Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Adam Dybkowski
Guest
Tue Aug 18, 2009 9:12 pm
Jaroslaw Rafa pisze:
Quote:
Hm...? Garmin eTrex Legend HCx - chyba najbardziej optymalny na rower
Mało optymalny bo ma klawisze z boku. Szukaj raczej modeli z całym
sterowaniem od strony wyświetlacza lub dotykowym. Specjalnie dla
rowerów/motocykli Garmin ma całą linię urządzeń Zumo.
--
Adam Dybkowski
http://dybkowski.net/
Uwaga: przed wysłaniem do mnie maila usuń cyfry z adresu.
Jaroslaw Rafa
Guest
Thu Aug 20, 2009 2:40 pm
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Quote:
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)
Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Piotr Pitlab Laskowski
Guest
Thu Aug 20, 2009 4:15 pm
Quote:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Typowa dioda krzemowa na spadek napięcia w kierunku przewodzenia wynoszacy
0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartości mogą trochę wzrosnąć z
prądem, zwłaszcza dla diód Shottkiego. Różnica to ok 0,4V.
Jeżeli dynamo daje kilkanaście do kilkudziesięciu woltów, to te 0,4V nie
mają istotnego znaczenia. Pedałując nie poczujesz różnicy.
Weź taki mostek jaki Ci będize pasował gabarytowo, musi mieć tylko
odpowednio duże napiecie pracy, najlepiej nie mniej niż 200V.
--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl
Jaroslaw Berezowski
Guest
Thu Aug 20, 2009 5:59 pm
Dnia Thu, 20 Aug 2009 17:15:35 +0200, Piotr Pitlab Laskowski napisał(a):
Quote:
Typowa dioda krzemowa na spadek napicia w kierunku przewodzenia
wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartoci mog
troch wzrosn z prdem, zwaszcza dla diód Shottkiego. Rónica to ok
0,4V. Jeeli dynamo daje kilkanacie do kilkudziesiciu woltów, to te
0,4V nie maj istotnego znaczenia. Pedaujc nie poczujesz rónicy. We
taki mostek jaki Ci bdize pasowa gabarytowo, musi mie tylko
odpowednio due napiecie pracy, najlepiej nie mniej ni 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Thu Aug 20, 2009 6:16 pm
Quote:
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No coz, chyba faktycznie nie ma innego wyjscia jak tylko wziac na rower
miernik i pomierzyc... Musze tylko znalezc w poblizu jakas gorke z ktorej
mozna sie solidnie rozpedzic... ;)
Mam jeszcze jedno pytanie:
w roznych linkach ktore byly tutaj podawane radza, zeby mostek
prostowniczy zrobic z diod Schottky'ego ze wzgledu na to ze jest na nich
mniejszy spadek napiecia. Gdzie indziej z kolei pisza ze najlepiej kupic
gotowy fabryczny mostek zamiast skladac z diod.
To jakich diod czy ew. gotowego mostka najlepiej uzyc? Jakies parametry?
Możesz zrobić mostek i zalać je w czymś.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Thu Aug 20, 2009 6:18 pm
Quote:
Typowa dioda krzemowa na spadek napicia w kierunku przewodzenia
wynoszacy 0,6V. Typowa Shottkiego ma spadek 0,2V. Te wartoci mog
troch wzrosn z prdem, zwaszcza dla diód Shottkiego. Rónica to ok
0,4V. Jeeli dynamo daje kilkanacie do kilkudziesiciu woltów, to te
0,4V nie maj istotnego znaczenia. Pedaujc nie poczujesz rónicy. We
taki mostek jaki Ci bdize pasowa gabarytowo, musi mie tylko
odpowednio due napiecie pracy, najlepiej nie mniej ni 200V.
Na 200V to ciezko Schottky znalezc. Aczkolwiek nie niemozliwe
Da kilka w szereg.
;-)
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Thu Aug 20, 2009 11:30 pm
Quote:
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
A co ma być? Będzie dobrze.
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No i pomierzylem.
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic

) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.
Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?
Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.
Quote:
A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...
Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Jaroslaw Rafa
Guest
Thu Aug 20, 2009 11:40 pm
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Quote:
A co z wspominanym przypadkiem pracy bez obciazenia, tzn. jezeli uklad
jak na zaproponowanym schemacie bedzie podlaczony do dynama, ale do
wyjscia nie bedzie podlaczony GPS lub inny odbiornik? Czy wtedy nie moze
pojawic sie wysokie napiecie?
A co ma być? Będzie dobrze.
Trzeba dla pewności pomierzyć, nie wiem jakie masz dynamo.
No i pomierzylem.
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona w
km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic

) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec mysle
ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Stad wniosek, ze na wejsciu ukladu pracujacego bez obciazenia mozna sie
spodziewac pojawienia sie napiecia pi razy drzwi do 60V.
Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak to
jakie?
A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic Schottky'ego
czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie kilkanascie V to
roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to oczywiste, tyle ze przy
obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest pytanie czy ta roznica bedzie
wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe dynama jest 6V, wiec jezeli na
wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele nie ma...
Pewnie dobrze byloby jeszcze pomierzyc jakie jest faktyczne napiecie przy
obciazeniu; pokombinuje nad tym jutro jak to zmierzyc...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Jaroslaw Berezowski
Guest
Thu Aug 20, 2009 11:52 pm
Dnia Thu, 20 Aug 2009 21:58:31 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):
Quote:
Z dosyc dobra dokladnoscia wychodzi mi zaleznosc liniowa - napiecie bez
obciazenia wyrazone w woltach wynosi mniej wiecej 0.82*predkosc wyrazona
w km/h. Czyli np. dla predkosci 40 km/h mamy napiecie okolo 32.8V; dla
predkosci 50 km/h (ostatnio maksymalnie do tylu udalo mi sie rozpedzic z
gorki jak jechalem z Krakowa do Myslenic

) bedzie 41V. Wprawdzie przy
pomiarach nie udalo mi sie rozpedzic do takich predkosci (maksymalny
pomiar mam dla 33 km/h) ale zaleznosc liniowa jest dosc dobra, wiec
mysle ze mozna smialo ekstrapolowac...
Oczywiscie to jest napiecie AC, czyli po wyprostowaniu i odfiltrowaniu
kondensatorem bedzie razy pierwiastek z dwoch, zgadza sie?
Zalezy jak lezy. To co mowisz to napiecie dla sinusa bez obciazenia (piki
doladowuja tylko kondziory. Jak przebieg bardziej przypomina prostokat,
to po prostowaniu bedzie mniej (idealnie - tyle co napiecie skuteczne).
mierzyles RMS rozumiem?
Quote:
Troche to duzo jest... warto jakies zabezpieczenie wstawic? Jezeli tak
to jakie?
Transil albo osobno zenerki. Tylko sprawdz jaka jest charakterystyka
pradowo-napieciowa, zeby moc zenerka wyznaczyc (jakbys mial dac transila,
pamietaj ze to ma byc moc ciagla).
Quote:
A co do tych diod Schottky'ego, to dalej nie wiem czy wstawic
Schottky'ego czy zwykle - pisaliscie ze jezeli dynamo daje napiecie
kilkanascie V to roznica w spadku napiecia nie ma znaczenia; to
oczywiste, tyle ze przy obciazeniu bedzie to zapewne mniej i tu jest
pytanie czy ta roznica bedzie wtedy miec znaczenie. Napiecie znamionowe
dynama jest 6V, wiec jezeli na wyjsciu mam miec 5V to zapasu zbyt wiele
nie ma...
Schottky nie lubia przepiec, bardzo nie lubia

musisz dac z pewnym
zapasem napiecia ponad ogranicznik zenerowski.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski
Grzegorz Baltazar Kajdrow
Guest
Fri Aug 21, 2009 6:40 am
w odpowiedzi Zygmunt M. Zarzecki na post
news:h6dv4k$iqb$3@news.interia.pl z Wt 18 sie 2009 12:38:08 pisze co
nastepuje:
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
oj, jest ;)
--
o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz -
www.rower.orbit.pl
,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,
(*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski
www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw
Grzegorz Baltazar Kajdrow
Guest
Fri Aug 21, 2009 7:40 am
w odpowiedzi jacek duma na post
news:h6ev51$rvo$1@atlantis.news.neostrada.pl z Wt 18 sie 2009 21:22:01
pisze co nastepuje:
Quote:
Ja się spróbuję rozpędzić dobrze i pomierzyć swoje dynamo :-)
mam urzadzenie do pomiarow dunama.
chetnie udostepnie i pomiar zrobie.
tylko, ze to jest w warszawie
--
o__, - Grzegorz Baltazar Kajdrowicz -
www.rower.orbit.pl
,>_/-_- "Możesz utracić wszystko, ale nikt nie zabierze ci tego,
(*)(*) - co w życiu zobaczyłeś i przeżyłeś" - W.Dabrowski
www.travelbit.pl, http://tiny.pl/s2gr, http://tiny.pl/s2gw
Zygmunt M. Zarzecki
Guest
Fri Aug 21, 2009 11:13 am
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
oj, jest
Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.
zyga
--
A fe, A psik, A ha
Jaroslaw Rafa
Guest
Fri Aug 21, 2009 2:40 pm
In pl.misc.elektronika Zygmunt M. Zarzecki <zygmunt@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> wrote:
Quote:
Jeśli tak będzie to wystarczy 3W dioda Zenera na 25V.
Jeśli.
Dioda Zenera za mostkiem, rozumiem?
Quote:
Jakim miernikiem mierzyłeś, z marketu?
Nie, ode mnie z pracy

. Nazywa sie toto "Escort EDM-89S", ma napisane na
sobie True RMS i na oko wyglada na dosyc dobry sprzet, aczkolwiek ja sie
za bardzo na miernikach nie znam...
Quote:
Daj mostek i kondensator minimum 100uF i zmierz stałe napięcie.
Później obciąż żarówką i zmierz.
Zeby dac mostek i kondensator to musialbym najpierw je kupic i toto
zmontowac...
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
Jaroslaw Rafa
Guest
Fri Aug 21, 2009 2:40 pm
Biorac pod uwage wszystkie ostatnie wypowiedzi narysowalem uaktualniona
wersje schematu - mam nadzieje ze teraz jest juz wszystko dobrze?
Chcialbym to wreszcie juz zrobic, wiec prosze o ewentualne uwagi...
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
Pozdrowienia,
Jaroslaw Rafa
raj@ap.krakow.pl
--
Zapraszam na moja nowa strone:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/
EM
Guest
Fri Aug 21, 2009 7:55 pm
Zygmunt M. Zarzecki pisze:
Quote:
Głupoty piszą, ja mierzyłem, tak wysokiego napięcia nie ma.
oj, jest ;)
Na czysto jałowym będzie, na obciążonym mostkiem i kondziorem nie.
zyga
No cóż kondensator i mostek to raczej nie obciąża, dopóki nie zostaje
nadwyrężony napięciowo. To samo dotyczy diod.
No i zmierzyłem i ja
Hub dynamo Shimano DH-3N20
Mostek z diod schottkiego 1N5819, kondensator 3300/50V
Dobiłem bez problemu do 60V, przy czym to już nadwyręża kondensator i
diody też zaczynają przewodzić. Prędkość było ok. 50km/h
Należy zaznaczyć, że przy tym napięciu diody dostają ok. 100V, a są
tylko na 40V czyli maja prawo już zaczynać przewodzić.
Powiedzenie, że dioda 3W Zenera lub transil na 25V wystarczy też jest
błędem. Bo przy tam napięciu można uzyskać z takiego dynama ok. 10W.
--
Pozdrawiam
EM
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next