Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Marek Lewandowski
Guest
Wed Jan 31, 2007 3:45 pm
On Jan 31, 3:21 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Uzwojenia są winięte ,,po średnicy'' (,,prawie'' 180 stopni), początek
na jednej lamelce, koniec na najbliższej przyległej, na niej z kolei
początek następnego uzwojenia itd.
Zebym nie sklamal, ale wydaje mi sie ze nie zawsze.
Kiepsko widac, ale czasem na tyle dobrze ze tak nie ..
podałem Ci najczęstszą konfigurację.
Quote:
Szczotki są umieszczane tak, że
uzwojenie, które akurat leży w szczelinie między nabiegunnikami
stojana jest zwarte szczotką (w praktyce mogą być na raz zwarte 2 albo
i 3 uzwojenia, ale chodzi o regułę).
A w rozruszniku mialem szczotki o 90 stopni odlegle.
a nie miał on przypadkiem czterech nabiegunników? Znaczy dwóch par
biegunów w stojanie? Szczotki zasadniczo są co tyle stopni, co ile
jest nowy biegun. Przy czterech biegunach _normalnie_ byłyby 4
szczotkotrzymacze i 4 zespoły szczotek, ale rozrusznik jest robiony na
krótkie a duże obciążenia, więc nie było sensu...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
> J.
J.F.
Guest
Wed Jan 31, 2007 6:00 pm
On 31 Jan 2007 06:45:35 -0800, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Jan 31, 3:21 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
A w rozruszniku mialem szczotki o 90 stopni odlegle.
a nie miał on przypadkiem czterech nabiegunników?
Hm, mozliwe.
Quote:
Przy czterech biegunach _normalnie_ byłyby 4
szczotkotrzymacze i 4 zespoły szczotek, ale rozrusznik jest robiony na
krótkie a duże obciążenia, więc nie było sensu...
Tylko jak podlaczone uzwojenia wirnika ? Nadal co sasiednie dzialki ?
I mamy podlaczone 1/4 uzwojen, a z drugiej strony 3/4 ?
Hm, biorac pod uwage wyprowadzenie momentu to to moze nawet miec sens.
J.
Jan Kowalski
Guest
Wed Jan 31, 2007 6:43 pm
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
napisał w wiadomości news:epq9cb$5sl$4@flis.man.torun.pl...
Quote:
Ujalbym to tak: pradnica "prostuje" prad mechanicznie (komutatorem),
alternator - elektronicznie (prostownik diodowy).
A inne różnice?
Alternator uzwojenie robocze ma w stojanie a prądnica w wirniku.
Marek Lewandowski
Guest
Wed Jan 31, 2007 8:56 pm
J.F. wrote:
Quote:
Przy czterech biegunach _normalnie_ byłyby 4
szczotkotrzymacze i 4 zespoły szczotek, ale rozrusznik jest robiony na
krótkie a duże obciążenia, więc nie było sensu...
Tylko jak podlaczone uzwojenia wirnika ? Nadal co sasiednie dzialki ?
gdyby były 4 szczotki to chyba tak. Przy dwóch się robi jakoś inaczej,
muszę sprawdzić albo odwołać się do głębin pamięci...
Tyle, że rozrusznik to dość śmieszny silnik, on ma 4 bieguny, z czego
dwa są zasilane w szereg z wirnikiem i dwa - na stałe do 12V... WIęc i
wirnik możę być połąćzony nietypowo.
Jesteś 100% pewien, że tam były TYLKO dwie szczotki? Bo to, co znalazłem
w sieci, to ma 2 szczotki co 90 stopni podpięte, ale z tyłu siedzi
jeszcze raz tyle, tylko połączone drutem w obudowie...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Thu Feb 01, 2007 1:05 am
On Wed, 31 Jan 2007 20:56:44 +0100, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
Tyle, że rozrusznik to dość śmieszny silnik, on ma 4 bieguny, z czego
dwa są zasilane w szereg z wirnikiem i dwa - na stałe do 12V... WIęc i
wirnik możę być połąćzony nietypowo.
Hm, wydaje mi sie ze nic takiego nie mial.
Quote:
Jesteś 100% pewien, że tam były TYLKO dwie szczotki?
Tak, na 100%.
Quote:
Bo to, co znalazłem
w sieci, to ma 2 szczotki co 90 stopni podpięte, ale z tyłu siedzi
jeszcze raz tyle, tylko połączone drutem w obudowie...
A to takiego nie widzialem jeszcze. Gdzie to znalazles ?
J.
bad_skipper
Guest
Thu Feb 01, 2007 3:17 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:pdb2s25v9q0gpjokf39na1efjphf227q9i@4ax.com...
Quote:
On Wed, 31 Jan 2007 20:56:44 +0100, Marek Lewandowski wrote:
Tyle, że rozrusznik to dość śmieszny silnik, on ma 4 bieguny, z czego
dwa są zasilane w szereg z wirnikiem i dwa - na stałe do 12V... WIęc i
wirnik możę być połąćzony nietypowo.
Hm, wydaje mi sie ze nic takiego nie mial.
Jesteś 100% pewien, że tam były TYLKO dwie szczotki?
Tak, na 100%.
Bo to, co znalazłem
w sieci, to ma 2 szczotki co 90 stopni podpięte, ale z tyłu siedzi
jeszcze raz tyle, tylko połączone drutem w obudowie...
A to takiego nie widzialem jeszcze. Gdzie to znalazles ?
element no:7 cztery szczotkotrzymacze i cztery sprezyny spiralne
element no:5 cztery bieguny
http://www.carpcatcher.nl/gallery/albums/album19/rozrusznik1_001.gif
tu tez... male czarne z przewodami...
http://www.auto.damis.pl/czesci/41.jpg
zapewne tendencja do rozmnazania szczotek ma na celu zmniejszenie gestosci
pradu na styku szczotka-komutator a takze przy niewiele wiekszej masie i
wymiarze maszyny - wieksza moc
--
---
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 01, 2007 9:42 am
On Feb 1, 1:05 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Tyle, że rozrusznik to dość śmieszny silnik, on ma 4 bieguny, z czego
dwa są zasilane w szereg z wirnikiem i dwa - na stałe do 12V... WIęc i
wirnik możę być połąćzony nietypowo.
Hm, wydaje mi sie ze nic takiego nie mial.
musiał mieć...
Quote:
Jesteś 100% pewien, że tam były TYLKO dwie szczotki?
Tak, na 100%.
no to muszę się kopnąć do biblioteki, bo PAMIĘTAM rysunek czy
ilustrację z szczotkami tak, jak opisujesz, ale ni cholery nie
pamiętam, co ,,stało podle obrazka''. Wczoraj usiłowałem wykombinować
na pałę, ale nic mi z tego nie wyszło sensownego.
Quote:
Bo to, co znalazłem
w sieci, to ma 2 szczotki co 90 stopni podpięte, ale z tyłu siedzi
jeszcze raz tyle, tylko połączone drutem w obudowie...
A to takiego nie widzialem jeszcze. Gdzie to znalazles ?
te szczotki z tyłu były równolegle do tych z przodu, gdzie
znalazłem... w guglu, zaraz spróbuję odguglać...
Ni cholery. Szukałem pod Anlasser + coś. Ale nie mogę sobie
przypomnieć słowa, a z roboty nie chcę przesadzać, bo większość stron
usiłuje rozrusznik sprzedać...
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 01, 2007 9:45 am
On Feb 1, 3:17 am, "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com> wrote:
Quote:
zapewne tendencja do rozmnazania szczotek ma na celu zmniejszenie gestosci
pradu na styku szczotka-komutator a takze przy niewiele wiekszej masie i
wymiarze maszyny - wieksza moc
Przede wszystkim: większy moment obrotowy przy tej samej wielkości.
Moment jest tu proporcjonalny do prądu, a ten jest przy 12V
ograniczony a) impedancją uzwojeń b) jak ju ż się obraca, to napięciem
indukowanym w wirniku. Jedno i drugie jest zmniejszone jak połączyć
połówki uzwojeń wirnika równolegle, a właśnie to się robi stawiając
szczotki co 90 stopni a nie co 180.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Thu Feb 01, 2007 2:01 pm
On 1 Feb 2007 00:45:42 -0800, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Feb 1, 3:17 am, "bad_skipper" <bad_skipper@bad_skipper.com> wrote:
zapewne tendencja do rozmnazania szczotek ma na celu zmniejszenie gestosci
pradu na styku szczotka-komutator a takze przy niewiele wiekszej masie i
wymiarze maszyny - wieksza moc
Przede wszystkim: większy moment obrotowy przy tej samej wielkości.
Moment jest tu proporcjonalny do prądu, a ten jest przy 12V
ograniczony a) impedancją uzwojeń b) jak ju ż się obraca, to napięciem
indukowanym w wirniku. Jedno i drugie jest zmniejszone jak połączyć
połówki uzwojeń wirnika równolegle, a właśnie to się robi stawiając
szczotki co 90 stopni a nie co 180.
Jest tez ograniczony wydajnoscia akumulatora, wiec moze byc sens
laczenia szeregowo :-)
Wiemy od jakiego auta to rozrusznik ?
A tak swoja droga .. mamy rdzen stojana, uzwojenie stojana, rdzen
wirnika, uzwojenia w zlobkach wirnika .. gdzie wlasciwie dziala sila -
na miedz czy na stal ? Czy na obie .. ale na co wieksza ?
J.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 01, 2007 2:20 pm
On Feb 1, 2:01 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Jest tez ograniczony wydajnoscia akumulatora, wiec moze byc sens
laczenia szeregowo
e-e. Napięcie na silniku jest Ci absolutnie do niczego niepotrzebne.
Potrzebujesz PRĄDU. Napięcia zaczynasz potrzebować dopiero, jak całość
się zaczyna kręcić, bo, zależy jak patrzeć: a) potrzebujesz mocy a moc
= U * I albo b) bo potrebujesz mocy, a moc = obroty * moment, gdzie
U~obroty a I~moment.
Przy starcie nie potrzebujesz więc napięcia (bo ruszasz ze stania,
więc nic się jeszcze nie obraca) tylko prądu (żeby zacząć obracać
potrzebujesz minimum mocy, ale maksimum momentu).
Maksimum mocy odbierzesz z accu gdy na silniku będzie 6V... Czyli w
sumie, to ,,idealny'' (w sensie wyciśnięcia maksimum z accu) silnik
miałby przy rozruchu zerową impedancję i napięcie na nim rosłoby do 6V
przy nominalnych obrotach piłowania silnika. Rozruch z maksymalnym
możliwym momentem obrotowym i maksymalną mocą... Oczywiście, dla accu
byłoby to mordercze, ale normalny rozrusznik zachowuje się mniej
więcej w ten sposób...
Quote:
Wiemy od jakiego auta to rozrusznik ?
Twój, czy te z czterema szczotkami? Na cztery szczotki nadeptuję przy
większości rysunków montażowych w necie, więc chyba jest to dość
rozpowszechniony układ.
Quote:
A tak swoja droga .. mamy rdzen stojana, uzwojenie stojana, rdzen
wirnika, uzwojenia w zlobkach wirnika .. gdzie wlasciwie dziala sila -
na miedz czy na stal ? Czy na obie .. ale na co wieksza ?
moment obrotowy działa przede wszystkim na miedź. Rdzeń jest obciążany
promieniście, siła usiłuje zamknąć szczelinę między wirnikiem a
stojanem.
Tak mi się wydaje.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Thu Feb 01, 2007 2:23 pm
On 1 Feb 2007 00:42:06 -0800, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Feb 1, 1:05 am, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Tyle, że rozrusznik to dość śmieszny silnik, on ma 4 bieguny, z czego
dwa są zasilane w szereg z wirnikiem i dwa - na stałe do 12V... WIęc i
wirnik możę być połąćzony nietypowo.
Hm, wydaje mi sie ze nic takiego nie mial.
musiał mieć...
Az tak dokladnie stojana nie ogladalem, ale wydaje mi sie ze nie mial.
Uwojenie gruba tasma .. drugie musialoby byc cienkim drutem ?
A tak swoja droga:
http://www.performancecenter.com/site.map/brandlist/POWERMASTER/Starters
Rozruszniki z wbudowana przekladnia, rozne, ale np
"180 ft-lbs of torque at the flexplate"
Jesli dobrze licze to jest jakies 240Nm, moment sredniego silnika
spalinowego. To jest liczone na osi rozrusznika czy na wale silnika ?
J.
J.F.
Guest
Thu Feb 01, 2007 2:58 pm
On 1 Feb 2007 05:20:10 -0800, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Feb 1, 2:01 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Jest tez ograniczony wydajnoscia akumulatora, wiec moze byc sens
laczenia szeregowo :-)
e-e. Napięcie na silniku jest Ci absolutnie do niczego niepotrzebne.
Potrzebujesz PRĄDU.
No. I jesli akumulator da 400A, to w szeregowo polaczonych uzwojeniach
jest tak jakby 800A..
Quote:
Maksimum mocy odbierzesz z accu gdy na silniku będzie 6V... Czyli w
sumie, to ,,idealny'' (w sensie wyciśnięcia maksimum z accu) silnik
miałby przy rozruchu zerową impedancję i napięcie na nim rosłoby do 6V
przy nominalnych obrotach piłowania silnika.
Jeszcze musi starczyc napiecia na pozostale uklady - pompe, zaplon,
komputer ..
Wez jeszcze pod uwage ze to silnik szeregowy [czy jesli masz racje
to szeregowo-rownolegly]. W miare wzrostu obrotow i spadku pradu
spada pole w stojanie i samoindukcja w wirniku.
Quote:
Wiemy od jakiego auta to rozrusznik ?
Twój, czy te z czterema szczotkami? Na cztery szczotki nadeptuję przy
większości rysunków montażowych w necie, więc chyba jest to dość
rozpowszechniony układ.
Bardziej mi chodzi o pojemnosc. To co pisze bylo w dacii 1.3,
w wartbugu 1.3 tez tylko dwie ..
Quote:
A tak swoja droga .. mamy rdzen stojana, uzwojenie stojana, rdzen
wirnika, uzwojenia w zlobkach wirnika .. gdzie wlasciwie dziala sila -
na miedz czy na stal ? Czy na obie .. ale na co wieksza ?
moment obrotowy działa przede wszystkim na miedź. Rdzeń jest obciążany
promieniście, siła usiłuje zamknąć szczelinę między wirnikiem a
stojanem.
Tak mi się wydaje.
A ja sie tak zastanawiam .. miedz jest w zlobku, to pole B omija
zlobek i przechodzi przez zelazo. Miedz jest w slabym polu.
Czyzby jednak dominowaly sily w zelastwie ?
J.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 01, 2007 3:04 pm
On Feb 1, 2:23 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
musiał mieć...
Az tak dokladnie stojana nie ogladalem, ale wydaje mi sie ze nie mial.
Uwojenie gruba tasma .. drugie musialoby byc cienkim drutem ?
no... tak koło milimetra...
Quote:
A tak swoja droga:http://www.performancecenter.com/site.map/brandlist/POWERMASTER/Starters
Rozruszniki z wbudowana przekladnia, rozne, ale np
"180 ft-lbs of torque at the flexplate"
Jesli dobrze licze to jest jakies 240Nm, moment sredniego silnika
spalinowego. To jest liczone na osi rozrusznika czy na wale silnika ?
raczej na wale.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Marek Lewandowski
Guest
Thu Feb 01, 2007 3:25 pm
On Feb 1, 2:58 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
e-e. Napięcie na silniku jest Ci absolutnie do niczego niepotrzebne.
Potrzebujesz PRĄDU.
No. I jesli akumulator da 400A, to w szeregowo polaczonych uzwojeniach
jest tak jakby 800A..
w praktyce to jest w nich 100A, bo rozrusznik nie jest winięty drutem
fi 5mm...
Quote:
Maksimum mocy odbierzesz z accu gdy na silniku będzie 6V... Czyli w
sumie, to ,,idealny'' (w sensie wyciśnięcia maksimum z accu) silnik
miałby przy rozruchu zerową impedancję i napięcie na nim rosłoby do 6V
przy nominalnych obrotach piłowania silnika.
Jeszcze musi starczyc napiecia na pozostale uklady - pompe, zaplon,
komputer ..
dlatego zaznaczyłem, że chodzi mi nie o praktycznie użyteczne
ekstremum, tylko o graniczny warunek maksimum mocy. W praktyce trzeba
jednak uwzględnić, że nie odpala się silnika jakby zaraz miał nastąpić
koniec świata. Jednakowoż biorąc to ,,optimum'' pod uwagę masz silnik,
który ma możliwie najmniejsze wymiary i masę miedzi...
Quote:
Twój, czy te z czterema szczotkami? Na cztery szczotki nadeptuję przy
większości rysunków montażowych w necie, więc chyba jest to dość
rozpowszechniony układ.
Bardziej mi chodzi o pojemnosc. To co pisze bylo w dacii 1.3,
w wartbugu 1.3 tez tylko dwie ..
Masz do tego jakiś kawałek dokumentacji? Bo jestem ciekaw, a nie mam
pod ręką Wartburga...
Nigdy się rozrusznikami nie interesowałem głębiej, bawiłem się parę
razy silnikami komutatorowymi trochę większej mocy i na trochę większe
prądy, tam pewne sprawy trochę inaczej wyglądają, zwłaszcza, jak
zasilanie nie przysiada pod tak banalnymi prądami, jak rozrusznik
ciągnie
No i nie było w nich współczynnika Chińczyka... *)
Quote:
A ja sie tak zastanawiam .. miedz jest w zlobku, to pole B omija
zlobek i przechodzi przez zelazo. Miedz jest w slabym polu.
Czyzby jednak dominowaly sily w zelastwie ?
strzelaj, następne pytanie poproszę... budową (w sensie konstruowania)
nie parałem się nigdy...
*) współczynnik Chińczyka to rozwiązania konstrukcyjne, których sens
daje się pojąć dopiero przy pomocy księgowego.
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
1024 Ireneusz Niemczyk
Guest
Thu Feb 01, 2007 5:18 pm
Quote:
A ja sie tak zastanawiam .. miedz jest w zlobku, to pole B omija
zlobek i przechodzi przez zelazo. Miedz jest w slabym polu.
Czyzby jednak dominowaly sily w zelastwie ?
strzelaj, następne pytanie poproszę... budowš (w sensie konstruowania)
nie parałem się nigdy...
Zdecydowanie zelastwo moim zdaniem, Wiecie co by sie działo z miedziš gdyby
takie siły nan iej się pojawiły? Popatrzcie też na izolację tychże - nie dała
by rady długo.
Miłego.
__
Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next