RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak działa automatyczna klimatyzacja w samochodach? Sterowanie kompresorem i więcej!

Klima z regulacją temperatury

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak działa automatyczna klimatyzacja w samochodach? Sterowanie kompresorem i więcej!

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

zkruk [Lodz]
Guest

Thu Mar 22, 2007 2:32 pm   



Marek Lewandowski wrote:

Quote:
to może być, ale nie zapominaj, że w samochodzie sprężarka zasuwa
napędzana z wału silnika, więc obroty to ma takie, jak akurat
przepustnica stoi, więc albo skombinujesz skrzynię biegów dla
kompresora Smile albo zostaje to, co jest - załącz/wyłącz.
Regulacja obrotów przez np. sprzęgło cierne nie wydaje mi się
korzystna Wink

albo bezposrednio elektryka ....

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

kuba (aka cita)
Guest

Thu Mar 22, 2007 2:32 pm   



Pszemol wrote:

Quote:

Dlatego pytam się Was bo pewnie jeździcie lepszymi autkami
z klimą automatyczną a jako spece-szperacze pewnie sobie
już wyszperaliście jak to właściwie działa Smile)

ja mam akurat manuala ... Smile
Za to skrznie mam automagiczną - dla wyrównania bilansu :D


--
pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.z.pl gg:tu był numer GG
Mam kotka i nie zawaham sie go użyć !

zkruk [Lodz]
Guest

Thu Mar 22, 2007 2:36 pm   



J.F. wrote:

Quote:
drozsze .. ale ile wytrzyma sprzeglo co chwile zalaczane ?
Za serwis co prawda zaplaci posiadacz, ale jak za duzo to wiecej
takiego auta nie kupi :-)

chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"

u mnie juz 9 lat i jest ok
a ze samochod jest z wloch to pewnie klima czesciej chodzila niz w PL
poza tym - slysze jak sprezarka sie zalacza i wylacza przerwy bywaja rozne,
zalezne od zapotrzebowania


--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

Marek Lewandowski
Guest

Thu Mar 22, 2007 2:59 pm   



On Mar 22, 2:01 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"

zależy od warunków otoczenia - nie częściej niż kilknaście sekund.

Tylko ze 100kkm to jakies 2000h pracy silnika, 500 tys wlaczen ..
Wydaje mi sie to dosc ambitne jak na sprzeglo .. no chyba ze odliczyc
sporo w krajach gdzie letnie upaly krotsze sa Smile

przy dobrym upale, to sprzęgło się nie wyłącza.

Quote:
przecież to właśnie się robi...

Jestes pewien ? A nie jest tak ze tego zapasu starcza mniej, a reszte
zalatwia bezwladnosc cieplna ?

u mnie w obiegu jest baniaczek chłodziwa. A przynajmniej coś, co
wygląda na baniaczek chłodziwa (ciśnieniowy zbiornik wielkości
większej puszki aerozolu, w okolicy skraplacza).

Quote:
a jak chcesz tę zmienną wydajność realizować?

Jest pare znanych metod, a zastanowilbym sie nawet nad prosta
dwubiegowa - czy to przez sterowana przekladnie planetarna,
czy to przez odciecie ktorejs z sekcji.

jak chcesz to odcinanie, czy te biegi, zrobić, aby było to trwalsze od
prmitywnego sprzęgła?

Quote:
Tylko ja o czyms innym - wydajnosc cieplna klimy zalezy od ilosci
plynu dostarczonego do parownika. Powinna byc dlawnica/kapilarka
miedzy skraplaczem a parownikiem, zapewniajaca powolny przeplyw przy
potrzebnej roznicy cisnien.

no jest Smile
Jest najczęściej nawet regulowana dławica...

Quote:
No to zeby regulowac moc klimy wypadaloby regulowac przeplyw przez ten
element. Zalezy to od roznicy cisnien, ale czy wystarczajaco ?
Uzyteczny zakres cisnien tez jest chyba dosc waski.

są w sumie dwa systemy klimy, z regulacją na zaworze dekompresji i z
ograniczeniem przepływu chłodziwa. Oba w sumie kończą się na tym, że
lepiej lub gorzej stabilizują obieg dla utrzymiania danej minimalnej
temperatury parownika. Czyli jak ograniczysz odbiór ciepła przez
parownik, to kompresor zacznie się wyłączać, bo ciśnienie na
skraplaczu wzrośnie, bo chłodziwo nie będzie miało dokąd pójść. Przy
regulacji na zaworze przy parowniku po skraplaczu jest zasobnik na
skroplone chłodziwo...


Quote:
W sumie mi wychodzi ze faktycznie najsensowniej PWM i niech klient
placi za sprzeglo Smile

jakie pwm ? Smile tam jest regulator typu on-off, a nie pwm, tak, jak w
warsztatowych kompresorach.

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Marek Lewandowski
Guest

Thu Mar 22, 2007 3:01 pm   



On Mar 22, 2:32 pm, "zkruk [Lodz]" <z...@SPAMpoczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Marek Lewandowski wrote:
to może być, ale nie zapominaj, że w samochodzie sprężarka zasuwa
napędzana z wału silnika, więc obroty to ma takie, jak akurat
przepustnica stoi, więc albo skombinujesz skrzynię biegów dla
kompresora Smile albo zostaje to, co jest - załącz/wyłącz.
Regulacja obrotów przez np. sprzęgło cierne nie wydaje mi się
korzystna ;)

albo bezposrednio elektryka ....

co bezpośrednio elektryka?
Kompresor nie jest napędzany elektrycznie, nie ma to żadnego sensu...

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Pszemol
Guest

Thu Mar 22, 2007 3:05 pm   



"Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> wrote in message news:1174571986.325116.281630@n76g2000hsh.googlegroups.com...
Quote:
u mnie w obiegu jest baniaczek chłodziwa. A przynajmniej coś, co
wygląda na baniaczek chłodziwa (ciśnieniowy zbiornik wielkości
większej puszki aerozolu, w okolicy skraplacza).

To jest filtr/osuszacz.

Quote:
W sumie mi wychodzi ze faktycznie najsensowniej PWM i niech klient
placi za sprzeglo :-)

jakie pwm ? Smile tam jest regulator typu on-off, a nie pwm, tak, jak w
warsztatowych kompresorach.

No pwm to takie on/off tylko juz kwestia czasowek kiedy co Smile

Marek Lewandowski
Guest

Thu Mar 22, 2007 3:27 pm   



On Mar 22, 3:05 pm, "Pszemol" <Psze...@PolBox.com> wrote:
Quote:
"Marek Lewandowski" <loc...@poczta.onet.pl> wrote in messagenews:1174571986.325116.281630@n76g2000hsh.googlegroups.com...
u mnie w obiegu jest baniaczek chłodziwa. A przynajmniej coś, co
wygląda na baniaczek chłodziwa (ciśnieniowy zbiornik wielkości
większej puszki aerozolu, w okolicy skraplacza).

To jest filtr/osuszacz.

ale on jest za skraplaczem, nie przed kompresorem...
Osuszacz jest chyba w tym ,,drugim'' systemie

Quote:
jakie pwm ? Smile tam jest regulator typu on-off, a nie pwm, tak, jak w
warsztatowych kompresorach.

No pwm to takie on/off tylko juz kwestia czasowek kiedy co Smile

;P wiesz, o co chodzi...

--
Marek Lewandowski
ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl
my gallery: http://www.pbase.com/mareklew
my kind-of-a-blog: http://lockaphoto.stufftoread.com

Pete
Guest

Thu Mar 22, 2007 4:11 pm   



Użytkownik "Pszemol" wrote
Quote:
OK, czyli są dwie zmienne do regulacji - to brzmi lepiej.

Jeszcze są przynajmniej dwie:

3. Siła dmuchawy - jeśli różnica pomiędzy temp. aktualną a temp. żądaną
jest znacząca, system ustawi nadmuch na wyższe obroty. Jak temp. się już
ustabilizuje, to obroty maleją.

4. Miejsce wylotu powietrza - podczas chłodzenia, większość nawiewu jest
skierowana na górne partie system wentylacyjnego (kratki w konsoli + nawiew
na szybe). Pewnie dlatego, że sprzyja to rozprowadzaniu zimnego powietrza -
zimne powietrze jest gęstsze/cięższe i opadając miesza się z cieplejszym na
podłodze. A podczas ogrzewania, spora część nadmuchu jest kierowana na nogi
a nie na twarz pasażerów. Buchające gorące powietrze w twarz jest
nieprzyjemne. Tak przynajmniej to działało we wszystkich autach, z którymi
do tej pory miałem styczność.

Pozdr.
Pete

Pszemol
Guest

Thu Mar 22, 2007 5:16 pm   



"Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> wrote in message news:1174573647.028285.93180@o5g2000hsb.googlegroups.com...
Quote:
ale on jest za skraplaczem, nie przed kompresorem...
Osuszacz jest chyba w tym ,,drugim'' systemie

U mnie sie to nazywa "receiver/dryer" i jest wlasnie
z przodu komory silnika, tuz za skraplaczem obok chlodnicy.

Quote:
jakie pwm ? Smile tam jest regulator typu on-off, a nie pwm, tak, jak w
warsztatowych kompresorach.

No pwm to takie on/off tylko juz kwestia czasowek kiedy co :-)

;P wiesz, o co chodzi...

No ale ja wlasnie mysle, ze Twoj przedmowca mial
na mysli PWM z okresem rzedu minuty i stanem ON
przez np. 20 sekund i OFF przez pozostale 40 sekund Smile
A jak wciaz za cieplo to ON przez 30 i OFF przez 30s.
I tak dalej... PWM jak byk.

Czy musisz pisac z googli? One koduja quoted-printable
i potem sa problemy z optaszkowywaniem cytatow w Outlooku.
Moze przesiadlbys sie na gazeta.pl lub onet.pl ?

Mirek Ptak
Guest

Thu Mar 22, 2007 5:18 pm   



Dnia 2007-03-22 14:01, * J.F. * napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Quote:
wydaje mi sie, ze we wszystkich samochodach wlacza sie i wylacza...
sprezarki ktore pracuja caly czas sa po prostu drozsze
drozsze .. ale ile wytrzyma sprzeglo co chwile zalaczane ?
w moim 10-letnim samochodzie chodzi...

chyba ze to wcale nie jest takie "co chwile"
zależy od warunków otoczenia - nie częściej niż kilknaście sekund.

Tylko ze 100kkm to jakies 2000h pracy silnika, 500 tys wlaczen ..
Wydaje mi sie to dosc ambitne jak na sprzeglo .. no chyba ze odliczyc
sporo w krajach gdzie letnie upaly krotsze sa Smile

Tak zajrzałem do wątku i muszę napisać, że coś mi tu nie pasuje. Jestem
bardzo silnie przekonany, że klimatyzacja automatyczna i elektroniczna
po włączeniu powoduje działanie sprężarki przez cały czas, a temperatura
jest regulowana poprzez mieszanie schłodzonego powietrza z ciepłym - tak
między innymi wynika z instrukcji do Astry II i ze zdrowego rozsądku -
sprężarka przestaje działać po włączeniu trybu ECO w elektronicznej, lub
po wyłączeniu klimy automatycznej.
Skorygujcie, jeśli się mylę bo na razie mam ręczną :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Astra II '03 kombi 1.8, PMS & Astra Autokącik edition
President Herbert *old* on board Smile
kolczan( a t )wilgnet(kropka)gliwice(kropek)pl

J.F.
Guest

Thu Mar 22, 2007 6:32 pm   



On 22 Mar 2007 06:59:46 -0700, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
On Mar 22, 2:01 pm, J.F. <jfox_xnosp...@poczta.onet.pl> wrote:
a jak chcesz tę zmienną wydajność realizować?

Jest pare znanych metod, a zastanowilbym sie nawet nad prosta
dwubiegowa - czy to przez sterowana przekladnie planetarna,
czy to przez odciecie ktorejs z sekcji.

jak chcesz to odcinanie, czy te biegi, zrobić, aby było to trwalsze od
prmitywnego sprzęgła?

Odcinanie elektrozaworkiem, a biegi tak jak w skrzynce automatycznej -
gwarantowane ze na dlugo starczy.

Ale pomysl sie opiera na tym ze przelaczenia beda rzadsze.
Bo wstepnie sie wstrzelimy we wlasciwy zakres ..

Quote:
Tylko ja o czyms innym - wydajnosc cieplna klimy zalezy od ilosci
plynu dostarczonego do parownika. Powinna byc dlawnica/kapilarka
miedzy skraplaczem a parownikiem, zapewniajaca powolny przeplyw przy
potrzebnej roznicy cisnien.

no jest Smile Jest najczęściej nawet regulowana dławica...

W "zwyklych" klimatyzacjach jest chyba nieregulowana ?

Quote:
No to zeby regulowac moc klimy wypadaloby regulowac przeplyw przez ten
element. Zalezy to od roznicy cisnien, ale czy wystarczajaco ?
Uzyteczny zakres cisnien tez jest chyba dosc waski.

są w sumie dwa systemy klimy, z regulacją na zaworze dekompresji i z
ograniczeniem przepływu chłodziwa. Oba w sumie kończą się na tym, że
lepiej lub gorzej stabilizują obieg dla utrzymiania danej minimalnej
temperatury parownika. Czyli jak ograniczysz odbiór ciepła przez
parownik, to kompresor zacznie się wyłączać, bo ciśnienie na
skraplaczu wzrośnie, bo chłodziwo nie będzie miało dokąd pójść.

Nie bardzo tego widze - dlaczego nie mialoby gdzie pojsc ?
Parownik czeka. Chyba ze miedzy nimi jest jakis zawor bimetaliczny,
albo sprawdzajacy poziom plynu w parowniku ..

Quote:
W sumie mi wychodzi ze faktycznie najsensowniej PWM i niech klient
placi za sprzeglo :-)

jakie pwm ? Smile tam jest regulator typu on-off, a nie pwm,

Czyli PWM :-)

J.

J.F.
Guest

Thu Mar 22, 2007 7:37 pm   



On Thu, 22 Mar 2007 11:16:03 -0500, Pszemol wrote:
Quote:
"Marek Lewandowski" <locust@poczta.onet.pl> wrote in message news:1174573647.028285.93180@o5g2000hsb.googlegroups.com...
ale on jest za skraplaczem, nie przed kompresorem...
Osuszacz jest chyba w tym ,,drugim'' systemie

U mnie sie to nazywa "receiver/dryer" i jest wlasnie
z przodu komory silnika, tuz za skraplaczem obok chlodnicy.

Ja tam nie wiem, ale na chlopski zdrowy rozum to w skraplaczu
powstaje mgla, moze sie skrapla cos na sciankach przewodow ..
i gdzies na dole powinien byc jakis zbiornik w ktorym sie moze zebrac
plyn potrzebny w dalszych stopniach.

Quote:
No pwm to takie on/off tylko juz kwestia czasowek kiedy co :-)

;P wiesz, o co chodzi...

No ale ja wlasnie mysle, ze Twoj przedmowca mial
na mysli PWM z okresem rzedu minuty i stanem ON
przez np. 20 sekund i OFF przez pozostale 40 sekund Smile
A jak wciaz za cieplo to ON przez 30 i OFF przez 30s.
I tak dalej... PWM jak byk.

Jak byk :-)

J.

blackbird
Guest

Thu Mar 22, 2007 7:41 pm   



Quote:
Tak zajrzałem do wątku i muszę napisać, że coś mi tu nie pasuje. Jestem
bardzo silnie przekonany, że klimatyzacja automatyczna i elektroniczna po
włączeniu powoduje działanie sprężarki przez cały czas, a temperatura jest
regulowana poprzez mieszanie schłodzonego powietrza z ciepłym - tak między
innymi wynika z instrukcji do Astry II i ze zdrowego rozsądku - sprężarka
przestaje działać po włączeniu trybu ECO w elektronicznej, lub po
wyłączeniu klimy automatycznej.
Skorygujcie, jeśli się mylę bo na razie mam ręczną Smile

W Astrze tak wlasnie jest.

Ale juz w Fordzie Probe II, mialem 2 stopniowa manualna klime...

Tomasz Wójtowicz
Guest

Thu Mar 22, 2007 8:16 pm   



Pszemol napisał(a):
Quote:
Czy ktoś wie może jak działa regulacja temperatury
w automatycznych samochodowych klimatyzatorach?

W standardowej, "ręcznej" klimie po prostu kompresor
pracuje a my ustawiamy mieszanie powietrza chłodzonego
z powietrzem grzanym grzejnikiem aby ustalić temperaturę.

Ale w automatycznej klimie to może być zrobione inaczej:
kompresor może być sterowany jakoś aby zmienić jego
wydajność lub conajmniej włączać/wyłączać go okresowo.

A może po prostu nagrzewnica ma zawór sterowany przez
automatykę i symulujący kierowcę kręcącego pokrętłem ? Smile

Dokładnie tak jest. Rozwiązanie z włączaniem i wyłączaniem klimy nie
wchodzi w rachubę, bo zbyt szybko zajechałbyś sprzęgło. W ogóle klimę
powinno się włączać tylko na obrotach jałowych, żeby nie męczyć
sprzęgła. U mnie w samochodzie włączenie klimy przy obrotach 2000-3000
tys. powoduje powstanie odgłosu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...... to jest
poślizg sprzęgła klimy trwający 3-4 sek. Przy włączaniu na biegu jałowym
tego nie ma.

Tak naprawdę klima automatyczna różni się od manualnej tylko tym, że w
manualnej ty kręcisz zaworem ciepła, zaś w automatycznej termostat nim
kręci, a ty kręcisz termostatem. "Półautomatyczna" się różni od
automatycznej tym, że nie steruje samoczynnie wentylatorem i nie wybiera
sama kierunku nadmuchu. Dowcip mówi, że w manualnej ustawiasz sobie jak
chcesz, a w automatycznej komputer ustawia jak chce.

Ja jeżdżę na klimie cały rok, ale przy temperaturach mniejszych niż 0
st. C, klima załącza się dopiero, kiedy silnik się rozgrzeje - takie
jest zabezpieczenie termiczne.

Przy okazji, słyszałem, że w benzyniakach zaleca się wyłączenie klimy
przed rozruchem silnika - czyżby typowy rozrzusznik był aż tak słaby, że
miał kłopoty z zakręceniem kompresorem? U mnie w dieslu jest taki
rozrusznik, że mogę odpalić silnik na włączonym 1. biegu, więc mu nie
robi to różnicy, czy klima jest włączona czy nie.

Mirek Ptak
Guest

Thu Mar 22, 2007 9:07 pm   



Dnia 2007-03-22 19:44, * blackbird * napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
odpisać:
Quote:
Tak zajrzałem do wątku i muszę napisać, że coś mi tu nie pasuje. Jestem
bardzo silnie przekonany, że klimatyzacja automatyczna i elektroniczna po
włączeniu powoduje działanie sprężarki przez cały czas, a temperatura jest
regulowana poprzez mieszanie schłodzonego powietrza z ciepłym - tak między
innymi wynika z instrukcji do Astry II i ze zdrowego rozsądku - sprężarka
przestaje działać po włączeniu trybu ECO w elektronicznej, lub po
wyłączeniu klimy automatycznej.
Skorygujcie, jeśli się mylę bo na razie mam ręczną :)

W Astrze tak wlasnie jest.

Smile - niedługo sprawdzę w Vectrze
Quote:

Ale juz w Fordzie Probe II, mialem 2 stopniowa manualna klime...

2 stopniowa? - znaczy chłodzi z dwoma stopniami mocy?

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Astra II '03 kombi 1.8, PMS & Astra Autokącik edition
President Herbert *old* on board Smile
kolczan( a t )wilgnet(kropka)gliwice(kropek)pl

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak działa automatyczna klimatyzacja w samochodach? Sterowanie kompresorem i więcej!

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map