RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

PWM mocy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next

ici
Guest

Tue Oct 07, 2008 12:28 pm   



Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień. Jak sobie policzyłem niepotrzebnie wyżeram jakieś 160 W z alternatora
tylko na zaspokojenie apetytów policji niszcząc przy tym stosunkowo szybko
żarówki.
Gdyby tak udało się obniżyć skuteczną moc (U) o jakieś 20 - 30 % (trzeba by
to wizualnie ocenić tak żeby nadgorliwi się nie czepiali) żywot żarówek
wzrósł by gwałtownie a obciązenie altka o te paręnaście % z pewnością by sie
zwróciło jeśłi już nie w benzynie, to przynajmniej w przyspieszeniu.
Same zalety przynajmniej w teorii.
Praktycznie wstawianie drutu oporowego jest niecelowe.
Pozostaje jedynie sterowanie PWM.
Z tym akurat nie ma problemu, bo i tak skleiłem sobie na ATtiny13
samozapalanie światełek po wzroście napięcia ładowania.
Wymiana przekaźnika na MOSFETy nie była by taka straszna gdyby nie:
1. Tranzystor z kanałem typu P, In min 20A, Rp < 0,1ohm bo inaczej nie ma
sensu, a o taki tranzystor dużej mocy trudniej niż z kanałem N.
Potrzebny kanał P bo kluczowanie od strony +Ucc, obciążenie (żarówki) do
masy, a ponad 14V nie podfrunę, bez przetwornicy.
Przerabianie mas od reflektorów jest praktycznie niewykonalne, komplikuje i
podraża projekt.
Opornośc przewodzenia tranzystora jest również krytyczna, całkowita nie może
być większa od 0,2 ohma.
2. Nie wiem jeszcze ile mocy mi się wydzieli do schłodzenia i co z nią
zrobić- chciałbym to zapakować do jakiegoś zamkniętego pudełeczka i
odizolować radiator od karoserii?

Temat niby prosty, a pojawiaja się schody chociażby ze względu na niskie
napięcie i sposób zasilania od str. Ucc.
Czy ktoś rozpracował już może ten temat w prosty sposób?
Czy jest opłacalny?

Pzdr.
ici

ici
Guest

Tue Oct 07, 2008 12:31 pm   



Jeszcze jedno pytanie przyszło mi na myśl:
Jak taka przetwornica PWM wpłynie na zakłócenia radiowe?
Ostatecznie to sporo mocy?

Desoft
Guest

Tue Oct 07, 2008 1:10 pm   



Quote:
Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień.

Ja też

Quote:
Gdyby tak udało się obniżyć skuteczną moc (U) o jakieś 20 - 30 % (trzeba
by to wizualnie ocenić tak żeby nadgorliwi się nie czepiali) żywot żarówek
wzrósł by gwałtownie a obciązenie altka o te paręnaście % z pewnością by
sie zwróciło jeśłi już nie w benzynie, to przynajmniej w przyspieszeniu.
Same zalety przynajmniej w teorii.

9V to chyba minimum, można próbować na drogowych, dałoby się chyba zejść do
8V.
Żywotność wzrasta. Spalanie chyba nie zmaleje (sprawność mechaniczna
alternatora gra tutaj większą rolę). Żarówka jako element nieliniowy
niestety nie będzie brała dużo mniej prądu od zasilanej nominalnie.

Quote:
Praktycznie wstawianie drutu oporowego jest niecelowe.

Mi wychodzi że jest najbardziej optymalne. (Oryginalne rozwiązanie do mojego
auta)
PWM jest sprawą dyskusyjną. Wady: awaryjność i zakłócenia. Zalety: cena,
prostota sterowania - regulacji, być może nie do końca bo mogą być problemy
z tranzystorami.

Quote:
Temat niby prosty, a pojawiaja się schody chociażby ze względu na niskie
napięcie i sposób zasilania od str. Ucc.
Czy ktoś rozpracował już może ten temat w prosty sposób?
Czy jest opłacalny?

Zasadnicze pytanie czy jest opłacalny.
W wersji oryginalnej to przekaźnik i dwa rezystory dużej mocy (lepiej coby
się to nie psuło). Zaletą rezystorów zakupionych jest możliwość przykręcenia
ich do karoserii samochodu. Przekaźnik po załączeniu zapłonu (tutaj można
dołożyć kontrolę zapalenia silnika) przełącza światła drogowe poprzez
rezystory do zasilania. Załączenie świateł powoduje przełączenie
przekaźnikiem na normalne tory. Zostaje jeszcze sprawa oświetlenia tyłu.
Opcja PWM i ściemnianie świateł mijania ma wadę, że przy takich mocach łatwo
o awarię nadzieja tylko że światła zaczną swiecić pełnym światłem a nie
zgasną :-)

--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

entroper
Guest

Tue Oct 07, 2008 1:57 pm   



Użytkownik "ici" <ici@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gcfh4m$mnk$1@news.onet.pl...

Quote:
Wymiana przekaźnika na MOSFETy nie była by taka straszna gdyby nie:
1. Tranzystor z kanałem typu P, In min 20A, Rp < 0,1ohm bo inaczej nie
ma sensu, a o taki tranzystor dużej mocy trudniej niż z kanałem N.

można to obejść stosując dowolny driver bootstrapowy, np. IR21xx, co
oczywiście komplikuje i podraża projekt, ale pozwala zastosować tranzystor
typu N - pod warunkiem, że max. współczynnik wypełnienia będzie około 90%.
Załączenie na stałe trzebaby wtedy robić inaczej.
Wystruganie przetwornicy podwyższającej w sumie komplikuje projekt w
podobnym stopniu a nie trzeba rozpraszać tych kilku W strat I2R.

Quote:
2. Nie wiem jeszcze ile mocy mi się wydzieli do schłodzenia i co z nią
zrobić- chciałbym to zapakować do jakiegoś zamkniętego pudełeczka i
odizolować radiator od karoserii?

Raczej zagotuje się tam wszystko. Pod maską w lato jest naprawdę gorąco - od
tych temperatur nie da się iść np. +50C w górę. Lepiej dać radiator do masy
a izolować elementy mocy.

Quote:
Temat niby prosty, a pojawiaja się schody chociażby ze względu na
niskie napięcie i sposób zasilania od str. Ucc.

Temat wcale nie jest aż taki prosty, jeśli się chce to zrobić porządnie.
Zapewnienie odpowiedniej odporności środowiskowej i mechanicznej w
samochodzie jest problemem niebanalnym. Chyba, że aż do zezłomowania
samochodu chcesz to poprawiać - szczególnie np. w zimę albo po deszczu.
BTW, przepalenie żarówki czasem powoduje spalenie bezpiecznika. MOSFET który
to zniesie musi być zdrowo przewymiarowany - "0.2ohma" nie wystarczy.

Quote:
Czy jest opłacalny?

dla kogoś, kto umie porządnie zrobić taki układ zrobienie tego tylko dla
siebie jest tragicznie nieopłacalne. Dla hobbysty albo w 1000-u sztuk
stosuje się inne kryteria :)

e.

RD
Guest

Tue Oct 07, 2008 3:20 pm   



ici pisze:
Quote:
Czy ktoś rozpracował już może ten temat w prosty sposób?
Czy jest opłacalny?
Chyba amerykanie do jazdy dziennej łączą szeregowo żarówki.

Pozdrawiam
Rysiek D.

Desoft
Guest

Tue Oct 07, 2008 4:35 pm   



Quote:
Haloganowe!? A one co na to?

Do ameryki jeszcze ta urban legend nie dotarła, więc mają się dobrze.


--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

Jarosław Sokołowski
Guest

Tue Oct 07, 2008 5:48 pm   



Pan Rysiek napisał:

Quote:
Czy ktoś rozpracował już może ten temat w prosty sposób?
Czy jest opłacalny?
Chyba amerykanie do jazdy dziennej łączą szeregowo żarówki.

Haloganowe!? A one co na to?

--
Jarek

mw158979
Guest

Tue Oct 07, 2008 6:01 pm   



"entroper" <entroper@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> schrieb
Quote:
można to obejść stosując dowolny driver bootstrapowy, np. IR21xx, co
oczywiście komplikuje i podraża projekt, ale pozwala zastosować tranzystor
typu N - pod warunkiem, że max. współczynnik wypełnienia będzie około 90%.
Załączenie na stałe trzebaby wtedy robić inaczej.
Wystruganie przetwornicy podwyższającej w sumie komplikuje projekt w
podobnym stopniu a nie trzeba rozpraszać tych kilku W strat I2R.

Taki bootstrap to mozna zrobic na 1 kondensatorze i diodzie
bezposrednio z 1 nozki procesora.

Podwajajac "zasoby" mamy bootstrap bez limitu wypelnienia.

hej

gargamel
Guest

Tue Oct 07, 2008 6:06 pm   



Quote:
Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień. Jak sobie policzyłem niepotrzebnie wyżeram jakieś 160 W z
alternatora tylko na zaspokojenie apetytów policji niszcząc przy tym
stosunkowo szybko żarówki.
Gdyby tak udało się obniżyć skuteczną moc (U) o jakieś 20 - 30 % (trzeba
by

ale po co ta ściema? nie prościej wkręcic żarówki o 30% mniejszej mocy?

entroper
Guest

Tue Oct 07, 2008 6:20 pm   



Użytkownik "mw158979" <e@tam.pl> napisał w wiadomości
news:gcg4bt$37n$1@nemesis.news.neostrada.pl...

Quote:
Taki bootstrap to mozna zrobic na 1 kondensatorze i diodzie
bezposrednio z 1 nozki procesora.

Taki bootstrap można zrobić w ogóle bez procesora, byle tylko tranzystor był
kluczowany. Napięcie wyższe od Vcc też można jakoś wykombinować. W obu
przypadkach przydałoby się jednak jakieś UVLO i sensowne sterowanie bramki.

Quote:
Podwajajac "zasoby" mamy bootstrap bez limitu wypelnienia.

Nigdzie nie napisałem, że zadania postawionego przez wątkoczyńcę nie da się
zrealizować minimalnym nakładem zasobów. To już decyzja twórcy, jaką kulturę
będzie reprezentował jego wyrób.

e.

ici
Guest

Tue Oct 07, 2008 7:15 pm   



Quote:
Chyba amerykanie do jazdy dziennej łączą szeregowo żarówki.
Pozdrawiam
Rysiek D.

Też to przerabiałem, tylko że za ciemno świecą.
Poza tym wydłubywanie masy z reflektora to wyższa szkoła jazdy.
Pójdę dalej nawet chciałem wykorzystać żarniki świateł długich w szeregu.
Też nijak się nie daje, bo bździ zamiast świecić.
Żadna stacja diagnostyczna tego nie kupi na przeglądzie.

Tak że jeśli wiesz jak amerykanie to robią, to podziel sią swoją wiedzą z
nami.

ici
Guest

Tue Oct 07, 2008 7:22 pm   



Quote:
Praktycznie wstawianie drutu oporowego jest niecelowe.

Mi wychodzi że jest najbardziej optymalne. (Oryginalne rozwiązanie do
mojego auta)
PWM jest sprawą dyskusyjną. Wady: awaryjność i zakłócenia. Zalety: cena,
prostota sterowania - regulacji, być może nie do końca bo mogą być
problemy z tranzystorami.

No dobra, jednak opornik. 9V jest OK
Skąd taki wziąć?
R ~= 0,2 Ohma/160W ?
Spiralka od kuchenki? Metodą skrętki równoległej drutów?
A co z mocą? Gdzie ją oddajesz?
Żeby sobie samochodu nie spalić.

Jakiś praktyczny przykład ze wskazaniem na zakup?

ici
Guest

Tue Oct 07, 2008 7:56 pm   



Użytkownik "PawelM" napisał w wiadomości
czy twoje auto ma 5KM, że odczuwasz wzrost przyśpieszenia po
obciążeniu silnika dodatkowymi 160W?
Pomyśl...spadek ciśnienia o 0,1bar spowoduje spadek przyśpieszenia ale
nie taka pierdoła jak 160W...
Pzdr.

No w sumie masz rację 100 a 160W to niewielka różnica.
Ale przyznasz sam, że zmienianie żarówek jest upierdliwe?
Szczególne tych trudnodostępnych?
Nie mam na myśli szalonych konstruktorów od rozbierania błotnika przy
dostawaniu się do reflektora w niektórych samochodach.
Ale chociażby tych żarówek pomocniczych w tablicy rozdzielczej,
rejestracyjnej, pozycji.
W moim autku samej pozycji jest akurat 6 żarówek (z tyłu podwójne).
Poza tym problemy:
- kupić, są/nie ma, szukanie,
- rozkręcać,
- znaleźć czas w ciągu dnia, bo po ciemku nie idzie,
- żarówki z poprzedniego auta nie pasują do obecnego, chomikowanie nie ma
sensu, itp., itd.

Po jaką cholerę ma to się wszytko kotłować na maxa?
Kiedy mogło by na pół gwizdka.

Wracając do tych oszczędności, to one akurat u mnie były krytyczne.
Auto nie nowe, po włączeniu klimatyzacji i załączeniu wiatraka chłodnicy i
na światłach,
miałem ujemny bilans ładowania akumulatora.
W efekcie chcąc pojeździć w przyjemnym chłodku musiałem zmienić alternator z
80 na 110A.
Bez świateł jakoś się to jeszcze bilansowało w czasie jazdy.
W sumie racja.
Kto w nocy jeździ z klimą?
A przewidzieć radosną twórczość parlamentarzystów nie sposób.

Konop
Guest

Tue Oct 07, 2008 7:57 pm   



Quote:
Taki bootstrap to mozna zrobic na 1 kondensatorze i diodzie
bezposrednio z 1 nozki procesora.

Podwajajac "zasoby" mamy bootstrap bez limitu wypelnienia.

hej



No można, można... ale proc nie chodzi na 12V Razz... jeśli połączysz
masy, to z bootstrapa nie dostaniesz nawet 12V Razz... jak zasilisz proc
"od góry", to fakt, da radę, ale będzie problem z innymi sygnałami -
mierzoynmi względem masy ;P...

Pozdrawiam
Konop

PawelM
Guest

Tue Oct 07, 2008 8:54 pm   



czy twoje auto ma 5KM, że odczuwasz wzrost przyśpieszenia po
obciążeniu silnika dodatkowymi 160W?
Pomyśl...spadek ciśnienia o 0,1bar spowoduje spadek przyśpieszenia ale
nie taka pierdoła jak 160W...
Pzdr.

Goto page 1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map