Goto page 1, 2, 3, 4 Next
PiteR
Guest
Fri Jul 01, 2011 1:52 pm
Cześć
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
sondy Lambda?
I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
--
Piter
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Jul 01, 2011 2:21 pm
Hello PiteR,
Friday, July 1, 2011, 3:52:42 PM, you wrote:
[...]
Quote:
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Piotr Gałka
Guest
Fri Jul 01, 2011 3:00 pm
Użytkownik "PiteR" <email@fauszywy.pl> napisał w wiadomości
news:Xns9F15A18683794elektronik@localhost.net...
Quote:
I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu)
Nigdy się nad tym nie zastanawiałem (nawet nie wiedziałem, że coś trzeba
odłączać) więc to co napiszę to luźne skojarzenia.
Weźmy delikatną żaróweczkę 2,5V i podłączmy jednym końcem do '-'
akumulatora, a drugim gdzieś do karoserii - nie świeci się.
Jeśli w czasie spawania w pobliżu tego drugiego połączenia na karoserii
wystąpi więcej jak 2,5V w stosunku do '-' akumulatora to żaróweczka ma prawo
nie wytrzymać.
Jeśli jednak odłączymy ją od '-' akumulatora to nic jej nie będzie. Może
komputer ma tak samo.
P.G.
Grejon
Guest
Fri Jul 01, 2011 3:03 pm
W dniu 2011-07-01 16:21, RoMan Mandziejewicz pisze:
Quote:
Hello PiteR,
Friday, July 1, 2011, 3:52:42 PM, you wrote:
[...]
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
Raczej - najpierw się odłącza masę :P
PS. Tak, wiem, czepiam się.
--
Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:grejon@jabber.aster.pl
Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Jul 01, 2011 3:07 pm
Hello Grejon,
Friday, July 1, 2011, 5:03:27 PM, you wrote:
Quote:
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
Raczej - najpierw się odłącza masę
PS. Tak, wiem, czepiam się.
Dobrze jest - trzeba być dokładnym ;)
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Tomasz Wójtowicz
Guest
Fri Jul 01, 2011 3:07 pm
W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:
Quote:
Cześć
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
sondy Lambda?
I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.
Co się uszkadza, to nie wiem, ale jedno jest pewne - jeśli uszkodzenia
powstają w drodze indukcji, to należy tak robić, żeby nie stworzyć
anteny łapiącej te zakłócenia.
Zwierając klemy i przekręcając kluczyk, tworzysz antenę magnetyczną
(pętlę masy). Natomiast zostawiając klemy wiszące w powietrzu tworzysz
antenę dipolową. Trudno powiedzieć, co jest gorsze. Mnie tam w
samochodzie coś spawali prądem i nigdy komputer się nie uszkodził, a
akumulator nie był odłączany.
Jeśli kable do czujników miałyby odgrywać rolę anten, to rzeczywiście,
trzeba by je wszystkie wypiąć przed spawaniem, żeby nie ubiły wejść. Ale
to już musiałaby być dyskusja - jakiej firmy komputer, jak ma co
podłączone itp.
Adam
Guest
Fri Jul 01, 2011 3:25 pm
W dniu 2011-07-01 15:52, PiteR pisze:
Quote:
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
sondy Lambda?
Często po takim spawaniu akumulator pada. Wyjaśnienie według mnie jest
takie, że pomiędzy punktami spawania na karoserii odkłada się spadek
napięcia poprzez płynący prąd. Będzie to pewnie spore napięcie zważywszy
na fakt, jakie prądy hulają przy spawaniu. Teraz wszystko zależy jak
podłączysz przewody spawalnicze i jak ukierunkowany będzie ten prąd w
karoserii. W niekorzystnym przypadku rozładuje się akumulator, albo coś
się uszkodzi. Można wysnuć wniosek, że przy spawaniu podłączenie "masy"
powinno być jak najbliżej miejsca spawanego, a nie w drugim końcu
pojazdu. Wtedy spadek napięcia na tym odcinku będzie mniejszy. Zwarcie
klem nie wiem czy jest dobrym pomysłem. Zamyka się obwód i energia
powstająca w karoserii przy spawaniu leci sobie dalej poprzez plus. Tak
samą włączanie stacyjki.
ToMasz
Guest
Fri Jul 01, 2011 4:29 pm
PiteR pisze:
Quote:
Cześć
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych?
tego nie wiem, podejrzewam ze jakaś indukcja, albo prądy spowodowane
słabym kontaktem masy. czyli prąd raz płynie poprawnie przez spawarkę, a
raz drugi raz nie wiadomo gdzie. Ktoś widział w zaleceniach pisanych
taki nakaz odłączania czegokolwiek? Bo ja widziałem taki nakaz w
maszynach napędzanych wielkimi dieslami. Ale ten nakaz dotyczył
odłączania wtyczki z ECU a nie kabli z akumulatora!!!
ToMasz
Alexy
Guest
Fri Jul 01, 2011 4:59 pm
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1717029748.20110701170740@pik-net.pl...
Quote:
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
Raczej - najpierw się odłącza masę
PS. Tak, wiem, czepiam się.
Dobrze jest - trzeba być dokładnym
Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy
Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D
Michał Lankosz
Guest
Fri Jul 01, 2011 5:21 pm
Użytkownik "Alexy" <alexyNOSPAM@onet.com.pl> napisał w wiadomości
news:iukudi$aqf$1@news.onet.pl...
Quote:
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl> napisał w wiadomości
news:1717029748.20110701170740@pik-net.pl...
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
Raczej - najpierw się odłącza masę
PS. Tak, wiem, czepiam się.
Dobrze jest - trzeba być dokładnym ;)
Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy
Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D
A jeszcze wcześniej dobrze jest zdjąć obrączkę :)
Michał
RoMan Mandziejewicz
Guest
Fri Jul 01, 2011 5:54 pm
Hello Michał,
Friday, July 1, 2011, 7:21:44 PM, you wrote:
Quote:
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
To by zła dyskusja była - najpierw się ściąga minusową ;P
Raczej - najpierw się odłącza masę
PS. Tak, wiem, czepiam się.
Dobrze jest - trzeba być dokładnym
Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy
Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D
A jeszcze wcześniej dobrze jest zdjąć obrączkę
O! A jak ktoś ma protezę z hakiem to też zdjąć koniecznie!
--
Best regards,
RoMan mailto:roman@pik-net.pl
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Konop
Guest
Fri Jul 01, 2011 6:37 pm
Quote:
Dobrze jest - trzeba być dokładnym
Wobec tego nie odłącza się masy, lecz klemę masy
Tak w ogóle to najpierw trzeba odkręcić śrubę zaciskającą klrmę ;D
Zaraz, zaraz, a jak to zrobić bez otwierania maski?? Bo nikt nie pisał,
że trzeba otworzyć ;P...
--
Pozdrawiam
Konop
Mirek
Guest
Fri Jul 01, 2011 6:54 pm
On 01.07.2011 20:37, Konop wrote:
Quote:
Zaraz, zaraz, a jak to zrobić bez otwierania maski?? Bo nikt nie pisał,
że trzeba otworzyć ;P...
Dajcie spokój, bo jeszcze unia nakaże montowania wielkiego, czerwonego
odłącznika na zewnątrz pojazdu od strony Brukseli ze stosownymi napisami.
A komputer to się prędzej zepsuje przy pod i odłączaniu akumulatora.
BTW: Znam przypadek: Kobieta miała problem z zapaleniem "Syrenki" (plus
na masie). Przyszedł "mechanik" i stwierdził, że źle założyła akumulator
(sama podłączała, bo stał sobie w domu w cieple) - przepiął odwrotnie
(minus na karoserię) - ciężko to było zrobić, bo kable nijak nie
pasowały ale po tej operacji królowa szos zapaliła i odjechała
Co najciekawsze, po powrocie do poprzedniej konfiguracji okazało się, że
wszystko działa jak dawniej :D
Mirek.
Desoft
Guest
Fri Jul 01, 2011 9:22 pm
Quote:
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
sondy Lambda?
Nie ma mechanizmu, to dzieło przypadku (miejsce podłączenia masy spawarki,
elementu spawanego, itp)
Quote:
I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
Przy podłączonym komputerze istnieje szansa wyindukowania się napięcia na
jakimś wejściu i "odpowiedź" komputera.
Z samochodem nie mam takiego doświadczenia, ale w przypadku spawania na
maszynie/maszyny CNC często udawało się zawiesić system. Nie pamiętam, ale
chyba też coś się uszkodziło.
Nakaz bezwzględnego wyłączania zasilania pomógł.
Quote:
rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.
Też nie jest to 100% zabezpieczenie. Ale lepsze niż klemy w powietrzu.
Najlepiej odłączyć akumulator
Quote:
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
Jak to? odłączając klemę plusową możemy ją zewrzeć do masy (nie musimy
odłączać klemy minusowej). W drugą stronę już nie bardzo to wyjdzie.
--
Desoft
bratsiostry
Guest
Fri Jul 01, 2011 10:01 pm
PiteR pisze:
Quote:
Cześć
Jaki jest dokładnie mechanizm uszkadzania sie kompa w samochodzie
podczas prac spawalniczych? Uwalenie wejść czujników? uwalenie wejścia
sondy Lambda?
I co niby daje samo odłączenie akumulatora (klemuy w powietrzu) bo
rozumiem że odłączenie akku, właczenie stacyjki i zwarcie klem daje
prawie zero omów na szynie +12V i zabezpieczenie przed przepięciami.
Proszę o nie podejmowanie dyskusji o wyższości ściągania klemy + nad -
A co mówi instrukcja samochodu?
A co mówi spawacz?
Jeśli nic nie mówią to zostawiłbym podłączone i z własnej woli niczego
nie zdejmował. Dlatego że po pierwsze uważam, że układy w samochodzie
projektowane są na ewentualne przepięcia i zabezpieczenia przekierowują
prąd do plusa lub minusa zasilania. Odłączenia spowodowałoby przepięcia
i ew. uszkodzenie. Po drugie jaka jest opinia spawacza - czy ma jakieś
złe doświadczenia, a może spawa pierwszy raz?
Goto page 1, 2, 3, 4 Next