RTV forum PL | NewsGroups PL

Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

Silnik do roweru.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4

yorgus
Guest

Fri Oct 22, 2004 5:57 pm   



Do pompowania kół używane są takie małe spreżarki - jaką moc mają silniki w
nich, może takie coś by sie nadawało? Inna mozliwosc to jakas tania
wiertarka z supermarketu + przetwornica na 220V, w przetwornicy moznaby
od razu pwm zawrzeć. Podejrzewam ze trwalość szczotek i komutatora
moglaby sprawiac wtedy problem który jakoś trzebaby rozwiązać.



--
pozdrawia
yorgus

Marek Lewandowski
Guest

Fri Oct 22, 2004 6:17 pm   



yorgus wrote:

Quote:
Do pompowania kół używane są takie małe spreżarki - jaką moc mają silniki w
nich, może takie coś by sie nadawało?

napęd bezpośredni bez przełożenia z silnika MAbuchi (w najlepszym
wypadku) mającego kilkanaście - diesiąt W mocy szczytowej. Niestety na
ślizgowych łożyskach.

Quote:
Inna mozliwosc to jakas tania
wiertarka z supermarketu + przetwornica na 220V, w przetwornicy moznaby
od razu pwm zawrzeć. Podejrzewam ze trwalość szczotek i komutatora
moglaby sprawiac wtedy problem który jakoś trzebaby rozwiązać.

to już prędzej wkrętarka, bo ma i przekładnię i sprzęgło i regulator na
12 - 20V. Ale trwałość może być problematyczna.
Chłopaki u nas kiedyś zrobili taką hulajnogę na wkrętarce, ale wsadzili
Boscha za ciężką kasę (sponsorowane to było).
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 7:39 pm   



Hello J,

Friday, October 22, 2004, 7:17:53 PM, you wrote:

Quote:
Ja nie rozumiem o co wam chodzi z tymi lozyskami slizgowymi?
przeciez poprawnie wykonane lozysko slizgowe jest lepsze niz lozysko
toczne...
No, czy lepsze to ja bym nie byl pewien, skoro tyle tocznych sie
sprzedaje ..
ale glowny problem w tym ze to w rozruszniku najwyrazniej nie jest
poprawnie wykonane Smile

Jest wykonane poprawnie. To środowisko pracy powoduje, że nie da się
zastosować tocznych. Ale powoduje też niską trwałość ślizgowych.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 7:48 pm   



Hello Marek,

Friday, October 22, 2004, 7:25:21 PM, you wrote:

Quote:
tylko zwykły silnik szeregowy
A rozrusznik to nie jest zwykły szeregowy silnik?
nie,
Jak nie, kiedy tak? Jako silnik pozostaje zwykłym silnikiem
szeregowym.
no dobra, ale nazwijmy to - specyficznym...

Całkiem normalny, z wykorzystaniem wszystkich jego zalet.

Quote:
jest liczony do pracy w krotnich impulsach, bez wymiany ciepla z
otoczeniem, z zalozeniem bardzo krotkiej zywotnosci (tj. maksymalnie
kilkadziesiat, moze kilkaset godzin rezimu pracy)
Zakładając pełne obciążenie. Chciałbym nieśmiało zwrócić uwagę, że w
tym zastosowaniu nie będzie tak mocno obciążany. Nie widzę przeszkód,
żeby nie mógł pracować z mocą ciągłą 100W na przykład a tylko podczas
startu z większą.
Dobra, ale tentego, fajnie, żebyśmy nie wypusczali w powietrze mocy, bo
to ma jechać z accu... Jak silnik jest szeregowy, to o ile tak w ciemno
pamiętam to nie będzie specjalnie optymalny przy 10% nominalnego
obciążenia... Choć może rozrusznik jest liczony na przeciążenie i
znamionowo ma dużo mniej niż wynika z aplikacji...

Kiedy właśnie to, że jest liczony do takich a nie innych zastosowań
czyni go wysokosprawnym przy mniejszym obciążeniu. Źródłem strat w
silnikach są przede wszystkim straty na uzwojeniach i komutatorze -
tutaj ograniczono je do minimum kosztem trwałości. Ale trwałości
liczonej w przypadku dużego obciążenia, pracy w bardzo szerokim
zakresie temperator, w środowisku brudnym, mokrym i zasolonym, bez
jakiejkolwiek konserwacji. Przy normalnym traktowaniu i mniejszym
obciążeniu jego trwałość powinna być znacznie wyższa.
Co do sprawności - odnosze wrażenie, że nie ma uzasadnienia dla
twoerdzenia, że sprawność przy mniejszych obciążeniach będzie na tyle
niska, że 'kładłaby' projekt na łopatki.

Zalety: masz silnik o dużym momencie i mocy (w razie potrzeby) i łatwo
sterowalny - byle PWM wystarczy. Na dokładkę stosunkowo (jak na moc
przy tym napięciu) tani i łatwy do zdobycia. Ma oś o sensownej
średnicy i radzi sobie z pracą na stosunkowo niskich obrotach.

Wada: brak chłodzenia. Ale jest to dość łatwe do obejścia - o
wentylatory nietrudno a zrobić kilka otworów w osłonach też się da.

Quote:
W Robotice (taki program TV - dla niezorientowanych) napęd jednego z
'robotów' był oparty własnie o dwa rozruszniki - dotarł do finału. Te
'roboty' ważą ok. 80 kG.
no dobra, ale co to nam tego? Zawody nie trwają godzinami, a pakiet accu
do wymiany to małe piwo...

Ale rowerem przebijac się przez mur z cegieł czy płyt chodnikowych i
przesuwać kas pancernych nie musisz.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 7:51 pm   



Hello J,

Friday, October 22, 2004, 7:52:10 PM, you wrote:

Quote:
Na Allegro żelowy 12V 38Ah - 88 PLN.
Ktora aukcja ?

http://www.allegro.pl/show_item.php?item=32653356 - zakończona. Ale
będą następne...

Quote:
Moze by sie do malucha nadal ? Smile

Do malucha nie bardzo ale do UPSa na pewno - a mnie już denerwuje
bieganie do komputera, żeby zobaczyć jak już wszystko gaśnie :-(

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Krzysztof Rudnik
Guest

Fri Oct 22, 2004 8:22 pm   



Zbyszek wrote:

Quote:
bo już za 800 zł można kupić gotowy silnik do roweru, który jest w
piaście (takiej większej) rowerowej. I co najciekawsze pracuje zupełnie
bezgłośnie.

A gdzie takie można kupić?? Kto to robi?

google(ekonapedy)

Krzysiek Rudnik

J.F.
Guest

Fri Oct 22, 2004 8:41 pm   



On Fri, 22 Oct 2004 22:39:02 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello J,
ale glowny problem w tym ze to w rozruszniku najwyrazniej nie jest
poprawnie wykonane :-)

Jest wykonane poprawnie. To środowisko pracy powoduje, że nie da się
zastosować tocznych. Ale powoduje też niską trwałość ślizgowych.

Nie da sie ? Da sie. Tylko po co ?

Masz racje - jest wykonane poprawnie. Ma wytrzymywac 2 lata gwarancji
i wytrzymuje :-)

J.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map