Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next
PAndy
Guest
Wed Jul 11, 2007 2:00 pm
"John Smith" <dam9723@buziaczek.pl> wrote in message
news:f72jcp$tgt$1@217.76.112.12...
Quote:
Hmmm, człowiek sie uczy przez całe życie, a i matematyka w tym czasie
zdąży sie zmienić. To ile powiadasz wynosi ENOB takiego przetwornika
DAC w CD?
ja nie mowie o ENOB tylko o zakresie dynamicznym systemu ktory jesli
uwzgledni sie charakterystyke np ludzkiego sluchu to moze wynosic np
140dB
Ghost
Guest
Wed Jul 11, 2007 2:35 pm
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f72aji$tlm$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f728rj$ju1$1@nemesis.news.tpi.pl...
Hmm, byc moze to kwestia przyjmowanej definicji dynamiki. nie sledzilem
uwaznie popredniego watka ale jak rozumiesz te 150dB - stosunek
najsilniejszy sygnalu do najslabszego, ale bez obecnosci innych sygnalow,
czy moze dla tych slabych potrzebny jest jaklis inny "wspierajacy" i
glosniejszy na innej czestotliwosci?
tzn ze majac do dyspozycji system z liniowa kwantyzacja 16 bitow, 44.1ksps
moge np zapisac sinusoide z poziomem -130dBFS i pozniej ja odtworzyc.
czyli stosunek najnizszego poziomu do najwyzszego wynosi np 130dB,
oczywiscie jest to mozliwe pod warunkiem ze dostosuje sie kanal
transmisyjny do charakterystyki sluchu ludzkiego lub innego nieliniowego
ukladu odbiorczego (pod liniowoscia rozumiem charakterystyke widmowa)
A jestes w stanie przygotowac dwa osobne wave'y z kazdy z _pojedyncza_
sinusoida o tej samej czestotliwosci z poziomem rozniacym sie o te 130dB?
Ghost
Guest
Wed Jul 11, 2007 2:37 pm
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f72ka3$uea$1@news.onet.pl...
Quote:
"John Smith" <dam9723@buziaczek.pl> wrote in message
news:f72jcp$tgt$1@217.76.112.12...
Hmmm, człowiek sie uczy przez całe życie, a i matematyka w tym czasie
zdąży sie zmienić. To ile powiadasz wynosi ENOB takiego przetwornika DAC
w CD?
ja nie mowie o ENOB tylko o zakresie dynamicznym systemu ktory jesli
uwzgledni sie charakterystyke np ludzkiego sluchu to moze wynosic np 140dB
Jakaz to wlasciwosc ludzkiego sluchu daje mozliwosc uzyskania takiego
wyniku?
J.F.
Guest
Wed Jul 11, 2007 3:51 pm
On Tue, 10 Jul 2007 18:01:25 +0200, PAndy wrote:
Quote:
w pliku znajduje sie 10 sekund sinusa 997Hz o poziomie -80dBFS i sinusa
3500Hz o poziomie -106dBFS
sygnal zostal zrekwantyzowany z 32 bitow float na 13 bitow integer i
rozszerzony do 16 bitow integer.
uzylem podczas rekwantyzacji dithera TPDF i noiseshapingu "C3"
wbudowanego w edytor.
http://img518.imageshack.us/img518/4715/997hz3500hz8010613bitonsz8.png
Czy to jest moze FFT probek ktore zostaly nagrane na plyte czy tylko
wyobrazenie z tego programu ?
Quote:
Bez klopotu daloby sie zapisac w taki sposob np sinusa z poziomem
rzedu -120 -140dBFS (na 12 - 10 bitach) ( gdyby zastosowac
oversampling...)
A czy udaloby ci sie nagrac te 3.5kHz bez obecnosci 1kHz ?
bo ciag probek 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0
to moze i da sie zrobic odpowiedni poziom sygnalu w widmie .. ale co z
harmonicznymi i podharmonicznymi ?
[ok, zajrzalem do srodka, zrozumialem - to jest na 13 bitach,
probki sa 0 0 0 -8 -8 16 16 -8 -16 0 0 0 ]
Quote:
W tej chwili na plycie CD mozna wcisnac bez klopotu sygnal z dynamika
rzedu 130 - 150dB mimo ze teoretyczny zakres dynamiki sytemu 16 bitowego
to jakies 96,3dB
Hm .. jesli sygnal uzyteczny ma -130dB, a szumy kwantyzacji -96 [ok],
to czy mozna mowic o dynamice -130 ?
Przyznaje ze nie nagralem twoich danych na plytke, moj sprzet chyba
zreszta nie wyrobi i zaszumi nawet probkach same 0.
Ale na komputerze .. jak to wlaczam to od razu slysze wzrost szumow.
Pisk tez slysze, ale nie okresle czy to jest czysty sinus 1kHz.
Brakuje mi dla porownania "czystego" sinusa obok .. zreszta chyba
i tak bym nie uslyszal roznicy :-)
J.
J.F.
Guest
Wed Jul 11, 2007 3:53 pm
On Wed, 11 Jul 2007 12:15:13 +0200, PAndy wrote:
Quote:
tzn ze majac do dyspozycji system z liniowa kwantyzacja 16 bitow,
44.1ksps moge np zapisac sinusoide z poziomem -130dBFS i pozniej ja
odtworzyc.
Polemizowalbym.
Nagrasz "cos". Ale zeby to byla sinusoida ?
No moze dla FFT tak, ale dla ucha ? Glownie szumi
J.
J.F.
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:16 pm
On Wed, 11 Jul 2007 16:51:39 +0200, J.F. wrote:
Quote:
On Tue, 10 Jul 2007 18:01:25 +0200, PAndy wrote:
w pliku znajduje sie 10 sekund sinusa 997Hz o poziomie -80dBFS i sinusa
3500Hz o poziomie -106dBFS
sygnal zostal zrekwantyzowany z 32 bitow float na 13 bitow integer i
rozszerzony do 16 bitow integer.
uzylem podczas rekwantyzacji dithera TPDF i noiseshapingu "C3"
wbudowanego w edytor.
Co to za edytor ?
Quote:
http://img518.imageshack.us/img518/4715/997hz3500hz8010613bitonsz8.png
Hm, patrze na to, patrze i nie bardzo dowierzam.
faktycznie FFT z tego jest na poziomie -130dB.
A sygnal w sumie jest 13 bit.
Jak im sie udalo to zrobic ?
Najwyrazniej rozrzucili szumy po calym pasmie.
Ale .. ja wyraznie slysze te szumy. Moze i one na poziomie -130dB,
ale ucho najwyrazniej je zbiera.
Musialbym poeksperymentowac czy to faktycznie jest postep czy tylko
sztuczka matematyczna.
J.
PAndy
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:28 pm
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f72mdp$8qs$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
A jestes w stanie przygotowac dwa osobne wave'y z kazdy z _pojedyncza_
sinusoida o tej samej czestotliwosci z poziomem rozniacym sie o te
130dB?
mysle ze nie bedzie zadnych problemow
tylko jak to ma wygladac - poziomy i czestotliwosci
PAndy
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:30 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:7kr9939p3oe4pvt2dcihj9un6galrmpan2@4ax.com...
Quote:
On Wed, 11 Jul 2007 12:15:13 +0200, PAndy wrote:
tzn ze majac do dyspozycji system z liniowa kwantyzacja 16 bitow,
44.1ksps moge np zapisac sinusoide z poziomem -130dBFS i pozniej ja
odtworzyc.
Polemizowalbym.
Nagrasz "cos". Ale zeby to byla sinusoida ?
No moze dla FFT tak, ale dla ucha ? Glownie szumi
to wynik kiepskiego algorytmu ksztaltownaia szumu - gdybym nie
kombinowal z mniejsza niz 16 iloscia bitow to szumialoby znacznie mniej
a poza tym zostoswalem naprawde buraczany algorytm ksztaltowania szumow
(malo muzyczny)
Ghost
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:30 pm
Uzytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisal w wiadomosci
news:o17a93hca4omn8b817tcosikv7dp0qn0ls@4ax.com...
Quote:
On Wed, 11 Jul 2007 16:51:39 +0200, J.F. wrote:
On Tue, 10 Jul 2007 18:01:25 +0200, PAndy wrote:
w pliku znajduje sie 10 sekund sinusa 997Hz o poziomie -80dBFS i sinusa
3500Hz o poziomie -106dBFS
sygnal zostal zrekwantyzowany z 32 bitow float na 13 bitow integer i
rozszerzony do 16 bitow integer.
uzylem podczas rekwantyzacji dithera TPDF i noiseshapingu "C3"
wbudowanego w edytor.
Co to za edytor ?
http://img518.imageshack.us/img518/4715/997hz3500hz8010613bitonsz8.png
Hm, patrze na to, patrze i nie bardzo dowierzam.
faktycznie FFT z tego jest na poziomie -130dB.
Ale gdzie to widzisz?
Quote:
A sygnal w sumie jest 13 bit.
Jak im sie udalo to zrobic ?
Najwyrazniej rozrzucili szumy po calym pasmie.
Ale .. ja wyraznie slysze te szumy. Moze i one na poziomie -130dB,
ale ucho najwyrazniej je zbiera.
Musialbym poeksperymentowac czy to faktycznie jest postep czy tylko
sztuczka matematyczna.
1. Czy takie widmo pojawi sie po przetworzeniu tego zapisu DA? Czy to tylko
z liczb tak niby wychodzi?
2. Intuicyjnie wydaje mi sie, ze jest to mozliwe ale tylko w towarzystiwe
jakiegos innego silniejszego tonu. Wtedy nijak nie mozna zaliczyc dynamiki
130dB bo w symie sygnal jest na duzo wyzszym poziomie, a sztuczka zapewnie
jedynie jaks tam skladowa na faktycznie niskim poziomie.
PAndy
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:32 pm
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f72mom$3a9$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Jakaz to wlasciwosc ludzkiego sluchu daje mozliwosc uzyskania takiego
wyniku?
http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_threshold
PAndy
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:39 pm
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:uhp9931g18j6htveupv4o6d6qgqqu43goa@4ax.com...
Quote:
Czy to jest moze FFT probek ktore zostaly nagrane na plyte czy tylko
wyobrazenie z tego programu ?
FFT z odczytanego wave'a - nie ma to zadnej roznicy - jesli wzialbym
porzadny analizator widma to mialbym to widoczne na wyjsciu audio (o ile
rzecz ajsna poziom szumow wlasnych toru audio nei bylby wyzszy niz
poziom sygnalu uzytecznego)
Quote:
A czy udaloby ci sie nagrac te 3.5kHz bez obecnosci 1kHz ?
bo ciag probek 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0
to moze i da sie zrobic odpowiedni poziom sygnalu w widmie .. ale co z
harmonicznymi i podharmonicznymi ?
produktow intermodulacji nie ma, bez klopotu moglbym zapisac pojedynczy
prazek - tak naprawde dolzoylem ten drugi sinus by pogorszyc a nie
poprawic sobie efekt
Quote:
[ok, zajrzalem do srodka, zrozumialem - to jest na 13 bitach,
probki sa 0 0 0 -8 -8 16 16 -8 -16 0 0 0 ]
to jest na 13 tyle ze przeskalowane do 16 bo nei ma formatu zapsiu 13
bitowych probek (tzn nie wspiera go zaden znany mi popularny format)
Quote:
W tej chwili na plycie CD mozna wcisnac bez klopotu sygnal z dynamika
rzedu 130 - 150dB mimo ze teoretyczny zakres dynamiki sytemu 16
bitowego
to jakies 96,3dB
Hm .. jesli sygnal uzyteczny ma -130dB, a szumy kwantyzacji -96 [ok],
to czy mozna mowic o dynamice -130 ?
tak, prosze pamietac ze szum kwantyzacji jest rownomierny w calym pasmie
od 0 do fs/2 - korzystajac z noiseshapingu moge przesuwac szumy z
interesujacego mnie pasma w inne - dynamika systemu jako takiego nie
ulega zmianie.
Quote:
Przyznaje ze nie nagralem twoich danych na plytke, moj sprzet chyba
zreszta nie wyrobi i zaszumi nawet probkach same 0.
Ale na komputerze .. jak to wlaczam to od razu slysze wzrost szumow.
ja tez tego nie nagrywalem - 3500Hz nie slsyze, 997Hz slysze dosc
wyraznie.
Quote:
Pisk tez slysze, ale nie okresle czy to jest czysty sinus 1kHz.
Brakuje mi dla porownania "czystego" sinusa obok .. zreszta chyba
i tak bym nie uslyszal roznicy
jest, FFT nie klamie.
Ghost
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:44 pm
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f737gm$s3m$1@news.onet.pl...
Quote:
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f72mdp$8qs$1@atlantis.news.tpi.pl...
A jestes w stanie przygotowac dwa osobne wave'y z kazdy z _pojedyncza_
sinusoida o tej samej czestotliwosci z poziomem rozniacym sie o te 130dB?
mysle ze nie bedzie zadnych problemow
tylko jak to ma wygladac - poziomy i czestotliwosci
Dowolnie - jedna probka z pojedyncza sinusoida sygnalem na poziomie 0 np.
1khz, i druga probka z ta sama pojedyncza czestotliwoscia, na poziomie -130.
Oczywiscie dwie osobne probki, nie w jednym sygnale. Tylko czym to potem
sluchac? A moze jeszce trzecia probka na poziomie -110? Trzy probki po
10sek?
Ghost
Guest
Wed Jul 11, 2007 7:49 pm
Użytkownik "PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:f737oj$ssl$1@news.onet.pl...
Quote:
Tak myslalem, tylko jak to niby jest wykorzystane? Niby wyrzucanie szumow
pod te slabiej slyszalne zakresy pasma?
J.F.
Guest
Wed Jul 11, 2007 9:49 pm
On Wed, 11 Jul 2007 20:39:16 +0200, PAndy wrote:
Quote:
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
A czy udaloby ci sie nagrac te 3.5kHz bez obecnosci 1kHz ?
bo ciag probek 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 -1 0 0 0 0
to moze i da sie zrobic odpowiedni poziom sygnalu w widmie .. ale co z
harmonicznymi i podharmonicznymi ?
produktow intermodulacji nie ma,
No faktycznie nie ma, co mnie zadziwia.
Quote:
bez klopotu moglbym zapisac pojedynczy
prazek - tak naprawde dolzoylem ten drugi sinus by pogorszyc a nie
poprawic sobie efekt
Ok, tylko latwiej mi bylo sobie wyobrazic ukrycie malej skladowej
"na zboczach" skladowej o wiekszej amplitudzie.
Quote:
W tej chwili na plycie CD mozna wcisnac bez klopotu sygnal z dynamika
rzedu 130 - 150dB mimo ze teoretyczny zakres dynamiki sytemu 16
bitowego to jakies 96,3dB
Hm .. jesli sygnal uzyteczny ma -130dB, a szumy kwantyzacji -96 [ok],
to czy mozna mowic o dynamice -130 ?
tak, prosze pamietac ze szum kwantyzacji jest rownomierny w calym pasmie
od 0 do fs/2 - korzystajac z noiseshapingu moge przesuwac szumy z
interesujacego mnie pasma w inne - dynamika systemu jako takiego nie
ulega zmianie.
Hm, cos mi sie tu nadal nie zgadza. Z FFT sadzac to szum masz
rozlozony po calym pasmie.
Ale przeciez zwykla kwantyzacja tez w teorii rozklada szumy
kwantowania po calym pasmie [przynajmniej na jakims bardziej realnym
sygnale - kwantowanie sinusoidy faktycznie nie musi rozkladac
rownomiernie].
Natomiast twoj sygnal to jest cos przypominajace szum. Na jeszcze
kilku bitach wiecej. I imo ten szum slychac - tzn slysze szum, nie
wiem czy adekwatny do 12 bitow.
Piszesz ze szum jest przesuniety .. hm, ciekaw jestem gdzie.
Probki faktycznie czesto na przemian + i -, co niby powinno dawac
22kHz, ale FFT nie ujawnia tam wzrostu.
Czy mimo spektakularnego sukcesu zawarcia sygnalu podprogowego,
nie jest to jednak gorsze niz klasyczne nagranie ?
Jaki to edytorek taki ladny - moze sie pobawie z nieco wiekszymi
sygnalami, ktore da sie uslyszec :-)
Albo sam nagraj sygnal na poziomie np -7bitow raz zsamplowany do
10 bitow [czyli sygnal ma efektywnie 3 bity], a drugi raz tez na 10
bitow z takim ditheringiem.
Nazwij pliki np A i B - zobaczymy ktory lepiej slyszymy :-)
J.
PAndy
Guest
Thu Jul 12, 2007 8:26 am
"Ghost" <ghost@everywhere.pl> wrote in message
news:f7391c$qbu$1@nemesis.news.tpi.pl...
Quote:
Dowolnie - jedna probka z pojedyncza sinusoida sygnalem na poziomie 0
np. 1khz, i druga probka z ta sama pojedyncza czestotliwoscia, na
poziomie -130. Oczywiscie dwie osobne probki, nie w jednym sygnale.
Tylko czym to potem sluchac? A moze jeszce trzecia probka na
poziomie -110? Trzy probki po 10sek?
16 bitow?
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next