Goto page 1, 2, 3, 4, 5 Next
Pszemol
Guest
Thu Mar 22, 2007 4:44 am
Czy ktoś wie może jak działa regulacja temperatury
w automatycznych samochodowych klimatyzatorach?
W standardowej, "ręcznej" klimie po prostu kompresor
pracuje a my ustawiamy mieszanie powietrza chłodzonego
z powietrzem grzanym grzejnikiem aby ustalić temperaturę.
Ale w automatycznej klimie to może być zrobione inaczej:
kompresor może być sterowany jakoś aby zmienić jego
wydajność lub conajmniej włączać/wyłączać go okresowo.
A może po prostu nagrzewnica ma zawór sterowany przez
automatykę i symulujący kierowcę kręcącego pokrętłem ?
PAndy
Guest
Thu Mar 22, 2007 10:00 am
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message
news:etscfu.6u0.1@poczta.onet.pl...
u mnie jest po prostu czujnik temperatury na srodku deski przy
manipulatorach temperatury i dodatkowo czujnik poziomu naslonecznienia
przy slupku od strony kierowcy.
Czujnik jest chyba jeden a klimatronic dwustrefowy wiec nie wiem jak
odbywa sie pomiar a jeszcze nie chcialo mi sie przy tym grzebac...
zkruk [Lodz]
Guest
Thu Mar 22, 2007 10:03 am
Pszemol wrote:
Quote:
Ale w automatycznej klimie to może być zrobione inaczej:
kompresor może być sterowany jakoś aby zmienić jego
wydajność lub conajmniej włączać/wyłączać go okresowo.
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi
Marek Lewandowski
Guest
Thu Mar 22, 2007 10:22 am
On Mar 22, 10:03 am, "zkruk [Lodz]" <z...@SPAMpoczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Pszemol wrote:
Ale w automatycznej klimie to może być zrobione inaczej:
kompresor może być sterowany jakoś aby zmienić jego
wydajność lub conajmniej włączać/wyłączać go okresowo.
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
we wszystkich samochodach to sprężarka wyłącza się, gdy ciśnienie na
skraplaczu przekroczy próg jakiśtam, czytaj, jak pompa ciągnie
szybciej, niż parownik paruje, to automat robi przerwy. Tempo pracy
parownika zależy od temperatury zewnętrznej i szybkości przepływu
powietrza, tempo przepływu zależy od ustawienia wentylatora i od
położenia przepustnicy mieszacza. W efekcie mamy dwie naturalne pętle
sprzężenia i zasadniczo mimo prostoty rozwiązania nie za dużo można
chyba zyskać ograniczając obieg chłodziwa (przy wyższej temperaturze
parownika sprawność systemu będzie chyba gorsza...)
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
kuba (aka cita)
Guest
Thu Mar 22, 2007 10:45 am
Pszemol wrote:
Quote:
A może po prostu nagrzewnica ma zawór sterowany przez
automatykę i symulujący kierowcę kręcącego pokrętłem ?
dokładnie tak.
Kompresor chodzi cały czas, wydajność ma stałą.
Automatyka otwiera dopływ ciepłego powietrza i miesza je z zimnym. Dokladnie
tak samo mozesz zrobic w manualnej skrzyni (bo nie wiem dlaczego, ale ludzie
jakoś nie potrafią wpaść na to, ze mając manuala, zeby nie marznąć na
przemian z przegrzewaniem sie, mozna włączyć klime i dodać troche ciepłego
powietrza ... swoją łapką. Automagiczna klima robi to w sposób mechaniczny.)
--
pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.z.pl gg:tu był numer GG
Mam kotka i nie zawaham sie go użyć !
zkruk [Lodz]
Guest
Thu Mar 22, 2007 11:08 am
Marek Lewandowski wrote:
Quote:
we wszystkich samochodach to sprężarka wyłącza się, gdy ciśnienie na
skraplaczu przekroczy próg jakiśtam, czytaj, jak pompa ciągnie
szybciej, niż parownik paruje, to automat robi przerwy. Tempo pracy
parownika zależy od temperatury zewnętrznej i szybkości przepływu
powietrza, tempo przepływu zależy od ustawienia wentylatora i od
położenia przepustnicy mieszacza. W efekcie mamy dwie naturalne pętle
sprzężenia i zasadniczo mimo prostoty rozwiązania nie za dużo można
chyba zyskać ograniczając obieg chłodziwa (przy wyższej temperaturze
parownika sprawność systemu będzie chyba gorsza...)
zapewne jest tak jak wlansie piszesz...
ale ostatnio czytalem o sprezarkach do zastosowan dom/biuro, ktore moga
chodzic caly czas spowalniajac swoje obroty i dostosowujac do potrzeb...
ale wlasnie to bylo sporo drozsze... i rzekomo oszczedniejsze...
--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi
Marek Lewandowski
Guest
Thu Mar 22, 2007 11:49 am
On Mar 22, 11:08 am, "zkruk [Lodz]" <z...@SPAMpoczta.onet.pl>
Quote:
ale ostatnio czytalem o sprezarkach do zastosowan dom/biuro, ktore moga
chodzic caly czas spowalniajac swoje obroty i dostosowujac do potrzeb...
ale wlasnie to bylo sporo drozsze... i rzekomo oszczedniejsze...
to może być, ale nie zapominaj, że w samochodzie sprężarka zasuwa
napędzana z wału silnika, więc obroty to ma takie, jak akurat
przepustnica stoi, więc albo skombinujesz skrzynię biegów dla
kompresora

albo zostaje to, co jest - załącz/wyłącz.
Regulacja obrotów przez np. sprzęgło cierne nie wydaje mi się
korzystna ;)
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
J.F.
Guest
Thu Mar 22, 2007 12:02 pm
On Thu, 22 Mar 2007 10:03:40 +0100, zkruk [Lodz] wrote:
Quote:
Pszemol wrote:
Ale w automatycznej klimie to może być zrobione inaczej:
kompresor może być sterowany jakoś aby zmienić jego
wydajność lub conajmniej włączać/wyłączać go okresowo.
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
drozsze .. ale ile wytrzyma sprzeglo co chwile zalaczane ?
Za serwis co prawda zaplaci posiadacz, ale jak za duzo to wiecej
takiego auta nie kupi :-)
chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"
Jeszcze sie zastanawiam nad innym miejscem regulacji - skroplic
wieksza ilosc czynnika, wylaczyc sprezarke, i regulowac w jakim tempie
wpuszczac plyn do parownika.
Hm .. no wlasnie .. zmienna wydajnosc pompy cos da ? bo tu chyba
od tej kapilary przepuszczajacej plyn najwiecej zalezy, bedzie za mala
wydajnosc to sie nie zdazy skroplic ..
J.
Marek Lewandowski
Guest
Thu Mar 22, 2007 12:19 pm
On Mar 22, 12:02 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
drozsze .. ale ile wytrzyma sprzeglo co chwile zalaczane ?
w moim 10-letnim samochodzie chodzi...
Quote:
chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"
zależy od warunków otoczenia - nie częściej niż kilknaście sekund.
Quote:
Jeszcze sie zastanawiam nad innym miejscem regulacji - skroplic
wieksza ilosc czynnika, wylaczyc sprezarke,
przecież to właśnie się robi...
Quote:
i regulowac w jakim tempie
wpuszczac plyn do parownika.
po co, sam się reguluje, jak nie paruje czynnik, bo jest za zimno, to
nie ubywa skroplonego, bo nie ma dokąd...
Quote:
Hm .. no wlasnie .. zmienna wydajnosc pompy cos da ?
a jak chcesz tę zmienną wydajność realizować? (dławienie to nie
zmienna wydajność, przynajmniej nie w tym sensie, o który chodzi)
--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery:
http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog:
http://lockaphoto.stufftoread.com
Blyskacz
Guest
Thu Mar 22, 2007 12:29 pm
Marek Lewandowski napisał(a):
Quote:
a jak chcesz tę zmienną wydajność realizować? (dławienie to nie
zmienna wydajność, przynajmniej nie w tym sensie, o który chodzi)
moze tak jak w hydraulicznych pompach tloczkowych wykorzystywanych do
napedow hydrostatycznych ? do tego jakis elektryczny nastawnik i po
sprawie
...ale ja tylko tak sobie... o kllimatyzacji mam pojecie mizerne - wiem
jak wlaczyc i wiem, ze najlepiej nie dotykac poki dziala ;-)
pozdrawiam Blyskacz
--
....samochody dziela sie na VOLVO i pozostale...
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG
Pszemol
Guest
Thu Mar 22, 2007 1:13 pm
"PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> wrote in message news:ettghs$huc$1@news.onet.pl...
Quote:
u mnie jest po prostu czujnik temperatury na srodku deski przy manipulatorach temperatury i dodatkowo czujnik poziomu
naslonecznienia przy slupku od strony kierowcy.
Czujnik jest chyba jeden a klimatronic dwustrefowy wiec nie wiem jak odbywa sie pomiar a jeszcze nie chcialo mi sie przy tym
grzebac...
No dobrze, ale ja nie pytałem o pomiar temperatury
tylko o sposób regulacji wydajności ochładzania
Pszemol
Guest
Thu Mar 22, 2007 1:26 pm
"kuba (aka cita)" <idiota@z.pl> wrote in message news:ettj84$qq7$1@news.onet.pl...
Quote:
Pszemol wrote:
A może po prostu nagrzewnica ma zawór sterowany przez
automatykę i symulujący kierowcę kręcącego pokrętłem ? :-)
dokładnie tak.
Kompresor chodzi cały czas, wydajność ma stałą.
Automatyka otwiera dopływ ciepłego powietrza i miesza je z zimnym. Dokladnie tak samo mozesz zrobic w manualnej skrzyni (bo nie
wiem dlaczego, ale ludzie jakoś nie potrafią wpaść na to, ze mając manuala, zeby nie marznąć na przemian z przegrzewaniem sie,
mozna włączyć klime i dodać troche ciepłego powietrza ... swoją łapką. Automagiczna klima robi to w sposób mechaniczny.)
Ludzie, to znaczy conajmniej ja

dawno już na to wpadli...
I nawet w zimie, gdy pogoda sprzyja zaparowaniu szyb,
dawałem grzanie na maksa + klima dla osuszenia powietrza.
Ale zastanawiałem się czy automatyka właśnie tak działa
bo wydaje się to nieefektywny sposób ponierać z silnika
jednakową ilość energii aby chłodzić tylko po to aby to
samo powietrze potem ogrzać... Ale może właśnie w tym wic
jest cały aby powietrze najpierw schłodzić i osuszyć a potem
dopiero ogrzać do właściwej temperatury i suche podać na
wylot systemu wentylacji...
Po zastanowieniu się teraz wiem, że kompresora nie
można wyłączyć, bo od razu powietrze zrobiłoby się
takie niemiło mokre... Tu w Chicago wilgotność rzędu
70-80% jest na porzadku dziennym

Ale już np.
w Colorado czy Arizonie powietrze jest suche, np. 10-20%.
Dlatego pytam się Was bo pewnie jeździcie lepszymi autkami
z klimą automatyczną a jako spece-szperacze pewnie sobie
już wyszperaliście jak to właściwie działa

)
Pszemol
Guest
Thu Mar 22, 2007 1:28 pm
"Robgold" <robgold NO SPAM@interia.pl> wrote in message news:ettkb3$n2e$1@atlantis.news.tpi.pl...
Quote:
W automacie lub polautomacie kompresor pracuej caly czas.
Czym się różni klima automatyczna od "półautomatycznej"?
Quote:
Przy sprezarce jest zawor ktory reguluje przeplyw czynnika
chlodzacego dzieki temu uzyskuje sie odpowiedni stopien
chlodzenia. Dodatkowo silownik odpowiednio miesza cieple
i zimne powietrze.
OK, czyli są dwie zmienne do regulacji - to brzmi lepiej.
Quote:
Kompresor w takim systemie jest zupelnie inny, nie ma
charakterystycznego sprzegla elektromagentycznego.
Tak przynajmniej funkcjonuje to w autach marki VW
i pochodnych (np Skodzie)
Kompresor bez sprzęgła? A to ci dopiero... Jak to działa?
J.F.
Guest
Thu Mar 22, 2007 2:01 pm
On 22 Mar 2007 04:19:01 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Mar 22, 12:02 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
drozsze .. ale ile wytrzyma sprzeglo co chwile zalaczane ?
w moim 10-letnim samochodzie chodzi...
chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"
zależy od warunków otoczenia - nie częściej niż kilknaście sekund.
Tylko ze 100kkm to jakies 2000h pracy silnika, 500 tys wlaczen ..
Wydaje mi sie to dosc ambitne jak na sprzeglo .. no chyba ze odliczyc
sporo w krajach gdzie letnie upaly krotsze sa :-)
Quote:
Jeszcze sie zastanawiam nad innym miejscem regulacji - skroplic
wieksza ilosc czynnika, wylaczyc sprezarke,
przecież to właśnie się robi...
Jestes pewien ? A nie jest tak ze tego zapasu starcza mniej, a reszte
zalatwia bezwladnosc cieplna ?
Quote:
i regulowac w jakim tempie wpuszczac plyn do parownika.
po co, sam się reguluje, jak nie paruje czynnik, bo jest za zimno, to
nie ubywa skroplonego, bo nie ma dokąd...
Tego nie bardzo rozumiem .. patrz nizej.
Quote:
Hm .. no wlasnie .. zmienna wydajnosc pompy cos da ?
a jak chcesz tę zmienną wydajność realizować?
Jest pare znanych metod, a zastanowilbym sie nawet nad prosta
dwubiegowa - czy to przez sterowana przekladnie planetarna,
czy to przez odciecie ktorejs z sekcji.
Przy odpowiednim biegu zawsze przelaczanie bedzie wolniejsze ..
Quote:
(dławienie to nie zmienna wydajność, przynajmniej nie w tym sensie, o który chodzi)
Tylko ja o czyms innym - wydajnosc cieplna klimy zalezy od ilosci
plynu dostarczonego do parownika. Powinna byc dlawnica/kapilarka
miedzy skraplaczem a parownikiem, zapewniajaca powolny przeplyw przy
potrzebnej roznicy cisnien.
No to zeby regulowac moc klimy wypadaloby regulowac przeplyw przez ten
element. Zalezy to od roznicy cisnien, ale czy wystarczajaco ?
Uzyteczny zakres cisnien tez jest chyba dosc waski.
A jak wydajnosc bedzie za mala, to po prostu caly plyn przeleci przez
kapilarke, a potem bedzie gaz przelatywal ..
W sumie mi wychodzi ze faktycznie najsensowniej PWM i niech klient
placi za sprzeglo
No chyba ze kilka osobnych sekcji pompa-skraplacz-kapilara i
osiaganych kilka stopni pracy.
J.
PAndy
Guest
Thu Mar 22, 2007 2:14 pm
"Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> wrote in message
news:ettaae.6vg.1@poczta.onet.pl...
Quote:
"PAndy" <pandrw_cutthis_@poczta.onet.pl> wrote in message
news:ettghs$huc$1@news.onet.pl...
u mnie jest po prostu czujnik temperatury na srodku deski przy
manipulatorach temperatury i dodatkowo czujnik poziomu
naslonecznienia przy slupku od strony kierowcy.
Czujnik jest chyba jeden a klimatronic dwustrefowy wiec nie wiem jak
odbywa sie pomiar a jeszcze nie chcialo mi sie przy tym grzebac...
No dobrze, ale ja nie pytałem o pomiar temperatury
tylko o sposób regulacji wydajności ochładzania
IMO pomiar temperatury odroznia klimatronic od manuala - tak zrozumialem
twoja wypowiedz, a co do regulacji - pwnie wystarczy zawor dwustawny -
ciecz chlodzaca krazy w obiegu zamknietym, moze trafiac do
wymiennika/parownika albo nie - przelaczajac zawor mozemy decydowac o
tym kiedy chlodzimy - teraz pozostaje tylko zmieszac tak ochlodzone
powietrze z powietrzem otoczenia lub przy zamknietej cyrkulacji
schladzac powietrze wewnatrz samochodu...
Goto page 1, 2, 3, 4, 5 Next