Goto page 1, 2, 3, 4 Next
Robert Wańkowski
Guest
Thu Jul 15, 2010 7:31 pm
Jak elektrycznie połączyć dwa alternatory samochodowe (750 W Polonez) aby
zasilały przetwornicę 12/230 1200W?
Regulatory są zewnętrzne mechaniczne.
To agregat prądotwórczy SAM. Jest teraz jeden alternator i nie daje rady. A
wymiana na 24V od jakiegoś ciężarowego odpada, bo kolega ma już przetwornicę
na 12V.
Są alternatory 1,5kW na 12V?
Robert
Tomasz Wójtowicz
Guest
Thu Jul 15, 2010 7:31 pm
W dniu 2010-07-15 21:31, Robert Wańkowski pisze:
Quote:
Jak elektrycznie połączyć dwa alternatory samochodowe (750 W Polonez)
aby zasilały przetwornicę 12/230 1200W?
Regulatory są zewnętrzne mechaniczne.
To agregat prądotwórczy SAM. Jest teraz jeden alternator i nie daje
rady. A wymiana na 24V od jakiegoś ciężarowego odpada, bo kolega ma już
przetwornicę na 12V.
Równolegle oczywiście. I wyregulować je tak, żeby pod obciążeniem
żądanym, każdy dawał taki sam prąd, tzn.
1200W/14V = 86A
86A/2 = 43A.
Użyć amperomierza cęgowego, a w razie konieczności włączyć w szereg
amperomierz tablicowy i każdy z nich ustawić na 43A przy poborze 1200W.
j.r.
Guest
Thu Jul 15, 2010 7:31 pm
Robert Wańkowski wrote:
Quote:
A czym tam się reguluje?
http://obrazki.elektroda.net/59_1187986595.jpg
Pewnie taki jest ten regulator.
Z amperomierzem będzie problem. Co można włączyć w szereg i mierzyć
spadek napięcia? Żarówkę?
Raczej nic nie będzie potrzebne poza kawałkiem przewodu do ich spięcia.
Alternator ma pewną niewielką rezystancje uzwojeń oraz diod prostowniczych.
Pomimo działania regulatora przy obciążeniu maksymalnym alternatory
będą zachowywać się bliżej jako źródło prądowe niż napięciowe przez co
bardziej obciążony da mniejsze napięcie wyjściowe i się wyrówna prąd.
(testowane na 2 alternatorach 55A od Żuka z oryginalnymi reulatorami
podobnymi do tych ze zdjęcia).
--
pzdr, j.r.
EM
Guest
Thu Jul 15, 2010 7:31 pm
Witam
Takie regulatory elektromagnetyczne są bardzo słabe.
Jeśli chcesz tanio to możesz spróbować z alternatorami od poloneza, ale
z elektronicznym regulatorem.
Wtedy możesz próbować śmiało podłączyć 2 równolegle i tyle.
Jeśli ma być jeden alternator, to może od jakiegoś większego diesla.
Są takie bez problemu 12V 100A np.
Ja się jeszcze zastanawiam, czy nie jest konieczny akumulator ogólnie w
takim rozwiązaniu - do wygładzenia napięcia.
--
Pozdr
EM
Robert Wańkowski
Guest
Thu Jul 15, 2010 8:01 pm
Użytkownik "Tomasz Wójtowicz"
Quote:
Równolegle oczywiście. I wyregulować je tak, żeby pod obciążeniem żądanym,
każdy dawał taki sam prąd, tzn.
A czym tam się reguluje?
http://obrazki.elektroda.net/59_1187986595.jpg
Pewnie taki jest ten regulator.
Z amperomierzem będzie problem. Co można włączyć w szereg i mierzyć spadek
napięcia? Żarówkę?
Robert
Robert Wańkowski
Guest
Thu Jul 15, 2010 9:50 pm
Użytkownik "EM"
Quote:
Ja się jeszcze zastanawiam, czy nie jest konieczny akumulator ogólnie w
takim rozwiązaniu - do wygładzenia napięcia.
Akumulator jest.
Robert
J.F.
Guest
Fri Jul 16, 2010 8:26 am
Użytkownik "j.r." <jacek.rutkowskil@gazeta.pl> napisał w wiadomości
news:i1nnb5$5c8$1@inews.gazeta.pl...
Quote:
Robert Wańkowski wrote:
http://obrazki.elektroda.net/59_1187986595.jpg
Pewnie taki jest ten regulator.
Z amperomierzem będzie problem. Co można włączyć w szereg i
mierzyć
spadek napięcia? Żarówkę?
Raczej nic nie będzie potrzebne poza kawałkiem przewodu do ich
spięcia.
Alternator ma pewną niewielką rezystancje uzwojeń oraz diod
prostowniczych.
Pomimo działania regulatora przy obciążeniu maksymalnym
alternatory
będą zachowywać się bliżej jako źródło prądowe niż napięciowe
przez co
Bo oprocz niewielkiej rezystancji ma jeszcze calkiem spora
impedancje.
Quote:
bardziej obciążony da mniejsze napięcie wyjściowe i się wyrówna
prąd.
(testowane na 2 alternatorach 55A od Żuka z oryginalnymi
reulatorami
podobnymi do tych ze zdjęcia).
Tylko ze po dolozeniu regulatora wszystko sie zmienia - regulator
jest dosc czuly i niewielka zmiana napiecia wyjsciowego mocno
zmienia prad wzbudzenia.
W efekcie moze byc tak ze jeden alternator zasila calosc a drugi
uwaza ze napiecie i tak jest za wysokie.
Nie wiem jak w poldku wyglada podlaczenie - nowsze samochody
uzywaja pomocniczego prostownika, i to troche zmienia rozklad
napiec - na tyle ze nie powinno byc problemow z laczeniem.
Przy tym ze zdjecia jest jeszcze ciekawiej - elektromechaniczne sa
mniej czule, ale prawdopodobnie maja wyjscie trojstanowe -
wzbudzenie moze byc podlaczone pod pelne napiecie, przez rezystor
lub odlaczone. W efekcie zapewne bedzie tak ze jeden alternator
bedzie pracowal na pelnej mocy a drugi na pol gwizdka, albo jeden
na pol a drugi wcale. Choc to wcale nie jest takie zle, bo to i tak
lepiej niz 1:0 :-)
Mozna jeszcze probowac dac tylko jeden regulator, zasilajacy
wzbudzenia w obu alternatorach.
J.
Sergiusz Rozanski
Guest
Fri Jul 16, 2010 8:31 am
Dnia 15.07.2010 Robert Wańkowski <robwan@wp.pl> napisał/a:
Quote:
Są alternatory 1,5kW na 12V?
Oczywiście, mam 120A VW wrzucony do cherokee z racji elektrycznej
wyciągarki. Poszukaj w dużych VW (lt, t4, t5) może łatwiej przerobić
'paski' na 1 duży zamiast 2 małych.
--
"A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie?
Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest
coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".
Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę.
PeJot
Guest
Fri Jul 16, 2010 10:15 am
J.F. pisze:
Quote:
Mozna jeszcze probowac dac tylko jeden regulator, zasilajacy wzbudzenia
w obu alternatorach.
Może nie wyrobić prądowo.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
J.F.
Guest
Fri Jul 16, 2010 10:32 am
Użytkownik "PeJot" <Pejot@o2.pl> napisał
Quote:
J.F. pisze:
Mozna jeszcze probowac dac tylko jeden regulator, zasilajacy
wzbudzenia w obu alternatorach.
Może nie wyrobić prądowo.
Moze, aczkolwiek tam prady nie plyna bardzo duze. No i jesli to
elektromechaniczny to wytrzyma .. raczej :-)
Nie wiem jakie tam warunki pracy, ale mozna by sie pokusic o
polaczenie szeregowe uzwojen wzbudzenia - przy wyzszych obrotach
nie potrzebny az taki wielki prad.
J.
PeJot
Guest
Fri Jul 16, 2010 10:58 am
J.F. pisze:
Quote:
Użytkownik "PeJot" <Pejot@o2.pl> napisał
J.F. pisze:
Mozna jeszcze probowac dac tylko jeden regulator, zasilajacy
wzbudzenia w obu alternatorach.
Może nie wyrobić prądowo.
Moze, aczkolwiek tam prady nie plyna bardzo duze.
Kilka amperów.
Quote:
No i jesli to
elektromechaniczny to wytrzyma .. raczej
Elektroniczny raczej nie.
Quote:
Nie wiem jakie tam warunki pracy, ale mozna by sie pokusic o polaczenie
szeregowe uzwojen wzbudzenia - przy wyzszych obrotach nie potrzebny az
taki wielki prad.
Nawet w takim układzie sprawdziłbym czy jeden altek nie przegania
drugiego prądowo. W razie czego dało by się skorygować choćby długością
przewodów na wyjściu.
--
P. Jankisz
O rowerach:
http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
Roman
Guest
Sat Jul 17, 2010 6:50 am
Quote:
Są alternatory 1,5kW na 12V?
Największy z samochodowych jaki widziałem miał 260A 14V (3,6kw)....ale z
popularnych to od vw 120A, 140A, w mercedesach są 200A....
Dariusz K. Ładziak
Guest
Sat Jul 17, 2010 1:26 pm
Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
Quote:
W dniu 2010-07-15 21:31, Robert Wańkowski pisze:
Jak elektrycznie połączyć dwa alternatory samochodowe (750 W Polonez)
aby zasilały przetwornicę 12/230 1200W?
Regulatory są zewnętrzne mechaniczne.
To agregat prądotwórczy SAM. Jest teraz jeden alternator i nie daje
rady. A wymiana na 24V od jakiegoś ciężarowego odpada, bo kolega ma już
przetwornicę na 12V.
Równolegle oczywiście. I wyregulować je tak, żeby pod obciążeniem
żądanym, każdy dawał taki sam prąd, tzn.
1200W/14V = 86A
86A/2 = 43A.
Użyć amperomierza cęgowego, a w razie konieczności włączyć w szereg
amperomierz tablicowy i każdy z nich ustawić na 43A przy poborze 1200W.
A po co to wszystko? Podregulować z grubsza na podobne napięcie
wyjściowe (zmiana regulatora na elektroniczny nie byłaby zła) i jazda -
jeden z alternatorów będzie alternatorem wiodącym, drugi da prąd przy
większym obciążeniu - wystarczy że przy obciążeniu maksymalnym podzielą
się z grubsza po równo, przy mniejszych obciążeniach nie ma problemu.
Prąd przez alternator do tyłu nie popłynie.
--
Darek
Marek Lewandowski
Guest
Sat Jul 17, 2010 9:07 pm
Dariusz K. Ładziak wrote:
Quote:
A po co to wszystko? Podregulować z grubsza na podobne napięcie
wyjściowe (zmiana regulatora na elektroniczny nie byłaby zła) i jazda -
jeden z alternatorów będzie alternatorem wiodącym, drugi da prąd przy
większym obciążeniu - wystarczy że przy obciążeniu maksymalnym podzielą
się z grubsza po równo, przy mniejszych obciążeniach nie ma problemu.
Alternator nie jest ograniczony prądowo ani własną impedancją ani
regulatorem. Moc znamionowa wynika z termiki, a nie z wydajności źródła.
--
Marek Lewandowski
J.F.
Guest
Sat Jul 17, 2010 9:14 pm
On Sat, 17 Jul 2010 23:07:48 +0200, Marek Lewandowski wrote:
Quote:
Alternator nie jest ograniczony prądowo ani własną impedancją ani
regulatorem. Moc znamionowa wynika z termiki, a nie z wydajności źródła.
Mylisz sie - jest wyraznie ograniczony wlasna indukcyjnoscia.
Podobnie jak dynamo rowerowe.
J.
Goto page 1, 2, 3, 4 Next