RTV forum PL | NewsGroups PL

Jakie są przyczyny niższych strat energii w stałoprądowych liniach 800kV?

Stałoprądowe linie przesyłowe wysokich napięć

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie są przyczyny niższych strat energii w stałoprądowych liniach 800kV?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Jawi
Guest

Tue Jan 05, 2016 11:38 pm   



W dniu 2016-01-05 o 21:32, PeJot pisze:
Quote:

Swoją drogą, przekrój 2100 mm^2 przewodzi ledwie ~1300 A - tak to się
projektuje ?
ale przy 400kv to kawał mocy Wink


--
"Lubię pracować, a nawet palę się do roboty. Praca tak mnie urzeka,
że mogę całymi godzinami siedzieć i patrzyć na nią"

Zenek Kapelinder
Guest

Wed Jan 06, 2016 12:46 am   



Nie liczy sie moc jaka przeplywa w takim przewodzie a jaka sie w nim wydziela. Bo to ona grzeje drut.

PeJot
Guest

Wed Jan 06, 2016 9:09 am   



W dniu 2016-01-05 o 23:38, Jawi pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-05 o 21:32, PeJot pisze:

Swoją drogą, przekrój 2100 mm^2 przewodzi ledwie ~1300 A - tak to się
projektuje ?
ale przy 400kv to kawał mocy Wink

Nieważne że kawał mocy. Gęstość prądu ~ 0.5 A/ mm^2 - bardzo niewiele.
Chyba że to wynika z rachunku strat i kosztów materiałowych, albo
policzone ze znacznym zapasem.
Quote:



--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

jedrek
Guest

Wed Jan 06, 2016 1:51 pm   



"Waldemar"
Quote:
Najwyższe napięcie obecnie używane to 1.6MV, 2x800kV w Chinach.

Czyli mam rozumieć, że:
jako żyła nr 1 to PLUS 800kV względem ziemi, a żyła nr 2 linii przesyłowej
to MINUS 800kV względem ziemi, stąd wypadkowe miedzyżyłowe 1,6MV?

Waldemar
Guest

Wed Jan 06, 2016 2:11 pm   



Am 06.01.2016 um 13:51 schrieb jedrek:
Quote:
"Waldemar"
Najwyższe napięcie obecnie używane to 1.6MV, 2x800kV w Chinach.

Czyli mam rozumieć, że:
jako żyła nr 1 to PLUS 800kV względem ziemi, a żyła nr 2 linii
przesyłowej to MINUS 800kV względem ziemi, stąd wypadkowe miedzyżyłowe
1,6MV?

Tak. Wiszą 3 przewody.

Waldek

Adam
Guest

Wed Jan 06, 2016 2:23 pm   



W dniu 2016-01-05 o 20:20, Gregorius pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-05 o 19:31, Adam pisze:

Ale nie o przekształtniki czy inne "transformatory" mi chodzi, tylko o
opór przewodnika dla DC.

Pytałeś na czym poległ Edison to Ci odpisałem. O stratach dla obu typów
napięcia poczytaj u Waldemara.


Chyba coś kręcisz.
Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
kablach przy zasilaniu stałym napięciem.
Przy dłuższych odcinkach istotna moc jest tracona na grzanie przewodu.

Oczywiście nie jest to adekwatny przykład, ale jak włączę kompresor na
kilka minut w swoim aucie, a ma kable zasilające grube jak mój mały
palec, to po pewnym czasie kable są mocno ciepłe. A kompresor ma tylko
pół kilowata mocy.
Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą
być krótkie i grube.

A przy wyższych napięciach rośnie moc pobierana/dostarczana, ale też
jest problem z izolacją i odległością pomiędzy przewodami. Do tego
dochodzi indukcja.

Czegoś nie wiem?


--
Pozdrawiam.

Adam

Sebastian Biały
Guest

Wed Jan 06, 2016 2:28 pm   



On 2016-01-06 14:23, Adam wrote:
Quote:
Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
kablach przy zasilaniu stałym napięciem.

Nie ma znaczenia czy przez kable płynie prad stały czy zmienny. Straty
będa identyczne jesli po drugiej stronie jest obciążenie czysto
rezystancyjne.

PeJot
Guest

Wed Jan 06, 2016 2:43 pm   



W dniu 2016-01-05 o 21:21, Jawi pisze:

Quote:
https://pl.wikipedia.org/wiki/SwePol_Link


" W odróżnieniu do tradycyjnych podmorskich linii HVDC, linia SwePol
posiada kabel powrotny zamiast elektrod. "

Czy to znaczy że tam zamiast żyły powrotnej pracuje ziemia ?

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Waldemar
Guest

Wed Jan 06, 2016 3:46 pm   



Am 06.01.2016 um 14:28 schrieb Sebastian Biały:
Quote:
On 2016-01-06 14:23, Adam wrote:
Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
kablach przy zasilaniu stałym napięciem.

Nie ma znaczenia czy przez kable płynie prad stały czy zmienny. Straty
będa identyczne jesli po drugiej stronie jest obciążenie czysto
rezystancyjne.
Nie całkiem, albo raczej całkiem nie. Po pierwsze jest efekt naskórkowy,

po drugie nie ma czegoś takiego, jak obciążenie czysto rezystancyjne.

Waldek

Waldemar
Guest

Wed Jan 06, 2016 3:47 pm   



Am 06.01.2016 um 14:43 schrieb PeJot:
Quote:
W dniu 2016-01-05 o 21:21, Jawi pisze:

https://pl.wikipedia.org/wiki/SwePol_Link


" W odróżnieniu do tradycyjnych podmorskich linii HVDC, linia SwePol
posiada kabel powrotny zamiast elektrod. "

Czy to znaczy że tam zamiast żyły powrotnej pracuje ziemia ?

Na odwrót. Tradycyjne linie mają tylko jeden kabel, SwePol ma dwa.


Waldek

Sebastian Biały
Guest

Wed Jan 06, 2016 3:49 pm   



On 2016-01-06 15:46, Waldemar wrote:
Quote:
On 2016-01-06 14:23, Adam wrote:
Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
kablach przy zasilaniu stałym napięciem.
Nie ma znaczenia czy przez kable płynie prad stały czy zmienny. Straty
będa identyczne jesli po drugiej stronie jest obciążenie czysto
rezystancyjne.
Nie całkiem, albo raczej całkiem nie. Po pierwsze jest efekt naskórkowy,
po drugie nie ma czegoś takiego, jak obciążenie czysto rezystancyjne.

Oczywiscie, ale to dywagacje akademickie. Odpowiadam na posta który
tłumaczy analogie do linii HV z uzyciem własnych doswiadczeń z kablami
na jachcie Wink

Gregorius
Guest

Wed Jan 06, 2016 4:31 pm   



W dniu 2016-01-06 o 14:23, Adam pisze:

Quote:
Oczywiście nie jest to adekwatny przykład, ale jak włączę kompresor na
kilka minut w swoim aucie, a ma kable zasilające grube jak mój mały
palec, to po pewnym czasie kable są mocno ciepłe. A kompresor ma tylko
pół kilowata mocy.
Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą
być krótkie i grube.

Kable Ci się grzeją bo płynie duży prąd i bez wnikania w niuanse nie ma
znaczenia czy to jest AC czy DC. Jakbyś ten silnik zasilał 12V AC to
nadal miałbyś do przepchania przez kabel ~104A i zakładając przekrój
35mm2 (tyle wychodzi z tabeli obciążalności bez poprawek na temperaturę)
o długości 2m daje wydzieloną moc ~10W.
Jakbyś zwiększył napięcie zasilania do 24W to prąd spada o połowę a
straty na kablu 4 krotnie do 2,5W co z resztą od razu widać na tabeli
obciążalności przewodów bo do 52A prawie styka 10mm2 a 16mm2 ma spory zapas.

--
Gregorius

Waldemar
Guest

Wed Jan 06, 2016 6:09 pm   



Am 06.01.2016 um 14:23 schrieb Adam:
Quote:
W dniu 2016-01-05 o 20:20, Gregorius pisze:
W dniu 2016-01-05 o 19:31, Adam pisze:

Ale nie o przekształtniki czy inne "transformatory" mi chodzi, tylko o
opór przewodnika dla DC.

Pytałeś na czym poległ Edison to Ci odpisałem. O stratach dla obu typów
napięcia poczytaj u Waldemara.


Chyba coś kręcisz.
Nawet na niedużych jachtach już występuje spory spadek napięcia na
kablach przy zasilaniu stałym napięciem.
Przy dłuższych odcinkach istotna moc jest tracona na grzanie przewodu.

Oczywiście nie jest to adekwatny przykład, ale jak włączę kompresor na
kilka minut w swoim aucie, a ma kable zasilające grube jak mój mały
palec, to po pewnym czasie kable są mocno ciepłe. A kompresor ma tylko
pół kilowata mocy.
Mam silnik zaburtowy do pontonu czy łódki - tam jest 1,25kW. Kable muszą
być krótkie i grube.

A przy wyższych napięciach rośnie moc pobierana/dostarczana, ale też
jest problem z izolacją i odległością pomiędzy przewodami. Do tego
dochodzi indukcja.

Czegoś nie wiem?

Widzisz drobną różnicę między 12V (albo 24V) i 500kV? Zobacz, jaka jest
gęstość prądu na twoim jachcie czy w samochodzie (masz kilka-kilkanaście
A na mm2 w zależności od odbiornika), a w liniach przesyłowych (na ogół
poniżej A na mm2). Straty na oporze rzeczywistym są tylko i wyłącznie
zależne od efektywnego przekroju przewodnika, materiału i prądu przez
niego płynącego. Przy prądzie zmiennym przekrój efektywny niekoniecznie
jest równy z przekrojem rzeczywistym przewodnika. Tu zależy on od
materiału, kształtu, odległości od innych przewodów, ziemi i paręnastu
innych parametrów. Od plam na słońcu też Wink.

Waldek

PeJot
Guest

Wed Jan 06, 2016 6:25 pm   



W dniu 2016-01-06 o 15:47, Waldemar pisze:

Quote:
Na odwrót. Tradycyjne linie mają tylko jeden kabel,

No to ciekawe rzeczy muszą się dziać w okolicy uziemienia wiodącego prąd
rzędu 1.5 kA.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem

Czarek
Guest

Wed Jan 06, 2016 6:40 pm   



W dniu 06.01.2016 o 18:25, PeJot pisze:
Quote:
W dniu 2016-01-06 o 15:47, Waldemar pisze:

Na odwrót. Tradycyjne linie mają tylko jeden kabel,

No to ciekawe rzeczy muszą się dziać w okolicy uziemienia wiodącego prąd
rzędu 1.5 kA.


W latach osiemdziesiątych w Młodym Techniku był artykuł o tego typu
kablu (chyba właśnie Polska - Szwecja) - z tego co jeszcze z niego
pamiętam, to przewody uziemienia zanurzone był w basenie wypełnionym
koksem zalanym wodą.



--
Czarek

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jakie są przyczyny niższych strat energii w stałoprądowych liniach 800kV?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map