Goto page 1, 2, 3, 4 Next
Krzysztof
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:01 pm
Choć dopiero skończyło się lato, to od jakiegoś czasu rozważam
przeprowadzenie prób dodania silnika do roweru. Znam oferty w internecie,
ale zastanawiam się nad własną konstrukcją.
W roli silnika mam zamiar wykorzystać alternator od samochodu. Ich moc
waha się w granicach 500 - 1000W, więc z alternator w roli silnika powinien
mieć odpowiednią siłę do tego zastosowania.
Czy regulację momentu obrotowego (a nie prędkości obrotowej) można
przeprowadzać przez regulację prądu wzbudzenia?
Czy w ogóle można tu rozważać stosowanie sterowników PWM, czy przeszkodą
będzie zbyt duża indukcyjność uzwojeń?
Gdy z PWM nie da rady, to zastanawiam się nad mikroprocesorem +
przetwornik C/A i sterowaniem trzema tranzystorami mocy, by uzyskać przebieg
trójfazowy do sterowania uzwojeniami stojana.
Ma ktoś jakieś doświadczenie? Wszelkie uwagi mile widziane.
Pzdr.
Krzysztof.
Maksymilian Dutka
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:09 pm
Użytkownik Krzysztof napisał:
Quote:
Choć dopiero skończyło się lato, to od jakiegoś czasu rozważam
przeprowadzenie prób dodania silnika do roweru. Znam oferty w internecie,
ale zastanawiam się nad własną konstrukcją.
W roli silnika mam zamiar wykorzystać alternator od samochodu.
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
TomaszB
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:27 pm
Witam
Do sterowania mozesz uzyc modelarskich regulatorow do silnikow
bezszczotkowych pradu stalego. CEna jest dosc spora, ale wydaje sie do
przelkniecia. Przy zasilaniu z 12V i pradzie ~50A powinienes miec
odpowiednia moc dostarczona do silnika.
Do regulacji potrzebny bedzie procek z PWM.
http://www.modelpartner.ig.pl/regulate.html
Pozdrawiam
greg
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:34 pm
Quote:
Choć dopiero skończyło się lato, to od jakiegoś czasu rozważam
przeprowadzenie prób dodania silnika do roweru. Znam oferty w
internecie,
ale zastanawiam się nad własną konstrukcją.
W roli silnika mam zamiar wykorzystać alternator od samochodu.
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
co do pradnic to te od malucha uzywalem do napedu ramion robota....
no i nie rewelacyjnie..nie rozpedzisz sie tym rowerkiem za bardzo..chyba ze
z gory:)
ammpp
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:45 pm
Quote:
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
Rozrusznik to zły pomysł. Skopci się po kilku minutach używania.
Adam
ammpp
Guest
Thu Oct 21, 2004 9:47 pm
Quote:
W roli silnika mam zamiar wykorzystać alternator od samochodu. Ich moc
waha się w granicach 500 - 1000W, więc z alternator w roli silnika
powinien
mieć odpowiednią siłę do tego zastosowania.
Jedno małe techniczne pytanko:
Z czego chcesz to zasilać ???
Przydałaby się do roweru przyczepa z akumulatorami, albo lepiej z
generatorem z silnikiem spalinowym. A skoro już silnik spalinowy, to czemu
nim nie napędzać roweru ;)
Adam
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Oct 21, 2004 10:27 pm
Hello ammpp,
Friday, October 22, 2004, 12:45:50 AM, you wrote:
Quote:
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
Rozrusznik to zły pomysł. Skopci się po kilku minutach używania.
Niby dlaczego miałby się skopcić? Nikt nie każe go podpinać
bezpośrednio pod akumulator i obciążać maksymalnie. To jest bardzo
dobry silnik szeregowy - wręcz idealny do tego zastosowania..
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Oct 21, 2004 10:29 pm
Hello ammpp,
Friday, October 22, 2004, 12:47:31 AM, you wrote:
Quote:
W roli silnika mam zamiar wykorzystać alternator od samochodu. Ich
moc waha się w granicach 500 - 1000W, więc z alternator w roli
silnika powinien mieć odpowiednią siłę do tego zastosowania.
Jedno małe techniczne pytanko:
Z czego chcesz to zasilać ???
Przydałaby się do roweru przyczepa z akumulatorami, albo lepiej z
generatorem z silnikiem spalinowym. A skoro już silnik spalinowy, to czemu
nim nie napędzać roweru
Akumulator żelowy 12V 38 Ah wazy ok. 15 kG. Energii starczy na
godzinkę spokojnej jazdy albo pół godziny niespokojnej.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
J.F.
Guest
Thu Oct 21, 2004 10:46 pm
On Fri, 22 Oct 2004 01:27:05 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
Rozrusznik to zły pomysł. Skopci się po kilku minutach używania.
Niby dlaczego miałby się skopcić? Nikt nie każe go podpinać
bezpośrednio pod akumulator i obciążać maksymalnie. To jest bardzo
dobry silnik szeregowy - wręcz idealny do tego zastosowania..
Lozysk nie ma, a i komutator niezbyt trwaly ..
J.
RoMan Mandziejewicz
Guest
Thu Oct 21, 2004 11:44 pm
Hello J,
Friday, October 22, 2004, 1:46:20 AM, you wrote:
Quote:
Nie jestem pewny ale alternator chyba jest 3 fazowy, więc musiałbyś
robic falownik co wnosi dodatkowe straty i komplikuje sprawę, może gdyby
użyć rozrusznika albo prądnicy?
Rozrusznik to zły pomysł. Skopci się po kilku minutach używania.
Niby dlaczego miałby się skopcić? Nikt nie każe go podpinać
bezpośrednio pod akumulator i obciążać maksymalnie. To jest bardzo
dobry silnik szeregowy - wręcz idealny do tego zastosowania..
Lozysk nie ma,
Ma ślizgowe...
Quote:
a i komutator niezbyt trwaly ..
Pod pełnym obciążeniem. A czy nietrwały? Lanos przejechał 174 kkm -
jeszcze nawet nie zaglądałem, gdzie ma rozrusznik...
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Dariusz Zolna
Guest
Thu Oct 21, 2004 11:51 pm
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał:
Quote:
Ma ślizgowe...
To jeszcze trzeba faceta z olejarką do zestawu dorzucić.
Quote:
Pod pełnym obciążeniem. A czy nietrwały? Lanos przejechał 174 kkm -
Na rozruszniku? :-)
Darek Żołna
VSS
Guest
Fri Oct 22, 2004 12:09 am
RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Pod pełnym obciążeniem. A czy nietrwały? Lanos przejechał 174 kkm -
jeszcze nawet nie zaglądałem, gdzie ma rozrusznik...
ale łaczny czas uzywania nie przekroczył godziny :)
--
VSS
http://vss.lasershow.pl
Światło i dźwięk
http://www.lasershow.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 22, 2004 12:37 am
Hello Dariusz,
Friday, October 22, 2004, 2:51:41 AM, you wrote:
Quote:
Ma ślizgowe...
To jeszcze trzeba faceta z olejarką do zestawu dorzucić.
Panewki są smarowane fabrycznie AFAIR...
Quote:
Pod pełnym obciążeniem. A czy nietrwały? Lanos przejechał 174 kkm -
Na rozruszniku?
Na rozruszniku to z 10 metrów

Ale to i tak dobrze - przeciągnąć
tonę żelastwa + opory silnika.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Oct 22, 2004 12:38 am
Hello VSS,
Friday, October 22, 2004, 3:09:03 AM, you wrote:
Quote:
Pod pełnym obciążeniem. A czy nietrwały? Lanos przejechał 174 kkm -
jeszcze nawet nie zaglądałem, gdzie ma rozrusznik...
ale łaczny czas uzywania nie przekroczył godziny
Ale pracował z mocą, której w rowerze wykorzystać raczej się nie da.
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Jacek
Guest
Fri Oct 22, 2004 5:40 am
Przeczytałem te posty i:
1. trochę brakuje praw fizyki
np. akumulator 12 V 36 Ah na godzinę jady - proszę bardzo.
12x36=432 W mocy przy pół godzinie - 864 W.
I myślę, żeby takiego silnika szukać około 500 W i nie żadnego tam
trójfazowego z alternatora czy rozrusznika o mocy 8 x większej tylko zwykły
silnik szeregowy taki jak w wiertarce (tylko na 12 V).
2. Człowiek pedałując spokojnie dostarcza coś koło 50 W mocy - nie wiem ile
kolarz wyczynowiec, ale też chyba nie 500, a najwyżej 200 i to powinno
wystarczyć.
pozdrówka
J
Goto page 1, 2, 3, 4 Next