RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej wpływa na zakłócenia elektromagnetyczne?

Rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej wpływa na zakłócenia elektromagnetyczne?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Piotr Gałka
Guest

Thu Jun 14, 2018 4:03 pm   





Adam Wysocki
Guest

Thu Jun 14, 2018 4:32 pm   



Piotr Gałka <piotr.galka@cutthismicromade.pl> wrote:

Quote:
Niezależnie od częstotliwości? Niezależnie od odległości od ziemi?

W zakresie w którym bada się emisje przewodzone (już nie pamiętam, czy
odporność, czy emisje są do 30MHz, czy 80MHz).
Musieli przyjąć jakiś standard aby badania wykonane w różnych
laboratoriach dawały te same rezultaty.

Dziwne, że nie przyjęli pojemności, tylko impedancję. Ale na pewno ktoś to
przemyślał.

--
[ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
[ Web: http://www.chmurka.net/ ]

Zbych
Guest

Fri Jun 15, 2018 7:46 am   





Piotr Gałka
Guest

Fri Jun 15, 2018 8:37 am   





Ilona
Guest

Fri Jun 15, 2018 10:20 pm   



On 2018-06-14 09:30, Adam Wysocki wrote:
Quote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Pojemnosc przerwy bedzie znikoma, za to pojemnosci miedzyzwojowe w
cewce spore ..

W sumie... może przez to tworzy się LC w samej cewce zapłonowej?

Tak ogolnie sie tworzy, zobacz na wykres DCM
http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/aww_hilfe_e.html

te oscylacje napiecia po t2 sa prawdziwe i wynikaja z LC cewki czy
innych pojemnosci pasozytniczych.

Ale czy tak samo jest w samochodzie ?

W sumie chyba nie ma powodu, żeby nie było?

Te oscylacje to relatywnie niskiej czestotliwosci.

Pytanie jakiej są w samochodzie. Jak zakłóca, to pewnie nie tak niskiej :)

Nie wiem czy nie komplikuje nic faktu zastosowanie CDI.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%82ad_zap%C5%82onowy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kondensatorowy_uk%C5%82ad_zap%C5%82onowy#/media/File:SystemeCDIImage1.png

Do tego w tym konkretnym skuterku z jakiegoś powodu uzwojenia są połączone
w miejscu, do którego dochodzi sygnał z CDI.

http://www.chmurka.net/r/usenet/cewka_yamaha.png

(Or idzie do CDI, B to masa)

Tylko czy na rezonans tego LC wpłynie ten rezystor?

Wplynie, ale odwrotnie - maly stlumi te drgania, duzy nie.

Hmm, ale on jest od tłumienia drgań, czy od ograniczenia ich
rozprzestrzeniania się?

W sumie chyba można to łatwo sprawdzić. Słuchawka Bluetooth do ucha,
telefon gdzieś dalej (tak żeby było na granicy zasięgu), puścić
muzykę,
wsiąść na skuter / motor, odpalić i sprawdzić, czy nie zerwie.

Generowane przy pomocy wtyczki od lampki 230V sa slyszalne w radiu FM,
a BT nie ruszaja.
Moze kabel za dlugi :-)

Albo to po prostu małe szpilki, z którymi korekcja błędów radzi sobie w
locie :)

Jak kiedyś testowałem odbiornik VLF w samochodzie, to słyszałem
głównie
(tylko?) alternator. Zapłon i wtrysk były niesłyszalne.

A skad wiesz, ze alternator ?

Wyłączyłem zapłon podczas jazdy (wiem, że tak się nie robi) i nadal
gwizdało :)

Czestotliwosc wysoka ? Skad ona w altku ?

Pytanie jak wysoka. Na słuch to było ok. 1kHz, zależnie od obrotów.


harmoniczne zlobkowe

--

Cezary Grądys
Guest

Tue Jun 19, 2018 7:28 am   



W dniu 13.06.2018 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Hej,

Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce zapłonowej
wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?

Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi powstać
obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w świecy?

Co w ogóle promieniuje te zakłócenia? Przewód zapłonowy robi za antenę?

Czemu montuje się te rezystory w fajkach (i świecach), a nie w cewce? Czy
bliskość rezystora do świecy ma jakieś znaczenie?

Czemu producenci stosują różne wartości w zależności od pojazdu (widziałem
1k, 5k, 10k)? Od czego to zależy?

Tak wiele pytań, tak mało odpowiedzi...


Nie analizowałem funkcji tego rezystora, ale dlaczego masz założenie, że
musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.
Jest stała czasowa L/R...

--
Cezary Grądys
czarekgr@wa.onet.pl

J.F.
Guest

Tue Jun 19, 2018 10:39 am   



Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5b28b09b$0$608$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 13.06.2018 o 09:16, Adam Wysocki pisze:
Quote:
Naszło mnie takie pytanie. W jaki sposób rezystor w fajce
zapłonowej
wpływa na zmniejszenie zakłóceń generowanych przez zapłon?

Domyślam się, że żeby zmniejszyć zakłócenia (czyli dU/dt) musi
powstać
obwód RC, ale gdzie jest pojemność? Czy to pojemność przerwy w
świecy?

Nie analizowałem funkcji tego rezystora, ale dlaczego masz założenie,
że
musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.

Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza Smile
dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

Quote:
Jest stała czasowa L/R...

Hm, podniesc R, aby wypchnac czestotliwosc na bardzo w.cz ?
Czy raczej nie podnosic - bo bedzie wystarczajaco niskie ?

Swoja droga - patrzyl ktos na te cewki, co sa bezposrednio na swiecach
?
Tam tez sa takie oporniki ?



J.

Cezary Grądys
Guest

Tue Jun 19, 2018 1:30 pm   



W dniu 19.06.2018 o 12:39, J.F. pisze:
Quote:
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama sobie
ogranicza Smile
dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

Autor miał wątku miał moim zdaniem na myśli filtr RC, więc podałem jako
przykład, że pojemność nie jest potrzebna. A faktycznie, to jak ktoś
wspomniał, chyba chodzi ujemną rezystancję iskry.

--
Cezary Grądys
czarekgr@wa.onet.pl

J.F.
Guest

Tue Jun 19, 2018 2:28 pm   



Użytkownik "Cezary Grądys" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5b290563$0$670$65785112@news.neostrada.pl...
W dniu 19.06.2018 o 12:39, J.F. pisze:
Quote:
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza Smile
dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

Autor miał wątku miał moim zdaniem na myśli filtr RC, więc podałem
jako
przykład, że pojemność nie jest potrzebna.

Tylko to jest dualne, wiec nie tak prostu sie zamienia.

Quote:
A faktycznie, to jak ktoś
wspomniał, chyba chodzi ujemną rezystancję iskry.

IMO - to ona nie ma az kohm. Wiec czemu rezystory takie duze ?

Hm, a moze jednak ma ?

J.

RoMan Mandziejewicz
Guest

Tue Jun 19, 2018 9:02 pm   



Hello J.F.,

Tuesday, June 19, 2018, 12:39:20 PM, you wrote:

[...]

Quote:
musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza Smile

Chyba, że się nasyci...

Quote:
dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...

j.w.

W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
cewki.

[...]


--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

J.F.
Guest

Tue Jun 19, 2018 10:23 pm   



Dnia Tue, 19 Jun 2018 23:02:21 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
Quote:
Hello J.F.,
Tuesday, June 19, 2018, 12:39:20 PM, you wrote:
[...]
musi być pojemność? Może być reaktancja przeciwnego znaku, czyli
indukcyjność. Każdy filtr RC ma swój odpowiednik RL.
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza :-)

Chyba, że się nasyci...

dI/dt tez ogranicza, wiec zaklocenia male ...
j.w.

Hm, dales mi do myslenia ...

a) w przypadku cewki zaplonowej chyba nie ma takiego ryzyka - tzn
biorac pod uwage, ze energia po wtornej stronie pochodzi z cewki/pola.

b) ale tu mamy do czynienia z "transferem" pradu z pierwotnej na
wtorna strone ... to chyba dI/dt moze byc duze

c) mimo b) beda nam przeszkadzaly indukcyjnosci rozproszone, ktore w
cewce w.n. beda dosc spore.

d) ... a jesli po pierwotnej stronie bedzie tak duzy prad, ze rdzen
sie nasyci ? To i indukcyjnosci rozproszone male

e) ... czy rozproszone wlasnie wzrosly, wlasnie z powodu nasycenia
rdzenia ?

Trzeba sprawdzic ... tylko jak - obciazenie opornikiem po wtorrnej
stronie bedzie dobre ?

Quote:
W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
cewki.

Calkiem spora zreszta ... a jednak daja dodatkowe.

Jak na zlosc to chyba nie mam zadnej cewki, same diesle :-(


J.

HF5BS
Guest

Wed Jun 20, 2018 3:04 am   



Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl.invalid> napisał w
wiadomości news:6789835803$20180619230222@squadack.com...
Quote:
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza :-)

Chyba, że się nasyci...

A to nie robi się jakiejś małej szczelinki, na tyle małej, żeby zanadto nie
zmalał strumień magnetyczny?

Quote:
W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja uzwojenia
cewki.

Nie wiem, czy to prawda, że cewki do zapłonów elektronicznych mają mniejsze
oporności po stronie pierwotnej i włączenie takiej cewki w miejsce
tradycyjnej, mogło by przeciążyć, albo nawet zrobić qq, obwodowi
(przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza, gdy się
przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika? Pytam o tę cewkę, bo
"zadzwonili w którymś kościele", a ja nie wiem, w jakim, a jakoś mi umknęło
to rozkminić, korzystam więc z okazji i obecności mądrzejszego od siebie
kolegi...

--
Łapy, łapy, cztery łapy,
A na łapach pies kudłaty.
Kto dogoni psa? Kto dogoni psa?
Może ty? Może ty? Może jednak ja...?

jacek
Guest

Wed Jun 20, 2018 6:18 am   





J.F.
Guest

Wed Jun 20, 2018 11:05 am   



Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:pgcg7m$l2t$1@node2.news.atman.pl...
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <roman@pik-net.pl.invalid> napisał w
Quote:
Indukcyjnosci nie trzeba ograniczac pradu opornikiem, bo ona sama
sobie ogranicza :-)

Chyba, że się nasyci...

A to nie robi się jakiejś małej szczelinki, na tyle małej, żeby
zanadto nie zmalał strumień magnetyczny?

Powinna byc - przeciez to fly-back.
Niekoniecznie uchroni przed nasyceniem.

No i jak sobie przypomne te stare cylindryczne cewki - tam szczeliny
na pewno byly.
Tylko juz od dawna takich cewek sie nie uzywa.

Potem byly na rdzeniach z blach skladanych.

Quote:
W przypadku cewki zapłonowej ograniczeniem jest rezystancja
uzwojenia
cewki.

Nie wiem, czy to prawda, że cewki do zapłonów elektronicznych mają
mniejsze oporności po stronie pierwotnej i włączenie takiej cewki w
miejsce tradycyjnej, mogło by przeciążyć, albo nawet zrobić qq,
obwodowi (przerywacz, przewody, itd.), jak i samej cewce, zwłaszcza,
gdy się przekręci kluczyk, ale jeszcze nie odpali silnika?

Potrafi, to kiedys widzialem - dziecko sobie zaplon wlaczylo, zeby
radia posluchac, az dym poszedl z cewki.
Maluch to byl ... tam chyba byl przewidzany w zasilaniu kabel oporowy,
mozliwe ze wlasciciel go zastapil zwyklym.

Elektroniczny o tyle lepszy, ze chyba nie wlaczy pradu na stałe, byc
moze ma tez kontrole pradu.

Tak czy inaczej - to nas raczej nie dotyczy, natomiast wtorne ma duzo
zwojow, to juz opor jest spory.

Hm, chyba, ze w tych nowoczesnych cewkach, to wcale nie tak duzo ...

J.

J.F.
Guest

Wed Jun 20, 2018 12:03 pm   





Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak rezystor przeciwzakłóceniowy w fajce zapłonowej wpływa na zakłócenia elektromagnetyczne?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki. Informacja o ciasteczkach