Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Sun Aug 16, 2009 9:47 pm
Quote:
Ale są
stabilizatory low dropout!
Co oznacza tyolko to, ze _moga_ pracowac przy minimalnym spadku. A jak
pracuja wynika z warunkow pracy. Jak na wejsciu masz 6v a wyjsciu np. 3
to liniowy musi rozproszyc moc spadku.
Ale my tu piszemy o dwóch napięciach!
6 i 5V!
Zwykły liniowy potrzebuje minimum 1.7V różnicy.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Andrzej
Guest
Mon Aug 17, 2009 11:38 am
Użytkownik "Jaroslaw Rafa" <raj@wsp.krakow.pl> napisał w wiadomości
news:h64lvd$228$1@srv.cyf-kr.edu.pl...
Quote:
Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
- kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
prosie uprzejme:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/p/navia/navia.htm
elegancko i sensownie
--
Pozdrv!
Andrzej
http://glajty.w.interia.pl
http://ump.waw.pl
jacek duma
Guest
Mon Aug 17, 2009 5:58 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z żarówką,
lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną lampkę, co
powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.
Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
:)
jd
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Mon Aug 17, 2009 9:25 pm
Quote:
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z
żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną
lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.
Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
:>
Quote:
Mówimy o obciążeniu które wygeneruje ok 1mA poboru mocy z dynama (muszę
w katalogu zobaczyć ile LM7805 bierze na jałowym)
Kondzior za mostkiem jest w domyśle.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Gotfryd Smolik news
Guest
Mon Aug 17, 2009 9:40 pm
On Sun, 16 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:
[...komuś...]
Quote:
Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie będziemy
go mocno obciążać prądem.
Pod warunkiem?
Pod warunkiem.
Zamiast brać znamionowe 0,5A bierzesz 0,25A i patrzysz co się
dzieje. Przy 35kmph najlepiej :|
Quote:
Co ty bredzisz?!
Teza o bredzeniu bierze się z faktu, że znaczna większość
"eksperymenatatorów z prądem" nie miała do czynienia (nigdy)
z czymś co realnie przypomina źródło prądowe

, bo to
panie akumulatorki niemal idealnie napięciowe, ogniwa
pierwotne też, sieć energetyczna takoż (a przynajmniej
energetycy się starają aby tak wyglądało

)...
Akurat dynamo rowerowe jest rzadkim przypadkiem urządzenia,
które w warunkach znamionowych pracuje znacznie bliżej
ch-ki źródła prądowego niż napięciowego.
Zmniejszenie poboru prądu powoduje tak znaczny wzrost
napięcia, że moc oddawana *rośnie*.
pzdr, Gotfryd
jacek duma
Guest
Mon Aug 17, 2009 9:47 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z
żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem tylną
lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.
Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
:
Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem
ciekaw co pokaże.
:-)
jd
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Mon Aug 17, 2009 9:49 pm
Quote:
18 lat temu badałem sprawę, przed zastąpieniem tylnej lampki z
żarówką, lampką z diodą led. Przed zmianą, w terenie wyłączałem
tylną lampkę, co powodowało jaśniejsze świecenie przedniej lampki.
Nie miałem więcej niż 10V stałego wyprostowanego dwupołówkowo z
elektrolitem 4700uF, przy pomiarze miernikiem lavo.
Jeśli będzie mostek Graetza, nie otrzymasz tych 50V.
Jestem tego pewien.
Mam zrobić test i szarpnąć się na ten mostek ?
Szarpnij się, tylko koniecznie pomiary rób oscyloskopem z Rwe > 10Mohm.
:
Właśnie. Sam miernik de facto wystarczy - i tak zrobię. Sam jestem
ciekaw co pokaże.
True RMS?
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Jaroslaw Rafa
Guest
Tue Aug 18, 2009 10:40 am
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i
mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu
nie wiem czy robic ten uklad czy nie... :(
Ze wspomnianych tutaj alternatyw:
1) ladowarka CharBike (http://charbike.webpark.pl/) - wersja z wyjsciem
USB jest ciut droga (70 zl), a uzywanie wersji generujacej 12V i nastepnie
redukcja tego na 5V kablem od GPS-a do zapalniczki samochodowej jest
raczej srednio sensownym pomyslem....
2) Przerobka GPS-a na zasilanie z akumulatorkow AA zaproponowana w
jednym z podanych tutaj linkow odpada - nie mam zamiaru w nim dlubac, nie
czuje sie na tyle sprawny manualnie zeby przy tej okazji czegos nie
spieprzyc ;)
3) zewnetrzne zasilanie bateryjne - to byl pierwszy pomysl na ktory
wpadlem zanim pomyslalem o wykorzystaniu dynama. Obecnie testuje taki
"patent" - bateria plaska 4,5V (a jeszcze lepiej dwie polaczone rownolegle
z uwagi na prad/pojemnosc) podlaczona do kabla ze zlaczem USB. Dziala -
napiecie 4,5V okazuje sie wystarczajace dla GPS-a, nie potrzeba 5V. Musze
tylko sprawdzic na jak dlugo starczy bateria.
(Baterie plaskie maja te zalete, ze sie latwo do nich podlacza kabelki

,
nie trzeba zadnych specjalnych pojemniczkow itp.)
Niemniej jednak rozwiazanie z dynamem by mi pasowalo najlepiej - baterie w
koncu kiedys sie wyczerpuja i trzeba je wymieniac, a skoro dynamo i
tak dziala caly czas...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Jaroslaw Rafa
Guest
Tue Aug 18, 2009 10:40 am
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote:
Quote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Tue Aug 18, 2009 11:38 am
Quote:
Bardzo dziekuje za wszystkie uwagi, chociaz jest ich tak duzo ze jestem
zdezorientowany... Troche zescie mnie postraszyli tymi duzymi napieciami i
mozliwoscia spalenia urzadzenia przy pracy bez obciazenia, tak ze w koncu
nie wiem czy robic ten uklad czy nie...
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Mikołaj \"Miki\" Menke
Guest
Tue Aug 18, 2009 11:38 am
Dnia 18.08.2009 11:33 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
Quote:
In pl.misc.elektronika anu <perzan@gmail.com> wrote:
słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower
Zależy co rozumiesz przez optymalny.
--
http://miki.menek.one.pl miki@menek.one.pl
Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846
Jacek_P
Guest
Tue Aug 18, 2009 12:40 pm
W Jaroslaw Rafa napisal:
Quote:
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower, z
tego co przegladalem strony z roznymi modelami Garmina - jest zasilany
dwoma bateriami AA...
Niestety kosztuje ponad 900 zl...
Juz za 660 zl
http://www.pixmania.com/pl/pl/792102/art/garmin/gps-wycieczki-morze-etrex.html?srcid=7128&&Partenaire=ceneo&&CodePromo=oui
--
Pozdrawiam,
Jacek
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Tue Aug 18, 2009 3:02 pm
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
A co ma być? Będzie dobrze.
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
Quote:
Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna

), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...
Czytałeś notę katalogową?
Chyba ze 40V.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Jaroslaw Rafa
Guest
Tue Aug 18, 2009 3:40 pm
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna

), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
jacek duma
Guest
Tue Aug 18, 2009 8:22 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
A co ma być? Będzie dobrze.
A potem mamy inżynierskie markowe produkty o jakości chińszczyzny z
bazaru ;-)
Quote:
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
Uff , lepiej

Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)
Quote:
Oczywiscie i tak zamierzam przed prostownikiem wsadzic jeszcze wylacznik
ktory bedzie odlaczal "ladowarke" gdy nie uzywam GPS-a, ale na wszelki
wypadek jakby mi sie - tak jak ktos pisal - odlaczyla wtyczka, albo pobor
pradu przez GPS-a nagle spadl (bo by sie naladowal do pelna

), dobrze
czuc sie bezpiecznym...
Jakie maksymalne napiecie moze wytrzymac ten stabilizator? Bo kondensator
moge wsadzic chocby i na 50V, wiec tu nie widze problemu...
Czytałeś notę katalogową?
Chyba ze 40V.
Dokladnie - katalog tam jest napisane (czyli de facto jakaś wyszukiwarka
internetowa)
jd
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next