Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next
Frez
Guest
Mon Feb 03, 2014 9:31 pm
W dniu 2014-02-02 10:04, PiteR pisze:
Quote:
w osobowym a tu czeba szybko jechać. Kierownik-dresiarz wyciąga Nokię i
woła spycharko-ładowarkę z placu budowy.
Operator ładowarki (granatem od pługa oderwany) zapodaje kable od
spawarki 50mm2. Wydajność prądowa maszyny bliska nieskończoności,
napięcie 14.4v stoi jak skała. Osobowy odpala po 20 sek.
no i teraz właśnie pytanie: jakie zjawiska zachodzą w akumulatorze
osobówki w osi czasu? :)
14,4V ?
przecież te budowlane mastodonty, począwszy już od zwykłego Stara ( jak
ktoś pamięta) jadą na 24V...
J.F
Guest
Mon Feb 03, 2014 10:20 pm
Użytkownik napisał w wiadomości grup
W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F.
napisał:
Quote:
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do
0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
duży prąd?
widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
J.
Guest
Mon Feb 03, 2014 10:46 pm
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 21:12:30 UTC+1 użytkownik kk napisał:
Quote:
To jak wytłumaczys zten fenomen,
że rozładowany akumulator ładowany napięciem znamionowym pobiera większy
prąd niż wtedy gdy jest naładowany ?
SEM bez zmian, RW maleje więc prąd powienien ... rosnać w miarę ładowania
?
Według Ciebie powinie rosnąć a z prawa Ohma wynika że będzie spadał. Teraz moje pytanie. dlaczego prąd ładowania spada?
yabba
Guest
Mon Feb 03, 2014 11:58 pm
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@googlegroups.com...
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
Quote:
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegroups.com...
W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro
ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął duży prąd?
Dużą czyli ile?
Ładowałem chyba z 3 lub 4 akumulatory wyładowane do 0 i zawsze na początku
zachowywały się prawie jak zwarcie i ciągnęły duży prąd.
Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
akumulator to SEM + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję
wewnętrzną. SEM jest stałe w dużym zakresie w sprawnym
akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień rozładowania.
Zmienia się jedynie Rw. Im bardziej rozładowany akumulator tym Rw większe.
Jak całkowicie rozładowany to SEM ma dalej w
okolicach 2V ale tak duże Rw że jak podłączyć żarówkę od małej latarki to
całe SEM odłoży się na Rw i na zaciskach akumulatora napięcie spadnie do
bliskiego zeru. Przy skrajnym rozładowaniu podlączenie
miernika o Rwmiernika =1Mom powoduje spadek napiecia na zaciskach do
zera.działa w obie strony. Przy rozładowaniu nie pozwala pociągnąć zbyt
dużego prądu ( bateria AAA jak by miała Rw=0 to przy
zwarciu dała by prąd nieskończenie wielki, krotko ale by dala). Przy
ładowaniu nie pozwala na ładowanie prądem większym niż (Uład-Uaku)/Rw.
Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę. To > jak
całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej liczonej w
giga omach może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?
Tego stałego SEM w funkcji rozładowania nie byłbym taki pewny. Mogę się
mylić, ale coś mi się kołacze, że SEM spada mocno po przekroczeniu
dopuszczalnego poziomu rozładowania. Rw zaś zmienia się z okolic 0,1-0,3
omów na 1-2 omy.
Zresztą doświadczenia potwierdzają tę teorię.
--
Pozdrawiam,
yabba
Guest
Tue Feb 04, 2014 2:09 am
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 23:58:01 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
Quote:
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@googlegroups.com...
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegroups.com...
W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro
ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął duży prąd?
Dużą czyli ile?
Ładowałem chyba z 3 lub 4 akumulatory wyładowane do 0 i zawsze na początku
zachowywały się prawie jak zwarcie i ciągnęły duży prąd.
Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
akumulator to SEM + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję
wewnętrzną. SEM jest stałe w dużym zakresie w sprawnym
akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień rozładowania.
Zmienia się jedynie Rw. Im bardziej rozładowany akumulator tym Rw większe.
Jak całkowicie rozładowany to SEM ma dalej w
okolicach 2V ale tak duże Rw że jak podłączyć żarówkę od małej latarki to
całe SEM odłoży się na Rw i na zaciskach akumulatora napięcie spadnie do
bliskiego zeru. Przy skrajnym rozładowaniu podlączenie
miernika o Rwmiernika =1Mom powoduje spadek napiecia na zaciskach do
zera.działa w obie strony. Przy rozładowaniu nie pozwala pociągnąć zbyt
dużego prądu ( bateria AAA jak by miała Rw=0 to przy
zwarciu dała by prąd nieskończenie wielki, krotko ale by dala). Przy
ładowaniu nie pozwala na ładowanie prądem większym niż (Uład-Uaku)/Rw.
Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę. To > jak
całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej liczonej w
giga omach może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?
Tego stałego SEM w funkcji rozładowania nie byłbym taki pewny. Mogę się
mylić, ale coś mi się kołacze, że SEM spada mocno po przekroczeniu
dopuszczalnego poziomu rozładowania. Rw zaś zmienia się z okolic 0,1-0,3
omów na 1-2 omy.
Zresztą doświadczenia potwierdzają tę teorię.
--
Pozdrawiam,
yabba
Zadanie.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o SEM 12V jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z poprzedniego zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na zaciskach spadnie do 9V.
A.L.
Guest
Tue Feb 04, 2014 6:47 am
On Mon, 3 Feb 2014 16:09:02 -0800 (PST), kogutek444@gmail.com wrote:
Quote:
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o SEM 12V jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z poprzedniego zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na zaciskach spadnie do 9V.
taki sam czy TEN SAM?
A.L.
P.S> Wylazles mi z KF
yabba
Guest
Tue Feb 04, 2014 11:09 am
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:503deb5f-2edc-49f3-9559-2368f8454382@googlegroups.com...
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 23:58:01 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
Quote:
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@googlegroups.com...
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba
napisał:
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegroups.com...
W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro
ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął duży prąd?
Dużą czyli ile?
Ładowałem chyba z 3 lub 4 akumulatory wyładowane do 0 i zawsze na
początku
zachowywały się prawie jak zwarcie i ciągnęły duży prąd.
Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
akumulator to SEM + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję
wewnętrzną. SEM jest stałe w dużym zakresie w sprawnym
akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień rozładowania.
Zmienia się jedynie Rw. Im bardziej rozładowany akumulator tym Rw
większe.
Jak całkowicie rozładowany to SEM ma dalej w
okolicach 2V ale tak duże Rw że jak podłączyć żarówkę od małej latarki
to
całe SEM odłoży się na Rw i na zaciskach akumulatora napięcie spadnie do
bliskiego zeru. Przy skrajnym rozładowaniu podlączenie
miernika o Rwmiernika =1Mom powoduje spadek napiecia na zaciskach do
zera.działa w obie strony. Przy rozładowaniu nie pozwala pociągnąć zbyt
dużego prądu ( bateria AAA jak by miała Rw=0 to przy
zwarciu dała by prąd nieskończenie wielki, krotko ale by dala). Przy
ładowaniu nie pozwala na ładowanie prądem większym niż (Uład-Uaku)/Rw.
Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę. To > jak
całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej liczonej w
giga omach może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?
Tego stałego SEM w funkcji rozładowania nie byłbym taki pewny. Mogę się
mylić, ale coś mi się kołacze, że SEM spada mocno po przekroczeniu
dopuszczalnego poziomu rozładowania. Rw zaś zmienia się z okolic 0,1-0,3
omów na 1-2 omy.
Zresztą doświadczenia potwierdzają tę teorię.
--
Pozdrawiam,
yabba
Zadanie.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o
SEM 12V jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW
napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z
poprzedniego zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na
zaciskach spadnie do 9V.
W pierwszym przypadku 0,018 oma, w drugim 7,2 oma.
Czy akumulatory były naładowane do pełna?
Dlaczego zakładasz, że SEM jest stałe? Moim zdaniem SEM zależy od stopnia
naładowania.
--
Pozdrawiam,
yabba
yabba
Guest
Tue Feb 04, 2014 11:19 am
Użytkownik "Frez" <fekaliusz@gmail.com> napisał w wiadomości
news:lcoua9$nou$1@news.dialog.net.pl...
Quote:
W dniu 2014-02-02 10:04, PiteR pisze:
w osobowym a tu czeba szybko jechać. Kierownik-dresiarz wyciąga Nokię i
woła spycharko-ładowarkę z placu budowy.
Operator ładowarki (granatem od pługa oderwany) zapodaje kable od
spawarki 50mm2. Wydajność prądowa maszyny bliska nieskończoności,
napięcie 14.4v stoi jak skała. Osobowy odpala po 20 sek.
no i teraz właśnie pytanie: jakie zjawiska zachodzą w akumulatorze
osobówki w osi czasu? :)
14,4V ?
przecież te budowlane mastodonty, począwszy już od zwykłego Stara ( jak
ktoś pamięta) jadą na 24V...
Ale mają zwykle dwa akumulatory podłączone szeregowo. Jak pożyczał prąd, to
podpiął się pod jeden akumulator, a nie oba.
--
Pozdrawiam,
yabba
JarosĹaw SokoĹowski
Guest
Tue Feb 04, 2014 2:28 pm
Pan J.F napisał:
Quote:
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
duży prąd?
widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego. Różnice w ich
składzie chemicznym pojawiają się dopiero przy pierwszym ładowaniu.
Na początku nie jest nawet określone, która jest dodatnia, która ujemna.
To, że w realnym akumulatorze elektrody mają inną budowę, to szczegół,
bo w pierwowzorze były to po prostu dwie blachy ołowiane. No i owszem,
SEM ma toto zerowy, a prądy przy formowaniu elektrod mogą popłynąć spore.
Coś takiego, czyli wannę elektrolityczną z dwiema elektrodami z tego
samego metalu, drobiasty gdzie indziej zdaje się proponował włączyć
w obwód prądu, jak amperomierz. Więc owszm, śniło mu się, ale w czasie
gdy akurat kimał na sąsieniej grzędzie.
Jarek
--
Leci ptaszek leci
Skrzydła ma z ołowiu
W jednej ręce trzyma
Nożyce do drobiu
RoMan Mandziejewicz
Guest
Tue Feb 04, 2014 3:02 pm
Hello Jarosław,
Tuesday, February 4, 2014, 2:28:15 PM, you wrote:
Quote:
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
duży prąd?
widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego.
Takich się nie robi już od bardzo dawna. Od bardzo dawna akumulatory
mają jedną elektrodę z Pb a drugą z PbO2 już na etapie produkcji.
Quote:
Różnice w ich składzie chemicznym pojawiają się dopiero przy
pierwszym ładowaniu.
Nie w rzeczywistej produkcji.
[...]
Quote:
bo w pierwowzorze były to po prostu dwie blachy ołowiane.
Ale tego nawet najstarsze indyki nie pamiętają. To było 155 lat temu.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona:
http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
Dariusz K. Ładziak
Guest
Tue Feb 04, 2014 4:24 pm
Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
Quote:
Hello Jarosław,
Tuesday, February 4, 2014, 2:28:15 PM, you wrote:
Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
przestal wywalac.
Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
duży prąd?
widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego.
Takich się nie robi już od bardzo dawna. Od bardzo dawna akumulatory
mają jedną elektrodę z Pb a drugą z PbO2 już na etapie produkcji.
Ale w zajechanym na maksa na obu jest głównie siarczan z domieszką
siarczku ołowiu - specjalnie się już nie różnią. A powierzchnia ołowiu w
kwasie pozostaje...
W zdychającym akumulatorze najdłużej utrzymuje się SEM w stanie pełnego
naładowania, najbardziej zdycha pojemność, opór wewnętrzny rośnie
znacznie wolniej.
--
Darek
JarosĹaw SokoĹowski
Guest
Tue Feb 04, 2014 5:21 pm
Pan Dariusz K. Ładziak napisał:
Quote:
W zdychającym akumulatorze najdłużej utrzymuje się SEM w stanie pełnego
naładowania, najbardziej zdycha pojemność, opór wewnętrzny rośnie
znacznie wolniej.
We współczesnych akumulatorach opór wewnętrzny potrafi wzrosnąć skokowo
do nieskończoności. Miałem kiedyś taki, co zawsze kręcił żwawo, nawet na
tęgim mrozie. A było to w samochodzie, który zawsze zapalał przy pierwszym
zakręceniu. Nawet nie byłem świadom tego, że mu spadła pojemność, aż nie
zostwaiłem samochodu na dwa dni -- nie zakręcił wcale. Dał się rzecz jasna
przy swojej pojemności naładować w pół godziny -- z początku biorąc jakiś
potworny prąd, że aż prawie wskazówkę amperomierza wyrwało, ale szybko
prąd ładowania spadł do wartości minimalnych. No i dalej świetnie działał
przy codziennych jazdach. Zdechł tak, że ciepły silnik w kilka minut po
zgaszeniu już nie odpalił. Pyknęło i napięcie spadło do zera. Ołów tam
jest tak zoptymalizowany w swoim kształcie, że zużyte elektrody mogą się
po prostu urwać. I to się właśnie zdarzyło.
--
Jarek
kk
Guest
Tue Feb 04, 2014 5:25 pm
Użytkownik <kogutek444@gmail.com> napisał w wiadomości
news:b7f3faa5-6614-4e68-b825-aa15f06c2928@googlegroups.com...
Quote:
Według Ciebie powinie rosnąć a z prawa Ohma wynika że będzie spadał.
Taaa ?
Ładujemy napięciem większym od SEM.
Różnica napięć jest stała i odkłada się na RW - która w miarę ładowania
maleje.
Co na to prawo Ohma ?
Gdzie jest haczyk ?
PS.
Akulumator rozałdowany do ZERA - jak sama nazwa wskazuje, ma SEM = 0 V.
Marek
Guest
Tue Feb 04, 2014 5:38 pm
On Tue, 4 Feb 2014 11:09:25 +0100, "yabba"
<g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
Quote:
W pierwszym przypadku 0,018 oma, w drugim 7,2 oma.
Ohmów! 1 Ohm, 7 Ohmów (Amperów, Woltów itp.) za moich czasów na
kolokwium była jedna ocena niżej za użycie l.p. dla wartości >1
--
Marek
Grzegorz Kurczyk
Guest
Tue Feb 04, 2014 5:58 pm
W dniu 04.02.2014 17:26, kogutek444@gmail.com pisze:
Quote:
yabba
Sam widzisz jak się można pomylić. Pomyliłeś się w szacunkach prawie 10 razy. SEM jest stałe i wynika tylko z jakiś szeregów elektrochemicznych.
I musiałeś zacytować kilka stron aby na szarym końcu dopisać jedno
zdanie :-/ A te szeregi elektochemiczne to na czym polegają ? I jakim
cudem w akumulatorze, który ma obie elektrody z ołowiu, pojawia się owo
magiczne SEM ???
Mimo wszystko pozdrawiam
Grzegorz
Goto page Previous 1, 2, 3, 4, 5, 6 Next