Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next
HF5BS
Guest
Thu Jun 21, 2018 11:26 pm
Użytkownik "viktorius" <viktorius@interia.pl> napisał w wiadomości
news:pgg5lg$as4$1$viktoriu@news.chmurka.net...
Quote:
A z drugiej strony, tak z ciekawości - czy stosowano rozwiązanie, ze
pozostawiano tradycyjny układ zapłonowy, ale wstawiano przetwornicę,
która podbijała napięcie podawane/przerywane na cewkę, przez co, dzięki
wyższemu napięciu na pierwotnym, cewka dawała wyższe na wtórnym i lepszą
iskrę? Nie chodzi mnie o snop iskier, tylko o podbicie zasilania...? Czy
to może idea zapłonu elektronicznego i każdy to stosuje?
A co jeśli przy wyższym wtórnym izolacja zwojów wtórnego już się zaczyna
przebijać? W nieskończoność podbijać napięcia pierwotnego się nie da.
Jasne, ze nie można podbijać w nieskończoność, ale tak 1.5-2 razy, to mogło
by poprawić start w warunkach zimowych, większa energia iskry, to i więjsza
jej temperatura, więc i prawdopodobieństwo zapłonu mieszanki, oraz lepsze
chyba przebijanie się przez upływności?
--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?
HF5BS
Guest
Thu Jun 21, 2018 11:31 pm
Użytkownik "Janusz" <janusz_kk@o2.pl> napisał w wiadomości
news:pggr3j$m7u$1@node1.news.atman.pl...
....
Quote:
Ale wkrotce zrobili, i glupie pomysly poszly do kosza
No nie wiem, pamietam odchylanie na lampach w cz/b gdzie reszta była na
tranzystorach. Dopiero neptun 500 miał chyba tranzystory ale z importu bo
naszych
nie było.
Jak z łacznicą W58, gdzie kupiliśmi sobie 3 w .pl, Warszawa, Bydgoszcz i
Katowice, do obsługi bezsznurowych stanowisk telefonistek międzymiastowych,
tak w skrócie i uproszczeniu. Oczywiście, nasi oficjele hardzi, chcieli
robić elektromagnesy do wybieraków we własnym zakresie, pokazać zgniłemu
zachodowi, że my jesteśmy lepsi. BARDZO szybko skończyło się na tym, że
grzecznie kupowaliśmy je za dewizy... I już nie byliśmy tacy hardzi. Nie
byliśmy w stanie podrobić właściwości magnetycznych rdzenia.
--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?
J.F.
Guest
Fri Jun 22, 2018 5:41 am
Dnia Fri, 22 Jun 2018 01:26:10 +0200, HF5BS napisał(a):
Quote:
Użytkownik "viktorius" <viktorius@interia.pl> napisał w wiadomości
A z drugiej strony, tak z ciekawości - czy stosowano rozwiązanie, ze
pozostawiano tradycyjny układ zapłonowy, ale wstawiano przetwornicę,
która podbijała napięcie podawane/przerywane na cewkę, przez co, dzięki
wyższemu napięciu na pierwotnym, cewka dawała wyższe na wtórnym i lepszą
iskrę? Nie chodzi mnie o snop iskier, tylko o podbicie zasilania...? Czy
to może idea zapłonu elektronicznego i każdy to stosuje?
A co jeśli przy wyższym wtórnym izolacja zwojów wtórnego już się zaczyna
przebijać? W nieskończoność podbijać napięcia pierwotnego się nie da.
Jasne, ze nie można podbijać w nieskończoność, ale tak 1.5-2 razy, to mogło
by poprawić start w warunkach zimowych, większa energia iskry, to i więjsza
jej temperatura, więc i prawdopodobieństwo zapłonu mieszanki, oraz lepsze
chyba przebijanie się przez upływności?
Nie wiem czy jest potrzeba - energia od pradu zalezy,
na rozruszniku obroty wolne, to prad ma czas narosnac.
Przyszly wtryski elektroniczne i samochody zapalaja dobrze bez takich
sztuczek. Fakt, ze cewki inne.
J.
J.F.
Guest
Fri Jun 22, 2018 1:12 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pgiph9$ckt$3$gof@news.chmurka.net...
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
A tam nie było, przynajmniej w najprostszych wersjach, po prostu
rozładowania kondensatora na takiej cewce? Impuls dawał co trzeba,
parametry
odpowiednio dobrane... Chodzi mi po głowie, że się z takim sposobem
uzyskiwania iskry spotkałem, tylko nie pamiętam gdzie...
CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.
Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł
(napisałem go 10 lat temu).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%82ad_zap%C5%82onowy
IMO to tylko polowa z tego.
zaplon owszem, wyzwalany tyrystorem, ale wczesniej trzeba naladowac
kondensator do wysokiego napiecia.
A w samochodzie tylko 12V do dyspozycji, wiec trzeba przetwornice
podwyzszajaca do ok 200-300 V.
Projekty publikowano gdzies w radioelektroniku.
Kosiarki, motorowki, komarki chyba tez, to wtedy uzywaly "magneto",
nie wiem jak to dziala, ale klasyczny przerywacz tam byl, a diod ani
tyrystorow chyba nie bylo ..
J.
J.F.
Guest
Fri Jun 22, 2018 1:17 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pgioln$ckt$2$gof@news.chmurka.net...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zuk sie dorobil elektronicznego zaplonu ? Takiego z mikroprocesorem
sterujacym ?
Hmm, nie każdy zapłon elektroniczny musi mieć mikroprocesor.
Najprostszy
ma kilka elementów biernych i parę półprzewodników.
Nie musi, ale wtedy mamy problem dlugosci impulsow i pradu cewki :-)
Oraz ustawiania przyspieszenia zaplonu - w pewnym momencie byl modul
zaplonowy, a do niego węzykiem doprowadzone podcisnienie z kolektora.
Nawet mam gdzies taki modul, a w srodku piekny mikroprocesor - tylko
juz zapomnialem ktory byl rocznik auta.
Sierra 1985 - mozliwe to ? Jeszcze na gazniku ...
J.
Adam Wysocki
Guest
Fri Jun 22, 2018 1:48 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza
Tak, z tego założenia wyszedłem :)
Quote:
Swoja droga - patrzyl ktos na te cewki, co sa bezposrednio na swiecach
?
Tam tez sa takie oporniki ?
Tzw. cewkofajki. Mam takie w motorze ale nie mam pomysłu, jak to zmierzyć.
Jedyne co, to można zmierzyć opór od wyjścia do masy i założyć, że jeśli
będzie kilkaset ohm, to nie ma rezystora a jeśli 5-10k, to jest.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Janusz
Guest
Fri Jun 22, 2018 1:55 pm
W dniu 2018-06-22 o 15:12, J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pgiph9$ckt$3$gof@news.chmurka.net...
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
A tam nie było, przynajmniej w najprostszych wersjach, po prostu
rozładowania kondensatora na takiej cewce? Impuls dawał co trzeba,
parametry
odpowiednio dobrane... Chodzi mi po głowie, że się z takim sposobem
uzyskiwania iskry spotkałem, tylko nie pamiętam gdzie...
CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.
Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł
(napisałem go 10 lat temu).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%82ad_zap%C5%82onowy
IMO to tylko polowa z tego.
zaplon owszem, wyzwalany tyrystorem, ale wczesniej trzeba naladowac
kondensator do wysokiego napiecia.
A w samochodzie tylko 12V do dyspozycji, wiec trzeba przetwornice
podwyzszajaca do ok 200-300 V.
Projekty publikowano gdzies w radioelektroniku.
Kosiarki, motorowki, komarki chyba tez, to wtedy uzywaly "magneto", nie
wiem jak to dziala, ale klasyczny przerywacz tam byl, a diod ani
tyrystorow chyba nie bylo ..
Wyobraz sobie że teraz kosiarki nawet przerywacza nie mają

właśnie naprawiałem kosiarkę i jest tylko magneto, z niego dwa druciki
do wyłącznika, jeden WN do świecy i drucik do masy, wszystko.
Co ciekawe cewka jest nieregulowana tzn można zmieniać odstęp od koła
zamachowego
ale nie da się po osi, czyli nie ma regulacji wyprzedzenia zapłonu.
To jest ciekawostka.
--
Pozdr
Janusz
Janusz
Guest
Fri Jun 22, 2018 1:57 pm
W dniu 2018-06-22 o 14:26, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Janusz <janusz_kk@o2.pl> wrote:
Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
A przewód masz normalny?
Tak.
bo jak pamiętam to już w maluchu pojawił się drut oporowy w przewodzie WN,
potem miałem matiza i tam były żelowe, ale marne i się zuzywały, miały
po 6Kom
teraz mam z włókna węglowego i mają po 8-10kom.
U mnie z metalu (niby miedź, ale jakby pokryta innym, białym metalem, może
aluminium... po zdrapaniu jest miedź). Ułamki ohm.
To może w autach ze względu na zakłócenia jest tak robione, a małym
silniczkom
wystarcza rezystor w fajce lub świecy.
--
Pozdr
Janusz
Adam Wysocki
Guest
Fri Jun 22, 2018 2:02 pm
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
Nie wiem, czy to prawda, że cewki do zapłonów elektronicznych
Różne są zapłony elektroniczne. W skuterze mam CDI, w motorze wygląda na
to, że po prostu MOSFET kluczuje do masy (cewki dostają plus po stacyjce,
pomiar napięcia pokazuje zwieranie do masy).
W starym samochodzie też nie było CDI tylko kluczowanie do masy
(rozbierałem ECU, były tranzystory, nie było żadnego kondensatora WN).
Serwisówka skutera (Yamaha Majesty 125, 2009 r., z CDI):
- pierwotne: 0.19 - 0.27 ohm
- wtórne: 6.3 - 9.5 kohm
Serwisówka motocykla (Suzuki Hayabusa, 1 generacja, bez CDI):
- pierwotne: 0.8 - 1.2 ohm
- wtórne: 8 - 15 kohm
Ciekawostka: w motorze mam cewkofajki, ale jest schemat cewkofajki, na
którym jest wspólna masa i nie ma rezystora.
Quote:
mają mniejsze oporności po stronie pierwotnej i włączenie takiej cewki w
miejsce tradycyjnej, mogło by przeciążyć, albo nawet zrobić qq, obwodowi
(przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza, gdy się
przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika?
Zakładam że tak. W przypadku CDI oporność uzwojenia pierwotnego cewki
tylko przeszkadza, w przypadku przerywacza raczej pomaga.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Adam Wysocki
Guest
Fri Jun 22, 2018 2:05 pm
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Zuk sie dorobil elektronicznego zaplonu ? Takiego z mikroprocesorem
sterujacym ?
Hmm, nie każdy zapłon elektroniczny musi mieć mikroprocesor. Najprostszy
ma kilka elementów biernych i parę półprzewodników.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Adam Wysocki
Guest
Fri Jun 22, 2018 2:19 pm
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
A tam nie było, przynajmniej w najprostszych wersjach, po prostu
rozładowania kondensatora na takiej cewce? Impuls dawał co trzeba, parametry
odpowiednio dobrane... Chodzi mi po głowie, że się z takim sposobem
uzyskiwania iskry spotkałem, tylko nie pamiętam gdzie...
CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.
Linka wkleję, choć aż przykro patrzeć, jak poorali ten artykuł (napisałem
go 10 lat temu).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%82ad_zap%C5%82onowy
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Adam Wysocki
Guest
Fri Jun 22, 2018 2:26 pm
Janusz <janusz_kk@o2.pl> wrote:
Quote:
Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?
A przewód masz normalny?
Tak.
Quote:
bo jak pamiętam to już w maluchu pojawił się drut oporowy w przewodzie WN,
potem miałem matiza i tam były żelowe, ale marne i się zuzywały, miały
po 6Kom
teraz mam z włókna węglowego i mają po 8-10kom.
U mnie z metalu (niby miedź, ale jakby pokryta innym, białym metalem, może
aluminium... po zdrapaniu jest miedź). Ułamki ohm.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
HF5BS
Guest
Sat Jun 23, 2018 9:59 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" <gof@somewhere.invalid> napisał w wiadomości
news:pgioh0$ckt$1$gof@news.chmurka.net...
Quote:
Serwisówka skutera (Yamaha Majesty 125, 2009 r., z CDI):
- pierwotne: 0.19 - 0.27 ohm
- wtórne: 6.3 - 9.5 kohm
No, faktycznie, jakby się zapomnieć z zasilaniem, to prądzik mógłby popłynąć
całkiem niewąski... Nieżle, 0.7 kW z haczykiem... Mogło by chyba za webasto
robić :)
Quote:
Serwisówka motocykla (Suzuki Hayabusa, 1 generacja, bez CDI):
- pierwotne: 0.8 - 1.2 ohm
- wtórne: 8 - 15 kohm
Lepiej, ale też nie tak malutko...
Choć to dla prądu stałego, a przecież XL=omega*L, więc jakiby kluczować np.
jakimś przebiegiem zmiennym-przemiennym (by Jolasia Pupcia Kiepska style),
to by nawet prądu stałego wpuszczać nie trzeba... aż muszę dorwać taką cewkę
i się nią nieładnie pobawić kusi diabeł

(choć ja akurat apage satanas
raczej)
Quote:
Ciekawostka: w motorze mam cewkofajki, ale jest schemat cewkofajki, na
którym jest wspólna masa i nie ma rezystora.
Coraz to mniejsze sie robi chyba, pod mikroskopem niebwem będzie.
Quote:
mają mniejsze oporności po stronie pierwotnej i włączenie takiej cewki w
miejsce tradycyjnej, mogło by przeciążyć, albo nawet zrobić qq, obwodowi
(przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza, gdy się
przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika?
Zakładam że tak. W przypadku CDI oporność uzwojenia pierwotnego cewki
tylko przeszkadza, w przypadku przerywacza raczej pomaga.
Chodzi ci o iskrzenie styków?
--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?
HF5BS
Guest
Sat Jun 23, 2018 10:06 pm
Użytkownik "Adam Wysocki" <gof@somewhere.invalid> napisał w wiadomości
news:pgiph9$ckt$3$gof@news.chmurka.net...
Quote:
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
A tam nie było, przynajmniej w najprostszych wersjach, po prostu
rozładowania kondensatora na takiej cewce? Impuls dawał co trzeba,
parametry
odpowiednio dobrane... Chodzi mi po głowie, że się z takim sposobem
uzyskiwania iskry spotkałem, tylko nie pamiętam gdzie...
CDI. Stosowane w skuterach, kosiarkach itd.
Aha, to chyba to.
Quote:
Kto zrobił taki resize obrazka? Jest praktycznie nieczytelny...
--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?
Adam Wysocki
Guest
Mon Jun 25, 2018 11:57 am
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
Mniemam, że Marie-Pierre Chalifoux.
--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web:
http://www.chmurka.net/ ]
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5 Next