Goto page Previous 1, 2, 3 ... 531, 532, 533 ... 585, 586, 587 Next
Marek
Guest
Sun Jan 26, 2025 10:59 am
On Sun, 26 Jan 2025 09:44:31 +0100, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
Quote:
Przecież jest pełno domów i mieszkań z instalacją bez PE, a nikt bez
To oczywiste, doprecyzując pytanie: jakie jest zastosowanie tych (czy
w ogóle) w nowych projektach instalacji elektrycznej gdzie mamy
rozdział N-PE.
--
Marek
JDX
Guest
Sun Jan 26, 2025 11:02 am
On 26.01.2025 09:51, Marek wrote:
Quote:
On Sun, 26 Jan 2025 08:36:27 +0100, Mateusz Bogusz <mabakay@o2.pl> wrote:
Ciągle są dostępne części do starych aut, które można znaleźć w nowych
i co wtedy?
Może moje pytanie było niedoprecyzowane, powinno brzmieć: "jakie mają
zastosowanie w nowych instalacjach?"
Wymiana w starych to oczywiste, ja pytam czy mają zastosowanie w
współczesnych projektach instalacji.
Praktykującym elektrykiem nie jestem, ale może tam, gdzie układ sieci
jest IT (ew. TT)? Tzn. tam, gdzie przewodzące części urządzeń są/powinny
być uziemione za pomocą dedykowanej instalacji uziemiającej.
Marek
Guest
Sun Jan 26, 2025 11:10 am
On Sun, 26 Jan 2025 10:02:46 +0100, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
Quote:
Praktykującym elektrykiem nie jestem, ale może tam, gdzie układ
sieci
jest IT (ew. TT)? Tzn. tam, gdzie przewodzące części urządzeń
są/powinny
być uziemione za pomocą dedykowanej instalacji uziemiającej.
Czyli urządzenie ma dedykowany dodatkowy trwały uziom?
Szczerze mówiąc miał bym wielkie wątpliwości bezpiecznego użytkowania
gdybym jako użytkownik zetknął się z z czymś takim, bo zakładam że
ów uziom nie byłby dla mnie oczywisty, że jest (mógłby być
niewidoczny) a mając w ręku wtyczkę w 2 klasie ochronności (no bo
skoro jest uziom... to producent zakłada takie wtyczki) a urządzenie
jest metalowe (zakładam po to wymaga uziomu) to hmm...
--
Marek
Marek
Guest
Sun Jan 26, 2025 11:15 am
On Sun, 26 Jan 2025 10:09:50 +0100, io <io@op.pl.invalid> wrote:
Quote:
Ma znaczenie bo 'tor roboczy' nie jest przeznaczony do
odprowadzania
prądu awaryjnego a bolec jest, więc potencjalnie może jednak
zapobiec
pożarowi.
Zanim jeszcze pozostali załadują swoje flamemastery to ma Twoim
miejscu zdefiniowałbym ten "prąd awaryjny"... :)
--
Marek
heby
Guest
Sun Jan 26, 2025 11:32 am
On 26/01/2025 08:17, Marek wrote:
Quote:
ładowarki do takiego gniazda bo zawsze będzie pożar bo bolec zawsze
zabezpiecza przed pożarem.
Tak ogólnie:
1) powszechne jest przekonanie, że PE zabezpiecza przed pożarem. Nawet
istnieją przeciwpożarowe wyłaczniki róznicowoprądowe, ustawione na dI >
300mA. Nie wiem na czym polega ich skuteczność, chyba że przepalenie
izolacji np. silnika po jakimś czasie "dotknie" elementu podpiętego do
PE. W każdym razie są częścią ochrony przeciwpożarowej. W domu jeszcze
nie widziałem.
2) Nie wiem czy dotyczy to wszystkich samochodów, ale podobno wiele
ładowarek samochodowych odmawia ładowania, jeśli wykryje, że PE wisi w
powietrzu. Nie wiem jak to sprawdzają, teoretycznie można testować
róznicę potencjałów między jednym z roboczych i PE w celu wykrycia czy
są podobne pod różnymi obciążeniami. W każdym razie takie "bajery" w
ładowarkach są podobno stosowane, aby ludzie nie wciskali tego do byle
dziury. Podobno też ładowarki testują instalację, sprawdzając spacek
napięcia dla róznych obciążeń i nie uruchomią się, jeśli wykryją
nadmierną rezystancję instalacji. Powoduje to np. ciekawe problemy
użytkowników instalacji aluminiowych, kiedy po zakupie okazało się, że
mają ją uszkodzoną i np. iskrzy i grzeje na kostkach majacych po 40 lat.
JDX
Guest
Sun Jan 26, 2025 11:46 am
On 26.01.2025 10:32, heby wrote:
Quote:
On 26/01/2025 08:17, Marek wrote:
ładowarki do takiego gniazda bo zawsze będzie pożar bo bolec zawsze
zabezpiecza przed pożarem.
Tak ogólnie:
1) powszechne jest przekonanie, że PE zabezpiecza przed pożarem. Nawet
Szczerze mówiąc, pierwsze słyszę. IMO powszechne jest jednak
przekonanie, że PE zabezpiecza przed porażeniem.
io
Guest
Sun Jan 26, 2025 1:27 pm
W dniu 26.01.2025 o 10:15, Marek pisze:
Quote:
On Sun, 26 Jan 2025 10:09:50 +0100, io <io@op.pl.invalid> wrote:
Ma znaczenie bo 'tor roboczy' nie jest przeznaczony do odprowadzania
prądu awaryjnego a bolec jest, więc potencjalnie może jednak zapobiec
pożarowi.
Zanim jeszcze pozostali załadują swoje flamemastery to ma Twoim miejscu
zdefiniowałbym ten "prąd awaryjny"... :)
Max ile da faza?
Marek
Guest
Sun Jan 26, 2025 1:57 pm
On Sun, 26 Jan 2025 12:39:40 +0100, nadir <none@hell.org> wrote:
Quote:
ochronny, to one sobie testują obecność żyły ochronnej i w
przypadku jej
Jak one to testują? Puszczają "prąd upływu" i czekają aż im RCD
"zgasi światło"? :-)
--
Marek
PeJot
Guest
Sun Jan 26, 2025 2:28 pm
W dniu 26.01.2025 o 10:32, heby pisze:
Quote:
On 26/01/2025 08:17, Marek wrote:
ładowarki do takiego gniazda bo zawsze będzie pożar bo bolec zawsze
zabezpiecza przed pożarem.
Tak ogólnie:
1) powszechne jest przekonanie, że PE zabezpiecza przed pożarem. Nawet
istnieją przeciwpożarowe wyłaczniki róznicowoprądowe, ustawione na dI
300mA. Nie wiem na czym polega ich skuteczność, chyba że przepalenie
izolacji np. silnika po jakimś czasie "dotknie" elementu podpiętego do
PE. W każdym razie są częścią ochrony przeciwpożarowej. W domu jeszcze
nie widziałem.
Bo to raczej przemysłówka. Też szukałem, o co chodzi z tym 300 mA i
znalazłem:
"Jeżeli nawet stosunkowo niski prąd upływowy może
spowodować miejscowe przegrzanie izolacji lub warunki
palne, należy zastosować wysokiej jakości izolacje
kablowe w połączeniu z odpowiednim RCD o czułości
do 300 mA. Czułość tę potwierdzają pomiary, które
potwierdziły, że moc rozpraszania 20-100 W jest
wystarczająca do zapłonu drewna, siana, słomy
i innych materiałów łatwopalnych. Biorąc pod
uwagę tolerancje prądu wyłączenia, wyzwolenie
następuje już przy mocy rozpraszającej około 40 W. "
źródło, strona 26:
https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/low-voltage-power-distribution-controls-systems/low-voltage-switchgear/xenergy-main/polish/catalogs-page/polish-catalogs/eaton-circiut-breakers-catalog-pl-pl.pdf
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
JDX
Guest
Sun Jan 26, 2025 3:36 pm
On 26.01.2025 12:39, nadir wrote:
Quote:
W dniu 26.01.2025 o 08:17, Marek pisze:
Zatem będąc świadomym, że współczesnie postęp techniczny szalenie
galopuje wciąż naprzód i z racji wieku mogę już nie być na bieżąco z
nowinkami - w jaki bezpośredni sposób brak bolca ochronnego
przekłada się na pewny pożar instalacji w przypadku użycia ładowarki
samochodowej?
Sam brak bolca może bezpośrednio się nie przekłada na ryzyko pożaru, czy
to w przypadku samochodu czy w ogóle instalacji elektrycznej. Ale faktem
jest to o czym pisze heby, że w niektórych instalacjach, szczególnie
przemysłowych, przepisy wymagają stosowania wyłączników RCD o prądzie
300mA jako jednego z elementów ochrony p.poż.
Do prawidłowego działania RCD potrzeby jest uziemiony bolec ochronny, a
skoro RCD 300mA zadziała jako ochrona p.poż, to RCD 30mA zadziała tym
No ale bez PE RCD też powinien zadziałać prawidłowo tzn. wtedy, gdy
wykryje jakiś upływ prądu bokiem, np. ciało człowieka będzie robiło za
przewód PE. Tak, wiem, wtedy *już doszło* do porażenia, ale nie takiego,
jak przy zabezpieczeniu gołym nadprądowym (który nie służy do tego) i
osoba porażona powinna takie porażenie w miarę bezproblemowo przeżyć. To
tak w kontekście odwiecznej dyskusji czy można/warto instalować RCD w
instalacjach bez PE.
Co zaś się tyczy ochrony ppoż, to z tego co zrozumiałem, do tego przewód
PE wcale nie jest potrzebny RCD ma po prostu wykryć wyciek prądu
bokiem (jakiś, niekoniecznie do PE) i zadziałać podobnie jak w tym
przykładzie z człowiekiem, o którym pisałem wyżej. Co NB potwierdza, że
RCD prawidłowo działa też bez PE.
nadir
Guest
Sun Jan 26, 2025 5:43 pm
W dniu 26.01.2025 o 12:57, Marek pisze:
Quote:
On Sun, 26 Jan 2025 12:39:40 +0100, nadir <none@hell.org> wrote:
ochronny, to one sobie testują obecność żyły ochronnej i w przypadku jej
Jak one to testują? Puszczają "prąd upływu" i czekają aż im RCD "zgasi
światło"?
Podejrzewam, że mierzą rezystancję między żyłami PE i N, bo przy
kiepskim uziemieniu nie chcą ruszyć, a po zmostowaniu PE i N w gnieździe
działają bez problemu.
nadir
Guest
Sun Jan 26, 2025 6:34 pm
W dniu 26.01.2025 o 14:36, JDX pisze:
Quote:
No ale bez PE RCD też powinien zadziałać prawidłowo
W sumie tak, RCD mierzy upływ między L i N, a czy to pójdzie do ziemi
czy nieba nie ma znaczenia.
Mirek
Guest
Sun Jan 26, 2025 9:08 pm
On 26.01.2025 17:34, nadir wrote:
Quote:
W dniu 26.01.2025 o 14:36, JDX pisze:
No ale bez PE RCD też powinien zadziałać prawidłowo
W sumie tak, RCD mierzy upływ między L i N, a czy to pójdzie do ziemi
czy nieba nie ma znaczenia.
Ale trzeba jeszcze wziąć pod uwagę czas i skuteczność - załóżmy że masz
lekkie przebicie do karoserii: bez PE możesz z tym jeździć latami bo
auto nie dotyka niczego aż... cie w końcu kopnie albo w końcu podłączysz
do ładowarki bez RCD albo z uszkodzoną i może być pożar.
--
Mirek
ptoki
Guest
Mon Jan 27, 2025 12:12 pm
On 2025-01-26 01:17, Marek wrote:
Quote:
Ciągle na rynku są dostępne nowe gniazda 230V bez bolca ochronnego. Jaka
jest wg przepisów dopuszczalność ich stosowania?
Miałem ostatnio ciekawą polemikę z licencjonowanym elektrykiem
Jak widzialem kto dostal tytul inzyniera na moim roku to sie zaczalem
bac chodzic do lekarza. (taki zart).
Facet cos tam se ubzdural i nie warto go sluchac.
Bolec ma inne zadanie.
Ja sobie moge wyobrazic pozar gdzie ani roznicowka nie wybije ani bolec
nie bedzie mial nadmiarowego pradu. Ot starczy grzejnik postawic za
blisko czegos latwo palnego.
Facet pierdolil a ty sie zasugerowales jego tytulep/opinia o nim. W
momencie kiedy ktos sie madrzy i nie umie wytlumaczyc czemu matakie
zdanie nalezy powiedziec "masz racje" i skonczyc temat zapisujac sobie w
glowie aby tego czlowieka nie brac na powaznie.
--
Lukasz
Marek
Guest
Mon Jan 27, 2025 12:34 pm
On Mon, 27 Jan 2025 04:12:41 -0600, ptoki <ptoki@email.pl> wrote:
Quote:
Facet pierdolil a ty sie zasugerowales jego tytulep/opinia o nim. W
momencie kiedy ktos sie madrzy i nie umie wytlumaczyc czemu matakie
zdanie nalezy powiedziec "masz racje" i skonczyc temat zapisujac
sobie w
glowie aby tego czlowieka nie brac na powaznie.
Właśnie chodzi o to, że nie ma racji lub swoje racje wyraża w sposób
tak nieścisły, że budzą one kontrowersje. To nie jest szwagier z
kiosku ruchu, na którego opinie w kwestiach elektrotechniki można
wzruszyć ramionami. To Meditation Guru dość dużego serwisu pojazdów
elektrycznych i jestem przekonany, że on tą dobrą nowinę głosi z
przejęciem każdemu klientowi wprowadzając gawiedź w błędne
przekonania.
--
Marek
Goto page Previous 1, 2, 3 ... 531, 532, 533 ... 585, 586, 587 Next