RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak zbudować stabilizator napięcia dla Hondy Accord 2004 z przygasającymi światłami?

Przygasające światła w aucie i próba konstrukcji p rzetworni

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować stabilizator napięcia dla Hondy Accord 2004 z przygasającymi światłami?

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Pszemol
Guest

Fri Oct 03, 2008 5:33 pm   



Autko nie jest jakieś stare, nie jest też nówka.
Jest to amerykanska Honda Accord 2004...

Wyraźnie widać w nocy jasność reflektorów zmienia się w czasie jazdy.

Po małym dochodzeniu jakie zrobiłem okazuje się, to nie jest problem
w moim aucie tylko, że te typy tak maja, że oprócz normalnych
fluktuacji napięcia jakie są w instalacji samochodowej powstających pod
wpływem włączenia odbiorników (takich jak wentylator chłodnicy, sprzęgło
kompresora klimatyzatora, itp) w tym aucie dochodzi nam wynalazek hondy
polegający na wyłączaniu co jakiś czas alternatora.

O co chodzi: ano w innych autach, w tym wszystkich starszych, alternator
pracował cały czas, produkując w instalacji te 13.5-14V czy akumulator
potrzebował ładowania czy nie. Akumulatorowi to nie szkodziło za bardzo,
trochę sobie podgazował i już Smile) Ta honda accord ma układ elektroniczny
który monitoruje stan naładowania akumulatora i po prostu alternator jest
wyłączany gdy aku jest naładowany i nie ma dużo odbiorników potrzebujących
dużo prądu. Niestety efekt jest taki, że napięcie w instalacji waha się w
dosyć szerokich granicach w zalezności od tego czy alternator pracuje czy
nie, czy odbbiorniki są włączone czy nie, itp. Włożyłem sobie elektroniczny
woltomierz do gniazda zapalniczki i widzę na porządku dziennym wahania typu
13,5 (gdy alternator ładuje baterię) 12,8V gdy nie ładuje, czasem napięcie
spada do 12V gdy układ zostanie "zaskoczony" właczeniem się jakiegoś
odbiornika, zanim odpali doładowanie to mamy sekundowy dołek w napięciu.

Całe te wahania silnie odbijają się na jasności reflektorów. Byc może jest
to bardziej ekologiczne, być może oszczędza paliwo lub żywotność
akumulatora, ale ja mam to w nosie: mnie to osobiście po prostu wkurza.

Z tego co widze na różnych forach zagranicznych właściciele tych hond,
tuningowcy, wymieniają oryginalny aku na większy. Trochę to pomaga, ale nie
rozwiązuje problemu. Poza tym wsadzenie dużej baterii wiąże się z przeróbką
półki w komorze silnika (cięcie, piłowanie, spawanie).

Czy myślicie że dałoby się skonstruować jakiś impulsowy stabilizator
napięcia który podłączyłbym tylko do lamp aby wygładzić ich jasność w nocy?
Tenże regulator musiałby dawać stałe napięcie, powiedzmy 13V na wyjściu i
akceptować zmienne napięcie na wejściu od 11V do 15V. Ze względu na kwestię
podnoszenia napięcie pewnie trzeba zrobić to na impulsówce. Spotkał się ktoś
z jakimś podobnym gotowcem?

Inna mozliwoscia byloby jakies zablokowanie tej funkcji w komputerze
pokladowym tej hondy, tak aby trzymala alternator zawsze wlaczony...
No ale nie mam rozpiski kabli w tym aucie wiec z tym byloby trudno.

Desoft
Guest

Fri Oct 03, 2008 6:30 pm   



Quote:
Wyraźnie widać w nocy jasność reflektorów zmienia się w czasie jazdy.
Po małym dochodzeniu jakie zrobiłem okazuje się, to nie jest problem
w moim aucie tylko, że te typy tak maja, że oprócz normalnych fluktuacji
napięcia jakie są w instalacji samochodowej powstających pod wpływem
włączenia odbiorników (takich jak wentylator chłodnicy, sprzęgło
kompresora klimatyzatora, itp) w tym aucie dochodzi nam wynalazek hondy
polegający na wyłączaniu co jakiś czas alternatora.

to trochę dziwne

Quote:
O co chodzi: ano w innych autach, w tym wszystkich starszych, alternator
pracował cały czas, produkując w instalacji te 13.5-14V czy akumulator
potrzebował ładowania czy nie.

Odwrotnie: alternator daje zawsze 14V (13,8-14,4) a akumulator pobiera sobie
w miarę potrzeb.

Quote:
Ta honda accord ma układ elektroniczny który monitoruje stan naładowania
akumulatora i po prostu alternator jest wyłączany gdy aku jest naładowany
i nie ma dużo odbiorników potrzebujących dużo prądu.

A nie tak, że podwyższa obroty jak akumulator jest niedoładowany?

Niestety efekt jest taki, że napięcie w instalacji waha się w
Quote:
dosyć szerokich granicach w zalezności od tego czy alternator pracuje czy
nie, czy odbbiorniki są włączone czy nie, itp. Włożyłem sobie
elektroniczny woltomierz do gniazda zapalniczki i widzę na porządku
dziennym wahania typu 13,5 (gdy alternator ładuje baterię) 12,8V gdy nie
ładuje, czasem napięcie spada do 12V gdy układ zostanie "zaskoczony"
właczeniem się jakiegoś odbiornika, zanim odpali doładowanie to mamy
sekundowy dołek w napięciu.

Ja tak miałem jak nie było dobrego styku akumulator-blacha samochodu.
Co prawda Rover - bliźniak Hondy Civic.


--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

entroper
Guest

Fri Oct 03, 2008 6:57 pm   



Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości
news:gc500e.9ck.0@poczta.onet.pl...

Quote:
w tym aucie dochodzi nam wynalazek hondy
polegający na wyłączaniu co jakiś czas alternatora.

pytanie, jak się zachowuje alternator, gdy jest włączony (tzn, czy gdyby go
tak zostawić, to akku wybuchnie, bo nie ma tam żadnego innego ograniczenia,
czy po prostu napięcie stanie na 14V a akumulator będzie gazował). Jeśli to
drugie, to może lepiej byłoby odnaleźć układ badający napięcie w sieci i
oszukać go jakimś prostym dzielnikiem 14V->12V (a może nawet nie trzeba, bo
da się to gdzieś wy/przełączyć) ?.
Może się okazać to prostsze niż budowa dwóch albo czterech przetwornic o w
sumie dość dużej mocy.

BTW, co za debil wymyślił taki układ ?? Nudziło się tam komuś w tej hondzie
czy co ? Może jednak jest jakiś myk, żeby ten green-mode wyłączyć albo
przestawić na wyższe napięcie ? Pytałeś w dobrym serwisie ?

e.

Pszemol
Guest

Fri Oct 03, 2008 7:19 pm   



"Desoft" <desoft@interia.pl> wrote in message
news:gc5lan$dd1$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
Wyraźnie widać w nocy jasność reflektorów zmienia się w czasie jazdy.
Po małym dochodzeniu jakie zrobiłem okazuje się, to nie jest problem
w moim aucie tylko, że te typy tak maja, że oprócz normalnych fluktuacji
napięcia jakie są w instalacji samochodowej powstających pod wpływem
włączenia odbiorników (takich jak wentylator chłodnicy, sprzęgło
kompresora klimatyzatora, itp) w tym aucie dochodzi nam wynalazek hondy
polegający na wyłączaniu co jakiś czas alternatora.

to trochę dziwne

No zgadzam się - dziwne. Nie spotkałem się z tym wcześniej.

Quote:
O co chodzi: ano w innych autach, w tym wszystkich starszych, alternator
pracował cały czas, produkując w instalacji te 13.5-14V czy akumulator
potrzebował ładowania czy nie.

Odwrotnie: alternator daje zawsze 14V (13,8-14,4) a akumulator
pobiera sobie w miarę potrzeb.

Tak, tak, właśnie o to mi chodziło że w różnych samochodach jest
to ciut inaczej ustawione, ale regulator w alternatorze daje stały woltaż.

Quote:
Ta honda accord ma układ elektroniczny który monitoruje stan naładowania
akumulatora i po prostu alternator jest wyłączany gdy aku jest naładowany
i nie ma dużo odbiorników potrzebujących dużo prądu.

A nie tak, że podwyższa obroty jak akumulator jest niedoładowany?

Nie, obrotów nie zwiększa...

Quote:
Niestety efekt jest taki, że napięcie w instalacji waha się w
dosyć szerokich granicach w zalezności od tego czy alternator pracuje czy
nie, czy odbbiorniki są włączone czy nie, itp. Włożyłem sobie
elektroniczny woltomierz do gniazda zapalniczki i widzę na porządku
dziennym wahania typu 13,5 (gdy alternator ładuje baterię) 12,8V gdy nie
ładuje, czasem napięcie spada do 12V gdy układ zostanie "zaskoczony"
właczeniem się jakiegoś odbiornika, zanim odpali doładowanie to mamy
sekundowy dołek w napięciu.

Ja tak miałem jak nie było dobrego styku akumulator-blacha samochodu.
Co prawda Rover - bliźniak Hondy Civic.

Samochód był już u dealera dla pewności (wciąż jest na gwarancji)
i wszystko z nim w porządku - te typy tak mają i już...

Pszemol
Guest

Fri Oct 03, 2008 7:25 pm   



"entroper" <entroper@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
news:gc5mbl$376$1@atlantis.news.neostrada.pl...
Quote:
Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości
news:gc500e.9ck.0@poczta.onet.pl...

w tym aucie dochodzi nam wynalazek hondy
polegający na wyłączaniu co jakiś czas alternatora.

pytanie, jak się zachowuje alternator, gdy jest włączony (tzn, czy gdyby
go
tak zostawić, to akku wybuchnie, bo nie ma tam żadnego innego
ograniczenia,
czy po prostu napięcie stanie na 14V a akumulator będzie gazował). Jeśli
to
drugie, to może lepiej byłoby odnaleźć układ badający napięcie w sieci i
oszukać go jakimś prostym dzielnikiem 14V->12V (a może nawet nie trzeba,
bo
da się to gdzieś wy/przełączyć) ?.
Może się okazać to prostsze niż budowa dwóch albo czterech przetwornic o w
sumie dość dużej mocy.

No to napisałem w ostatnim akapicie swojego posta, pewnie nie dotarłeś
czytając do końca Wink Nie mam niestety schematów okablowania aby się do tego
dobrać.

Quote:
BTW, co za debil wymyślił taki układ ?? Nudziło się tam komuś w tej
hondzie
czy co ? Może jednak jest jakiś myk, żeby ten green-mode wyłączyć albo
przestawić na wyższe napięcie ? Pytałeś w dobrym serwisie ?

Jakiś tree-hugger popapraniec Wink Tutaj w serwisach umieją sprawdzić tylko
czy działa jak ma działać i za godzinę pobierają $110.

Mirek
Guest

Fri Oct 03, 2008 7:37 pm   



entroper wrote:

Quote:
BTW, co za debil wymyślił taki układ ??

Debil czy nie - to może mieć sens - np. w moim słabiutkim samochodzie
odłączenie alternatora powoduje, że autko jest wyraźnie żwawsze, dużo
lepiej się nim rusza i przyspiesza. Sam kiedyś myślałem nad odłączaniem
go w momentach zapotrzebowania na moc, a załączaniem zwłaszcza podczas
hamowania silnikiem. Jak to jest zrobione w Hondzie?

Mirek.

Pszemol
Guest

Fri Oct 03, 2008 7:58 pm   



"Mirek" <i_tak@zaspamowany.adres> wrote in message
news:gc5oor$6oi$1@news.onet.pl...
Quote:
entroper wrote:

BTW, co za debil wymyślił taki układ ??

Debil czy nie - to może mieć sens - np. w moim słabiutkim samochodzie
odłączenie alternatora powoduje, że autko jest wyraźnie żwawsze, dużo
lepiej się nim rusza i przyspiesza.

Przez odłączenie alternatora masz na myśli elektryczne odłaczenie
czy zdjęcie paska klinowego?

Quote:
Sam kiedyś myślałem nad odłączaniem go w momentach zapotrzebowania na moc,
a załączaniem zwłaszcza
podczas hamowania silnikiem. Jak to jest zrobione w Hondzie?

W hondzie jest sobie metalowa skrzyneczka, co się nazywa ECU
(Electronic Control Unit) wchodzą i wychodzą z niej wiązki kabli
i nic o niej przeciętny śmiertelnik nie wie, no chyba że akurat
pracuje w dziale inżynieryjnym Honda :-)

Jako elektronik wyobrażam sobie po prostu w alternatorze jakiś
przekaźnik sterowany z tej skrzyneczki - przekaźnik ten włącza
lub wyłącza prąd z alternatora. Przekaźnik będzie spory, bo prąd
z alternatora płynący to dziesiętki (prawie setka) amperów.

Jest tu w naszym gronie spec od przetwornic, Roman?
Co byś doradził w sprawie takiej 50-60 Watowej przetworniczki?
Można w takich warunkach liczyć na sprawność > 90%?
Najlepiej byłoby zamknąć to w szczelnym pudełku zalanym
żywicą z którego wychodziłyby trzy kabelki Smile

Desoft
Guest

Fri Oct 03, 2008 8:01 pm   



Quote:
Samochód był już u dealera dla pewności (wciąż jest na gwarancji)
i wszystko z nim w porządku - te typy tak mają i już...

Jak doczytałem to nie do końca tak jest.
Alternator jest odłączany w momencie przyśpieszania, w celu wykorzystania
maksymalnej mocy silnika.
najprościej byłoby załączyć na stałe ładowanie, tylko jak rozumiem
gwarancja.

--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

Mirek
Guest

Fri Oct 03, 2008 8:08 pm   



Pszemol wrote:

Quote:
Przez odłączenie alternatora masz na myśli elektryczne odłaczenie
czy zdjęcie paska klinowego?


Wystarczy malutki przekaźnik odłączający wzbudzenie.

Mirek.

Desoft
Guest

Fri Oct 03, 2008 8:09 pm   



Quote:
Debil czy nie - to może mieć sens - np. w moim słabiutkim samochodzie
odłączenie alternatora powoduje, że autko jest wyraźnie żwawsze, dużo
lepiej się nim rusza i przyspiesza.

Takie było zamierzenie konstruktorów Hondy.

Quote:

Przez odłączenie alternatora masz na myśli elektryczne odłaczenie
czy zdjęcie paska klinowego?


Wyłączenie regulatora napięcia chyba jest najbardziej oczywiste.

Quote:
Jako elektronik wyobrażam sobie po prostu w alternatorze jakiś
przekaźnik sterowany z tej skrzyneczki - przekaźnik ten włącza
lub wyłącza prąd z alternatora. Przekaźnik będzie spory, bo prąd
z alternatora płynący to dziesiętki (prawie setka) amperów.

Chyba 105A. Ale przecież prościej sterować przez regulator napięcia.
Jeżeli tak jest to alternator posiada dwa przewody "cienkie", chociaż
teoretycznie wystarczyłby jeden. Wydaje mi się że przerobienie nie byłoby
trudne, kwestia gwarancji.


--
Desoft
http://217.96.144.226/desoft

Jd.
Guest

Fri Oct 03, 2008 9:19 pm   



Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości
news:gc500e.9ck.0@poczta.onet.pl...

Quote:
Czy myślicie że dałoby się skonstruować jakiś impulsowy stabilizator
napięcia który podłączyłbym tylko do lamp aby wygładzić ich jasność w
nocy? Tenże regulator musiałby dawać stałe napięcie, powiedzmy 13V na
wyjściu i akceptować zmienne napięcie na wejściu od 11V do 15V. Ze względu
na kwestię podnoszenia napięcie pewnie trzeba zrobić to na impulsówce.
Spotkał się ktoś z jakimś podobnym gotowcem?

IMHO to nie będzie proste ze względu na fakt iż to musiałaby być
przetwornica raz działąjąca jako step-up a raz jako step-down.
Może pokusić się o przetwornicę step-up na 24V i zakupić żarówki od TIRa ;)

Quote:
Inna mozliwoscia byloby jakies zablokowanie tej funkcji w komputerze
pokladowym tej hondy, tak aby trzymala alternator zawsze wlaczony...
No ale nie mam rozpiski kabli w tym aucie wiec z tym byloby trudno.


--
==========###-###*###-###==============
Jaroslaw Dubowski, Bytom jdubowski@interia.pl
==========###-###-###-###==============

Pszemol
Guest

Fri Oct 03, 2008 9:52 pm   



"Desoft" <desoft@interia.pl> wrote in message
news:gc5qlk$lo7$1@nemesis.news.neostrada.pl...
Quote:
Samochód był już u dealera dla pewności (wciąż jest na gwarancji)
i wszystko z nim w porządku - te typy tak mają i już...

Jak doczytałem to nie do końca tak jest.
Alternator jest odłączany w momencie przyśpieszania, w celu wykorzystania
maksymalnej mocy silnika.

Gdzie Ty o tym czytałeś? Jakiś papier oficjalny hondy znalazłeś?
Bo ja o hondzie znalazłem tylko dywagacje użytkowników na forach.
Jakieś lepsze źródło tylko o bmw jest tutaj:
http://www.greencarcongress.com/2006/09/bmw_introduces_.html

Quote:
najprościej byłoby załączyć na stałe ładowanie, tylko jak rozumiem
gwarancja.

Można to chyba zrobić w sposób odwracalny, tak aby przywrócić normalne
działanie zanim auto miałby ktoś z hondy widzieć.

Arbiter
Guest

Fri Oct 03, 2008 10:35 pm   



Użytkownik "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał w wiadomości
news:gc500e.9ck.0@poczta.onet.pl...

Quote:
Czy myślicie że dałoby się skonstruować jakiś impulsowy stabilizator

tak, nazywa się to xenon HID. Honda (Acura TSX) powinna mieć soczewki
Stanleya które są jednymi z lepszych, montujesz do nich chiński HID i
zapominasz o wahaniach napięcia zyskując dodatkowo lepsze światła

http://swiatla.arbiter.pl/

J.F.
Guest

Sat Oct 04, 2008 12:51 am   



On Fri, 3 Oct 2008 11:33:20 -0500, Pszemol wrote:
Quote:
Z tego co widze na różnych forach zagranicznych właściciele tych hond,
tuningowcy, wymieniają oryginalny aku na większy. Trochę to pomaga, ale nie
rozwiązuje problemu.
Czy myślicie że dałoby się skonstruować jakiś impulsowy stabilizator
napięcia który podłączyłbym tylko do lamp aby wygładzić ich jasność w nocy?

Dobry sprzet audio sobie kup.
Sadzac z opisu to takie 200W w klasie A zlikwidowaloby problem :-)

J.

Pszemol
Guest

Sat Oct 04, 2008 2:26 am   



"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message
news:2tbde4lhus9u1t65diej1rhcce802min7n@4ax.com...
Quote:
On Fri, 3 Oct 2008 11:33:20 -0500, Pszemol wrote:
Z tego co widze na różnych forach zagranicznych właściciele tych hond,
tuningowcy, wymieniają oryginalny aku na większy. Trochę to pomaga, ale
nie
rozwiązuje problemu.
Czy myślicie że dałoby się skonstruować jakiś impulsowy stabilizator
napięcia który podłączyłbym tylko do lamp aby wygładzić ich jasność w
nocy?

Dobry sprzet audio sobie kup.
Sadzac z opisu to takie 200W w klasie A zlikwidowaloby problem Smile

Że wtedy regulator trzymałby alternator ciągle włączony? Smile))

Goto page 1, 2, 3, 4  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak zbudować stabilizator napięcia dla Hondy Accord 2004 z przygasającymi światłami?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map