmunt M. Zarzecki
Guest

Sun Aug 16, 2009 9:41 pm   



Quote:
Ale o co Ci chodzi?
Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do
dynama, to nic się nie stanie i będzie git.

Nie do końca. Trzeba przeliczyć jak przy biegu jałowym stabilizatora
wpływa na napięcie generowane przez dynamo np przy prędkości 25km/h, lub
zrobić to bardziej profesjonalnie, spróbować badać opór zastępczy
jałowego stabilizatora w Twojej konfiguracji, wsiaść na rower i zrobić
pomiary. Możesz się mocno zdziwić na wejściu dostaniesz 50V i spalony
stabilizator.

18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.

Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.

Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zasilić GPS z dynama Shimano DH3N20 - napięcie, prostownik, oporniki?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map