RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

PWM mocy

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Desoft
Guest

Tue Oct 07, 2008 9:17 pm   



Quote:
ale po co ta ściema? nie prościej wkręcic żarówki o 30% mniejszej mocy?

To można kupić żarówki na 16V???
A dostanę zderzak od dużego fiata, cobym sobie zamontował na nim światła do
jazdy dziennej?

--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

Desoft
Guest

Tue Oct 07, 2008 9:27 pm   



Quote:
No dobra, jednak opornik. 9V jest OK
Skąd taki wziąć?
R ~= 0,2 Ohma/160W ?
Spiralka od kuchenki? Metodą skrętki równoległej drutów?
A co z mocą? Gdzie ją oddajesz?
Żeby sobie samochodu nie spalić.

Jakiś praktyczny przykład ze wskazaniem na zakup?

Jak napisałem wcześniej PWM zapewnia lepsze dostrojenie, bo z małego peerka
da się ustawić jasność.
Jaki rezystor kupić do końca nie wiem.
Żarówka 55W przy 9V powinna pobierać ~4A. Biorąc "na oko" 1R to daje 16W
(żarówka ma 3R) moc nie przekracza 20W, Są do kupienia bez problemu
rezystory 25W lub większe za rozsądne pieniądze montowane do radiatora.
Powyższe dane przeliczyłem na 55W z żarówki 21W więc nie odpowiadam w 100%
za prawdziwość.

--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

mw158979
Guest

Tue Oct 07, 2008 9:32 pm   



"Konop" <konoppo@gazeta.pl> schrieb
Quote:
No można, można... ale proc nie chodzi na 12V Razz... jeśli połączysz
masy, to z bootstrapa nie dostaniesz nawet 12V Razz... jak zasilisz proc
"od góry", to fakt, da radę, ale będzie problem z innymi sygnałami -
mierzoynmi względem masy ;P...

Racja, w N-ch by trzeba bramke sciagac do 0V niemal.

hej

lwh
Guest

Tue Oct 07, 2008 9:50 pm   



Użytkownik "mw158979" <e@tam.pl> napisał w wiadomości
news:gcggbb$osk$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Racja, w N-ch by trzeba bramke sciagac do 0V niemal.

N-MOSFET i transoptor podobny do HCPL2200 da radę to połączyć.

PeJot
Guest

Wed Oct 08, 2008 6:45 am   



ici pisze:
Quote:
Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień. Jak sobie policzyłem niepotrzebnie wyżeram jakieś 160 W z alternatora
tylko na zaspokojenie apetytów policji niszcząc przy tym stosunkowo szybko
żarówki.
Gdyby tak udało się obniżyć skuteczną moc (U) o jakieś 20 - 30 % (trzeba by
to wizualnie ocenić tak żeby nadgorliwi się nie czepiali) żywot żarówek
wzrósł by gwałtownie

A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

lwh
Guest

Wed Oct 08, 2008 8:19 am   



Użytkownik "PeJot" <PeJot@02.pl> napisał w wiadomości
news:gchheh$hi1$2@inews.gazeta.pl...
Quote:
A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?

Spada
Była tu kiedyś o tym dysputa

Przemek
Guest

Wed Oct 08, 2008 8:26 am   



Użytkownik "ici" <ici@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gcfh4m$mnk$1@news.onet.pl...
Quote:
Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień. Jak sobie policzyłem niepotrzebnie wyżeram jakieś 160 W z
alternatora tylko na zaspokojenie apetytów policji niszcząc przy tym
stosunkowo szybko żarówki.
do
masy, a ponad 14V nie podfrunę, bez przetwornicy.
Przerabianie mas od reflektorów jest praktycznie niewykonalne, komplikuje
i podraża projekt.
Opornośc przewodzenia tranzystora jest również krytyczna, całkowita nie
może być większa od 0,2 ohma.
2. Nie wiem jeszcze ile mocy mi się wydzieli do schłodzenia i co z nią
zrobić- chciałbym to zapakować do jakiegoś zamkniętego pudełeczka i
odizolować radiator od karoserii?

takie gotowe urzadzenie zapakowane w porzadna metalowa obudowe /radiator

na znanym portalu aukcyjnym
kupilem kiedys za kilkanascie zl wiec nie wiem czy ma sens samemu cos dlubac
(sprzedawalo to jako reduktor swiatla osoby zwiazane z slawmir electronics)
..O ile pamietam to do wlaczenia bierze impulsy z zaplonu i wskaznika
cisnienia oleju Jedyna niedogodnoscia dla mnie jest to ze zarowki jak dla
mnie swieca troche za ciemno , przydalaby sie regulacja wypelnienia

pzdr

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Oct 08, 2008 8:37 am   



Hello PeJot,

Wednesday, October 8, 2008, 7:45:52 AM, you wrote:

Quote:
Zastanawiam się nad sposobem obniżenia napięcia swiateł samochodowych w
dzień. Jak sobie policzyłem niepotrzebnie wyżeram jakieś 160 W z alternatora
tylko na zaspokojenie apetytów policji niszcząc przy tym stosunkowo szybko
żarówki.
Gdyby tak udało się obniżyć skuteczną moc (U) o jakieś 20 - 30 % (trzeba by
to wizualnie ocenić tak żeby nadgorliwi się nie czepiali) żywot żarówek
wzrósł by gwałtownie
A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?

Tak.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ Smile

RoMan Mandziejewicz
Guest

Wed Oct 08, 2008 8:37 am   



Hello lwh,

Wednesday, October 8, 2008, 9:19:26 AM, you wrote:

Quote:
A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?
Spada

Urban legend.

Quote:
Była tu kiedyś o tym dysputa

Z której wyciągnąłeś błędne wnioski.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ Smile

Desoft
Guest

Wed Oct 08, 2008 10:35 am   



Quote:
A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?
Spada

Urban legend.

Była tu kiedyś o tym dysputa

Z której wyciągnąłeś błędne wnioski.

Też tak uważam.

Quote:

Ja dyskusji nie pamiętam, więc nie mogę z niej wyciągać żadnych wniosków.
Natomiast wymieniałem kiedyś żarówkę halogenową (mały reflektorek 12V)
w miejscu, w którym lampa ta cały czas pracowała ze ściemniaczem dość
mocno tłumiącym napięcie. Wewnętrzna bańka żarówki była przyciemniona
(metalizowana). Natomiast te przepalone żarówki, które od czasu do czasu
wymieniam w domu, zawsze mają szkło przejrzyste.

Ja wyjąłem zwykłą żarówkę całą czarną. Żarnik się rozpadł po potrąceniu.
Zauważ kiedy przepalają się żarówki: w momencie włączenia zasilania.
Założenie układu rozjaśniania (nie musi to być ściemniacz, ale może być)
powoduje że udar prądowy nie przepala żarówek. Kończą żywot z wypalenia się
co objawia się metalizacją bańki i dotyczy to zwykłych i halogenowych.
Natomiast duży wpływ ma napięcie zasilania na żarówkęodstępstwo w górę od
nominalnego znacznie skraca jej żywot, a obniżenie wydłuża.

Jeżeli krzywa trwałości miałaby obniżać się ze zmniejszeniem napięcia, to
trwałość zerowa wypadłaby przy braku zasilania.

Quote:
A ja zadałem wtedy pytanie: czy żarówka
samochodowych reflektorów (halogenowa na przykład), uzytkowana tak,
jak to teraz polskie przepisy nakazują, czyli zawsze podczas jazdy,
pożyje dłużej czy krócej niż gdyby miała być włączana tylko po zmroku?

Patrz wyżej: żywotność skraca się przez włączanie (udar prądowy w stanie
zimnym)
Miganie światłami skraca ich żywotność (i czasami jest droższe od samych
żarówek Very Happy)

--
Desoft

Jarosław Sokołowski
Guest

Wed Oct 08, 2008 11:23 am   



Pan RoMan Mandziejewicz napisał:

Quote:
A czy na pewno przy obniżonym napięciu trwałość żarówek halogenowych
wzrasta ?
Spada

Urban legend.

Była tu kiedyś o tym dysputa

Z której wyciągnąłeś błędne wnioski.

Ja dyskusji nie pamiętam, więc nie mogę z niej wyciągać żadnych wniosków.
Natomiast wymieniałem kiedyś żarówkę halogenową (mały reflektorek 12V)
w miejscu, w którym lampa ta cały czas pracowała ze ściemniaczem dość
mocno tłumiącym napięcie. Wewnętrzna bańka żarówki była przyciemniona
(metalizowana). Natomiast te przepalone żarówki, które od czasu do czasu
wymieniam w domu, zawsze mają szkło przejrzyste.

Nie wiem jak długo ta żarówka pracowała, nie wykluczam, że dłużej, nawet
dużo dłużej niż te pracujące z pełną mocą. Ale istnieje podejrzenie, że
zanim dokonała żywota, to jej sprawność mogła nieco przysiąść. Przez to
pociemnienie właśnie. To oczywiście tylko prostacka empiria, w dodatku
jednostkowa, która w niczym równać się nie może wnioskom z uczonych dysput.


Ale niedawno była też inna żarówkowa dyskusja. Różne mądre argumenty
padały, ale wniosków zabrakło. A ja zadałem wtedy pytanie: czy żarówka
samochodowych reflektorów (halogenowa na przykład), uzytkowana tak,
jak to teraz polskie przepisy nakazują, czyli zawsze podczas jazdy,
pożyje dłużej czy krócej niż gdyby miała być włączana tylko po zmroku?
Pytanie uważam za ciekawe, a odpowiedzi na nie nie znam. Czy jakiś
specjalista od oświetlenia żarowego czy innej technologii elektronowej
mógłby problem przeanalizować i podać odpowiedź?

--
Jarek

ici
Guest

Wed Oct 08, 2008 5:27 pm   



Quote:
takie gotowe urzadzenie zapakowane w porzadna metalowa obudowe /radiator
na znanym portalu aukcyjnym
kupilem kiedys za kilkanascie zl wiec nie wiem czy ma sens samemu cos
dlubac (sprzedawalo to jako reduktor swiatla osoby zwiazane z slawmir
electronics) .O ile pamietam to do wlaczenia bierze impulsy z zaplonu i
wskaznika cisnienia oleju Jedyna niedogodnoscia dla mnie jest to ze
zarowki jak dla mnie swieca troche za ciemno , przydalaby sie regulacja
wypelnienia

Jakoś niczego nie znalazłem po tym haśle?

Przemek
Guest

Wed Oct 08, 2008 5:41 pm   



Użytkownik "ici" <ici@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gcin1l$k11$1@news.onet.pl...

Quote:
Jakoś niczego nie znalazłem po tym haśle?
Akurat tego teraz nie wystawiaja , ja kupilem to od nich z 2 lata temu

http://209.85.135.104/search?q=cache:hsuNrE4E9lcJ:www.allegro.pl/item402963060_402963060.html+reduktor+swiatla+slawmir&hl=pl&ct=clnk&cd=1&gl=pl

niestety bez obrazka

btw kiedys allegro trzymalo opisy aukcji zdaje sie przez trzy miesiace
ciekawe po co wprowadzili to "udoskonalenie"

ici
Guest

Wed Oct 08, 2008 7:43 pm   



Panowie! Eureka.

Z założeia miało to być urządzenie proste i tanie? Nie?
Akurat w prostocie i cenie nikt mne nie przebije. :-)

Trochę matematyki na początek żeby wskazać wroga:
Ucc ok 14V dla prostoty obliczeń.
Obciążenie typowe: reflektory, pozycje, tablica, inne
P=2*55+6*5+20=~160W
I=160:14=~12A (w moim 14,7A z pomiaru)

Do żarówek i tak te 14 V nie ma szans dotrzeć.
Powiedzmy, że spadnie na stykach, kablach i bezpiecznikach do około 12,5V
Jeśli zdejmiemy z tego ze 3V, to nikt się nie czepi jasności, a zyskamy na
żarówkach.

Jak zdusić 3V / 12A?
No prościej jak "łomem" to sie nie da.
R = 3:12 = 0,25 Ohma / 36 W (zaokrąglamy do 40W)

Wypada teraz szukać takiego oporka.
Kłopot na całej linii. Jak już nawet znajdziemy jakąś spiralkę typu kuchenka
el.
to pozostaje problem jej nawinięcia, zarobienia końcówek (nielutujących).
Jednym słowem upierdliwe problemiki, a i tak miedzią wyjść trzeba do
połączenia z resztą.

To może samą miedzią?
Po co się bawić jeszcze z chromonikieliną?
Rezystywność miedzi ok. 1,75*10^-8 [ohm*m]
Czyli ok. 14,29m przewodu s=1mm^2 da nam wymagany spadek napięcia.
Dla przekroju 1mm^ mocy wydzielonej nawet nie ma co liczyć, grzało się
specjalnie nie będzie.
Można użyć drutu nawojowego, ewentualnie pokombinować z dostępnym przekrojem
i długością.
Nawet jak izolacja przebije, krzywda się nam nie stanie, nie przebije do
masy na izolowanej szpulce.
Jak ktoś ma, to można zastosować znacznie krótszy drut stalowy
(1,25m/1mm^2).
Tylko skąd wziąść Fe izolowany? Malować lakierem?

Taniej się już nie da, prościej też nie umiem.
Cena prawie żadna.
O zakłuceniach od PWM zapominamy, też jakąś cewkę gładzącą trzeba by
zastosować
Żadne P/N kanały. bootstrapy i inne wynalazki nie będą potrzebne.
Żywotność nieograniczona, możliwość uszkodzenia znikoma.
Hamskie, proste, tanie, niezawodne = prawie genialne. :-)

Jak by się ktoś czepił di/dt, to można sobie nawinąc bifilarnie,
z resztą żarówek to i tak nie wzruszy.
Szerokość impulsu programujemy długością druta. :-)

Cieszę się, że zmobilizowałem szacowne grono do pomyślunku.
Przy Was i ja się czegoś nauczyłem.
Dziękuję. Pzdr.
ici

lwh
Guest

Wed Oct 08, 2008 8:08 pm   



Użytkownik "ici" <ici@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:gciv1k$gul$1@news.onet.pl...

Quote:
Dla przekroju 1mm^ mocy wydzielonej nawet nie ma co liczyć, grzało się
specjalnie nie będzie.

Jak to będzie szpulka i przepuścisz przez drut 15A/mm2 to Ci się po godzinie
zaświeci i spali.

Quote:
Tylko skąd wziąść Fe izolowany? Malować lakierem?

Najgrubsza struna od fortepianu ?
Linka hamulca od roweru ?
Byle nie zwinięte w kłębek.
Tak czy siak owe 40W gdzieś musisz rozproszyć, chłodzić, choćby po to by
pożaru oparów nie było.
Cokolwiek zamkniesz w termosie spali się.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak skutecznie zastosować PWM do obniżenia napięcia świateł w samochodzie o 30%?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map