RTV forum PL | NewsGroups PL

Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

Silnik do roweru.

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

PeJot
Guest

Fri Oct 22, 2004 6:59 am   



Jacek napisał(a):

Quote:
2. Człowiek pedałując spokojnie dostarcza coś koło 50 W mocy - nie wiem ile
kolarz wyczynowiec, ale też chyba nie 500, a najwyżej 200 i to powinno
wystarczyć.

Długotrwale to grubo powyżej 200.

--
P. Jankisz
trochę o rowerach:
http://www.widzew.net/~bladteth/pj.html

ammpp
Guest

Fri Oct 22, 2004 7:58 am   



Quote:
ale łaczny czas uzywania nie przekroczył godziny Smile

I to z dużymi przerwami na ostygnięcie.

Adam

J.F.
Guest

Fri Oct 22, 2004 8:30 am   



On Fri, 22 Oct 2004 09:59:07 +0200, PeJot wrote:
Quote:
Jacek napisał(a):

2. Człowiek pedałując spokojnie dostarcza coś koło 50 W mocy - nie wiem ile
kolarz wyczynowiec, ale też chyba nie 500, a najwyżej 200 i to powinno
wystarczyć.

Długotrwale to grubo powyżej 200.

http://www.lancearmstrong.com/about_stats.htm

Resting heart rate: 32-34

VO2ml/kg: 83.8
Max power at VO2: 600 watts

Max heart rate: 201
Lactate Threshold HR: 178

Time Trial HR: 188-192
Pedal rpm's during TT: 95-100
Climbing rpm's: 80-85 (sometimes faster when attacking)

Average HR during endurance rides (4-6 hrs): 124-128
Average watts during endurance rides: 245-280 watts
Training miles/hours, endurance rides: 5-6 hrs / 100-130miles

tylko nie bardzo wiem jak rozumiec "max power at VO2"..

J.

J.F.
Guest

Fri Oct 22, 2004 8:30 am   



On Fri, 22 Oct 2004 03:37:54 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
Quote:
Hello Dariusz,
Ma ślizgowe...
To jeszcze trzeba faceta z olejarką do zestawu dorzucić.

Panewki są smarowane fabrycznie AFAIR...

I maja starczyc na godzine pracy lacznej, a potem sie wymienia
tulejki :-)


J.

Paweł Paroń
Guest

Fri Oct 22, 2004 8:51 am   



In article <claa4k$nuv$1@atlantis.news.tpi.pl>, Jacek wrote:

Quote:
2. Człowiek pedałując spokojnie dostarcza coś koło 50 W mocy - nie wiem ile
kolarz wyczynowiec, ale też chyba nie 500, a najwyżej 200 i to powinno
wystarczyć.

Ale to jest już moc mechaniczna, nie wiem jaką sprawność ma silnik i cały
napęd (przekładnie czy co tam będzie), ale na pewno moc elektryczna będzie
potrzebna sporo większa. I duży zapas na pokonanie górki czy jakiegoś
krawężnika, jazda pod wiatr z prędkością 5km/h też może nie być specjalnie
atrakcyjna :)

Paweł

Dariusz Zolna
Guest

Fri Oct 22, 2004 9:12 am   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał:
Quote:
Ma ślizgowe...
To jeszcze trzeba faceta z olejarką do zestawu dorzucić.

Panewki są smarowane fabrycznie AFAIR...

Ale w rowerze olej to co najwyżej w torbie z zakupami jeździ.

Darek Żołna

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 9:21 am   



Hello Jacek,

Friday, October 22, 2004, 8:40:27 AM, you wrote:

Quote:
Przeczytałem te posty i:
1. trochę brakuje praw fizyki
np. akumulator 12 V 36 Ah na godzinę jady - proszę bardzo.
12x36=432 W mocy przy pół godzinie - 864 W.

O sprawności akumulatorów i zależności od prądu rozładowania słyszałeś
kiedykolwiek? 38Ah to pojemność 20-godzinna - czyli przy prądzie 1.9A.
Piszę w kontekście akumulatora żelowego 12V 38 Ah, który proponowałem.

Quote:
I myślę, żeby takiego silnika szukać około 500 W i nie żadnego tam
trójfazowego z alternatora czy rozrusznika o mocy 8 x większej

Rozrusznik _w pełni obciążony_ ma moc rzędu 1-2 kW. Z samej zasady
(przegrzanie) nie można go obciążać w pełni.

Quote:
tylko zwykły silnik szeregowy

A rozrusznik to nie jest zwykły szeregowy silnik?

Quote:
taki jak w wiertarce (tylko na 12 V).

Zdajesz sobie sprawę z trudnością ze znalezieniem takiego silnika?

Quote:
2. Człowiek pedałując spokojnie dostarcza coś koło 50 W mocy - nie wiem ile
kolarz wyczynowiec, ale też chyba nie 500, a najwyżej 200 i to powinno
wystarczyć.

Proponuję poczytać o przelocie mięśniolotem nad kanałem...

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 9:43 am   



Hello J,

Friday, October 22, 2004, 11:30:55 AM, you wrote:

Quote:
Ma ślizgowe...
To jeszcze trzeba faceta z olejarką do zestawu dorzucić.
Panewki są smarowane fabrycznie AFAIR...
I maja starczyc na godzine pracy lacznej, a potem sie wymienia
tulejki Smile

Godzinę pod obciążeniem, którego w tym wypadku nie będzie. Poza tym -
mam wrażenie, że wrogiem tych 'łożysk' jest jednak wilgoć i brud a nie
sama praca jako taka.

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

ziel
Guest

Fri Oct 22, 2004 9:50 am   



On Behalf Of J.F.
Quote:
tylko nie bardzo wiem jak rozumiec "max power at VO2"..

Viagra + maska tlenowa? Wink


pzdr
Artur
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika

Jacek
Guest

Fri Oct 22, 2004 12:54 pm   



Ahoj,
Kolega RoManMandziejewicz napisał
Quote:
O sprawności akumulatorów i zależności od prądu rozładowania słyszałeś
kiedykolwiek? 38Ah to pojemność 20-godzinna - czyli przy prądzie 1.9A.
Piszę w kontekście akumulatora żelowego 12V 38 Ah, który proponowałem.

i tu wydaje mi się, że Kolega szuka moim krótkim wywodzie dziury w całym.

Chciałem tylko zwrócić uwagę na to, że czas jazdy będzie odwrotnie
proporcjonalny do mocy i żeby z tą mocą nie przesadzać, bo wyjdzie, że rower
będzie ważył 25 kilo z silnikiem a akumulator dwa razy tyle, żeby dać
sensowny czas jazdy. A rozrusznik faktycznie ma moc 1,8 kW przynajmniej mój.

Dla inspiracji załączam parę linków z Allegro, gdzie są wehikuły z napędem
elektrycznym


http://www.allegro.pl/show_item.php?item=32912793
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=33281494
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=33397769
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=33211714



pozdr,
Jack

RoMan Mandziejewicz
Guest

Fri Oct 22, 2004 1:55 pm   



Hello Jacek,

Friday, October 22, 2004, 3:54:52 PM, you wrote:

Quote:
O sprawności akumulatorów i zależności od prądu rozładowania słyszałeś
kiedykolwiek? 38Ah to pojemność 20-godzinna - czyli przy prądzie 1.9A.
Piszę w kontekście akumulatora żelowego 12V 38 Ah, który proponowałem.
i tu wydaje mi się, że Kolega szuka moim krótkim wywodzie dziury w całym.

Nie - to Ty się przyczepiłeś proponowanego przeze mnie rozwiązania a
ja jego bronię.

Quote:
Chciałem tylko zwrócić uwagę na to, że czas jazdy będzie odwrotnie
proporcjonalny do mocy i żeby z tą mocą nie przesadzać, bo wyjdzie, że rower
będzie ważył 25 kilo z silnikiem a akumulator dwa razy tyle,

Akumulator waży 15 kG.

Quote:
żeby dać sensowny czas jazdy. A rozrusznik faktycznie ma moc 1,8 kW
przynajmniej mój.

Napisałem 1-2 kW - czy 1.8 kW nie mieści się w tym zakresie? Poza tym
- cały czas piszę o niewykorzystywaniu pełnej mocy rozrusznika,
choćby z tego powodu, że nie wytrzyma tego cieplnie.

Quote:
Dla inspiracji załączam parę linków z Allegro, gdzie są wehikuły z napędem
elektrycznym

Zasięg i prędkośc z górki i przy nowym akumulatorze.

[...]

--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl

Marek Lewandowski
Guest

Fri Oct 22, 2004 1:58 pm   



RoMan Mandziejewicz wrote:


Quote:
tylko zwykły silnik szeregowy

A rozrusznik to nie jest zwykły szeregowy silnik?

nie, jest liczony do pracy w krotnich impulsach, bez wymiany ciepla z
otoczeniem, z zalozeniem bardzo krotkiej zywotnosci (tj. maksymalnie
kilkadziesiat, moze kilkaset godzin rezimu pracy)
--
Marek Lewandowski ICQ# 10139051/GG# 154441
locustXpoczta|onet|pl
http://www.stud.uni-karlsruhe.de/~uyh0
[! Odpowiadaj pod cytatem. Tnij cytaty. Podpisuj posty. !]

Krzysztof
Guest

Fri Oct 22, 2004 3:03 pm   



Quote:
co do pradnic to te od malucha uzywalem do napedu ramion robota....
no i nie rewelacyjnie..nie rozpedzisz sie tym rowerkiem za bardzo..chyba
ze
z gory:)

A jaki pobór mocy uzyskałeś? Mierzyłeś np. moment obrotowy czy coś
podobnego...? Rzecz jasna nie mam zamiaru ruszać takim rowerem elektrycznym
z piskiem opon. Głównie chodzi tu by dało się jechać po prostej bez
pedałowania przy prędkości najwyżej 25-30 km/h, a w przypadku jazdy pod
górkę by uzyskać swego rodzaju wspomaganie.

Pzdr.
Krzysztof.

Krzysztof
Guest

Fri Oct 22, 2004 3:08 pm   



Quote:
Niby dlaczego miałby się skopcić? Nikt nie każe go podpinać
bezpośrednio pod akumulator i obciążać maksymalnie. To jest bardzo
dobry silnik szeregowy - wręcz idealny do tego zastosowania..

Tak jak zostało to powiedziane rozrusznik nie wchodzi w grę z uwagi
na brak łożysk, choć jego szczytowa moc była by niekiedy wskazana.
Zastanawiam się nad alternatorem, z uwagi na to, że jest to silnik
indukcyjny i wszelkie duże prądy płyną w stojanie, więc odpada problem
szczotek. Jedynie prąd wzbudzenia ich wymaga, ale tam jest dosłownie
kilka amperów.
Myślę tu o jakimś alternatorze z samochodu powiedzmy "duży fiat".
Wszelkie inne, szczególnie kosztowniejsze sposoby nie wchodzą w grę
(specjalne silniki - że takie są to wiem, ale trzeba na to sporo $$$) ,
bo już za 800 zł można kupić gotowy silnik do roweru, który jest w
piaście (takiej większej) rowerowej. I co najciekawsze pracuje zupełnie
bezgłośnie.
Były w fiatach stosowane dwa rodzaje alternatorów: kiedyś przed 1983
były o mocy 770W, później o mocy 1000 W. Zakładając nawet sprawność
rzędu 50% i tak uzyskane moce są wystarczające.
Co do zasilania to póki co zastanawiam się nad zwykłym kwasowym
akumulatorem. Wiem, że może to być trochę ryzykowne - gdy "wywali"
mi się rower to kwas się wyleje... Ale różnica w cenie między takim
zwykłym samochodowym a żelowym o podobnej pojemności jest
naprawdę znaczna.

Pzdr.
Krzysztof.

Krzysztof
Guest

Fri Oct 22, 2004 3:10 pm   



Quote:
Z czego chcesz to zasilać ???
Przydałaby się do roweru przyczepa z akumulatorami, albo lepiej z
generatorem z silnikiem spalinowym. A skoro już silnik spalinowy, to czemu
nim nie napędzać roweru Wink

Przy spokojnen jeździe po prostej nawierzchni potrzebny pobór prądu
wyniesie (prawdopodobnie) kilka amper. Pod górkę z pewnością więcej,
ale przecież nie wjeżdża się pół godziny, najwyżej kilka minut. Wówczas
pobór mocy rzędu 500 W to nie problem. Akumulator wtedy może trochę
się grzać, ale nic mu nie będzie. A mam akumulator 12V/45Ah
Chodzi tu o to by móc tak z godzinę spokojnie sobie jechać, a tylko
chwilami dawać full mocy.

Pzdr.
Krzysztof.

Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Tworzenie własnego silnika do roweru z alternatora 500-1000W: opinie i wskazówki?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map