Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:28 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391h$qbu$2@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie
szumow pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
dokladnie - wykorzystuje sie cechy ludzkiego sluchu - tam gdzie potrzeba
jest wieksza dynamika, tam gdzie nie potrzeba jest mniejsza.
William
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:37 am
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_threshold
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie
szumow pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
Idea jest bardzo prosta. Mamy powiedzmy sygnał o częstotliwości 1,4kHz,
czyli przy próbkowaniu 20kHz jego dane (dla najmniejszej amplitudy) będą
mniej wiecej takie:
0 0 1 1 1 0 0 0 0 -1 -1 -1 0 0
Po wyprodukowaniu tego ciagu przez c/a uslyszymy pisk na -96dB.
Wyobraźmy sobie teraz nagrane coś takiego:
0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 -1 0 0 0
Moc tego sygnału spadnie o 5dB i tak oto zapisaliśmy -101db.
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:44 am
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:g4da93d63qo7pp9ec4hcdht8daqlm056dc@4ax.com...
Quote:
produktow intermodulacji nie ma,
No faktycznie nie ma, co mnie zadziwia.
to zalsuga dithera - szumy kwantyzacji rozprasza sie w calym pasmie -
normalnie skupione sa one w okreslonych czestotliwosciach.
Quote:
bez klopotu moglbym zapisac pojedynczy
prazek - tak naprawde dolzoylem ten drugi sinus by pogorszyc a nie
poprawic sobie efekt
Ok, tylko latwiej mi bylo sobie wyobrazic ukrycie malej skladowej
"na zboczach" skladowej o wiekszej amplitudzie.
to co przenosi informacje to szum, sinusy nie maja nic do rzeczy
Quote:
W tej chwili na plycie CD mozna wcisnac bez klopotu sygnal z
dynamika
rzedu 130 - 150dB mimo ze teoretyczny zakres dynamiki sytemu 16
bitowego to jakies 96,3dB
Hm .. jesli sygnal uzyteczny ma -130dB, a szumy kwantyzacji -96
[ok],
to czy mozna mowic o dynamice -130 ?
tak, prosze pamietac ze szum kwantyzacji jest rownomierny w calym
pasmie
od 0 do fs/2 - korzystajac z noiseshapingu moge przesuwac szumy z
interesujacego mnie pasma w inne - dynamika systemu jako takiego nie
ulega zmianie.
Hm, cos mi sie tu nadal nie zgadza. Z FFT sadzac to szum masz
rozlozony po calym pasmie.
Ale przeciez zwykla kwantyzacja tez w teorii rozklada szumy
kwantowania po calym pasmie [przynajmniej na jakims bardziej realnym
sygnale - kwantowanie sinusoidy faktycznie nie musi rozkladac
rownomiernie].
a nie, naprawde szum jest uksztaltowany i wypchniety poza ten obszar
ktory nas interesuje - zazwyczaj najbardziej interesujacy obszar to
przedzial 2-5kHz inni poszerzaja ten zakres i przyjmuja go na 500 - 7kHz
Quote:
Natomiast twoj sygnal to jest cos przypominajace szum. Na jeszcze
kilku bitach wiecej. I imo ten szum slychac - tzn slysze szum, nie
wiem czy adekwatny do 12 bitow.
wiem o niedorobkach edytora i dlatego daje bardzo duza amplitude szumu -
2.5 bita
Quote:
Piszesz ze szum jest przesuniety .. hm, ciekaw jestem gdzie.
Probki faktycznie czesto na przemian + i -, co niby powinno dawac
22kHz, ale FFT nie ujawnia tam wzrostu.
w tym wypadku powyzej 5kHz
Quote:
Czy mimo spektakularnego sukcesu zawarcia sygnalu podprogowego,
nie jest to jednak gorsze niz klasyczne nagranie ?
nie, po prostu taki szum w systemie 16 bitowym jest znacznie mniej
slyszalny niz szum w systemie 13 bitowym
Quote:
Jaki to edytorek taki ladny - moze sie pobawie z nieco wiekszymi
sygnalami, ktore da sie uslyszec
Cool Edit Pro v1.2a lub nowsza wersja cooledita czyli adobe audition
(adobe jest dostepne jakie trialware)
a do brzmienia - naprawde nosieshaper z cooledita nie jest zbyt
muzykalny. Sa znacznie lepsze algorytmy np POW
http://audio.rightmark.org/lukin/dither/dither.htm
http://www.mil-media.com/pow-r.html
Quote:
Albo sam nagraj sygnal na poziomie np -7bitow raz zsamplowany do
10 bitow [czyli sygnal ma efektywnie 3 bity], a drugi raz tez na 10
bitow z takim ditheringiem.
yyy tego pierwszego nie rozumiem :D
Quote:
Nazwij pliki np A i B - zobaczymy ktory lepiej slyszymy
hehehe, slepa proba z kocem
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:51 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391c$qbu$1@nemesis.news.tpi.pl...
tak naprawde zachecam do eksperymentow samodzielnych - tu nie ma zadnej
mistyki
czysta i uzyteczna matematyka
Edytor to Cool Edit Pro v1.2a albo Adobe Audition (Audition jest w
wersji trialware dostepne)
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:51 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391h$qbu$2@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie
szumow pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
tak - widmo szumu uksztaltowane jest zgodnie z krzywa slyszenia
Ghost
Guest
Thu Jul 12, 2007 9:31 am
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f74l75$td9$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391h$qbu$2@nemesis.news.tpi.pl...
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie szumow
pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
dokladnie - wykorzystuje sie cechy ludzkiego sluchu - tam gdzie potrzeba
jest wieksza dynamika, tam gdzie nie potrzeba jest mniejsza.
No ale szumy szumami, a dynamika dynamika.
Ghost
Guest
Thu Jul 12, 2007 9:33 am
Użytkownik "William" <william@null.pl> napisał w wiadomości
news:f74lns$2162$2@news2.ipartners.pl...
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_threshold
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie szumow
pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
Idea jest bardzo prosta. Mamy powiedzmy sygnał o częstotliwości 1,4kHz,
czyli przy próbkowaniu 20kHz jego dane (dla najmniejszej amplitudy) będą
mniej wiecej takie:
0 0 1 1 1 0 0 0 0 -1 -1 -1 0 0
Po wyprodukowaniu tego ciagu przez c/a uslyszymy pisk na -96dB.
Wyobraźmy sobie teraz nagrane coś takiego:
0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 -1 0 0 0
Moc tego sygnału spadnie o 5dB i tak oto zapisaliśmy -101db.
A teraz poprosze o -130
Ghost
Guest
Thu Jul 12, 2007 9:33 am
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f74l32$sth$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391c$qbu$1@nemesis.news.tpi.pl...
Dowolnie - jedna probka z pojedyncza sinusoida sygnalem na poziomie 0 np.
1khz, i druga probka z ta sama pojedyncza czestotliwoscia, na
poziomie -130. Oczywiscie dwie osobne probki, nie w jednym sygnale. Tylko
czym to potem sluchac? A moze jeszce trzecia probka na poziomie -110?
Trzy probki po 10sek?
16 bitow?
Tak.
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 9:48 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74peu$o7$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
No ale szumy szumami, a dynamika dynamika.
ucho nie jest liniowe... wiec subiektywnie w jednym fragmencie pasma
slyszymy bardziej a w innym nie - dynamika jest pochodna tej
nieliniowosci ludzkiego sluchu
Ghost
Guest
Thu Jul 12, 2007 9:57 am
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f74ptj$dje$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74peu$o7$1@nemesis.news.tpi.pl...
No ale szumy szumami, a dynamika dynamika.
ucho nie jest liniowe... wiec subiektywnie w jednym fragmencie pasma
slyszymy bardziej a w innym nie - dynamika jest pochodna tej nieliniowosci
ludzkiego sluchu
No owszem, ale ja pisze o sygnale nie o uchu. Tym calym maskowaniem moze
obnizyc subiektywny poziom slyszalnego _szumu_, a dynamika pozostaje na tym
samym poziomie - jako, ze jest zdefiniowana jako rozpietosc miedzy
najslabszym a najsilnieszym sygnalem. najslabszy to w okolicach 1bitu
najsilniejszy 16. Nie bardzo widze, co ksztaltowanie szymu moze tu
poprawic - chyba, ze po prostu czegos-tam nie wiem.
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 10:09 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74peu$o7$3@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w
wiadomości news:f74l32$sth$1@news.onet.pl...
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391c$qbu$1@nemesis.news.tpi.pl...
Dowolnie - jedna probka z pojedyncza sinusoida sygnalem na poziomie
0 np. 1khz, i druga probka z ta sama pojedyncza czestotliwoscia, na
poziomie -130. Oczywiscie dwie osobne probki, nie w jednym sygnale.
Tylko czym to potem sluchac? A moze jeszce trzecia probka na
poziomie -110? Trzy probki po 10sek?
16 bitow?
Tak.
prosze bardzo
http://bravoshare.net/d.php?f=20&i=2695
Ghost
Guest
Thu Jul 12, 2007 10:53 am
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f74r41$hg3$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74peu$o7$3@nemesis.news.tpi.pl...
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f74l32$sth$1@news.onet.pl...
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391c$qbu$1@nemesis.news.tpi.pl...
Dowolnie - jedna probka z pojedyncza sinusoida sygnalem na poziomie 0
np. 1khz, i druga probka z ta sama pojedyncza czestotliwoscia, na
poziomie -130. Oczywiscie dwie osobne probki, nie w jednym sygnale.
Tylko czym to potem sluchac? A moze jeszce trzecia probka na
poziomie -110? Trzy probki po 10sek?
16 bitow?
Tak.
prosze bardzo
http://bravoshare.net/d.php?f=20&i=2695
Dzieki.
nero nie chcial przyjac dwoch - nagralem tylko trzy na (tych 0db nie
nagrywalem) - co sie odtwarza:
3500_-130dBFS_16.wav tylko szumy
3500_-110dBFS_16.wav szumy plus sygnal
3500_-110dBFS_16_.wav szumy plus sygnal
Przy czym ton szumu dla 3500_-110dBFS_16_ ma jakby nizsza barwe niz dla
3500_-110dBFS_16.wav w przypadku 3500_-130dBFS_16.wav byc moze sprzet po
prostu jest za cienki (technics sl-ps7, marantz pm8000 i sennheiser hd600).
Jesli tam faktycznie jest -110db to ten sygnl jest slyszalny.
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 11:03 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74to6$mkr$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
nero nie chcial przyjac dwoch - nagralem tylko trzy na (tych 0db nie
te pliki bez 16 w nazwie to 32 bit float - z tego uzyskalem
odpowiadajace im wersje 16 bit
Quote:
nagrywalem) - co sie odtwarza:
3500_-130dBFS_16.wav tylko szumy
sygnal jest i na analizatorze widma powinine byc ladnie widoczny - rzecz
jasna czesc analogowa musi posiadac odpowiedni SNR (co najmniej 130dB)
Quote:
3500_-110dBFS_16.wav szumy plus sygnal
3500_-110dBFS_16_.wav szumy plus sygnal
to sa rozne wersje noiseshapera
Quote:
Przy czym ton szumu dla 3500_-110dBFS_16_ ma jakby nizsza barwe niz
dla 3500_-110dBFS_16.wav w przypadku 3500_-130dBFS_16.wav byc moze
sprzet po prostu jest za cienki (technics sl-ps7, marantz pm8000 i
sennheiser hd600).
Jesli tam faktycznie jest -110db to ten sygnl jest slyszalny.
jest -110dBFS
PS
wersja 0dBFS tak naprawde jest wersja -0.03dBFS - musialem zrobic troche
miejsca na dither i noiseshaper (dla sinusa 0dBFS przesterowalbym tor w
tej chwili nie ma z cala pewnosca clippingu)
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 11:06 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f74qoo$504$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
No owszem, ale ja pisze o sygnale nie o uchu. Tym calym maskowaniem
moze obnizyc subiektywny poziom slyszalnego _szumu_, a dynamika
pozostaje na tym samym poziomie - jako, ze jest zdefiniowana jako
rozpietosc miedzy najslabszym a najsilnieszym sygnalem. najslabszy to
w okolicach 1bitu najsilniejszy 16. Nie bardzo widze, co ksztaltowanie
szymu moze tu poprawic - chyba, ze po prostu czegos-tam nie wiem.
srednia w calym kanale jest zawsze 96dB (dla 16 bitow) po prostu w
wybranym fragmencie pasma ma np 130dB a w innym tylko 34dB.
gdy zastosujemy oversampling to mozemy sobie pozwolic na poprawe
dynamiki w calym pasmie (4xoversampling to ok 6dB zysku)
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 11:27 am
"PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> wrote in message
news:f74u9r$rup$1@news.onet.pl...
Quote:
PS
wersja 0dBFS tak naprawde jest wersja -0.03dBFS - musialem zrobic
troche miejsca na dither i noiseshaper (dla sinusa 0dBFS
przesterowalbym tor w tej chwili nie ma z cala pewnosca clippingu)
komentarz do tego - w praktyce studyjnej i tak nie uzywa sie poziomu
0dBFS - zazwyczaj zostawia sie headroom 3 - 6dB
http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technology/issues-with-0dbfs-levels-on-digital-audio-playback-systems
http://www.tcelectronic.com/media/Level_paper_AES109.pdf
wszelkie spurious'y ktore moga pojawic sie przy odsluchu takiego sygnalu
moga byc zwiazane z tym problemem
acha i apel do tych ktorzy rozkrecaja na maksimum wzmacniacze by
uslyszec -110 czy -130 - w tych probkach wystepuja wysokie poziomy
sygnalow o czestotliwosciach powyzej 7kHz - moze to prowadzic do
znacznego obciazenia glosnikow wysokotonowych i ewentualnego ich
uszkodzenia termicznego - wskazany jest odsluch z umiarkowana
glosnoscia, bez korekcji (bez podbijania wysokich tonow - mozna jesli
ktos posiada taka mozliwosc (equalizer-korektor) odciac/stlumic wszystko
powyzej 12kHz)
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next