RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak wysterować MOSFET na 5V do zasilania dysku USB z TV przy minimalnym spadku napięcia?

Podtrzymanie zasilania na 5V

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wysterować MOSFET na 5V do zasilania dysku USB z TV przy minimalnym spadku napięcia?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Tmek
Guest

Mon Nov 04, 2013 10:39 pm   



Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@cutthismicromade.pl> napisał w
wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383587103@news.chmurka.net...
Quote:
Ok, dzieki.
Teraz powinno byc dobrze.
http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.

Według mnie powinno działać.

Jest nie tak, ale z innej przyczyny.
Oryginalnie hub ma wylacznik po plusie. Przy probach z tyrystorem po plusie
mi to nie chodzilo, dzialalo jak przerywalem mase.
Pozniej zostalem przy wylacznaiu przez mase, co jak sie teraz okazalo na
stale podpiety plus byl przyczyna napiecia z ktorym walczylem.

Uklad ktry teraz polutowalem z tranzystorem nic nie zmienil w zachowaniu bo
zle bylo od poczatku.

Wylaczac to mozna w tej konfiguracji
http://img199.imageshack.us/img199/2821/bt2b.png

Tylko przeczuwam, ze tu powiniem byc mosfet p zeby cos z tego wyszlo, a na
razie rozbilo mi to zupelnie koncepcje z tranzystorem.


Tmek

Sebastian Biały
Guest

Mon Nov 04, 2013 11:09 pm   



On 2013-11-04 22:24, J.F. wrote:
Quote:
Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth.
Nie zauwazyles zaplonu, komputera, wtryskiwaczy, ABS z ESP,

*Średnio*. Obok komputerów sa tez rozwiązania z XIX wieku. To uśrednia
do poziomu z lat 80.

Quote:
Zaglądałem ostatnio pod
maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
przekaźnik. Bo tak.
No ale co - zly jest ?

Tak. Moje się zepsuły 2x. Raz bo się skleił, dwa bo "przestał cykać" jak
to fachowo określił fachowiec. Zamiast modulować wydajnośc pompy wsadza
się zawór cisnieniowy upuszczający ciśnienie. I druty trzeba prowadzić
grube przez cała długośc samochodu po kilka razy w te i nazad zamiast
dać tranzystor tam gdzie potrzebny. Średniowiecze lub przynajmniej
wczesny Gierek.

Quote:
U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...
Za to radia nie zakloca Smile

Podobnie jak pierwszy lepszy falownik Smile No ale w 2002 jeszcze nie
wynaleźli.

Sylwester Łazar
Guest

Mon Nov 04, 2013 11:19 pm   



Quote:
przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...
A w wirniku miedź, zamiast neodymów i najważniejsze :

szczotki węglowe Sad
Masz rację. Orwell "1984" to dobra średnia.
W Muzeum Techniki w Warszawie stoi Ford T. Piękny.
Niestety stwierdzam, że rozwój samochodów skończył się na tym modelu.
Dalej był tylko lifting Sad
S.

J.F.
Guest

Mon Nov 04, 2013 11:26 pm   



Dnia Mon, 04 Nov 2013 23:09:11 +0100, Sebastian Biały napisał(a):
Quote:
On 2013-11-04 22:24, J.F. wrote:
Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth.
Nie zauwazyles zaplonu, komputera, wtryskiwaczy, ABS z ESP,

*Średnio*. Obok komputerów sa tez rozwiązania z XIX wieku. To uśrednia
do poziomu z lat 80.

Mialem i auto z 1989. Z elektroniki byl tylko modul zaplonowy.
No i radio.

Quote:
Zaglądałem ostatnio pod
maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
przekaźnik. Bo tak.
No ale co - zly jest ?
Tak. Moje się zepsuły 2x.

To widac jakies na litere F byly. Francuskie lub wloskie.
Przekazniki w samochodzie sie nie psuja :-)

Quote:
Zamiast modulować wydajnośc pompy wsadza
się zawór cisnieniowy upuszczający ciśnienie. I druty trzeba prowadzić

Nie wiem czemu, ale oni lubia jak benzyna krazy.
Nawet z mechaniczna pompa i gaznikiem byl powrot do baku.
Przy wtrysku chyba jeszcze inna sprawa - regulator ustala stale
nadcisnienie wzgledem kolektora. Czyli dosc zmienne.
Tego sie chyba nie da dobrze zrobic regulujac pompe.

Quote:
grube przez cała długośc samochodu po kilka razy w te i nazad zamiast
dać tranzystor tam gdzie potrzebny. Średniowiecze lub przynajmniej
wczesny Gierek.

Jakie grube - pompa z pol ampera bierze. I jeden kabelek do niej
dochodzi.

J.

Mario
Guest

Mon Nov 04, 2013 11:53 pm   



W dniu 2013-11-04 20:47, Sylwester Łazar pisze:
Quote:
Odbyłem dzisiaj rozmowę z "elektrykiem samochodowym" w pewnym ASO który
mi grzecznie wyjaśnił że takie rzeczy jak MOSFETy się w samochodach nie
sprawdzają, bo tam są ekstremalne warunki. A pytałem grzecznie czy nie
można tej syreny zastapić inną i tylko zmienić logikę sterującą na
odwrotną ...
Zapytaj się tego "elektryka samochodowego" czy słyszał o samochodach z
napędem elektrycznym.
Drugie pytanie, czy może narysować najprostrzy układ falownika sterującego
tym silnikiem
na przekaźnikach.
Jeżeli da radę, to najlepiej z odzyskiem energii hamowania. Smile

Kiedy ostatnio naprawiałeś albo uruchamiałeś komputer z procesorem
kwantowym?
Nie miałeś okazji?
Ale chyba słyszałeś o takich komputerach?




--
pozdrawiam
MD

J.F.
Guest

Tue Nov 05, 2013 12:31 am   



Dnia Mon, 04 Nov 2013 23:53:30 +0100, Mario napisał(a):
Quote:
W dniu 2013-11-04 20:47, Sylwester Łazar pisze:
Zapytaj się tego "elektryka samochodowego" czy słyszał o samochodach z
napędem elektrycznym.
Drugie pytanie, czy może narysować najprostrzy układ falownika sterującego
tym silnikiem na przekaźnikach.
Jeżeli da radę, to najlepiej z odzyskiem energii hamowania. :-)

Kiedy ostatnio naprawiałeś albo uruchamiałeś komputer z procesorem
kwantowym?
Nie miałeś okazji? Ale chyba słyszałeś o takich komputerach?

Ale samochodow hybrydowych troche juz jest i chyba nawet po Polsce
troche jezdzi.

J.

Marek Dyjor
Guest

Tue Nov 05, 2013 8:09 am   



Sebastian Biały wrote:
Quote:
On 2013-11-04 20:27, J.F. wrote:
A czego to bylo ASO ?

Żeby mnie pozwali Smile ?

Bo nie negujac opinii (jeszcze mi sie nie zdarzylo zeby przekaznik w
samochodzie wymagal naprawy/wymiany), to elektroniki w samochodach
przybywa.

Utrzymuje się obecnie średno poziom lat 80-tych elektroniki użytkowej.
Czyli wszędzie przekaźniki i radio z bluetooth. Zaglądałem ostatnio
pod maskę kilku nowych zlomów i prawie wszędzie pompą paliwa steruje
przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor.
Szkoda tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika
dmuchawy ...

bo przekażniki sa tańsze i odporniejsze?

Tmek
Guest

Tue Nov 05, 2013 9:35 am   



Quote:
Użytkownik "Tmek" <Tmek@dom.ek> napisał w wiadomości
news:l58j4h$jrh$1@speranza.aioe.org...


Ok, dzieki.
Teraz powinno byc dobrze.
http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.

Według mnie powinno działać.
P.G.

Niestety nie dziala.
Wkleilem to w symulator i nie ma szans na zablokowanie. Mosfet przewodzi
tylko w chwili wcisiecia przycisku.

http://falstad.com/circuit/index.html

Zeby dzialalo to ponizej trzeba wkleic w plik txt i zaimportowac do
symulatora.

$ 1 5.0E-6 38.696464541249114 50 5.0 50
r 368 112 432 112 0 10000.0
r 368 224 432 224 0 2200.0
s 192 128 192 192 0 1 true
w 64 96 64 48 0
w 464 320 320 320 0
w 224 320 64 320 0
w 64 304 64 192 0
w 432 224 464 224 0
t 336 144 288 144 0 -1 4.999999638740224 -2.5000002068509275E-10 100.0
w 288 160 288 224 0
w 288 224 368 224 0
w 368 224 368 160 0
r 336 48 336 96 0 10000.0
w 288 224 192 224 0
w 192 224 192 192 0
181 224 320 320 320 0 300.0415192666321 100.0 120.0 0.4 0.4
w 64 304 64 320 0
v 64 192 64 96 0 0 40.0 5.0 0.0 0.0 0.5
w 192 48 192 128 0
w 288 48 288 128 0
w 64 48 192 48 0
w 192 48 288 48 0
w 288 48 336 48 0
w 336 48 464 48 0
w 464 224 464 320 0
w 464 176 464 224 0
w 416 160 368 160 0
f 416 160 464 160 0 1.5
w 336 96 336 112 0
w 336 112 368 112 0
w 336 144 336 112 0
w 432 112 464 112 0
w 464 112 464 48 0
w 464 112 464 144 0
o 8 64 6 35 5.0 9.765625E-5 0 -1
o 26 64 0 35 7.62939453125E-5 9.765625E-5 1 -1

Piotr Gałka
Guest

Tue Nov 05, 2013 9:39 am   



Użytkownik "Tmek" <Tmek@dom.ek> napisał w wiadomości
news:l5a74p$dok$1@speranza.aioe.org...
Quote:

Według mnie powinno działać.

Niestety nie dziala.
Wkleilem to w symulator i nie ma szans na zablokowanie. Mosfet przewodzi
tylko w chwili wcisiecia przycisku.

W tym aspekcie musi działać.


Quote:
http://falstad.com/circuit/index.html

Zeby dzialalo to ponizej trzeba wkleic w plik txt i zaimportowac do
symulatora.

Na pierwszy rzut oka nie widzę gdzie tam jest możliwość zaimportowania
swojego schematu.
Nie mam czasu sprawdzać czegoś oczywistego.
Na pewno robisz jakiś błąd.
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Tue Nov 05, 2013 9:59 am   



Użytkownik "Tmek" <Tmek@dom.ek> napisał w wiadomości
news:l5945l$5hr$1@speranza.aioe.org...
Quote:

Użytkownik "Piotr Gałka" <piotr.galka@cutthismicromade.pl> napisał w
wiadomości news:PiotrGalka.pme.1383587103@news.chmurka.net...
Ok, dzieki.
Teraz powinno byc dobrze.
http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

Pokleje to i zobacze jak sie zachowuje.

Według mnie powinno działać.

Jest nie tak, ale z innej przyczyny.
Oryginalnie hub ma wylacznik po plusie. Przy probach z tyrystorem po
plusie mi to nie chodzilo, dzialalo jak przerywalem mase.
Pozniej zostalem przy wylacznaiu przez mase, co jak sie teraz okazalo na
stale podpiety plus byl przyczyna napiecia z ktorym walczylem.

O ile pamiętam to z tego co pisałeś wynikało, że na hubie masz jakieś

resztkowe napięcie.
Gdyby było to skutkiem pętli masy - czyli, że minus huba jakąś inną drogą
jest połączony z minusem zasilania to przy wstawieniu tranzystora w minus
miałbyś na hubie pełne napięcie bo plus połączyłeś z plusem a minus innymi
kablami łączy się z minusem.
Podsumowując - nie mam pojęcia co z czym tak naprawdę tam się łączy.

Quote:
Uklad ktry teraz polutowalem z tranzystorem nic nie zmienil w zachowaniu
bo zle bylo od poczatku.

Wylaczac to mozna w tej konfiguracji
http://img199.imageshack.us/img199/2821/bt2b.png

Tylko przeczuwam, ze tu powiniem byc mosfet p zeby cos z tego wyszlo, a na
razie rozbilo mi to zupelnie koncepcje z tranzystorem.

No to trzeba wszystko odwrócić P-MOS i npn.

Zamiast P-MOSa da się użyć odpowiednio silnego PNP (trochę inaczej go
sterując)- nie mam pojęcia ile prądu potrzebuje hub i dysk.
Strata z zastosowania PNP zamiast P-MOSa to jakieś dodatkowo marnowane 5%
prądu (wysterowanie bazy prądem 1/20 prądu kolektora aby go dobrze nasycić).
Spadek napięcie na pnp będzie rzędu 0.1V, na nowoczesnym P-MOSie będzie
mniejszy.

Zawsze zostaje rozwiązanie z przekaźnikiem - temu jest wszystko jedno czy
odłącza plus czy minus.
P.G.

Robert Wańkowski
Guest

Tue Nov 05, 2013 10:09 am   



"Piotr Gałka"
Quote:
Na pierwszy rzut oka nie widzę gdzie tam jest możliwość zaimportowania
swojego schematu.

File---Import----Ctrl+v


Robert

Adam
Guest

Tue Nov 05, 2013 10:59 am   



W dniu 2013-11-04 23:19, Sylwester Łazar pisze:
Quote:
przekaźnik. Bo tak. U mnie w złomie dmuchawa steruje tranzystor. Szkoda
tylko że liniowo i posiada radiator większy od silnika dmuchawy ...
A w wirniku miedź, zamiast neodymów i najważniejsze :
szczotki węglowe Sad
Masz rację. Orwell "1984" to dobra średnia.
W Muzeum Techniki w Warszawie stoi Ford T. Piękny.
Niestety stwierdzam, że rozwój samochodów skończył się na tym modelu.
Dalej był tylko lifting Sad
S.


Ford T nie jest tu chyba dobrym przykładem.
Zasilanie gaźnika opadowe - nie można było wjeżdżać pod stromą górkę
przodem, dziwaczne sterowanie skrzynią biegów, gazem i hamulcem dwoma
pedałami, prądnica z "tysiącem" małych cewek, chłodzenie grawitacyjne,
itd, itp.

Ale faktem jest, że to był pierwszy samochód składany na taśmie
produkcyjnej i chyba pierwszy, mający części zamienne, co naówczas było
ewenementem.
Dla młodszych: przy ówczesnej produkcji jednostkowej, nawet typu
gniazdowego, części były dopasowywane ręcznie do danego egzemplarza
pojazdu (i innych ówczesnych urządzeń). Stąd też rzadko się zdarzało,
aby część wyjęta z jednego pojazdu pasowała wprost (bez dopasowania) do
drugiego.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Piotr Gałka
Guest

Tue Nov 05, 2013 11:00 am   



Użytkownik "Robert Wańkowski" <robwan@wp.pl> napisał w wiadomości
news:5278b5af$0$2289$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:

"Piotr Gałka"
Na pierwszy rzut oka nie widzę gdzie tam jest możliwość zaimportowania
swojego schematu.

File---Import----Ctrl+v

Ok.

Myślałem, że to jest jakiś internetowy symulator a tu się okazuje, że
musiałem jakiegoś zipa pobrać, rozpakować i do tego jeszcze java była
potrzebna.

To wszystko po to aby zobaczyć, że zdefiniowany schemat jest kompletnie nie
tym, co wcześniej zostało ustalone.
Ręce człowiekowi opadają.
Do Tmek-a:
Pokazałbyś (jak wcześniej) schemat tego co symulujesz i od razu byłoby
wszystko jasne.
Przecież dzielnik 10k+10k miał być zasilony (gdy MOS się włączy) 5V, a tutaj
na dzielnik zawsze idzie 0V. To jakim cudem ma to działać ?
Najgorsze, ze nie wspomnisz, że symulujesz coś innego, niż zostało
uzgodnione tylko piszesz, że to uzgodnione nie działa w symulacji zmuszając
mnie do marnowania czasu na poszukiwanie banalnego błędu, który mógłbyś sam
zauważyć.
To jest ...... niepoważne!
P.G.

Piotr Gałka
Guest

Tue Nov 05, 2013 11:05 am   



Użytkownik "Tmek" <Tmek@dom.ek> napisał w wiadomości
news:l5adob$t3j$1@speranza.aioe.org...
Quote:


Tu jest gotowiec. Wystarczy kliknac i sie uruchomi samo.

http://tinyurl.com/olwtbjs

Klikam i widzę takie coś:
=============================
This java applet is an electronic circuit simulator. When the applet starts
up you will see an animated schematic of a simple LRC circuit. The green
color indicates positive voltage. The gray color indicates ground. A red
color indicates negative voltage. The moving yellow dots indicate current.

To turn a switch on or off, just click on it. If you move the mouse over
any component of the circuit, you will see a short description of that
component and its current state in the lower right corner of the window. To
modify a component, move the mouse over it, click the right mouse button (or
control-click if you have a Mac) and select

Tmek
Guest

Tue Nov 05, 2013 11:25 am   



Quote:
Użytkownik "Tmek" <Tmek@dom.ek> napisał w wiadomości
news:l5a74p$dok$1@speranza.aioe.org...


Na pierwszy rzut oka nie widzę gdzie tam jest możliwość zaimportowania
swojego schematu.
Nie mam czasu sprawdzać czegoś oczywistego.
Na pewno robisz jakiś błąd.

Tu jest gotowiec. Wystarczy kliknac i sie uruchomi samo.

Tmek

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak wysterować MOSFET na 5V do zasilania dysku USB z TV przy minimalnym spadku napięcia?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map