RTV forum PL | NewsGroups PL

Jak bezpiecznie obciążyć stary akumulator samochodowy prądem na ogrzewanie postojowe?

Długotrwałe obciążenie aku samochodowego - jaki max bezpiecz

NOWY TEMAT

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak bezpiecznie obciążyć stary akumulator samochodowy prądem na ogrzewanie postojowe?

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 5:45 pm   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
I ta różnica w energii jest potem (jak akumulator wystygnie) nie do
odzyskania?

Sobie przypomialem nazwisko
https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law
http://www.smartgauge.co.uk/peukert_chg.html

Spora lektura, zapisane do przeczytania.

Quote:
A w tym momencie:
-ladowanie bedzie krotsze, wiec o stracie energii nie ma mowy (ale
byla na rezystancji wewnetrznej),
-byc moze malym pradem sie uda dalej rozladowac (ale glebokie
rozladowywanie rozruchowego jest szkodliwe),
-byc moze pozostawiony w spokoju sie troche przeorganizuje, tzn ten
siarczan sie w jednym miejscu pojawi a w innym zniknie, i mozliwy do
pobrania prad bedzie rosl.

Czyli to jest odwracalne (tzn. odwraca się samo)?

Quote:
Hmm, nie wiedziałem że tak to działa.

Ostatnio coraz rzadziej - jedna z cel sie raczej zwiera, a "piec
dobrych" dziala rownie dobrze jak w 3 w traktorze Smile

Taką tandetę teraz robią... :/

Quote:
Oczywiscie, tak to dziala ... ale zarowka nie jest tak mala jak
lutownica Smile

To kwestia odprowadzania ciepła :)

Chcę przerobić tą swoją farelkę, żeby w położeniu 150W miała 300W z pełną
mocą wentylatora, a w położeniu 300W miała 300W z połową mocy wentylatora.

Czemu? Żeby położenie 150W było jako "low" (w sensie temperatury) i żeby
podnieść temperaturę przy położeniu 300W, kosztem przepływu powietrza. Do
ogrzewania rąk po odśnieżaniu jak znalazł.

Quote:
Z ciekawostek - "zarowka" LED, wielkosc mniej wiecej taka jak zwyklej
zarowki, moc znikoma 5-10W, a obudowa goraca niemal jak w zwyklej
zarowce Sad

Może jakiś rezystor mocy tam jest, bo na kondensatorze przyoszczędzili...
albo tak podłej jakości kondensator?

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 5:47 pm   



Jarosław Sokołowski <jaros@lasek.waw.pl> wrote:

Quote:
To akurat Kanada. Może przesadziłem z tym amerykańskim standardem,
bo jak guglam, to różne wynalazki wyskakują. Ale podobnie też jest
w Szwecji za kołem polarnym. Volvo ma w niektórych wykonaniach
fabryczne porządne gniazdo. Ja jestem bardziej ciepłolubny, w takie
miejsca raczej nie jeżdżę.

Polska ostatnio też była zimna... teraz jest lepiej.

No i właśnie przy takich atakach zimny zaczynam kombinować z farelkami
i przedłużaczami. To znaczy raz już wykombinowałem, a teraz stosuję co
dobre.

Ja zacząłem kombinować, ale teraz 0 stopni, to mi motywacja spadła Smile Ale
chcę to zrobić tak czy inaczej, żeby już mieć.

Termometr z rejestrowaniem już wczoraj zrobiłem, tylko czekam na mrozy,
żeby zrobić miarodajny pomiar.

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 5:55 pm   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Na tlenek węgla jestem wyczulony po tym, jak trochę się nim podtrułem.
Robiłem coś przy motorze, zapomniałem podłączyć podciśnienie do czujnika
podciśnienia i jak odpaliłem, to momentalnie włączył się alarm tlenku w
garażu, a mi już zaczęło robić się słabo... całą noc mnie potem głowa
bolała.

Dobra rzecz taki alarm jak widac.

No tak... zwykle mnie tylko denerwował, jak wył, jak się za długo stało na
odpalonym silniku (a silnik w starym moto, jeszcze gaźnikowym, musiał się
trochę nagrzać, żeby miał siłę wyjechać z garażu pod stromą górę - to
kiepskie uczucie, gdy jedziesz pod górę, dodajesz gazu, a silnik się dławi
i gaśnie). Ale wtedy mnie uratował, bo gdybym tylko poczuł się dziwnie, to
może bym nie skojarzył, że coś jest nie tak, a czucie się dziwnie + alarm
w momencie, w którym nie powinien się włączyć (normalnie przy tym motorze,
nowym i na wtrysku, nie włączał się prawie wcale, nawet jak był odpalony
przez parę minut a ja się ubierałem) jednak zapalił mi lampkę.

Quote:
Potem zastanawiałem się, co się stało i wyszło mi na to, że po prostu
mieszanka była bardzo bogata, ale czemu spadek podciśnienia w dolocie
(bo czujnik widział wtedy ciśnienie atmosferyczne) tak wpływa, już nie
wydedukowałem. Miałem na to dwie teorie, ale obie obaliłem.

Motor z wtryskiem elektronicznym ?

Tak.

Quote:
To najnormalniej w swiece - masa powietrza, ktora bedzie zassana do
cylindra zalezy wprost od cisnienia absolutnego w kolektorze.
Tzn przy wolnych obrotach, bo przy szybkich to nie zdazy.

To była jedna z teorii, ale regulator ciśnienia na listwie wtryskowej
(mechaniczny) ma podłączone podciśnienie i reguluje ciśnienie tak, żeby
różnica ciśnień wynosiła 3 bary - im większe podciśnienie, tym mniejsze
ciśnienie.

Quote:
A proporcjonalnie do masy powietrza nalezy wtrysnac ilosc benzyny.

Czujnik stwierdza 1atm absolutna, to znaczy ze przepustnica otwarta na
maksa, i nalezy duzo paliwa lac.

Z przepustnicą była druga teoria - ale tam jest czujnik położenia
przepustnicy (zresztą chyba wszędzie jest)... chyba że ten czujnik steruje
tylko wyprzedzeniem zapłonu i nie jest brany do obliczania czasów wtrysku.

Quote:
W samochodzie mialbys jeszcze sonde lambda w wydechu, ktora by
stwierdzila ze za malo tlenu w spalinach, wiec trzeba zmnieszyc dawke
paliwa.

W niektórych motorach też, ten akurat nie miał (nowsze roczniki już tak).

Quote:
Ale co by z tego razem wyszlo ... komunikat, ze uszkodzony czujnik
cisnienia i praca w trybie awaryjnym czy komunikat ze uszkodzona sonda
lambda Smile

Akurat wskazaniom tego komputera przestałem ufać po tym, jak przez
przypadek podłączyłem odwrotnie czujnik położenia wału i komputer po
dodaniu gazu zaczynał wywalać błędy cewek zapłonowych :)

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 5:57 pm   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby płynęły
setki
amper?

przy 14.4V nie poplyna setki A. Chyba ze akumulator jak z okretu
podwodnego.

A ile popłynie przy rozładowanym akumulatorze?

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 5:58 pm   



HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:

Quote:
Ale czy nie sa mozliwe jakies reakcje wydzielajace wodor i tlen, to glowy
nie dam.

Widziałem gaz w aku dającym duży prąd, więc zapewne tak. Choć było go mniej,
niż przy ładowaniu.

Co się potem dzieje z tym gazem (wodorem)? Wraca do roztworu?

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Fri Jan 13, 2017 6:02 pm   



HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:

Quote:
Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby płynęły setki
amper?

Ale po naładowaniu rozkład na tlen i wodór. W nieskończoność nie da się tak
trzymać. Zresztą, aku zaczyna gazować, zanim ładowanie dobiegnie końca.

To znaczy, że trzymanie aku przy 13.8V (non stop) też mu szkodzi? To jak
działają akumulatory w UPS-ach? One cały czas są przecież podtrzymywane.
Tak samo akumulatory w samochodach na długich trasach. Niby UPS-y mają
akumulatory do pracy cyklicznej, a nie buforowej, ale elektrochemia jest
ta sama...

--
http://www.chmurka.net/

J.F.
Guest

Fri Jan 13, 2017 7:03 pm   



Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:25Td6diadIqvqNv8%gof@news.chmurka.net...
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
Quote:
Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby
płynęły
setki amper?
przy 14.4V nie poplyna setki A. Chyba ze akumulator jak z okretu
podwodnego.
A ile popłynie przy rozładowanym akumulatorze?

Trudno zmierzyc (tzn latwo odpowiednim miernikiem), ale jesli
naladowany akumulator ma np 12.2V, a pod obciazeniem ~200A rozrusznika
spada do 10.0V,
to ile powinno poplynac, jesli do rozladowanego akumulatora o napieciu
np 11.5V podlaczamy 14.4V ?
Na moj gust tez ok 200A :-)


https://www.youtube.com/watch?v=icjvgJXsZrM
tu akumulator naladowany ... ale zobacz, jak wskazowka skoczyla na 30A
na chwile po rozruchu i podgazowaniu, gdy sie ponad 14V zrobilo.

Albo tu - w okolicach 1 minuty
https://www.youtube.com/watch?v=upisqvbKedM

Generator startuje, zapala sie lampka "charging", plynie ponad 30A, a
napiecie ... ledwo 12.8V.
NA wieksze generator/kable nie wyrabiaja.
Napiecie stopniowo rosnie, a prad spada - dojdzie do 14V.

J.

J.F.
Guest

Fri Jan 13, 2017 7:16 pm   



Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:26Td6dic5IqvqNv8%gof@news.chmurka.net...
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
Ale czy nie sa mozliwe jakies reakcje wydzielajace wodor i tlen,
to glowy
nie dam.
Widziałem gaz w aku dającym duży prąd, więc zapewne tak. Choć było
go mniej,
niż przy ładowaniu.

Co się potem dzieje z tym gazem (wodorem)? Wraca do roztworu?

W wiekszosci wypadkow wylatuje do atmosfery, a potem trzeba wody
destylowanej dolewac.

Ale w hermetycznych akumulatorach bywaja katalityczne dopalacze, ktore
zamieniaja go z powrotem na wode.

J.

J.F.
Guest

Fri Jan 13, 2017 7:25 pm   



Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:27Td6dii5IqvqNv8%gof@news.chmurka.net...
HF5BS <hf5bs@t.pl> wrote:
Quote:
Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby
płynęły setki
amper?
Ale po naładowaniu rozkład na tlen i wodór. W nieskończoność nie da
się tak
trzymać. Zresztą, aku zaczyna gazować, zanim ładowanie dobiegnie
końca.

To znaczy, że trzymanie aku przy 13.8V (non stop) też mu szkodzi?

W minimalnym stopniu.
To jest wlasnie to napiecie graniczne, przy ktorym elektroliza
wody/elektrolitu jeszcze nie zachodzi/znikoma jest.
Wiec mozna akumulator trzymac i trzymac ... ale napiecia nie podnosic.

Quote:
To jak
działają akumulatory w UPS-ach? One cały czas są przecież
podtrzymywane.
Tak samo akumulatory w samochodach na długich trasach.

Ale tak naprawde dlugie trasy to autobusy, ciezarowki ... osobowych
raczej nikt tak nie uzywa, aby przez cale dnie jezdzily.
Taksowki w NY moze ...

Quote:
Niby UPS-y mają
akumulatory do pracy cyklicznej, a nie buforowej, ale elektrochemia
jest
ta sama...

Przy 14.4V elektroliza jest jeszcze niezbyt duza, wiec woda znika
powoli.
Albo sie doleje, albo akumulator zmieni ... tak mi chodzi po glowie,
ze kwas siarkowy powinien wylapywac wilgoc z powietrza.

Akumulator w przecietnym samochodzie jest juz praktycznie bezobslugowy
.... ale napiecia nierzadko sa nizsze niz 14.4V.
A w nowszych to w ogole jest jakis specjalny system nadzoru - kto wie,
moze i one potrafia po starcie podniesc napiecie, aby akumulator sie
szybko naladowal, a potem obnizyc ponizej 14V ..

J.

HF5BS
Guest

Fri Jan 13, 2017 9:18 pm   



Użytkownik "Adam Wysocki" <gof@somewhere.invalid> napisał w wiadomości
news:26Td6dic5IqvqNv8%gof@news.chmurka.net...
Quote:
Widziałem gaz w aku dającym duży prąd, więc zapewne tak. Choć było go
mniej,
niż przy ładowaniu.

Co się potem dzieje z tym gazem (wodorem)? Wraca do roztworu?

Nie sądzę, jak miałby się z powrotem połączyć? Chyba, że z blaszką
platynową, lub z zapałką przy otworze... ale raczej nie polecałbym takiego
działania...
Ja myślę, że to może być od prądów wyrównawczych w płytach i z innych
aspektów praw Kirchhoffa.

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

HF5BS
Guest

Fri Jan 13, 2017 9:19 pm   



Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
news:5879198a$0$5155$65785112@news.neostrada.pl...
Quote:
Co się potem dzieje z tym gazem (wodorem)? Wraca do roztworu?

W wiekszosci wypadkow wylatuje do atmosfery, a potem trzeba wody
destylowanej dolewac.

Ale w hermetycznych akumulatorach bywaja katalityczne dopalacze, ktore
zamieniaja go z powrotem na wode.

Tylko, że nawet taki układ nie wydaje mi się perpetuum mobile...

--
....Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

Adam Wysocki
Guest

Sun Jan 15, 2017 3:08 am   



Adam Wysocki <gof@somewhere.invalid> wrote:

Quote:
No proszę, rzeczywiście. Nawet taniej. I mają 900-1000W. No to mocno
przepłaciłem, kupując to (nie ta aukcja, ale ten przedmiot i podobna
cena):
http://allegro.pl/grzejnik-samochodowy-farelka-nagrzewnica-2w1-300w-i6642922792.html

Cena 2x większa, a ledwo grzeje - w mroźne dni leci z tego zimne
powietrze, może nie lodowate, ale do grzania się nie nadaje.

Ok, zrobiłem z niego coś przydatnego, to napiszę tu dla potomności, może
komuś się przyda.

Założenie jest takie, że do grzania samochodu on się w ogóle nie nadaje,
ale może chociaż przyda się do podgrzewania rąk. Tutaj przepływ powietrza
ma mniejsze znaczenie, a większe ma temperatura.

Podgrzewacz ma trzy tryby pracy:

- fan - wiatrak chodzi, grzałki nie
- heat, 150W - wiatrak chodzi, grzałka jedna z dwóch
- heat, 300W - wiatrak chodzi, grzałki obie

Po mojej przeróbce jest tak:

- fan - jak poprzednio, wiatrak na full
- heat, 150W - wiatrak chodzi na full, grzałki obie
- heat, 300W - wiatrak chodzi na mniejszych obrotach, grzałki obie

Czyli zamiast przełączania 150W/300W jest na sztywno 300W i przełączanie
wiatraka.

Wygląda to tak...

Schemat oryginalny i po przeróbce: http://www.chmurka.net/r/heat300w.png
Zdjęcie przeróbki: http://www.chmurka.net/r/heat300w.jpg

Pomiary przy 0 st. C otoczenia z czujnikiem przyłożonym do kratki:

- stary tryb 150W (wiatrak na full, grzałki obie): 34 st. C
- stary tryb 300W (wiatrak na mniejszych obrotach, grzałki obie): 65 st. C

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Sun Jan 15, 2017 3:11 am   



Jarosław Sokołowski <jaros@lasek.waw.pl> wrote:

Quote:
Ja zacząłem kombinować, ale teraz 0 stopni, to mi motywacja spadła Smile
Ale chcę to zrobić tak czy inaczej, żeby już mieć.

Termometr z rejestrowaniem już wczoraj zrobiłem, tylko czekam na mrozy,
żeby zrobić miarodajny pomiar.

Dzisiaj u mnie też było koło zera, za to w nocy śniegu napadało. Odpaliłem
instalację -- śnieg spłynął z szyb. Kilka dni wcześniej śniegu nie było,
szyby czyste, za to minus dwadzieścia z rana. Też się fajnie od tej farelki
robiło.

Długo czekałeś aż śnieg spłynął?

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Sun Jan 15, 2017 3:12 am   



Waldemar <waldemar@zedat.fu-berlin.de> wrote:

Quote:
Przy 14.4V chyba nie ma możliwości przeładowania nawet jakby płynęły
setki amper?

przy 14.4V nie poplyna setki A. Chyba ze akumulator jak z okretu
podwodnego.

Przeciętny diesel ma rozrusznik 3-5kW, policz jaki prąd płynie.

Ale to prąd rozładowania, a nie ładowania :)

--
http://www.chmurka.net/

Adam Wysocki
Guest

Sun Jan 15, 2017 3:13 am   



J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:

Quote:
Co się potem dzieje z tym gazem (wodorem)? Wraca do roztworu?

W wiekszosci wypadkow wylatuje do atmosfery, a potem trzeba wody
destylowanej dolewac.

Ale w hermetycznych akumulatorach bywaja katalityczne dopalacze, ktore
zamieniaja go z powrotem na wode.

Dziś są już chyba tylko hermetyczne?

--
http://www.chmurka.net/

Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

elektroda NewsGroups Forum Index - Elektronika Polska - Jak bezpiecznie obciążyć stary akumulator samochodowy prądem na ogrzewanie postojowe?

NOWY TEMAT

Regulamin - Zasady uzytkowania Polityka prywatnosci Kontakt RTV map News map